Nachtbeugel ipv spalk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 10:52

tienus63 schreef:
Ik heb beide, zowel boven als onder. En spalken en nachtbeugels.
Onder zo’n hoesje en boven zo’n draad wat aan een gehemelte zit.
Ik slaap ‘‘s nachts met een hele mond vol.

Same! En toch doe ik de beugel maar af en toe (en als ik dan merk dat ik de dag erna het effect er van voel draag ik ze wat vaker.

Mijn draadje komt ook bijna jaarlijks los, maar vind het wel heek fijn dat ik beide heb en die beugel niet altijd in hoef

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 22:14

Ik heb beide :')

Heb onder een spalkje en boven heb ik een nachtbitje (daarvoor gekozen nadat m’n spalkje losgeraakt was) alleen ik ben echt een slechte drager, heb er een enorme hekel aan en heb m al jaren niet meer gedragen inmiddels. :o ik vind dat plastic zo’n ontzettend vies gevoel.

Ik heb het geluk dat ik m’n verstandskiezen nog heb en m’n tanden rete strak tegen elkaar aanstaan waardoor ze niet terug zijn gaan schuiven, maar daar heb ik echt veel geluk mee. Als ik ‘m weer eens draag is het ook niet pijnlijk ofzo.
M’n vriend draagt z’n nachtbitje ook nooit maar bij hem is het wel weer flink gaan schuiven.

Zou het dus alleen doen als je echt zeker weet dat je ‘m gaat dragen.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 22:55

Mijn spalk zit er intussen al meer dan 20 jaar in en begint nu pas heel af en toe een beetje te 'rafelen'. Even scherpe puntje wegslijpen en klaar. Vorig jaar heb ik nachtbeugel gekregen, nadat de spalk met 1 tand is ingekort, maar die heeft het niet lang uitgehouden helaas. Ik blijk namelijk een knarser te zijn in mijn slaap en sinds begin dit jaar heb ik dus een anti-knarsbitje. Veel steviger, heb alleen een beetje een duckface als ik hem in heb. Druk dat ding er in direct na het tandenpoetsen en pas de volgende morgen gaat hij weer uit. Alleen toen ik afgelopen december buikgriep had en in één nacht elke paar uur moest overgeven, heb ik hem die nacht niet in gehad. Voel me een beetje 'naakt' als ik hem niet draag. Voelt dan alsof ik iets mis ofzo.

Mama3

Re: Nachtbeugel ipv spalk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 23:25

Mijn dochter heeft haar beugeltraject afgerond en heeft zowel een spalkje als een nachtbitje

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 09:20

Ik heb een spalkje en daarnaast al jaren een bitje voor het knarsen. Als ik net een nieuwe heb doet het een paar dagen pijn, daarna geen last van zolang ik hem dagelijks draag.

Tip, als je voor een kleur kunt kiezen ga dan niet voor doorzichtig. Die van mij was altijd binnen no time vergeeld, heb nu een blauwe en die ziet er na 3 jaar nog als nieuw uit :D

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 10:18

Ik heb beide. Onder en boven een spalkje en voor in de nacht voor de bovenkaak een hawley retainer.
Totaal geen last van.

Verder heb ik voor zowel onder als boven een overzet stukje, weet niet hoe het heet. Maar mocht dan mijn spalk los gaan, kan ik die in doen zodat alles op zijn plek blijft.
Geloof dat het niet standaard meer is. Maar gezien ik voor de tweede keer gebeugeld heb, omdat mijn spalkjes dus constant los gingen, was de boel weer verschoven. Dus wilde ik gewoon nu alles. :’)

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 19:41

Ik heb nu een (kapotte) spalk boven en onder. Ik twijfel over vervangen van het spalkje of overgaan op een nachtbeugel. Kan iemand een indicatie van de kosten die je kwijt bent bij een nachtbeugel?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 19:55

Volgens mij 80 euro ofzo. Weet het niet precies meer.

