Ziekmelden bij thuiswerken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kaitlyn

Re: Ziekmelden bij thuiswerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 23:07

Hangt er ook vanaf hoe lang je ziek bent, bij meer dan 2 dagen moet je een ziekte briefje hebben. En je kan tegenwoordig meestal online een afspraak inplannen met de huisarts (zelfs via je ziektekostenverzekering online).

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 23:23

Maar dat lijkt mij dus juist zo vervelend. Dan ben je ziek en wil je gewoon lekker je bed in en de hele dag slapen, want dat is ook het enige wat helpt dan (bij mij wel iig), en dan moet je verplicht naar de huisarts voor iets waar helemaal geen huisarts voor nodig is. Met als gevolg dat je weer langer ziek bent omdat je je rust niet kon pakken. Vind ik echt een belachelijke regeling.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 23:43

In BE kun je ook gewoon alleen even bellen hoor, dan krijg je je briefje ook, maar als nederbelg zijn die briefjes echt vreemd. Nu werk ik als zelfstandige in NL dus dat probleem is er niet maar bv wel op de opleiding die ik nu doe. Als je ziek bent moet je n briefje inleveren van de HA. Heel bijzonder want ik ben de 30 gepasseerd, heb geen enkele verplichting en betaal alles zelf. Maar vanwege subsidies die de opleiding krijgt (of het instituut) moeten ze een sluitende admin hebben oid. Dus moet je geoorloofd afwezig zijn. Gelukkig telt een briefje van de werkgever ook (van mijzelf dus). Want ik ga idd met migraine of griep echt niet naar de arts of überhaupt bellen, ben je helemaal mal.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 23:44

Ik hoop niet dat ik mezelf nu jinx, maar sinds ik grotendeels thuiswerk ben ik tot nu toe nauwelijks ziek geweest. Zo heel af en toe heb ik migraine of voel ik me niet optimaal mentaal of fysiek, maar dan sluit ik gewoon af, morgen weer een dag.
Die vrijheid heb ik ook en dat is wel heel fijn. Ik hoef me niet constant te verantwoorden.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 06:46

Koorts is ziek. Ik merk idd dat de drempel anders ligt. Maar ik hou als richtlijn; als ik normaliter niet naar kantoor zou kunnen gaan, ga ik ook niet thuiswerken. Wel vergelijkend met voor corona overigens.

Betekent niet dat ik met een mega snotneus mij ziek meldt, want dan kan ik nog prima werken. Pre corona ging je daar gewoon mee naar je werk. Dat is nu natuurlijk wel iets verschoven, maar in die gevallen kan ik dan eventueel thuis werken.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 06:59

Hutcherson schreef:
In BE kun je ook gewoon alleen even bellen hoor, dan krijg je je briefje ook, maar als nederbelg zijn die briefjes echt vreemd. Nu werk ik als zelfstandige in NL dus dat probleem is er niet maar bv wel op de opleiding die ik nu doe. Als je ziek bent moet je n briefje inleveren van de HA. Heel bijzonder want ik ben de 30 gepasseerd, heb geen enkele verplichting en betaal alles zelf. Maar vanwege subsidies die de opleiding krijgt (of het instituut) moeten ze een sluitende admin hebben oid. Dus moet je geoorloofd afwezig zijn. Gelukkig telt een briefje van de werkgever ook (van mijzelf dus). Want ik ga idd met migraine of griep echt niet naar de arts of überhaupt bellen, ben je helemaal mal.

Dat hangt echt van de praktijk af. Mijn huisartsenpraktijk levert geen attesten af zonder je gezien te hebben.

Over het algemeen vind ik het ook idioot om elke keer de auto in te moeten kruipen en te moeten betalen (want ja, wij betalen per bezoek aan de dokter) voor een attest terwijl je het zelf wel kan inschatten. Maar bijvoorbeeld vorige week had ik geen idee dat er buiten de migraine meer aan de hand was en heb ik toch een minikuurtje antibiotica gekregen voor iets wat anders misschien zonder doktersbezoek wel verder geëscaleerd was. Maar goed, dat was echt toeval allicht.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 08:03

Tieneke schreef:
Dat is voor mij toch een groot voordeel van thuiswerk, maar de slinger mag idd niet doorslaan. Ik voel me even veel dagen niet fit als wel fit, ongeveer. Maar dan kan ik werken. Ik heb ook de luxe om mijn werk zelf te kunnen organiseren, ik kan gerust lastigere dingen een dag of twee laten staan als het niet lukt.
Vorige week had ik een migraineaanval van vier dagen, koorts en blijkbaar een infectie op de urinewegen. Toen heb ik twee dagen niet gewerkt. Die drempel was hoog, want ik werk graag waar ik werk en wil de boel niet in de steek laten. Ben wel weer gestart op dag drie, terwijl ik eigenlijk voor die dag ook nog een briefje had (België).

