Wat als afvallen niet lukt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 19:01

Ik hoef mij niet te bewijzen. Maar bij deze. Ik weet zelf wat ik verbrand, beweeg en eet. Maar ik ben 1.83 en woog 90-100 kilo. Had medicatie die je hartslag verhoogt. En ik werkte 9uur per week in een grote winkel. Met restaurant. Tillen, traplopen, bukken, lopen. Plus ik had enorm veel stress de hele dag.

Op m’n vrije dagen dagen deed ik ook nog aan wandelen en hardlopen. :+

Je conditie / gewicht / hartslag is ook van belang. Als je kleiner bent, 64 kilo en ene goede conditie hebt dan is 15000 stappen een minder grote belasting dan als je 183 bent en 100 kilo weegt.

Ik heb inmiddels een kantoorbaan en nog steeds val ik af met 1900/2000. Dus elk persoon is echt anders.

Garmin zegt nu zelfs nog 2500 kcal per dag gemiddeld over de laatste 4 weken. Waarin ik weinig bewogen heb. :+ En dat zonder die medicatie die mijn hartslag verhoogt trouwens. :P

Dus zou ts echt niet gaan adviseren maar lekker weinig te gaan eten. Dit klinkt als een groter medisch probleem.

xAurea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-25 19:10

Evercreek -
Ik geef maar voorbeelden, is lang niet elke dag zo natuurlijk. Mijn calorieën behoefte is 1754 als ik de hele dag niks zou doen. Ik doe de gehele dag dus wel wat en eet 1500 kcal. Het klopt gewoon niet met elkaar maar alle waardes uit bloed zijn goed.

xAurea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-25 19:13

ual_95 schreef:
Heel andere invalshoek: een nog niet ontdekt hormoongerelateerd probleem?

Slik je een anticonceptiepil of heb je een spiraal die zo'n probleem kan 'maskeren'? Denk aan PCOS. Ik kan sporten en diëten tot ik een ons weeg (haha), maar afvallen gaat in grammen, als het al zou lukken. Heb je veel stress?

Ben hier over na aan het denken idd, volgende week gaat mijn spiraaltje er uit, daarna kan ik alleen maar afwachten

xAurea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-25 19:15

DDDara schreef:
Als wat je nu doet niet werkt dan moet je wat anders gaan doen, zo simpel is het :')

Ga krachttraining doen in plaats van al die stappen. En dan echt steeds tot je max dus niet een beetje tillen maar echt spieren opbouwen.
En zijn vreselijk veel verschillende oefeningen dus zeg niet bij voorbaat dat je het niet kan of mag maar zoek naar wat je daarin wel kunt.

Ik werk tussen de paarden, krachttraining genoeg?.
Maar daarbij zou je gewoon moeten afvallen met een calorieën tekort en dat gebeurt niet…

xAurea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-25 19:16

troi schreef:
Door de medicatie en de operatie die je noemde ga simpelweg minder kunnen eten en dus val je af. Zo te lezen kan jij dat ook zonder die hulp, want je geeft aan weinig trek te hebben. Daar zou ik het in zoeken. Zakken in de calorieën tot je merkt dat je max 500gr per week afvalt en daarop blijven zitten tot gezond gewicht (even een ding, ik ga er nu wel vanuit dat je daadwerkelijk overgewicht hebt en niet dat hier een ander mentaal probleem speelt) dat is dan blijkbaar waar je lijf voldoende aan heeft. Goed mogelijk dat dat vervelend weinig is maar dat is dan blijkbaar zo.

Om eea volwaardig te houden beter wel de diëtist blijven bezoeken..

Dank kan ik zakken tot 500 kcal per dag ofzo, zoals ik al zei, met 1000 kcal per dag viel ik in 20 weken 5/6 kilo af. Kan niet gezond zijn voor mijn lichaam.

xAurea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-25 19:17

Sky_As schreef:
Misschien je bioritme eens onder de loep nemen? Dat zou zo maar eens een eyeopener kunnen zijn...

Op Insta zijn wel wat mensen die daar veel van af weten en op hun account heel veel gratis info weg geven.

Kost niks, en zou zo maar eens kunnen helpen....