Bix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 16:34

Ik laat volgende week een nieuwe nachtbeugel aanmeten, dus zodra ik de factuur krijg kan ik het je vertellen.

Spalkje is momenteel weer enorm aan het irriteren. Er is denk ik wat lijm weg o.i.d. Er zit in iedergeval een scherp plekje, net naast een lijmbolletje, en sinds ik dat gevoeld heb zoekt mijn tong uiteraard steeds weer dat plekje op. Ik kan het maandag laten aanpassen en laat dan dus ook een nieuwe nachtbeugel aanmeten, zodat ik zeker weet dat het aansluit op de nieuwe situatie. Dat vind ik dan wel weer een nadeel van dubbele retentie, maar ach...

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 16:50

Bix schreef:
Ik laat volgende week een nieuwe nachtbeugel aanmeten, dus zodra ik de factuur krijg kan ik het je vertellen.

Spalkje is momenteel weer enorm aan het irriteren. Er is denk ik wat lijm weg o.i.d. Er zit in iedergeval een scherp plekje, net naast een lijmbolletje, en sinds ik dat gevoeld heb zoekt mijn tong uiteraard steeds weer dat plekje op. Ik kan het maandag laten aanpassen en laat dan dus ook een nieuwe nachtbeugel aanmeten, zodat ik zeker weet dat het aansluit op de nieuwe situatie. Dat vind ik dan wel weer een nadeel van dubbele retentie, maar ach...

Oh ja, fijn. :)

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 20:48

Volgens mij heb ik laatst 240,- voor de nachtbeugel voor mijn dochter betaald.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 20:50

Ik heb 600 betaald voor 3 setjes nachtbeugels. Goed voor min drie jaar ( en maar hopen dat er in die drie jaar niks verandert aan mijn vullingen…)

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 13:00

Ik was ook tussen de 200 en 300 euro kwijt voor mijn anti-knars beugeltje.

Lalidan, jij had het over Steradent voor jouw nachtbeugel? Dat is toch dat spul dat je gebruikt voor kunstgebitten? Werkt dat goed en tast het je bitje niet aan?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 16:41

Ik heet geen Lalidan maar Steradent is inderdaad voor kunstgebitten en het werkt erg goed op bitjes en beugels. Ik gebruik het ook regelmatig, ook in combi met een ultrasoonreiniger.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 16:46

Dankjewel Suzanne F. Dat klinkt hoopvol. Want ik kreeg van mijn tandarts de tip om mondwater te gebruiken, maar heb het idee dat mijn anti-knarsbitje daar niet veel schoner van wordt.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 16:58

Steradent inderdaad, Hoewel ik liever het eigen merk van Kruidvat heb. Ik vind die geur van steradent echt :r. Maar ja, geen probleem voor je bitje! (Niet de kleefpasta pakken hè :)))

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 16:59

Kruidvat zit hier vlakbij, 450 meter met de benenwagen. Denk dat ik daar binnenkort dan maar eens even naar binnen stap. Dank voor de tips.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 06:37

Ik gebruik deze:
https://www.farmaline.be/nl/schoonheid/ ... 4253589%5D

Met mijn invisalign bitjes deed ik die de hele dag met een kwartje tablet. De nachtbeugel zeiden ze gewoon afspoelen en eens per week met product, dus dan gebruik ik een hele tablet. Wel moet die er na enkele minuten uit blijkbaar om aanslag te voorkomen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 06:41

Toen mijn beugel eruit ging kreeg ik niets. :+ Maar dat kwam omdat ik eigenlijk geopereerd zou worden (daarom moest de beugel eruit) maar dat is uiteindelijk nooit doorgegaan. Tandarts heeft het ook nooit meer over een spalkje of nachtbeugel gehad.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 07:48

Ik gebruik de Auravista Retainer Reinigingstabletten (in grootverpakking te verkrijgen). Kwartiertje weken, afspoelen en afdrogen. Klaar. Mijn anti knarsbitje blijft schoon en smaakloos :)