Daarnaast kan je hier in België thuis controle van een arts krijgen tijdens je ziekte. Dat zijn niet altijd de meest vriendelijke en empathische artsen... Je weet nooit op voorhand of er iemand komt, maar je moet thuis zijn of anders je brievenbus goed controleren, want dan kan het zijn dat je de controle gemist hebt en nog naar de dokter moet rijden die dag. Dat geeft me ook heel veel spanning, omdat ik maar bang ben dat te missen of de bel niet op te merken of zo (stille bel omwille van de hond). Dus die stress alleen al houdt me tegen om me ziek te melden...

Dit klinkt vreselijk! Als je goed ziek bent, wil je al niet al eens bellen, laat staan dat je alert moet blijven op iemand die voor de deur staat. Laat een mens slapen! Of een wandeling maken… Blij dat we dat in Nederland niet hebben, maar het zou in geen enkel land zo moeten.

@troi, ik hoop toch na je het lezen van dit topic volgende keer rust neemt als je een emmer naast je nodig hebt. Overgeven is wat mij betreft (net als koorts) wel een heel duidelijke indicator dat je écht ziek bent.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 08:04

Herkenbaar, werk ook thuis maar ga eigenlijk altijd wel door, neem de telefoon in bed op als ik echt plat lig, klant merkt daar niets van. Draai me om en slaap verder. De momenten dat ik me dan weer redelijk mens voel zit ik weer op mijn kantoor.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 08:52

Je zou ook maar zo ziek zijn dat alles er aan alle kanten uitkomt en je alsnog de auto in moet stappen om naar de dokter te gaan voor een briefje. Pfoe ben echt blij dat het in NL anders geregeld is en dat je gewoon zelf mag bepalen of je ziek bent of niet.

Maar net wat iemand hierboven zegt: sinds corona en thuiswerken ben ik gelukkig ook veel minder vaak ziek. En dat mensen op kantoor nu sneller thuis gingen werken als zijzelf flink verkouden waren of hun kind ziek thuis zat, dat helpt ook enorm. Want wat voor de ene 'maar een verkoudheidje' is met een loopneus of een kuchje, is voor de ander gelijk 2 weken zware griep en geen stem meer van het hoesten. Been there. :=

Dus heel fijn dat die mentaliteit wat verschoven is. :j

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 09:04

Texas02 schreef:
Maar dat lijkt mij dus juist zo vervelend. Dan ben je ziek en wil je gewoon lekker je bed in en de hele dag slapen, want dat is ook het enige wat helpt dan (bij mij wel iig), en dan moet je verplicht naar de huisarts voor iets waar helemaal geen huisarts voor nodig is. Met als gevolg dat je weer langer ziek bent omdat je je rust niet kon pakken. Vind ik echt een belachelijke regeling.

En je hebt niet meteen dezelfde dag een afspraak. Huisartsen in zijn er al te kort in Nederland, dus ik denk dat ze niet blij zijn als deze taak erbij komt.

Ik werk in de detachering, dus doe vaak opdrachten bij langdurig ziekte. Daardoor voel ik al een drempel om mij ziek te melden. Thuis werken is voor mij ook fijn om juist eerder aan het werk te gaan of mij niet ziek te hoeven melden. Het scheelt ook de reistijd en kort rusten tussendoor gaat ook makkelijker.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 09:07

Ik werk 50% van de tijd op kantoor en de rest thuis maar kan als het moet de meeste afspraken wel online doen. Als ik me goed voel maar erg verkouden ben, dan probeer ik thuis te werken om te voorkomen dat ik de rest van de afdeling besmet. Als ik me net niet helemaal fit voel maar bijvoorbeeld wel in rustig tempo wat mails kan doen dan zeg ik de meetings af maar meld me niet ziek. M'n werkgever is niet verzekerd voor ziekte dus dan voegt ziekmelden op zo'n dag echt niets toe. Als ik echt niet lekker ben dan meld ik me ziek, dan ga ik niet thuis nog proberen om met m'n brakke hoofd iets te doen. Dat heeft namelijk meestal alleen maar tot gevolg dat ik veel langer ziek ben.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 09:10

Celebi schreef:
Je zou ook maar zo ziek zijn dat alles er aan alle kanten uitkomt en je alsnog de auto in moet stappen om naar de dokter te gaan voor een briefje. Pfoe ben echt blij dat het in NL anders geregeld is en dat je gewoon zelf mag bepalen of je ziek bent of niet.

