No smartphone, november

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

senna21

Re: No smartphone, november

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 10:50

Zoiets moet ik ook doen.... Thanks voor de reminder. +:)+

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 10:50

Matheno schreef:
Lau schreef:
Euh momenteel werkloos, verder ja? Haha tijdens alles kan je gewoon op je telefoon zitten behalve de 8/9 uurtjes die je slaapt :')

Maar.. wat doe je dan al die tijd op je telefoon? Oprechte vraag hoor, ik bedoel het niet raar.

Ik kijk altijd even whatsapp, mail en Bokt en als ik me echt verveel of uitstelgedrag heb dan lees ik Nu.nl of Scientias nog. Ik heb ook een Instagram account, maar ik volg niet heel veel mensen dus daar ben ik dan zo doorheen.

Euh ja ik heb een serieus probleem :')
Maar euh ja wat doe ik? Reels, discord, WhatsApp. Scrollen heel veel scrollen.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-25 11:18

Ik merkte voor mezelf dat klusjes thuis zoals de was een gigantische drempel was omdat ik liever op de bank lag te scrollen terwijl t echt 5 minuten werk is vaak. Ook stond ik veel meer "aan" en kwam ik dus niet vaak echt tot rust. Vervelen is gezond en dat deed ik eigenlijk nooit meer.. Er zijn verder nog best veel interessante filmpjes die beter kunnen uitleggen waarom veel schermtijd en doelloos scrollen niet gezond voor je is. Hier een leuk voorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=LIpNzbrnKgM

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 11:18

Wanneer je een beetje actief bent op social media dan kun je zo een paar uur scrollen.

Interessant om te lezen wat voor problemen jullie ervaren met veel schermtijd. Geeft ook weer interessante inzichten om zelf eens kritisch te gaan kijken naar eigen gedrag.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 12:37

Jezelf kunnen vervelen is een skill die velen verleerd zijn (tijd voor internet/smartphones) of het nooit geleerd hebben omdat ze met deze technologie zijn opgegroeit.

Je hersenen zoeken continue voor voldoening, en dat is belangrijk want het zorgt ervoor dat je nieuwe dingen probeerd of productief bent.
Helaas met social media algoritmes kan je die voldoening al krijgen zonder er iets voor gedaan te hebben.

Jezelf vervelen is goed voor je. Je krijgt nieuwe ideeen, probeert nieuwe hobbies uit, leert iets nieuws, of krijgt iets productiefs gedaan wat je al even van je af gezet hebt.

Mindfullness is heel fijn hierin. Erken hoe je je voelt, en laat het toe om even helemaal te voelen hoe rot het voelt. Blijf rationeel dat je hersenen een ongeduldige kleuter is die dingen NU WIL. Maar daar hoef je niet naar te luisteren. Jij bent de baas, niet die kleuter.
Met genoeg verveling vind je vanzelf meer constructieve dingen om te doen. En voor je het weet vliegt de tijd voorbij en heb je die smartphone eigelijk helemaal niet gemist.

edit: Nu moet ik wel zeggen dat ik met mn smartphone helemaal geen moeite heb. Ik vergeet hem veel, en gebruik heb vooral als wekker, kalender en bereikbaarheid. De computer however, ja daar heb ik flink wat schermtijd op :D

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 12:39

En niet iedereen doet alleen maar zinloze dingen. Er zijn ook mensen die boeken lezen op hun telefoon.

Zelf zit ik ook veel op mijn telefoon. Ik ben heel erg vaak moe en dan kijk ik vaak op mijn telefoon. Dit omdat ik TV kijken niet heel boeiend vind.

Ik heb dagen dat ik 8 uur lang podcasts luister terwijl ik aan het wandelen, schoonmaken, puzzelen etc ben. Je kan Duolingo doen, Whatsappen met vrienden, schaken, spelletjes, Finch (Mental health care app), bellen met vrienden, dingen lezen en uitzoeken op internet / wikipedia.

Er zijn meer opties dan alleen instagram en facebook. Waar ik echt 1x per dag op kijk ofzo. :P

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 12:42

Oh finch gebruik ik ook! Hele fijne app.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 12:44

MarlindeRooz schreef:
En niet iedereen doet alleen maar zinloze dingen. Er zijn ook mensen die boeken lezen op hun telefoon.

Zelf zit ik ook veel op mijn telefoon. Ik ben heel erg vaak moe en dan kijk ik vaak op mijn telefoon. Dit omdat ik TV kijken niet heel boeiend vind.

