Wasbaar dekbed, ja, nee? Veel nadelen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 15:08

Gnome schreef:
pmarena schreef:
Ik vind het heel fijn klinken om niet meer op te hoeven maken en vind dat pauw motief van Zelesta super gaaf. Maar no way dat ik zo'n synthetisch ding op bed wil dus helaas pindakaas.

Ze lijken tegenwoordig ook een katoen variant te hebben. Geen idee hoe die voelen.

Van wat ik een tijdje geleden zag was hooguit de buitenkant van katoen maar de vulling toch mysterieus en waarschijnlijk synthetisch.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 15:16

Ik heb van de zomer een 100% katoen dekbed gekocht bij yisk.
Daar is ook geen hoes bij nodig.

Ik heb het gekocht omdat ik het snel warm heb maar ook gewicht wil. En zo geen extra warme hoes wil.

Niet gekocht om dus zuinig te wassen.

Maar de meeste kopen het voor de handigheid.
Dus wassen, drogen. Eventueel in de droger en hup het bed weer op.

Denk dat je dan met een verkeerde insteek koopt als hup snel je doel niet is.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 15:25

Ik heb een dun wasbaar dekbed voor de zomer. Die past ook makkelijk in de wasmachine.

Maar nu in herfst en winter vind ik het echte dekbed met hoes weer veel fijner.
Dat voelt toch veel fijner weer.

zonnebloem18

Re: Wasbaar dekbed, ja, nee? Veel nadelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 15:30

Ik vind het een heel fijn dekbed. En een beetje slimme wasmachine past de hoeveelheid water en lengte van de was aan op het gewicht in de trommel. Dat zou geen bezwaar moeten zijn voor het draaien van een halve was.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 15:32

Ik lees je openingpost en denk vooral: dat klinkt poedersuiker, het werkt niet voor jou, en weer door. :+

Als het niet werkt met je bestaande routine, moet je óf je routine aanpassen, of weer terug naar de manier waarop je je routine kunt behouden. Verder maak je vooral van een mug een hele olifant. Je hebt iets geprobeerd en het werkt niet voor je, dat gebeurt soms nou eenmaal.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 15:40

Ik zal wel heel vies zijn, maar ik was mijn dekbedhoezen echt niet elke week. Maar dat is dus normaal?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 16:22

Ik was mijn overtrekken ook niet elke week hoor. Elke 2 denk ik. Soms 3.
Zou wel vaker moeten maar ach, alleen ik slaap erin. En de 3 katten. _O-

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 16:40

Ik heb een alternatief; ik leg eerst de hoes op mijn bed en dan het wasbare dekbed er bovenop. Voordeel is dat je je dekbed niet elke week hoeft te wassen en met een opvlieger kan ik het dekbed even naar achteren gooien en lig ik toch niet meteen bloot :)

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 16:49

Wij hebben 4 dunnere eenpersoons dekbedden van Zelesta en ik ondervind echt geen enkele van de nadelen de jij benoemd. Ik kan er 2 tegelijk wassen zonder ellende, ze komen al vrijwel droog uit de wasmachine. Afhankelijk van het weer droog ik ze buiten of in de droger. Mijn wasmachine is 8 jaar oud en kan 7 kilo handelen, maar ik mishandel 'm regelmatig. Halve wassen e.d. heeft hij ook geen moeite mee, dan past hij gewoon het programma en de hoeveelheid water aan. Ik verwacht dat jouw nieuwe machine dat ook gewoon moet kunnen.

Ik heb er 4 gekocht omdat ik een enorme kneus ben met wassen en regelmatig vergeet dat ik nog wat in de droger had moeten doen :+

Thami

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 17:04

Ik las ergens als tip om een ouderwets los laken te gebruiken en dan de deken. Dan hoef je de deken ook niet zo vaak te wassen. Maar of dat handiger is dan gewoon losse dekbedhoes die je al hebt, zoal Dubbelfun doet, dat weet ik niet.
Nadeel lijkt me wel dat de deken misschien wat makkelijker van je bed afglijdt.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 17:11

Ik heb er 1 vorige week gekocht bij de kruitvat maar ik gebruik het alleen voor op de bank beneden.

