Hoe oud was jij toen je een leesbril ging gebruiken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 19:56

Is bij jou een leeslens in je niet dominante oog en een verte lens in je dominante oog geen optie, @pmarena?

Dat heb ik sinds een maand of 9 en dat bevalt mij wonderbaarlijk goed.

Ik had het niet verwacht toen ik de proefsetjes mee naar huis kreeg.

Wel is mijn verte lens ook een plus afwijking en geen min, ik weet dus niet of het met min voor de verte ook kan.

Maar ik heb dus geen multifocale lenzen, echt een voor verte in mijn rechter oog en 1 met nog wat extra plus in het linker oog.

Bagheera_206

Re: Hoe oud was jij toen je een leesbril ging gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 19:59

Ik zit nog in de ontkenningsfase. :D Ik doe mijn bril nu af als ik iets van dichtbij goed wil kunnen zien/lezen. _O-

Reggledoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 22:11

Ik ben 51 en heb nog geen leesbril nodig.
Bijna 16 jaar geleden heb ik mijn ogen laten laseren. Ik kan nog steeds de allerkleinste lettertjes in de supermarkt lezen als ik er goed licht bij heb. Maar het omschakelen van lezen naar in de verte kijken vergt wel meer tijd. Wanneer ik een tijd op mijn telefoon ofzo heb gezeten of een boekje gelezen en ik wil direct daarna televisie kijken...

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 22:20

Sinds 2 jaar, nu 44. En heb hem dus overal in huis diverse rondslingeren en standaard 1 op mijn hoofd, die ik op neus kan slingeren, als ik op mijn telefoon iets wil lezen of zoals nu wil typen :+
Ik heb niet aan ontkenning gedaan qua leesbril, wel aan grijze haren.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 22:27

Ik was 44 gok ik. Vorig jaar was ik het zo zat om steeds maar op zoek te zijn naar 1 van mijn leesbrillen, toen heb ik mijn ogen laten meten en bleek ik toch best een flinke correctie voor lezen nodig te hebben, en heel ietsjes voor veraf. Heb dus een multifocale bril. Was even wennen maar zou niet meer zonder kunnen.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 22:51

Een specifieke leesbril niet, maar heb al wel vanaf mijn 25ste een multifocale bril. Dus erg jong vergeleken met de rest hier dat ik achteruit ging :=

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 22:59

Hier sinds mijn 44 a 45 jr een leesbril maar alleen als ik mijn lenzen voor veraf in heb.
Lenzen heb ik sinds mijn 18e ofzo ergens, bril sinds dat ik een jaar of 10 was.

Zonder lenzen en met bril geen leesbril nodig.
Begin vdit jaar andere lenzen geprobeerd maar was geen succes :(
Ogen laten laseren durf ik niet :roll:

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 06:58

In de brillenwinkel waar ik werkte was de ervaring dat zo'n beetje vanaf 40 jaar gemiddeld het lezen meer moeite gaat kosten. Niet iedereen wil dan al aan een leesbril of heeft het echt nodig (want lange armen, groter lettertype, kan het wel zien maar hoofdpijn en wil geen bril op :)) )

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 06:59

Marije_jiplover schreef:
Is bij jou een leeslens in je niet dominante oog en een verte lens in je dominante oog geen optie, @pmarena?

Dat heb ik sinds een maand of 9 en dat bevalt mij wonderbaarlijk goed.

Ik had het niet verwacht toen ik de proefsetjes mee naar huis kreeg.

Wel is mijn verte lens ook een plus afwijking en geen min, ik weet dus niet of het met min voor de verte ook kan.

Maar ik heb dus geen multifocale lenzen, echt een voor verte in mijn rechter oog en 1 met nog wat extra plus in het linker oog.

Dat klinkt echt super vervelend, 2 verschillende 'kijkstanden' tegelijk.... :=
Is dat dan niet storend als je gewoon ergens 'in het wild' loopt en buiten bezig bent enzo... ?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 07:32

@Pmarena: Ik dacht ook dat dat enorm ingewikkeld zou zijn en heb eerlijk gezegd de proef "leeslens" tot op het allerlaatste uitgesteld om te proberen. Echt de dag voor mijn controle pas geprobeerd, zodat ik tenminste eerlijk zou kunnen zeggen dat ik het niks vond :+
Ik was bang heel misselijk of duizelig te worden.

Maar tot mijn eigen grote verbazing kwam er enorm veel rust, toen ik in mijn linkeroog de leeslens deed.