Euhh, biowatte?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 19:38

xAurea schreef:
troi schreef:
Door de medicatie en de operatie die je noemde ga simpelweg minder kunnen eten en dus val je af. Zo te lezen kan jij dat ook zonder die hulp, want je geeft aan weinig trek te hebben. Daar zou ik het in zoeken. Zakken in de calorieën tot je merkt dat je max 500gr per week afvalt en daarop blijven zitten tot gezond gewicht (even een ding, ik ga er nu wel vanuit dat je daadwerkelijk overgewicht hebt en niet dat hier een ander mentaal probleem speelt) dat is dan blijkbaar waar je lijf voldoende aan heeft. Goed mogelijk dat dat vervelend weinig is maar dat is dan blijkbaar zo.

Om eea volwaardig te houden beter wel de diëtist blijven bezoeken..

Dank kan ik zakken tot 500 kcal per dag ofzo, zoals ik al zei, met 1000 kcal per dag viel ik in 20 weken 5/6 kilo af. Kan niet gezond zijn voor mijn lichaam.

Ik zou dan naar 1300 gaan. Dan val je wat langzamer af maar nog steeds wel wat en er zat mensen die dit lang volhouden.
Het is dan natuurlijk wel zaak om elke calorie ook hoge voedingswaarde te laten meenemen. Dus wel magere kwark, eiwit, maar niet een klein koekje. Dat laatste zal dezelfde calorieën meenemen maar biedt geen voedingswaarde.

Kijk een magische oplossing is er niet. Ook na medicatie gaat het om simpelweg minder eten. En blijkbaar heb jij de pech met een super efficiënt lichaam. Was 500jaar geleden fantastisch geweest, jij bleef het langste op je pootjes bij voedselgebrek. Maar ja dat hebben we niet meer.

Ik ben bijna 190, beweeg gemiddeld 6500 stappen per dag en doe krachttraining (oh en stalwerk is helaas geen krachttraining heb ik gemerkt -O- ) maar kan ook niet boven de 1600 uitkomen zonder zwaarder te worden. Kan volgens sommigen niet maar helaas tis toch zo!

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 20:52

xAurea schreef:
nevica schreef:
Kcal tellen is hier ook het enige wat werkt. Wel echt alles tellen dus. Dus ook de kruiden die je gebruikt bijvoorbeeld. En alles afwegen, schatten ga je het alsnog niet mee redden. Maar als je dat al doet en het werkt niet zou je je inderdaad verder moeten laten onderzoeken. Citalopram ben ik toendertijd ook wel van aan gekomen, misschien kun je iets anders krijgen? Ik heb fluoxetine en ik val met kcal tellen dus wel af. Wilt de huisarts verder geen onderzoeken doen naast bloedprikken?

Huisarts heeft me nu doorgestuurd naar zo’n gli traject. Ik heb alleen het gevoel dat het hem niet in het eten zit aangezien ik weinig honger heb, gezonde keuzes maak en bijna alles af weeg

Misschien toch ook denken aan die medicatie dan? Ik weet dat heel veel mensen goed gaan op citalopram maar ik ben een van de weinige die er heel slecht op ging. Wellicht kan het helpen te veranderen. Spiraaltje eruit zal ook al iets kunnen schelen denk ik.

Sanano

Re: Wat als afvallen niet lukt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 21:04

Misschien eet je wel te weinig dat kan ook.
En hoevaak per dag eet je ? Beter kun je zes keer per dag kleine porties eten en ook als je geen honger heb. Je lichaam aan de gang houden zeg maar.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 21:11

Gevaarlijk die adviezen van erg weinig kcal.

TS werkt tussen de paarden, een goed gevulde paarden-werkdag brengt makkelijk 20000 stappen met zich mee. De vele kilo's mest in kruiwagens en zeulen met hooi en stro komen daar bovenop.

Als je dit op een kcal-tekort gaat doen, ben je jezelf aan het uitbuiten en dat is zeker geen langetermijnoplossing.

TS heeft zowel een (hormonale) spiraal als medicatie die gewichtstoename als bijwerking geeft. Zolang dat aanwezig is in haar lichaam, valt er helaas weinig te vertellen over waar het schoentje echt knelt. Tegen medicatie / hormonale anticonceptie boks je gewoonweg niet op.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 21:12

xAurea schreef:
Evercreek -
Ik geef maar voorbeelden, is lang niet elke dag zo natuurlijk. Mijn calorieën behoefte is 1754 als ik de hele dag niks zou doen. Ik doe de gehele dag dus wel wat en eet 1500 kcal. Het klopt gewoon niet met elkaar maar alle waardes uit bloed zijn goed.

