Rekening splitten of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rekening splitten of niet? Of hangt het er van af.

Ja, splitten.
109 (30%)
Nee, ieder betaalt z'n eigen eten en drinken.
51 (14%)
Het hangt van het gezelschap af.
197 (55%)

Totaal aantal stemmen: 357

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:23

mavantos schreef:
Ik vind het bijzonder dat je als gezelschap verwacht dat je allemaal apart kunt afrekenen. Jullie zijn daar waarschijnlijk niet de enige klant en dat duurt toch veel te lang allemaal. Als iedereen dat wilt doen moeten ze meer personeel aannemen en dan zal het ook duurder worden _O-

In normale gevallen doen we altijd splitten. In een uitzonderlijke situatie als iemand echt significant minder (duur) heeft gegeten/gedronken dan doen we diegene apart berekenen en de rest splitten.

In dit geval was dit dus voorheen geen probleem. Dus pas bij de rekening werd het duidelijk. Was niet van te voren gevraagd wegens eerdere ervaringen, was niet de eerste keer dat we hier kwamen.

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:24

Ik wil wel graag apart afrekenen. Eigenlijk om dezelfde reden, ik kies vaak niet het duurste en daarnaast drink ik geen alcohol. Heb een groepsreis gedaan waarbij wel gesplit werd en denk dat de vakantie mij 100-200 euro meer heeft gekost door alle alcohol die ik van andere heb meebetaald.
Overigens heb ik altijd op plekken gewerkt waar dat geen probleem was (zelfs niet in Giethoorn hartje zomer). Was wel voor corona, maar ook toen was het daar chaos.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:25

Het hangt er bij ons vanaf met wie we gaan.
Bij een grote groep splitten we gewoon en als ik bij voorbaat al weet dat ik er niet veel geld (voor over) heb, dan ga ik niet mee met grote groepen.
Als ik met een kleiner groepje ga overleggen we altijd.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:25

Maar even, 'voor corona' is inmiddels vijf/zes jaar geleden. Dat is toch niet meer te vergelijken met nu? :=

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:26

Als wij met werk uit eten gaan of met kennissen, gaan we vaak naar Heinde. Daar is het 1 prijs inclusief onbeperkt eten en drinken. Dat is erg makkelijk met de rekening verdelen. Want ik vind voor beiden wat te zeggen als in; makkelijk om iedereen 1 gelijk tikkie te sturen, maar ook als de 1 voor 30 euro eet en de ander voor 60 dat niet zo eerlijk.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:29

Als vegetariër eet ik meestal goedkoper dan de rest van mijn gezelschap, maar de gezelligheid van een etentje is me ook wat waard. Ik vind splitten dus echt prima. Ieder voor zich afrekenen (ter plaatse, dus niet als één iemand de rekening betaalt en alles achteraf wordt verrekend) vind ik eerlijk gezegd altijd een beetje puberaal :+

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:30

Ik klink nu waarschijnlijk heel onsociaal maar ik wil het eigenlijk altijd wel splitten of soms volledig voor mijzelf nemen als ik dat kan betalen. Ik ga namelijk gewoon niet uit eten met mensen die ik het niet zou gunnen :+
Als ik zou twijfelen of ik wel dat 10tje meer zou willen betalen, zie ik eigenlijk geen reden om met die personen uit eten te gaan.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:32

Hier ligt het aan de groep maar ook het soort restaurant. Zon all you can vreet is het vaak vooraf betalen en voor jezelf geen probleem.
Verder doen we wel eens splitten, open tikkie of de 1 betaald alles en de ander de volgende keer..
Heel wisselend dus eigenlijk..

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:34

Betalen wat je eet drinkt. Ik betaal meestal de rekening en dan sturen we erna tikkie.
Ik ben daar laks in maar mijn vriendinnen blijven mij stalken om een tikkie :D

Want ik vind het niet nodig dat een ander mijn ossehaas deels mee moet betalen en andersom als het heel scheef is vind ik dat ook niet fijn.

Ik heb wel een tijd gehad van splitten maar sinds tikkie en vriendinnen die minder te besteden hebben rekenen we het gewoon uit.

Als een heel gezelschap flink zit te drinken en ik drink 2x cola vind ik het ook niet nodig dat te financieren.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op Gisteren, 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:35

germie schreef:
mavantos schreef:
Ik vind het bijzonder dat je als gezelschap verwacht dat je allemaal apart kunt afrekenen. Jullie zijn daar waarschijnlijk niet de enige klant en dat duurt toch veel te lang allemaal. Als iedereen dat wilt doen moeten ze meer personeel aannemen en dan zal het ook duurder worden _O-

In normale gevallen doen we altijd splitten. In een uitzonderlijke situatie als iemand echt significant minder (duur) heeft gegeten/gedronken dan doen we diegene apart berekenen en de rest splitten.