Maar net wat iemand hierboven zegt: sinds corona en thuiswerken ben ik gelukkig ook veel minder vaak ziek. En dat mensen op kantoor nu sneller thuis gingen werken als zijzelf flink verkouden waren of hun kind ziek thuis zat, dat helpt ook enorm. Want wat voor de ene 'maar een verkoudheidje' is met een loopneus of een kuchje, is voor de ander gelijk 2 weken zware griep en geen stem meer van het hoesten. Been there. :=

Dus heel fijn dat die mentaliteit wat verschoven is. :j

Gelukkig is het niet zo zwart-wit. Als je niet iemand ben die de dokter plat loopt met nonsense, kan je gewoon bellen en uitleggen wat het probleem is waardoor je ook liever niet langs wilt komen. Dan geeft mijn dokter gewoon een briefje.

Ik heb het zelfs andersom, dat de dokter mij vaak een briefje wilt geven maar dat ik dat niet wil want ik kan wel thuis mijn werk doen.

Ik werk veel thuis, maar ook toen ik op kantoor zat meld ik mij niet snel ziek.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 09:32

BrankaZ schreef:
Texas02 schreef:

En je hebt niet meteen dezelfde dag een afspraak. Huisartsen in zijn er al te kort in Nederland, dus ik denk dat ze niet blij zijn als deze taak erbij komt.

Hier in België is er ook een tekort. Veel praktijken hebben ook een patiëntenstop en zelfs dan geraak je vaak dezelfde dag niet op de planning. Heb ik mijn werk al meermaals meegemaakt dat mensen gewoon geen attest kunnen vast krijgen omdat ze geen arts vinden die hen erbij wilt pakken... Geeft veel gedoe. Gelukkig kan je nu al drie dagen per jaar zonder attest thuisblijven. Maar dat zou mogelijk door de huidige regering weer ingetrokken worden.

Je ziet op veel attesten tegenwoordig ook een stempeltje van een krokodil met Zinloosattest.be staan. Dat zegt genoeg over hoe artsen er zelf over denken.

Sterrebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 10:25

Eerder was ik zo dat ik doorrende en werkte ook bij ziekte.
Als je maar lang genoeg niet naar je lichaam luistert dan gaat dat je vanzelf een keer de kop kosten. In mijn geval chronisch ziek waarbij ik niks meer kan.

Mijn advies zou zijn; Luisteren naar je lichaam als het fluistert. Als je lichaam zo ver moet komen om te gaan schreeuwen, ben je vaak te laat.

Het is juist dapper om je grenzen te kennen en aan te geven, ongeacht wat anderen daar van vinden.

Ziekmelden dus.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-25 11:04

Vanillia schreef:
Wat maakt dat je die drempel zo ervaart? Voel je je schuldig naar je werkgever? Ben je bang voor reacties van collega's? Uiteindelijk heeft niemand er iets aan als je een week loopt te kwakkelen en daardoor maar 20% levert van wat je normaal zou leveren terwijl je er misschien als je je wél ziekmeldt binnen 2 dagen weer volledig bovenop bent.

Nee ik merk vooral bij mezelf dat ik de grens lastig te bepalen vind. Voor kantoor had ik me zeker ziek gemeld, maar thuis kan ik veel makkelijker nog wat dingen regelen en doen.

Uiteindelijk vandaag toch maar gezegd dat ik niets meer ga doen. Eerst opknappen want ik ben er gisteren niet beter op geworden.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 13:41

Ik vind het sinds we kinderen hebben een stuk makkelijker geworden. Als ik het niet goed trek om voor hen te zorgen (want te druk en te fysiek i.c.m. ziek zijn), dan is het ook geen goed idee om te gaan werken. En ik meld me nu ook niet meer beter voordat ik me goed genoeg voel om bijv. weer de avondroutine te draaien thuis. Anders zit ik in de situatie dat ik tussen 9-5 op papier functioneer maar vervolgens thuis verzaak. En dat is ook niet de/mijn bedoeling.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 07:25

Ik heb voor mezelf 1 gouden grens : Kan ik nog naar stal?

Ja? Dan ben ik niet ziek genoeg en kan ik ook werken..
Nee? Dan meld ik me ook af voor werk.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 08:17

Jolliegirl schreef:
Ik heb voor mezelf 1 gouden grens : Kan ik nog naar stal?

Ja? Dan ben ik niet ziek genoeg en kan ik ook werken..
Nee? Dan meld ik me ook af voor werk.