Het is dan dus wel heel belangrijk dat in je dominante oog je verte lens zit.
En ik weet dus echt niet of zoiets ook mogelijk is bij een min sterkte in de verte, dat zou je aan de opticien moeten vragen.

Maar voor mij werkt het wonderbaarlijk goed.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 07:59

Met 44 ongeveer , een extra leesbril naast mijn gewone bril . Maar in ontkenning dus de leesbril is weinig uit t doosje geweest :+
Nu sinds aantal maanden een vari focale bril . En eerlijk het helpt wel :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 08:06

Wendy15 schreef:
In de brillenwinkel waar ik werkte was de ervaring dat zo'n beetje vanaf 40 jaar gemiddeld het lezen meer moeite gaat kosten. Niet iedereen wil dan al aan een leesbril of heeft het echt nodig (want lange armen, groter lettertype, kan het wel zien maar hoofdpijn en wil geen bril op :)) )

Ik had op die leeftijd echt nog geen moeite met lezen en nog steeds heb ik geen lange armen nodig of groter lettertype. Dus het iedereen bij 40, nee, klopt niet. Maar goed, uitzonderingen bevestigen de regel.
En ook nu heb ik nog steeds geen groter lettertype nodig of langere armen. Ik was toevallig gisteren bij de opticien voor een bril met meekleurende glazen (heerlijk), en toen kwam het dus ter sprake, maar bij mij niet nodig. Ik hoop dus ook een beetje dat het gewoon stagneert en dat het nooit nodig is.

Mijn moeder is helaas te vroeg overleden, maar was 72 en had ook geen leesbril nodig.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 10:08

germie schreef:
Wendy15 schreef:

Ik had op die leeftijd echt nog geen moeite met lezen en nog steeds heb ik geen lange armen nodig of groter lettertype. Dus het iedereen bij 40, nee, klopt niet. Maar goed, uitzonderingen bevestigen de regel.
En ook nu heb ik nog steeds geen groter lettertype nodig of langere armen. Ik was toevallig gisteren bij de opticien voor een bril met meekleurende glazen (heerlijk), en toen kwam het dus ter sprake, maar bij mij niet nodig. Ik hoop dus ook een beetje dat het gewoon stagneert en dat het nooit nodig is.

Mijn moeder is helaas te vroeg overleden, maar was 72 en had ook geen leesbril nodig.

Goed lezen ;)
Ik schrijf "zo'n beetje gemiddeld" en dat niet iedereen die er wat moeite mee begint te krijgen ook al direct een bril wil. Ik schrijf negens "iedereen bij 40". Aub niet dingen gaan verdraaien :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 10:12

Ik kan al jaren niet met mijn normale bril lezen. Het is of zonder bril en neus op de tekst. Of een leesbril over mijn bril heenzetten. :)) (de gewone bril kan niet voorzien worden van een ander soort glazen. Het is deze prisma of erg kippig zijn. Dan maar charmant een dubbele bril B-) ) jaren was dat +1,5 nu zit ik op +2. Maar zonder mijn - bril met prisma glazen lees ik nog het fijnste, maar wel dus met de neus op de tekst. Geen last van te korte armen dan. Wanneer dat begon, geen idee eigenlijk :')

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 11:21

ik was een jaar of 40 toen ik een multifocale bril kreeg, ik draag al een bril sinds mijn 4e ofzo. Onlangs liet ik mijn ogen nog eens opmeten en die waren (na 7 jaar, ik doe nogal lang met een bril sinds ik geen paarden meer heb) fors achteruit gegaan. Ik heb zeker 2 weken moeten wennen aan de nieuwe sterkte. Ik heb ook beginnend staar, maar nog niet genoeg om geopereerd te worden, dat houden we zo, want ik ben panisch voor dokters en ziekenhuizen enzo

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 12:54

Ik was eind veertig. Dacht dat ze steeds kleinere letterjes gingen gebruiken op gebruiksaanwijzingen e.d en men maakte grapjes mijn lettertype op mijn mobiel op zn grootst stond.
Ik zie dichtbij heel wazig wat er staat. Houd ik het een halve meter van me af dan kan ik het wel lezen.
Heb een bril maar merk nu ik 54 ben mijn ogen best rap slechter worden.
Zit te denken om mijn ooglenzen te laten vervangen voor kunst lenzen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 13:04