In dit geval was dit dus voorheen geen probleem. Dus pas bij de rekening werd het duidelijk. Was niet van te voren gevraagd wegens eerdere ervaringen, was niet de eerste keer dat we hier kwamen.

Wellicht is hun beleid dan veranderd? Ik heb tijdens mijn studie in de horeca gewerkt en het is echt tijdrovend als iedereen precies wilt afrekenen wat ze gegeten/gedronken hebben. Zeker met groepen; niet te doen. Horecawerk is echt gas geven op drukke avonden zodat de service snel/goed blijft en de doorstroom qua keuken/tafels/afruimen enz. goed verloopt.

Ook bleef er altijd een drankje, broodje, bijgerecht “over”. En dan was de groep alweer gevlogen.

Met goede vrienden/familie doen we vaak om en om betalen of we splitten de rekening. Een gezellige avond vind ik ook wat waard, en ben daar makkelijk in.
Laatst bijgewerkt door Wiwabalia op Gisteren, 11:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:37

Met bepaalde mensen splitten we meestal, maar met een andere groepje is het elk zijn deel (een iemand betaalt de rekening, bekijkt het ticketje en gooit ieder zijn deel in splitwise, en zo rekenen we onderling af.)
Het laatste vind ik stiekem fijner, ik ben een kleinere eter maar neem wel graag dessert, maar drink bv geen alcohol.
10 euro aan wijn en 10 euro aperitief dat ik niet drink tikken al snel aan, zeker omdat ik zo goed als nooit alcohol drink en we vaker samen weggaan.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:37

Ik ben ook van mijn eigen rekening betalen. Ik ga niet voor iemands drankgebruik betalen als ik maar een klein glaasje cola drink. Of voor een hoop eten betaal terwijl ik zelf niet eens een hoofdgerecht op kan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:38

Ik heb 1x per jaar een lunch met oud-klasgenoten. Ik 'organiseer' dat een beetje, in de zin van datum prikken, uitnodiging sturen, locatie regelen.
Eenmaal ter plekke geef ik iedereen een notitieblaadje met de vraag: hou je zelf even bij wat je eet/drinkt?
Achteraf gaat er naar iedereen een individueel tikkie uit voor wat ze zelf hebben opgegeven.

Dan blijft er normaalgesproken niets 'open' (want zelfs met de bon ernaast weet echt niemand meer wie dat 6e biertje heeft gedronken) tenzij iemand z'n eigen score niet goed heeft bijgehouden. En dat merk ik dan vooraf, voor de tikkies uitgaan, en dan sla ik dat ene vergeten drankje (wat daar komt het meestal op neer) hoofdelijk om.

Gombal

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:39

Hier betaald waar mogelijk 1 persoon.
Daarna word met de bon bekeken wie wat heeft gehad en dit via tikkie geregeld .

DetroitJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:40

Ik ga eigenlijk altijd gewoon voor splitten voor het gemak :o ik ben - denk ik - vaker "nadelig" uit, omdat ik bijvoorbeeld geen alcohol drink (en mijn gezelschap lekker cocktails oid neemt). Maar heb daar niet zoveel moeite mee. Ben er voor een gezellige avond en de rest is bijzaak. Heb eigenlijk ook nooit berekend hoeveel ik "teveel" of "te weinig" heb betaald. Het interesseert mij in dat opzich gewoon niet genoeg. Als andere wel hun eigen deel wil betalen, dan los ik dat gewoon op met een open tikkie. Maar dan ga ik er ook wel vanuit dat diegene het eerlijk doet, want narekenen en controleren doe ik eigenlijk ook niet :')

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:48

We betalen altijd de rekening in 1 keer.
Het is nl heel vervelend voor een restaurant om alles apart te regelen.
En het is niet hun probleem wie wat betaalt.

Dus 1 iemand schiet het voor en daarna krijgen we allemaal een tikkie.
En wanneer we apart willen betalen dan regelen we achteraf wie wat had en dan stuurt degene die voorgeschoten heeft alle afzonderlijke tikkies.
Gewoon de bon even uitwerken en je naam erachter zetten.
Of appen wat je gegeten hebt naar degene die heeft afgerekend

En het maakt mij echt niets uit of iemand wat meer of minder drinkt of eet.
Ook niet toen ik geen geld had. Je gaat gezellig uit eten en iedereen neemt wat ie lekker vindt.