Ik heb dagen dat ik 8 uur lang podcasts luister terwijl ik aan het wandelen, schoonmaken, puzzelen etc ben. Je kan Duolingo doen, Whatsappen met vrienden, schaken, spelletjes, Finch (Mental health care app), bellen met vrienden, dingen lezen en uitzoeken op internet / wikipedia.

Er zijn meer opties dan alleen instagram en facebook. Waar ik echt 1x per dag op kijk ofzo. :P

Uiteraard! En ik denk ook zeker niet dat er mensen zijn die zich zorgen maken over de uren aan productieve/nuttige dingen.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 13:37

Maar als tegenwoord denk ik ook weer niet dat het zo slecht is als je eens een keer wel een hele poos chill ligt te scrollen.

Persoonlijk raak ik behalve tijdens werk dus weer zelden mijn PC aan thuis.

Ik wil overigens niet per se alleen maar tegengeluid geven hoor. Ik heb zelf ook tijdslimieten op mijn apps ingesteld, maar mijn doel is onder de 4 uur schermtijd blijven per dag.
Daar voel ik me op dit moment prima bij, enkel soms in gezelschap van mijn vriend of familie pak ik soms te snel mijn telefoon. Dat wil ik graag minderen.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 13:39

Ben het wel met je eens josien! Ik vind bijvoorbeeld gamen net zo doelloos als scrollen :D

En ook bewezen minder goed voor je. Maar iedereen moet doen wat voor hem of haar goedvoelt! Bij de 1 is dat gamen , de andere scrollen helemaal prima.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 13:43

Mijn doel is om op een mooie 4 uur schermtijd te kunnen komen. Waarin ik mijn telefoon zowel nuttig als voor scrollen of gamen gebruik. Punt is dat ik dat nu echt nog niet uncontrolled kan….. maar dat gaat ook lastig worden met mijn zieke schermtijd. Het is echt maar goed dat ik ff aan het afkicken ben.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 15:17

SansaS schreef:
Ben het wel met je eens josien! Ik vind bijvoorbeeld gamen net zo doelloos als scrollen :D

En ook bewezen minder goed voor je. Maar iedereen moet doen wat voor hem of haar goedvoelt! Bij de 1 is dat gamen , de andere scrollen helemaal prima.

Maar dit toppic gaat toch niet over de doelloosheid van bepaalde hobbies, maar over een balans vinden tussen schermtijd en andere activiteiten? En mogelijk ook het aanpakken van bepaalde verslavende routines waar mensen in vast komen te zitten?

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 15:40

Klopt! Maar achter je pc zitten is toch evengoed schermtijd en voor sommigen een verslavende routine?

Of vind jij dat alleen een telefoon schermtijd en verslavend is?

Als je stopt met je telefoon maar vervolgens die uren achter je pc gaat zitten heb je imo enkel je kleine schermpje ingeruild voor een grotere.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 15:43

Nee schermtijd tel ik computer, smartphone en tv. Daarom voegde ik dat toe aan mijn eerste reactie :D
En uiteraard zijn ze allemaal redelijk verslavend.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 16:29

Nou dat vind ik dus niet. TV gaat hier uit als programma klaar is. Daarnaast kijk ik ook samen met anderen tv en praten we er over. Dat voelt veel meer als een bewuste keuze en een gezamenlijke activiteit.

Laptop is voor mij ook een bewuste keuze, open klappen en aan tafel zitten.

Terwijl ik die stomme telefoon te pas en te onpas pakt en doelloos aan blijf plakken. Nou valt mijn schermtijd van 1u per dag (telefoon) nogal mee lees ik net. :') Maar toch, ik doe actief mijn best m te laten liggen.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 16:41

Tv vind ik wel anders dan computer of telefoon. Ik heb de tv ook heel vaak voor achtergrond geluid aanstaan als ik iets anders aan het doen ben.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 16:50

Oh ik ben het daar mee eens. Het is allemaal verslavend op een eigen manier, en het zal van persoon tot persoon verschillen in welk scherm zij nou tijd kwijt raken.

Tv kijk ik bijvoorbeeld niet, en de telefoon is puur functioneel. Echter zou mn computerschermtijd best verminderd kunnen worden.
Ik ken families waar de tv aangaat wanneer zij thuiskomen van werk en pas uitgaat wanneer het bedtijd is.
Of mensen die de telefoon niet kunnen laten liggen in sociale settings.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 17:03

Alleen verpesten snelle korte prikkels zoals Instagram, Facebook en TikTok je dopamine afgifte. Hierdoor kan je moeite krijgen met het ervaren van dopamine.