Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Ik doe mijn bril nu af als ik iets van dichtbij goed wil kunnen zien/lezen.
Marije_jiplover schreef:Is bij jou een leeslens in je niet dominante oog en een verte lens in je dominante oog geen optie, @pmarena?
Dat heb ik sinds een maand of 9 en dat bevalt mij wonderbaarlijk goed.
Ik had het niet verwacht toen ik de proefsetjes mee naar huis kreeg.
Wel is mijn verte lens ook een plus afwijking en geen min, ik weet dus niet of het met min voor de verte ook kan.
Maar ik heb dus geen multifocale lenzen, echt een voor verte in mijn rechter oog en 1 met nog wat extra plus in het linker oog.

Wendy15 schreef:In de brillenwinkel waar ik werkte was de ervaring dat zo'n beetje vanaf 40 jaar gemiddeld het lezen meer moeite gaat kosten. Niet iedereen wil dan al aan een leesbril of heeft het echt nodig (want lange armen, groter lettertype, kan het wel zien maar hoofdpijn en wil geen bril op)
germie schreef:Wendy15 schreef:In de brillenwinkel waar ik werkte was de ervaring dat zo'n beetje vanaf 40 jaar gemiddeld het lezen meer moeite gaat kosten. Niet iedereen wil dan al aan een leesbril of heeft het echt nodig (want lange armen, groter lettertype, kan het wel zien maar hoofdpijn en wil geen bril op)
Ik had op die leeftijd echt nog geen moeite met lezen en nog steeds heb ik geen lange armen nodig of groter lettertype. Dus het iedereen bij 40, nee, klopt niet. Maar goed, uitzonderingen bevestigen de regel.
En ook nu heb ik nog steeds geen groter lettertype nodig of langere armen. Ik was toevallig gisteren bij de opticien voor een bril met meekleurende glazen (heerlijk), en toen kwam het dus ter sprake, maar bij mij niet nodig. Ik hoop dus ook een beetje dat het gewoon stagneert en dat het nooit nodig is.
Mijn moeder is helaas te vroeg overleden, maar was 72 en had ook geen leesbril nodig.

(de gewone bril kan niet voorzien worden van een ander soort glazen. Het is deze prisma of erg kippig zijn. Dan maar charmant een dubbele bril
) jaren was dat +1,5 nu zit ik op +2. Maar zonder mijn - bril met prisma glazen lees ik nog het fijnste, maar wel dus met de neus op de tekst. Geen last van te korte armen dan. Wanneer dat begon, geen idee eigenlijk

MarijeR schreef:Ik denk dat ik begin 40 was dat ik bij de opticien een nieuwe bril liet aanmeten en toen eens geprobeerd wat een leesstukje deed en dat bleek toch wel erg veel verschil te geven
Toen een multifocale bril genomen maar het heeft heel lang geduurd voordat ik daar een beetje aan gewend was en ook meerdere keren terug geweest om hem opnieuw af te laten stellen.
Ik heb inmiddels voor veraf -8 en -9 en voor het lezen +1.5 en ook met inmiddels weer nieuwe bril (ogen blijven helaas achteruit gaan) werkt het niet ideaal. Misschien is het verschil tussen plus en min te groot voor een fijne overgang?
Ik zet weer steeds vaker mijn bril af met lezen op de telefoon en twijfel of ik voor een volgende bril niet weer gewoon glazen voor veraf neem en dan eventueel een leesbril erbij…