Niet fulltime werken ‘zonder reden’?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-25 16:59

Goof schreef:
Ik vraag me af wat de reden is dat jij je zovrel aantrekt van wat een ander vindt?
Wat doet de rest ertoe? Welke maatschappij? Wie zijn dat dan, die zogenaamd een oordeel hebben?

Ik merk dat ik er zelf iets van vind, en dat ik het daarom moet onderbouwen voor mezelf. Ik moet eigenlijk maling hebben aan mijn eigen gedachten :7

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 16:59

Dat is inderdaad een andere discussie. Mensen die ergens gebruik van maken als het kan zijn gewoon niet zo netjes. Dus dat ligt niet alleen bij het systeem maar ook zeker bij de denkwijze.
En daar mogen mensen best wat van vinden, maar als jij dat als nvt hebt hoef je ook daar geen zorgen ocer te maken wat mensen dan over je vinden!

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 17:01

Als het financieel kan, 200% doen.
Je werkt om te kunnen leven, niet andersom ;)

En wat anderen er van vinden? Degene die het raar vinden zijn jaloers, dat kan niet anders.

Hoe ouder je wordt, hoe minder je je de mening van anderen aan gaat trekken.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 17:02

Snorlex schreef:
Benzz schreef:
Ik vind het prima dat mensen parttime gaan werken omdat het kan. Maar ik gooi nu wel de knuppel in het hok. Als je daardoor toeslagen gaat ontvangen vind ik het niet oke.

Bij mij niet het geval. Maar over de knuppel in het hoenderhok: ik vind dat werken moet lonen. Het toeslagenstelsel moet op de schop, want zoals deze nu in elkaar steekt levert minder werken soms meer op. Ik begrijp de keuze van mensen dan heel goed, al is het scheef. Maar dat komt door het huidige systeem. Niet zozeer door de mensen die er ‘gebruik’ van maken. Maargoed; dat staat verder los van het topic.

Eens met allebei!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 17:03

Ik ben eerst van 40 naar 36 gegaan en daarna naar 24 (ma-wo-vr) zodat ik ook in de donkere periode de paarden (aan huis) beweging kon geven en de boel met daglicht goed kon uitmesten.
Ja je bouwt wat minder pensioen op, maar dat bleek heel erg mee te vallen. Zoveel zelfs dat ik met 60 met pensioen gegaan ben en mijn pensioen mijn haast volledige salaris heb laten vervangen. Met de OAW-leeftijd is mijn pensioen sterk verminderd en was alsnog een leuke maandelijkse aanvulling.

verootjoo

Re: Niet fulltime werken ‘zonder reden’?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 17:05

Ik heb nog nooit fulltime gewerkt, ook niet toen ik geen kinderen had.

Ik ken ook eigenlijk oprecht niemand denk ik die 40u werkt :+ waarom zou je ook als je met minder ook rondkomt? Er is meer in het leven dan werk.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 17:06

Ik heb die vraag ook een keer gehad, waarom ik 24 uur wil werken.

Ik werk nu 28-32 uur en ik trek dat gewoon niet. Laat staan fulltime. Buiten dat ben ik bezig met het opzetten van een eigen bedrijf en daar heb ik ook tijd voor nodig.

Maar mensen gaat het niks aan wat de reden is. Als ze het raar vinden nemen ze me maar niet aan.

Mo_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 17:08

Ik werk 24u, mijn man 28. We hebben en willen geen kinderen en we hebben een schoonmaakster. Het is een onwijze luxe dat het zo kan, voor mij is het heel erg vanuit het idee dat ik nu jong (midden 30) ben en graag veel vrije tijd heb om te doen wat ik wil. In de praktijk betekent dat vaak vooral bij de paarden zijn.

