Gewicht toename - leeftijd gebonden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Freya6

Re: Gewicht toename - leeftijd gebonden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 09:15

Als ik vier keer per week ijs ga eten kom ik ook aan hoor :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 09:22

Ik weeg al sinds ik uit gegroeid ben ongeveer het zelfde, rond de 50 kilo.

Heb een periode veel meer stil gezeten door een gescheurde kruisband, toen kwam ik onder de 50 kilo te zitten terwijl mijn broeken niet meer dicht wilde. Spieren zijn zwaarder dan vet, met mijn basis bespiering was ik net boven de 50 kilo, die spieren voor een beetje vet ingeruild zorgde dat ik dus dikker werd terwijl ik lichter werd (in de marge van 3 kilo, dus het stelde verder ook eigenlijk niets voor).

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 09:27

Zou "normaal" sporten in de sportschool met je enkel nu wel gaan? Ikzelf heb iets vergelijkbaars gehad en in het kader van mijn revalidatie ben ik onder leiding van een fysiotherapeut in een sportschool gaan sporten. Werd volledig door de verzekering gedekt. Hij gaf tips hoe ik het beste de oefeningen voor mijn enkel kon doen. Na tien sessies ben ik zelfstandig verder gegaan in de sportschool
En misschien eens met een diëtiste naar je voedingspatroon kijken. Ook dat wordt vergoed door de verzekering.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 09:39

Miss_Mii21 schreef:
Goof schreef:
Je hebt 3 maanden nie bewogen.
Toen 3 maanden nauwelijks bewogen.
En vanaf 1 juli veel minder bewogen dan voorheen.
Als je wel bent blijven eten wat je normaal at is daar toch een logische conclusie aan te verbinden?
Meer binnen gekregen dan verbrand = gewichtstoename.

Ja precies, dat was ook wel mijn conclusie... maar dacht misschien spelen er nog wat meer factoren. Sinds juli beweeg ik weer veel meer, de weegschaal gaat nog niet heel erg omlaag. Heb er ook niet de afgelopen maanden elke maand op gestaan trouwens, zag het nu toevallig pas afgelopen week.

Vergis je niet in wat je werkelijk verbrandt en wat je daadwerkelijk aan calorieën binnenkrijgt. De meeste mensen hebben van beide een vertekend beeld: ze bewegen en verbranden veel minder dan ze denken, en krijgen juist meer binnen dan ze beseffen.

Raineri

Re: Gewicht toename - leeftijd gebonden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 10:39

Ik ben 31 en zit 15 jaar op hetzelfde gewicht. Ik weeg zelfs minder dan eind tiener jaren/begin 20. Uitschieters uitgesloten.

Je metabolisme verandert niet tot een jaar of 60. Wat vaak veranderd is dat je minder beweegt naarmate je ouder wordt. Vaak pakken we toch de auto sneller ipv de fiets. Ik heb bewust gekozen alles onder de 10 of 15 km te fietsen. Je geeft zelf al aan dat je minder beweegt. Kennelijk beweeg je minder, en dat heeft effect op je dagelijkse verbranding waardoor je huidige inname een overschot is.

Je dagelijkse verbranding (tdee) is opgebouwd uit meerdere elementen

Bmr: basic metabolic rate. Dit is wat je dagelijks verbrand al lig je stil.
Neat: non exercise activity thermogenesis. Alle beweging die niet gerelateerd is aan sporten. Dus denk aan huishouden, de trap op en af
Tef: thermic effect of food. Verbranden van eten kost extra energie
Eat: exercise activity thermogenesis. Dit is alles wat je verbrand met training. Dit is maar een klein aandeel van je dagelijkse verbranding (tdee)

Jouw neat is omlaag gegaan. Wat het beste werkt is gewoon eens tracken war je dagelijks eet zonder restricties. Als je gemiddelde week gewicht over die periode gelijk blijft dan weet je dat je evenveel verbrsnd ongeveer als je binnenkrijgt. Weet je ook direct hoeveel je in een tekort moet zitten als je wilt afvallen.

Dus nee, jouw verbranding is niet achteruit gegaan door leeftijd. Je zegt zelf al dat je minder actief bent eigenlijk wat effect heeft op je neat waardoor je in een overschot bent geraakt.