Elke dag vroeg wakker

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 09:24

Als je echt elke dag stipt 5 uur wakker wordt, zelfs wanneer de klok is verzet, dan moet het haast wel iets van ‘buiten’ zijn.
Misschien slaat je cv ketel dan aan? Of die van je buren?
Gaat de buurman naar zijn werk en wordt jij wakker van het tuinhek of het startende vervoermiddel?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 09:25

Heerlijk heb je iets aan je dag ;-)

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-25 09:25

Joltsje schreef:
hoe laat was je zondagochtend wakker? ivm het tijdsverschil?

wel lastig ts. hoe is je leven verder?
je geeft aan dat je onregelmatig werkt.
was je ook al zo vroeg wakker voordat je onregelmatig werkte?
je geeft aan dat het al lang is, hoe lang is dit al zo?

een optie lijkt me zeker om bloed te laten prikken.
daarnaast misschien kijken naar je eetpatroon? wanneer eet je wat? daar kun je ook een dip van krijgen tussen de middag bijv.

Ook om 5 uur. Ik werk al ongeveer 17 jaar onregelmatig. Daarvoor zou ik dus niet meer precies durven zeggen. Wel ben ik mijn hele leven al geen uitslaper. Ik ontbijt dus op werk en bij vrije dagen thuis op vaste tijden. Dat is eigenlijk altijd hetzelfde. Lunch tussen 12 en 1 en avond eten afhankelijk van welke dienst ik werk.

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-25 09:25

Zonnetje81 schreef:
Heerlijk heb je iets aan je dag ;-)

Klopt, behalve wanneer ik vrij ben. Dan lig ik de halve middag in een winterslaap :')

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 11:33

Dat je om 5 uur wakker wordt lijkt me niet het probleem. Zeker niet als je om 22 uur slaapt. Op zich maak je dan genoeg uren. Ik vind het wel raar dat je om 12 uur slaap hebt. Dat hoort echt niet en lijkt misschien te maken te hebben met hormonen/bloedsuiker of iets in die richting. Heb je weleens bloed laten prikken? Neem je je vitamines/mineralen goed? Heb je overgewicht?

L_iek

Re: Elke dag vroeg wakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-25 12:17

Ik neem geen vitamines of mineralen extra. Bloed wel eens laten prikken maar dat is lang geleden, toen geen bijzonderheden. Overgewicht, ik denk een kilo of 7.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 12:40

Ja toch even bloedonderzoek laten doen.
En wat mij niet zou verbazen is dat je juist laag in de vitamine D zou zitten.

Zou dat eerst uitsluiten :j

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-25 18:14

ellepel schreef:
Ja toch even bloedonderzoek laten doen.
En wat mij niet zou verbazen is dat je juist laag in de vitamine D zou zitten.

Zou dat eerst uitsluiten :j

Ik ga de huisarts eens bellen.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 19:29

Ik ben ook vroeg wakker en als ik op vrije dagen niks zou ondernemen val ik ook tegen 11u in slaap.
Als ik gewoon een dag vol bezigheden heb, heb ik er geen last van. Ik ben dus niet geschikt voor hele dagen chillen, film kijken of gamen ofzo. Ik moet gewoon bezig zijn maar hou ook echt van slapen.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 22:05

Hoe oud ben je?
Bij mij zijn slaapproblemen begonnen rond mijn 40e. Pre-overgang. Ik heb bio-identieke hormonen gekregen en sinds ik progesteron neem slaap ik weer door.

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-25 22:10

Majabeestje schreef:
Hoe oud ben je?
Bij mij zijn slaapproblemen begonnen rond mijn 40e. Pre-overgang. Ik heb bio-identieke hormonen gekregen en sinds ik progesteron neem slaap ik weer door.

Ik ben bijna 38.

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 22:24

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 06:29

cijsalover schreef:
Toevallig vandaag dit filmpje bekeken over waarom je geen 8 uur slaap nodig hebt. En hoe later naar bed gaan je kan helpen bepaalde patronen te doorbreken. https://youtu.be/zVIg_-rJecY?si=xv5PuHw7WSpmUXvb

Bedankt, die ga ik vandaag zeker eens bekijken.

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:41

cijsalover schreef:
Toevallig vandaag dit filmpje bekeken over waarom je geen 8 uur slaap nodig hebt. En hoe later naar bed gaan je kan helpen bepaalde patronen te doorbreken. https://youtu.be/zVIg_-rJecY?si=xv5PuHw7WSpmUXvb

Zijn boek Slapen als een Oermens kan ik ook enorm aanraden!
Ik ben een week of 6 geleden begonnen met zijn tips en ook de slaaprestrictie en ben nu bijna van mijn jarenlange slaapproblemen af. Ik heb daar overigens wel begeleiding bij van een slaaptherapeut.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:48

L_iek schreef:
Majabeestje schreef:
Hoe oud ben je?

Ik ben bijna 38.

Het zou dan ook hormonaal kunnen zijn. Misschien de moeite waard om uit te zoeken als de slaaptips niet helpen.

Xandyandme

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:01

Als je het gevoel hebt moeite te moeten doen om tot 22u wakker te blijven en geen uitgerust gevoel hebt doorheen de dag dan zou ik eerder vroeger gaan slapen als om 5u je biologische klok afgaat.
Niet altijd mogelijk waarschijnlijk als je in ploegen werkt maar wel een goede test om te zien dat een half uur of een uur vroeger gaan slapen beter is voor je.

Niet iedereen heeft 8u slaap nodig. Sommige mensen wat meer en anderen wat minder...