Mensen vinden daar inderdaad best eens iets van.
Maar als het financieel kan zonder problemen en je hebt er behoefte aan, vooral doen. Je hebt zelf de regie over jouw leven ;)

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 17:13

In de zorg was 32uur werken eigenlijk de norm in ons team. Er werkte maar 2 mensen 36 uur en dat was fulltime bij ons.
Ik heb nooit overwogen 40uur te werken ook niet nu ik uit de zorg ben. En het bevalt mij heerlijk.

Denk dat ook aan sector verschilt wat de norm is en wat je functie is.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 17:15

Je bent gewoon te streng voor jezelf! Je hoeft toch niemand verantwoording af te leggen? En al helemaal niet omdat het “hoort”. Dus, indien je het financieel redt en jij hebt er zin in, gewoon doen !

BellatrixJarig
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 17:17

Ik zou ook graag wat minder werken, ik moet alleen even uitzoeken hoeveel salaris ik dan over hou. Ik moet sowieso wachten tot ik een half jaar met mijn vaste contract werk, dus dat is 25 feb. Ik werk 40 uur (ma/vr 07.30 - 16.15) Ik zou graag op donderdag en vrijdag om 14.00 uur weg willen. Dat is dus 4.5 uur per week minder. Daar zou ik al blij mee zijn.

Maar ik ben alleen en ik heb dan alle vaste lasten wel alleen. Ik denk wel dat ik het zou kunnen maar met alles wat duurder wordt vind ik het ook wel spannend.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 17:18

Dat mag je toch gewoon lekker zelf weten :D. Ik werk wel 40 uur, maar ik "vind er niks van" dat anderen minder uur werken. Je krijgt later alleen minder pensioen, dat is het enige nadeel.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 17:21

Jouw leven jouw keuzes.
4 dagen werken is toch prima?
Dat geeft je blijkbaar veel rust en vrijheid. En dus een betere werk-privé balans. Alleen maar goed!

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-25 17:23

Bellatrix schreef:
Ik zou ook graag wat minder werken, ik moet alleen even uitzoeken hoeveel salaris ik dan over hou. Ik moet sowieso wachten tot ik een half jaar met mijn vaste contract werk, dus dat is 25 feb. Ik werk 40 uur (ma/vr 07.30 - 16.15) Ik zou graag op donderdag en vrijdag om 14.00 uur weg willen. Dat is dus 4.5 uur per week minder. Daar zou ik al blij mee zijn.

Maar ik ben alleen en ik heb dan alle vaste lasten wel alleen. Ik denk wel dat ik het zou kunnen maar met alles wat duurder wordt vind ik het ook wel spannend.

Ik heb mijn (nu 36) uren ook wel eens anders ingedeeld. Dat ik 5 dagen werkte en dan één middag vrij was. Maar dan deed ik nog éventjes dit en éventjes dat en zat ik om 15:00 nog steeds op mijn werk. Nu werk ik vier om vijf dagen en vind de week met vier dagen zo heerlijk dat ik het ieder week wel wil.

Dat narekenen snap ik heel goed. Dat moet ik zelf ook nog doen voordat ik een keuze maak. En mij comfortabel voelen bij mijn financiële buffer.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 17:31

Ik werk de ene week 25 en de andere week 32 uur.

Alleen staand zonder kinderen wel honden
Hypotheek vrij huis

Ik werk puur om mezelf te kunnen onderhouden. En daarnaast is relaxen belangrijk geworden voor mij. Ik werk ook voor mezelf als zelfstandige.

Meer werken ga ik niet meer doen.
Wat een ander daarvan vind is niet mijn probleem.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 17:34

Ik vind 32 uur in mijn werkveld al best fulltime. Ik moet er echt niet aan denken om 5 dagen te werken zonder opgebrand te raken (GGZ) Bij ons is fulltime 36 uur.
Ik doe nu een opleiding maar zodra het even kan wil ik naar 28 of 30 uur. Maar Eerst nog 1,5 jaar opleiding.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 17:36

O ja ik werk het ook nog verdeeld over 6 dagen. Dat zou ik wel naar 5 willen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 17:36

Snorlex schreef:
Ik merk dat ik er zelf iets van vind, en dat ik het daarom moet onderbouwen voor mezelf. Ik moet eigenlijk maling hebben aan mijn eigen gedachten :7

Sinds wanneer is 'me time' geen gegronde reden? Dat is een prima reden, meer balans tussen werk en privé maakt dat je minder snel opbrandt.

