Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Hutcherson schreef:In BE kun je ook gewoon alleen even bellen hoor, dan krijg je je briefje ook, maar als nederbelg zijn die briefjes echt vreemd. Nu werk ik als zelfstandige in NL dus dat probleem is er niet maar bv wel op de opleiding die ik nu doe. Als je ziek bent moet je n briefje inleveren van de HA. Heel bijzonder want ik ben de 30 gepasseerd, heb geen enkele verplichting en betaal alles zelf. Maar vanwege subsidies die de opleiding krijgt (of het instituut) moeten ze een sluitende admin hebben oid. Dus moet je geoorloofd afwezig zijn. Gelukkig telt een briefje van de werkgever ook (van mijzelf dus). Want ik ga idd met migraine of griep echt niet naar de arts of überhaupt bellen, ben je helemaal mal.
Tieneke schreef:Dat is voor mij toch een groot voordeel van thuiswerk, maar de slinger mag idd niet doorslaan. Ik voel me even veel dagen niet fit als wel fit, ongeveer. Maar dan kan ik werken. Ik heb ook de luxe om mijn werk zelf te kunnen organiseren, ik kan gerust lastigere dingen een dag of twee laten staan als het niet lukt.
Vorige week had ik een migraineaanval van vier dagen, koorts en blijkbaar een infectie op de urinewegen. Toen heb ik twee dagen niet gewerkt. Die drempel was hoog, want ik werk graag waar ik werk en wil de boel niet in de steek laten. Ben wel weer gestart op dag drie, terwijl ik eigenlijk voor die dag ook nog een briefje had (België).
Daarnaast kan je hier in België thuis controle van een arts krijgen tijdens je ziekte. Dat zijn niet altijd de meest vriendelijke en empathische artsen... Je weet nooit op voorhand of er iemand komt, maar je moet thuis zijn of anders je brievenbus goed controleren, want dan kan het zijn dat je de controle gemist hebt en nog naar de dokter moet rijden die dag. Dat geeft me ook heel veel spanning, omdat ik maar bang ben dat te missen of de bel niet op te merken of zo (stille bel omwille van de hond). Dus die stress alleen al houdt me tegen om me ziek te melden...
Texas02 schreef:Maar dat lijkt mij dus juist zo vervelend. Dan ben je ziek en wil je gewoon lekker je bed in en de hele dag slapen, want dat is ook het enige wat helpt dan (bij mij wel iig), en dan moet je verplicht naar de huisarts voor iets waar helemaal geen huisarts voor nodig is. Met als gevolg dat je weer langer ziek bent omdat je je rust niet kon pakken. Vind ik echt een belachelijke regeling.
Celebi schreef:Je zou ook maar zo ziek zijn dat alles er aan alle kanten uitkomt en je alsnog de auto in moet stappen om naar de dokter te gaan voor een briefje. Pfoe ben echt blij dat het in NL anders geregeld is en dat je gewoon zelf mag bepalen of je ziek bent of niet.
Maar net wat iemand hierboven zegt: sinds corona en thuiswerken ben ik gelukkig ook veel minder vaak ziek. En dat mensen op kantoor nu sneller thuis gingen werken als zijzelf flink verkouden waren of hun kind ziek thuis zat, dat helpt ook enorm. Want wat voor de ene 'maar een verkoudheidje' is met een loopneus of een kuchje, is voor de ander gelijk 2 weken zware griep en geen stem meer van het hoesten. Been there.![]()
Dus heel fijn dat die mentaliteit wat verschoven is.
BrankaZ schreef:Texas02 schreef:Maar dat lijkt mij dus juist zo vervelend. Dan ben je ziek en wil je gewoon lekker je bed in en de hele dag slapen, want dat is ook het enige wat helpt dan (bij mij wel iig), en dan moet je verplicht naar de huisarts voor iets waar helemaal geen huisarts voor nodig is. Met als gevolg dat je weer langer ziek bent omdat je je rust niet kon pakken. Vind ik echt een belachelijke regeling.
En je hebt niet meteen dezelfde dag een afspraak. Huisartsen in zijn er al te kort in Nederland, dus ik denk dat ze niet blij zijn als deze taak erbij komt.
Vanillia schreef:Wat maakt dat je die drempel zo ervaart? Voel je je schuldig naar je werkgever? Ben je bang voor reacties van collega's? Uiteindelijk heeft niemand er iets aan als je een week loopt te kwakkelen en daardoor maar 20% levert van wat je normaal zou leveren terwijl je er misschien als je je wél ziekmeldt binnen 2 dagen weer volledig bovenop bent.