Haha dit is gewoon de volwassen variant van 'Kan je naar je favo sportclubje? Dan kan je ook naar school" :Y)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 08:36

Voorlopig werk ik volledig vanuit huis en nog helaas niet mijn volledige uren. Ziek is ook nu ziek maar doordat ik thuis mag werken kan ik inmiddels wel 6 uruge werkdagen maken. Vanuit kantoor werken zou ik nog geen 4 werkuren vol houden met de heen en terug reis plus prikkels daar ter plaatse.
Heb nu net nieuwe medicatie erbij wat mijn hoofd van slag maakt. Ze hebben zonder problemen mijn werkdag aangepast qua werkzaamheden naar wat ik nu wel aan kan zodat ik toch de uren kan maken. Ik merk absoluut geen verschil tussen werken op kantoor of thuis richting contact tussen mijn werkgever en mij of collega's en mij gelukkig.
Als ik naar stal kan dan hoef ik niet te kunnen werken. Ik ben alleen op stal met enkel 2 eigen paarden en kan gerust 2 uur doen over 2 stallen mesten zonder dat iemand er een probleem van maakt. Ik wandel ook gerust 5 km met de honden als ik ziek ben maar wel van bankje naar bankje en gerust 2 uur onderweg. Mijn werkgever weet ook dat ik dit doe en juicht het toe omdat het herstel geeft ipv op de bank zitten. Zodra ik kan werk ik maar het is zwaar en verantwoordelijk werk ik moet goed kunnen schakelen wil ik het uitvoeren. Ik doe mijn uiterste best maar long covid is een raar iets helaas

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 08:51

Je hobby uit kunnen voeren heeft inderdaad niets te maken met of je wel of niet kan werken. Ja met zware griep en een voedselvergiftiging kun je vaak natuurlijk inderdaad niet naar stal gaan. Maar bij veel chronische ziektes kun je echt niet in staat zijn om te werken, maar zou het goed mogelijk zijn dat het wel lukt om met voldoende aanpassingen toch even bij je paard te zijn. Ook dat is niet zo heel zwart wit. Maar bij de normale 'korte' ziekmeldingen vaak wel redelijk passend hoor. :j

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 08:58

Ik heb ook de mogelijkheid om veel thuis te werken maar ik moet bepaalde quota per dag halen. Ik heb ook vaak hoofdpijn. Ik maak meestal de afweging of het mij lukt om mijn quota te halen dan werk ik, anders meld ik me ziek. Ik vind het vaak meer omslachtig om voor hoofdpijn naar de huisarts te gaan, dan om mijn dag uit te doen. Echt rusten lukt meestal ook niet omdat er bij ons quasi standaard een controle arts wordt gestuurd.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 09:16

Ik ga nog kruipend naar stal als het moet.... doe het zelf stal en als ik niet kom heb ik geen eten. Valt voor mij in dezelfde categorie als kinderen; die verzorg je ook nog ook al ben je dood ziek. Soms met wat hulp dat wel. Maar zelfs met m'n longontsteking toen een paar meter lopen eigenlijk al niet kon, ging ik mee naar stal. M'n pa was zo lief de klusjes te doen, maar als ik die niet had gehad, had ik het wellicht zelf moeten doen. En even buiten komen is ook goed voor je gezondheid. Dus nee, naar stal.gaan is voor mij geen leidraad, want dat gaat altijd door, ziek of niet. En dat uurtje voeren is heel wat anders dan een 8 uurs werkdag concentreren.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 09:19

Tancreda, dan vermoed ik dat jij nog nooit écht ziek bent geweest? Ofwel dat je direct weer neervalt zodra je ook maar een poging doet tot opstaan..
Dat noem ik echt ziek ziek.

Oke dit is een aanname he, hoeft geen waarheid te zijn natuurlijk.

Maar voor iedereen is dit anders idd
Met mn dubbele longontsteking ging ik idd ook gewoon naar stal

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 09:23

Ik denk wel dat wat voor de een ziek zijn is voor de ander dat niet is . Doordat ik dagelijks met pijn leef en functioneer hoor je mij niet klagen over een nare hoofdpijn, of een vervelende oorpijn. Of als de pijn in mijn knie erger is dan anders, waardoor je verkeerd gaat lopen en dus ook je heupen en rug niet meer prettig aanvoelen. Mensen die mij goed kennen weten dat ik dan meer pijn heb, dat zien ze aan me, maar ze horen me niet. Voor de een is griep al ziek zijn terwijl dat voor een ander niet veel voor stelt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 09:24

Zo is dat.

Daarom is mijn bericht aangepast en niet als oordeel bedoeld. Weet even niet hoe anders te omschrijven.