'We' vinden om één of andere reden dat we 100% van de tijd productief bezig moeten zijn. Minder betaald gaan werken vanwege mantelzorg, kinderen, vrijwilligerswerk of vulmaarin, is (vind jij/ vindt 'men', denk jij) wel een 'goede reden', want dan vervang je betaald werken voor onbetaald werken.
Dat is natuurlijk prima, maar betaald werken deels inwisselen voor onbetaald niks doen/lol hebben/genieten/vulmaarin, mag gewoon ook.
Sterker, het wordt door een hoop experts aangeraden om je vaker te vervelen en echt letterlijk niks te doen. Blijf je geestelijk veel gezonder bij.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 17:37

Misschien heel anders maar zelf als chronisch zieken die overal voor buiten de pot pist :+
Als je het financieel kan hebben doe het vooral nu je nog gezond bent. Ik ben op mijn 12de zieken geworden na een zorgeloos kinderleventje met nooit ziek te zijn: je tijd is zo waardevol en zorg dat je genoeg geniet van de tijd dat je gewoon echt kan leven.

En ik krijg nog steeds blikken hoor zelfs als ik uitleg 'hoeveel' ik mankeer en welke simpele taken zoals een bed verschonen een mega uitdaging zijn. Ik vaak niet eens mezelf kan verzorgen omdat ik simpelweg geen energie meer heb. Zelfs familie die dan zeggen oo maar zie dat je dit en dit nog wel kon dus valt wel mee. De wereld is vooral bezig met wat een ander doet, heeft en wel kan. :+

Geniet er van!!

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 17:49

er is gelukkig de keuze om minder dan het huidige Fulltime te werken, dus waarom niet? Als bruin het met 32 uur kan trekken is er geen enkele reden het niet te doen. Bij ons werken heel veel mensen 32 of 36 uur. Ook jonge net afgestudeerden. Die vinden het prima, wat me-time te hebben.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 17:54

Geen andere reden nodig naast die, die je zelf hebt gegeven.
Als het financieel kan: doen !

Zou ik sowieso iedereen aanraden, tijd voor jezelf, paard , man , kinderen…. Heerlijk toch

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 18:01

Kun je je uren zelf indelen?
Ik werk 36 uur en was op vrijdag altijd vrij, maar in de winter betekende dat dat ik alleen in het weekend wat met mijn paard kon doen.

Inmiddels werk ik maandag, dinsdag en donderdag 9 uur per dag, en woensdag en vrijdag 4,5 uur. Dan heb ik dus twee vrije midagen plus het weekend om wat met mijn paard te doen. :D

We hebben ook wel een bak met verlichting maar ik ga liever in het donker de deur niet meer uit, lig liever lekker op de bank. :')

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 18:01

Ik werk 32 uur (nu wel best wat overuren staan), maar vind dat meer dan genoeg. Plus zoveel schiet ik er niet mee op om bijvoorbeeld 36 uur te gaan werken (scheelt mij iets van 200 euro per maand). Tuurlijk mooi meegenomen, maar genoeg energie hebben is ook erg nuttig!

Krijg geen toeslagen overigens, dus dat is niet van toepassing

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 18:15

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 18:18

Joh. dat is toch juist heerlijk als dat kan? Ik zou dan zeker een dag in de week minder gaan werken. Wat kan jou het schelen wat anderen daarvan vinden?

Ik moet wel 5 dagen werken (ben 52 en zorg alleen voor mijn 2 kinderen met autisme) om rond te komen (met een paard, dat wel :o ) maar anders ging ik ook voor 1 of zelfs 2 dagen minder hoor.