Ik snap het :j Als je wel een kcal tekort heb hoor je gewoon af te vallen, het is niet normaal dat je zo drastisch laag moet gaan zitten om vervolgens amper een paar kilo kwijt te raken. Ik hoop echt dat je er achter kan komen wat het zou kunnen zijn, mijn vermoeden ligt bij de medicatie dus hopelijk kan je dokter andere opties voorschrijven :j

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 21:19

xAurea schreef:
ual_95 schreef:
Heel andere invalshoek: een nog niet ontdekt hormoongerelateerd probleem?

Slik je een anticonceptiepil of heb je een spiraal die zo'n probleem kan 'maskeren'? Denk aan PCOS. Ik kan sporten en diëten tot ik een ons weeg (haha), maar afvallen gaat in grammen, als het al zou lukken. Heb je veel stress?

Ben hier over na aan het denken idd, volgende week gaat mijn spiraaltje er uit, daarna kan ik alleen maar afwachten

Als je meer wil weten, stuur me gerust een PB. Ik vind je verhaal in ieder geval erg herkenbaar! Het vergt dan vooral een ander soort dieet/leefstijl.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 21:25

Doorverwijzing naar de psychiater voor een ander AD een optie?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 21:38

Beemsterkaas schreef:

TS werkt tussen de paarden, een goed gevulde paarden-werkdag brengt makkelijk 20000 stappen met zich mee. De vele kilo's mest in kruiwagens en zeulen met hooi en stro komen daar bovenop.

Als je dit op een kcal-tekort gaat doen, ben je jezelf aan het uitbuiten en dat is zeker geen langetermijnoplossing.

TS heeft zowel een (hormonale) spiraal als medicatie die gewichtstoename als bijwerking geeft. Zolang dat aanwezig is in haar lichaam, valt er helaas weinig te vertellen over waar het schoentje echt knelt. Tegen medicatie / hormonale anticonceptie boks je gewoonweg niet op.

Ts zegt maar 12500 stappen te maken

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 22:05

Ook met spiraal kan je afvallen. Zelfs met adenomyose of endometriose. Waardoor je nog meer met hormonen werkt om die klachten te bestrijden. Is het makkelijk, nee. Maar het kan wel.

Maar iedereen heeft een andere mening over wat werkt, of wat past. En iedereen is anders.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 22:16

Hoe worden je stappen geteld TS? Ik zet er met een dag waarop ik paardrij ook zo 12,5 neer maar dan heb ik echt nog geen bijzondere beweging gehad, omdat mijn horloge tijdens het rijden doortelt. En dus ook als ik een stapritje maak van een uur. Daarmee verbrand je alleen helaas geen vet.

Die stappen zijn eigenlijk alleen nuttig als je daarbij je hartslag bijhoudt, die moet wel omhoog om te gaan verbranden. Stevig doorwandelen is echt wat anders dan een rondje supermarkt slenteren, terwijl het misschien wel het zelfde aantal stappen vraagt.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 23:09

Wil dit even volgen . Om later terug te lezen
Ken iemand met zelfde soort probleem alleen gebruikt die geen medicatie waardoor het moeilijker zou zijn .

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 23:16

Eerder werd gesproken over bioritme. Heel eerlijk denk ik ook dat je eens verder moet kijken dan calorieen. Calorie is niet meer dan een eenheid voor energie.

Slaap, stress, licht, vocht, slaap-waak ritme, hormonen etc.
Vraag eens een orthomoleculair therapeut of arts om advies. Vooral iemand die echt kijkt naar wat mogelijk is met je huidige voedselpatroon en niet perse allerlei supplementen.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 23:22

troi schreef:
xAurea schreef:

Ik zou dan naar 1300 gaan. Dan val je wat langzamer af maar nog steeds wel wat en er zat mensen die dit lang volhouden.
Het is dan natuurlijk wel zaak om elke calorie ook hoge voedingswaarde te laten meenemen. Dus wel magere kwark, eiwit, maar niet een klein koekje. Dat laatste zal dezelfde calorieën meenemen maar biedt geen voedingswaarde.

Kijk een magische oplossing is er niet. Ook na medicatie gaat het om simpelweg minder eten. En blijkbaar heb jij de pech met een super efficiënt lichaam. Was 500jaar geleden fantastisch geweest, jij bleef het langste op je pootjes bij voedselgebrek. Maar ja dat hebben we niet meer.

