Overgang hel of zegen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-25 09:05

journee schreef:
Je zegt bloed in orde, waren je hb, ferritine en vitamine D en magnesium allemaal ruim boven de marge? Zelfs bij normaal hb, maar ferritine op het randje kun je lichamelijk uitgeput zijn. Tekort aan vitamine D zorgt voor geestelijke uitputting. Om vitamine D goed te verwerken heeft je lichaam ook voldoende magnesium nodig en in tijden van stress is de behoefte aan magnesium veel hoger dan normaal.

Magnesium zorgt ervoor dat zowel je lichaam als geest kunnen ontspannen, waardoor je dus ook beter slaapt.
Alleen al slaaptekort kan veel klachten veroorzaken (nog buiten de effecten van de combinatie overgang /stress). Zeker bij slaapproblemen en veel stress kan een magnesium tablet voor het slapen gaan zeker helpen.

Je verteld een Multivitamine te gebruiken. Heeft deze in elk geval de minimale adh van alle vitaminen en mineralen? En zijn er ook goed opneembare vitamine en mineralen gebruikt? Vitamine D2 en magnesiumoxide Worden namelijk Lang niet zo goed door het lichaam opgenomen als vitamine D3 en magnesiumcitraat. Als je magnesium mag gebruiken kan het geen kwaad om deze even extra aan te vullen, zeker als je Multivitamine misschien niet tenminste de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid bevat.

Dank je wel voor je uitgebreide post. Mijn vitamines zijn allemaal dik in orde.
Door een mislukte operatie 13 jaar geleden word ik daarin heel goed in de gaten gehouden. Heb een oudere vrouwelijke huisarts die ook enorm last heeft gehad van haar overgang. En ook deze rotweer heeft gelopen. Ook heb ik contact met een vrouwenkliniek hier in de buurt, maar daar is een kleine wachtlijst. Mijn oestrogeen was erg laag dus die krijg ik nu bij, de rest was in orde. Ik slik al 27 geen pil meer. Iemand in mijn vriendenkring opperde al begin weer aan de pil, alleen pil veroorzaakt migraine en ik slik hartmedicatie dus dat risico wil ik niet nemen en is ook niet nodig volgens de huisarts.

Freya6

Re: Overgang hel of zegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 11:23

Klinkt als een burn out en hormonen kunnen daarvan ook extra gaan schommelen. Rust pauzes nemen de hele dag door kan herstel goed bevorderen. En praten. Sterkte

Annick75

Re: Overgang hel of zegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 19:56

Ik lees wel oestrogeen, maar krijg je daar ook progestageen/progesteron? Ik loop zelf bij een vrouwenkliniek en zij geven eigen altijd oestrogeen en progestageen (utrogestan) naast elkaar. Deels om eventuele risico's van oestrogeen tegen te gaan, maar ook omdat het invloed heeft op je slaapritme.

Ik ben afgelopen februari begonnen met HST, zowel oestrogeenspray als utrogestan, in mijn geval niet cyclisch, omdat we het vermoeden hadden dat ik al dicht op de menopauze zit, maar het kan ook cyclisch. Sinds die tijd slaap ik echt stukken beter.

Overigens ben ik juist van de pil overgestapt op HST, daarom ook gelijk een beetje de gok waar ik precies zit in de overgang, omdat het geen zin heeft hormonen te prikken als je de pil nog slikt.