Haha mijn armen zijn nergens meer lang genoeg voor :') heb gekeken wat voor oogleeftijd ik heb als je naar mijn sterkte kijkt. Dan zijn mijn ogen 10 jaar ouder dan ik zelf ben.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 13:07

Oogleeftijd? Heb je daar een link van?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 13:21

Ik denk dat ik begin 40 was dat ik bij de opticien een nieuwe bril liet aanmeten en toen eens geprobeerd wat een leesstukje deed en dat bleek toch wel erg veel verschil te geven :+
Toen een multifocale bril genomen maar het heeft heel lang geduurd voordat ik daar een beetje aan gewend was en ook meerdere keren terug geweest om hem opnieuw af te laten stellen.
Ik heb inmiddels voor veraf -8 en -9 en voor het lezen +1.5 en ook met inmiddels weer nieuwe bril (ogen blijven helaas achteruit gaan) werkt het niet ideaal. Misschien is het verschil tussen plus en min te groot voor een fijne overgang?
Ik zet weer steeds vaker mijn bril af met lezen op de telefoon en twijfel of ik voor een volgende bril niet weer gewoon glazen voor veraf neem en dan eventueel een leesbril erbij…

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 13:28

M’n vader sinds dit jaar, die is (in september) nu 54 jaar. M’n moeder heeft altijd al een bril gehad. Die heeft er geen leesbril nog naast oid

Ik ben 27 en heb officieel een bril. Heb m nooit op. Vreselijk. Maar lezen kan ik nog wel prima

Sunshinedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 13:31

Ik ben 44 en vind sinds een jaar de lettertjes op etiketten echt steeds kleiner worden.

Tot ik voor de gein de leesbril van mijn collega op deed en wow, ging een wereld voor me open :')

Dus ja, ik moet ook aan de leesbril.
Heb al wel een bril voor veraf, die gebruik ik alleen met autorijden.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 13:37

Sinds mijn 50e ofzo. Maar ik draag al mijn hele leven bril/lenzen.
En ik heb gekke ogen. Mijn ogen werken niet samen. Ik kijk eigenlijk alleen met mijn rechteroog, hoewel mijn linkeroog goed ziet.
Maar met die leesbril ben ik wel van +1 naar +2 extra gegaan. En ik heb altijd al +ogen gehad. Dus om te lezen ga ik rechts van +3.75 naar 5.75 en links van +4.5 naar +6.5.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 13:40

MarijeR schreef:
Ik denk dat ik begin 40 was dat ik bij de opticien een nieuwe bril liet aanmeten en toen eens geprobeerd wat een leesstukje deed en dat bleek toch wel erg veel verschil te geven :+
Toen een multifocale bril genomen maar het heeft heel lang geduurd voordat ik daar een beetje aan gewend was en ook meerdere keren terug geweest om hem opnieuw af te laten stellen.
Ik heb inmiddels voor veraf -8 en -9 en voor het lezen +1.5 en ook met inmiddels weer nieuwe bril (ogen blijven helaas achteruit gaan) werkt het niet ideaal. Misschien is het verschil tussen plus en min te groot voor een fijne overgang?
Ik zet weer steeds vaker mijn bril af met lezen op de telefoon en twijfel of ik voor een volgende bril niet weer gewoon glazen voor veraf neem en dan eventueel een leesbril erbij…

Ik heb ook -8 voor veraf en ik meen + 1,5 voor lezen.
Ook staan hier mijn ogen niet stil betreft achteruitgang.

Maar voor de - draag ik lenzen.
Voor prisma en + een bril.

Ik heb ook flink moeten wennen aan de multifocale bril.
Denk wel bijna een half jaar.

Maar ik had geen andere optie dan ophouden. Want mijn prisma zit er ook in.

Eigenijk wil ik wel een keer een bril alles in 1.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 14:12

Ik draag een bril voor veraf, voor mij is het afzetten van de bril hetzelfde effect als een leesbril opzetten. Ik denk dat ik dat al zeker vanaf mijn 40e doe. Met 42 heb ik voor het eerst een bril gekocht met multifocale glazen, maar heel eerlijk geef ik er nog steeds de voorkeur aan om mijn bril af te zetten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 14:14

Net 44 en geen leesbril. Ik heb wel sinds mijn 40e een bril voor veraf. Met weinig sterkte met voornamelijk cilinder. Die bril gebruik ik dus voor zowel veraf als dichtbij, maar ik kan zonder bril dichtbij ook goed zien. Veraf dus niet, dat is echt wel slechter geworden na mijn 40e.