Eik

Re: Rekening splitten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:57

Het ligt aan de mensen met wie ik ga. Ik eet vaak geen toetje omdat het meestal ijs is of chocolade en beide vind ik niet lekker. Daarnaast drink ik ook geen alcohol en eigenlijk vaak maar max 2 fris op een avondje.

Dan zou ik bij splitten al gauw 10-20 euro meer betalen dan ik heb genuttigd. Voor een keer niet erg maar over een jaar heen is dat nogal een bedrag. En daarnaast heb ik helemaal geen zin om te betalen voor andermans "gezuip".

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:00

Foaly schreef:
Maar even, 'voor corona' is inmiddels vijf/zes jaar geleden. Dat is toch niet meer te vergelijken met nu? :=
Er zijn nog steeds mensen die terug rekenen naar guldens :+

Hier is het, ongeacht het gezelschap, altijd splitten, niet te moeilijk over doen.

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:03

Selina schreef:
Als ik met 1 iemand iets ga eten, dan split ik gewoon.

Als ik met een groep ben dan gooi ik de bon in whatsapp met een open tikkie en dan maakt iedereen gewoon over wat diegene genomen heeft.

Op deze manier doen wij het ook als vriendengroep.:)

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:06

Ik ben van het ieder betaald zijn eigen rekening.

Ik ga niet extra kosten betalen omdat er een aantal 2-3 drankjes meer drinkt dan dat ik doe..

En ga wel eens mee met een groepje uit eten, er is 1 iemand die bij houd wie wat eet/drinkt.
Dan word er van het lijstje de korting afgehaald en een paar dagen later krijgen we een tikkie doorgestuurd met de prijs.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:13

Een paar weken geleden met familie weekend. Van tevoren gezegd dat de rekening gedeeld zou worden door het aantal aanwezigen, maar bij het afrekenen ging een van mijn zussen daar toch over steggelen. Ze zou dan E 7,-- meer moeten betalen en dat kon echt niet.
Tjonge... altijd dezelfde. Dus als je iets afspreekt, houd je daar dan ook aan.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:16

germie schreef:
mavantos schreef:

Hier hangt het altijd mooi uit in het restaurant, of via een sticker op tafel of in het menu.
Ben je zeker dat je daar niet overheen gekeken hebt?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:23

Nee, hier geen irritante stickers op ramen of tafels. Een ouderwets menu (met op de achterkant nog een positieve reclame voor vlees).

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:25

Skessa_ schreef:
Ligt een beetje aan het gezelschap. Als ik met een vriendin ga dan splitten we eigenlijk altijd gewoon.

Maar het ligt er ook wel een beetje aan, als iemand 5 cocktails besteld en ik bv 1 cola, dan vind ik het ook niet meer dan normaal dat die persoon wat meer inlegt.

Wel verstandig om dit in ieder geval van te voren bespreken en niet op het moment dat de rekening komt.

Maar het gebeurt ook dat je pas tijdens het etentje merkt dat sommigen erg luxe en/of uitgebreid eten. Dan vind ik splitsen niet meer eerlijk. Maar als je weet dat je een kleine eter bent kan je het misschien ook zelf vooraf voorstellen.
Voor mij hangt het van het gezelschap af. We hebben een vast groepje vrienden waar we regelmatig mee gaan eten. Daar delen we de rekening altijd. En eten we bij iemand thuis dan wordt gevraagd of er iets kan worden bijgedragen in de kosten (vaak niet nodig).
Maar als ik met collega’s samen ga lunchen dan betaald ieder zijn eigen deel. Eerlijk gezegd heb ik daar nog geen problemen meen gehad.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:29

Bij mij ligt het aan het gezelschap. Afgelopen week was ik met 4 collega's op vakantie en gingen we elke dag uiteten. Daar hebben we elke keer de rekening gewoon door 5 gedaan. Daardoor heb ik echt mega veel meer betaald dan ik daadwerkelijk besteld heb, maar we hadden het gezellig en het was vakantie. Dus daar kom ik mentaal wel weer overheen :+ Woensdagavond was de Tikkie bijvoorbeeld 45 euro pp, terwijl mijn hoofdgerecht 18 euro was en ik 1 cola op had :D Ja dat is wel oneerlijk natuurlijk, maar over een week ben ik dat weer vergeten. De ervaring was belangrijker dan t geld.