Maar eigenlijk puur omdat mijn oude dekbed die ik daarvoor gebruikte wel eens aan vervanging toe was.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 17:12

Ja, een onderlaken onder het dekbed hadden wij vroeger thuis ook altijd. Puur omdat mn moeder geen zin had om elke week/om de week zes dekbedden in een nieuwe hoes te doen, en ik gaf haar geen ongelijk _O- Zo werd dat onderlaken regelmatig gewassen, en de dekbedhoes eens in de maand of zelfs minder vaak.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 17:25

@thami: mijn losse dekbed is nog nooit van mijn bed gegleden :)

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 17:32

Hier is het wasbare dekbed een uitkomst. Ik heb er 2 van zelesta en 1 van de action.
In de winter is mijj man een koukleum dus liggen beide zelesta dekbeddden erop.

Wassen doe ik 1 dekbed per keer en daarbij wel de 2 kussenhoezen. Voor de rest niets erbij want dat lijkt me nirt goed voor de wasmachine. (Wasmachine nieuwe samsing 11 kg en dekbedden zelesta zijn 220x240)

Ik ben chronisch vermoeid en de dekbedden verschonen lukte gewoon vaak niet. En aangezien de honden op bed slapen moet het wel regelmatig.
Nu is het makkelijk, deken in de was, even over de balustrade hangen en de volgende dag er weer op ( of in de avond als het me in de middag kukt de wasmachine uit te laden)

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:52

Hier is het wasbare dekbed ook na een paar uurtjes hangen weer droog (8 kilo 1400 toeren wasmachine, een eenpersoons Zelesta dekbed tegelijk). Geen droger, die dekbedden zijn niet bepaald heel degelijk, dus dan kan ik waarschijnlijk confetti uit de droger halen :+

Ik gebruik ze niet zo heel vaak, ze zijn voor het logeerbed en voor mee op vakantie. Op ons eigen bed ligt normaal beddengoed.
Dat is trouwens ook altijd twee wassen, de gekleurde hoezen (hebben aparte dekbedden) en slopen in een aparte was en het witte onderlaken, de molton en de onderslopen in de kookwas met de witte handdoeken en washandjes.

Ik snap niet dat je alles samen zou wassen, zelfs als het in je machine past. Beddengoed is misschien niet per se heel vies bij frequent verschonen, maar je hebt toch ook vaatdoeken, dweilen, keukendoeken?

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:26

Ik ervaar exact hetzelfde als jou ts, mijn wasmachine loopt er ook op vast en inderdaad er past er maar eentje in dus dubbele was. De mijne zijn van zelesta en ik gebruik ze voor onze logees in het logeerhuisje omdat het daarboven wat krap is om een hoes goed op te schudden maar het niet op schudden is dan ook het enige voordeel. Daarnaast vind ik ze behoorlijk synthetisch en ben ik blij dat ik er zelf niet onder hoef te liggen :o

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:35

Zet ze op marktplaats en terug naar je oude dekbed, probleem opgelost.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:39

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:08

Ik heb mijn zelesta’s (2x 1-persoons 4 seizoenen, katoenen variant) na drie weken weer verkocht.
Ze zijn mij te glad, ik miste de instopstrook, ze kraken en de droogtijden vielen me erg tegen. De 150 grams had in een redelijk verwarmde kamer 3/4 dag nodig en de 300 grams een hele dag.
Verder vind ik het toch ook wel een dingetje dat ik ineens vier wasbeurten nodig had voor het verschonen van mijn bed (onderlaken niet meegerekend). Met gewone dekbedden en hoezen kun je toe met 1 wasbeurt voor de hoezen en slopen. Daar had ik van te voren niet bij stilgestaan.
Dus ik worstel maar weer met hoezen…