Ik ben bijna 190, beweeg gemiddeld 6500 stappen per dag en doe krachttraining (oh en stalwerk is helaas geen krachttraining heb ik gemerkt -O- ) maar kan ook niet boven de 1600 uitkomen zonder zwaarder te worden. Kan volgens sommigen niet maar helaas tis toch zo!

Dit vind ik nou echt een baggeradvies, echt ontzettend ongezond ook.

Ik kan je verder niet helpen TS, maar ik zou ook zeker kijken naar meer dan alleen kcal. Een andere vraag, misschien heb ik er overheen gelezen: waarom wil je afvallen? Kan je alles doen in je leven wat je wil doen of ondervind je belemmeringen?

xAurea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-25 23:43

Kimmie25501-
Dat vond ik ook een slecht advies, crashdieten is nooit goed en gevaarlijk voor je lichaam…
Waarom ik wil afvallen? Om beter in mijn vel te zitten, weer zonder zorgen op mijn paard kunnen zitten zonder dat ik denk ben ik niet te zwaar, om gezonder en fitter te worden.

Het zit me zowel fysiek als mentaal in de weg.

xAurea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-25 23:48

Cioccolato schreef:
Beemsterkaas schreef:

Ts zegt maar 12500 stappen te maken

Minimaal he, op werkdagen zijn dit er idd makkelijk aan 20k+. Op een ‘vrije dag’ zijn dit er minimaal 12,5k, ik ga graag een rondje lopen overdag en kom zo aan mijn stappen.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 23:54

xAurea schreef:
Kimmie25501-
Dat vond ik ook een slecht advies, crashdieten is nooit goed en gevaarlijk voor je lichaam…
Waarom ik wil afvallen? Om beter in mijn vel te zitten, weer zonder zorgen op mijn paard kunnen zitten zonder dat ik denk ben ik niet te zwaar, om gezonder en fitter te worden.

Het zit me zowel fysiek als mentaal in de weg.

Ja ik kan dit goed begrijpen. Zou het misschien al niet helpen om je daarop te focussen ipv het afvallen? Ik herken het heel erg, citalopram heeft me 10 kilo cadeau gedaan in een half jaar en afvallen lukt voor geen steek. Wat wel lukt is focussen op genoeg ontspanning en sporten, met een beetje hulp van een personal trainer, waardoor ik heel gericht conditie en kracht kan trainen. Bij de paarden beweeg ik sws natuurlijk ook veel, maar als je bv een verkeerde houding hebt of je ademhaling verkeerd inzet, kan dat ook tegen je werken. Heeft mij al best geholpen! Hoewel ik nu wel wil stoppen met het medicijn, omdat ik er van ga hallucineren, maar dat is weer een heel ander verhaal :')

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 06:39

xAurea schreef:
Minimaal he, op werkdagen zijn dit er idd makkelijk aan 20k+. Op een ‘vrije dag’ zijn dit er minimaal 12,5k, ik ga graag een rondje lopen overdag en kom zo aan mijn stappen.

En hoeveel dagen zijn dan je werkdagen? 6 werkdagen zoveel stappen is wel veel stappen in actief tempo op stal. Dan zou ik je vrije dagen meer gaan stappen, actiever zoals op werk.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 08:08

Hier heeft citalopram er ook 10 kilo bijgedaan. Ik vrees dus dat daar een groot deel zit, waardoor het er niet af komt. Het lukte mij ook niet om af te vallen tijdens de medicatie, wat ik ook probeerde.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 11:01

Ik zou het in een andere hoek dan kcal gaan zoeken. Je medicatie lijkt invloed te hebben en gezien de andere reacties van bokkers lijkt me dit het eerste om wat mee te doen. Maar ook dat je geen honger gevoel hebt is opvallend. Verder schijnt bijv ook darmflora veel invloed te hebben op aankomen/afvallen. Hormonen spelen daarnaast zeker een rol. En ik heb altijd geleerd dat het voor je stofwisseling ook van belang is om dagen te hebben waarop je veel eet, zodat het niet went aan altijd weinig kcal binnenkrijgen. Ik weet alleen niet in hoeverre dit ook echt zo is, maar het klinkt alsof je een heel stabiel eetpatroon hebt (en dan dus mogelijk te stabiel), dus dit kan ook nog iets zijn om te onderzoeken.