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:22

Hier geen fan van de wasbare dekbedden. Ik heb er eentje en die gebruik ik als sprei dus als extra warmte bovenop mijn 4 seizoenendekbed. Ik houd van katoen en vind printjes leuk, ook om af te wisselen. Ik verschoon mijn bed elke 14 dagen en dan dus gewoon de hoes, de kussenslopen en het hoeslaken. Ik houd het gewoon bij mijn Cinderella 4 seizoenendekbed met katoenen hoezen.
Een 240 x 220 past sowieso ook niet in mijn wasmachine dus het is niks voor mij.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:31

Ik worstel niet met de dekbedhoezen, ze zitten er standaard om en ik was het laken wat er onder zit elke week. Minder gewicht om mee te worstelen voor mij en mijn wasmachine. Maar goed ik heb naast een verzwaringsdeken een wollen dekbed, dus die wassen wordt het in elk geval niet.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:48

Ik vind die wasbare dekbedden niet fijn om onder te slapen. Ik heb een dekbed met hoes en ook nog een sprei haha.

Maar het wassen gaat hier net zo als het wassen van een ander dekbed gewoon goed. En ze zijn droog in twee uurtjes buiten en ook snel binnen. Als je ze smorgens wast en ophangt dan zijn ze savonds echt wel droog. Als ze te nat uit de machine komen moet je extra centrifugeren maar dan is waarschijnlijk je trommel te klein.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:35

Ik begrijp de hype ook niet helemaal. Ken ook niemand in m’n omgeving die er lyrisch over is. Volgens mij is er vooral een enorme berg geld in gepompt om die Zelesta dekbedden te marketen en iedereen te laten geloven dat zo’n ding echt hemels is, incl influencergeneuzel en is dat waarom iedereen er ‘intrapt’ in plaats van dat het nou echt objectief de uitvinding van de eeuw is. Ja het is vast handig soms maar ik ben in 2 min klaar met mijn 240x220 dekbedhoes wisselen. Binnenstebuiten, bij de punten pakken en klaar.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:46

Memories schreef:
Ik begrijp de hype ook niet helemaal. Ken ook niemand in m’n omgeving die er lyrisch over is. Volgens mij is er vooral een enorme berg geld in gepompt om die Zelesta dekbedden te marketen en iedereen te laten geloven dat zo’n ding echt hemels is, incl influencergeneuzel en is dat waarom iedereen er ‘intrapt’ in plaats van dat het nou echt objectief de uitvinding van de eeuw is. Ja het is vast handig soms maar ik ben in 2 min klaar met mijn 240x220 dekbedhoes wisselen. Binnenstebuiten, bij de punten pakken en klaar.

Ja dat denk ik ook, de marketing heeft het goed gedaan :j

Wel zo, lees dat hierboven ook van iemand, met beperkingen zit een hoes er niet zo snel omheen.
Op een goede dag lukt mij het en dan hebben wij beide een 1 persoons.
Maar op een mindere dag niet.
Dan moet mijn vriend dat doen.
Maar ben je alleenstaand, kan dat niet.
Dan is zo'n dekbed wel een uitkomst :j

En voor het milieu hoef je het ook niet te doen.
Het is wat dat betreft veel meer een wegwerpartikel.
Elke keer wassen slijt het en een keer moet je het weggooien, daar waar je dekbed nog lang niet versleten zou zijn, ook enkel de hoes.

Plus wat Germie al aangeeft, het heeft meer volume in de trommel, dus je zal vaker een extra was draaien.

Dus ja de marketing heeft goed zijn werk gedaan :j

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:59

Worden die dekbedden niet heel snel dun als ze zo vaak gewassen worden?

Ik heb een lekker dik flanellen dekbedovertrek los op het bed en daarbovenop het dekbed met overtrek. Het flanellen dekbedovertrek gaat 1x per 2 weken in de was en de andere zo af en toe eens.