Welke afstand maken jullie met de elektrische fiets?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 22:10

Ik doe precies die afstand (32km) met de elektrische fiets naar werk, 2x per week (andere dagen werk ik vanuit huis, af en toe eens op locatie). Fiets altijd op de turbo en kan de fiets dan op werk opladen en met volle accu terug naar huis. Meestal doe ik er ongeveer 1 uur en 20 minuten over, soms 1,5 uur. Collega's en anderen verklaren me voor gek dat ik met de fiets ga, maar ik vind in de file staan zo ontzettend frustrerend en zonde van mijn tijd. Dan doe ik er liever langer over en dat ik mijn hoofd leeg heb kunnen maken en lekker bewogen + ik maak weinig kosten met fietsen en krijg wel gewoon woon-werk reiskosten vergoeding, dat is dan weer mooi meegenomen heb de fiets en onderhoudskosten er inmiddels wel uit.

Ik merk wel dat ik eind v/d dag vaak een dipje heb qua energie en het beste onderweg even een koekje oid kan eten, anders ben ik wat trillerig tegen de tijd dat ik thuis ben. Sommige mensen vinden dat een e-bike geen energie kost, maar dat kost het mij dus zeker wel :)

Nog even een toevoeging: ik heb hiervoor een speed pedelec gehad, maar die weggedaan want vond het doodeng. Ik fietste daarmee gemiddeld tussen de 35-40 km/u en dat is op de bromfietspaden tussen steden superfijn. Maar in de stad hoor je op de weg te fietsen en dat was VRE-SE-LIJK. Ik werd constant afgesneden, kreeg een hoop getoeter en middelvingers in mijn richting terwijl ik me gewoon hield aan de voor mij geldende regels. Vooral het afsnijden zoals sommige auto's doen was echt mega gevaarlijk.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 22:16

Psydoxy schreef:
25 km enkel naar mijn werk, dus 50 op een dag. Wel alleen met mooi weer en in de winter moet de oplader mee, anders redt ie 't net wel/net niet. Doe er meestal een uurtje over. Met de auto en de files ben ik er net zo snel. Als ik zo kan doorrijden, wat bijna nooit is, dan kan ik er zijn in 35 minuten.

In de zomer is het echt heerlijk om even af te schakelen.

Precies, vergeet inderdaad ook niet dat je je fiets dan echt wel op moet kunnen laden! Nooit je oplader vergeten :D
En iemand achter de hand hebt die je op kan halen in het geval van een lekke band oid. Heb ook weleens gehad dat er een tak door mijn belt zat, dan kom je niet ver :D nu had ik de luxe dat ik ‘maar’ 40 minuten hoefde te lopen naar huis maar je bent dan niet heel blij als je 32km moet lopen (en nee, is geen doemdenken maar realisme, kan altijd gebeuren!)

daantjuhhh

Re: Welke afstand maken jullie met de elektrische fiets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 22:20

Een collega van mij doet 36 km op een gewone fiets. (Enkele reis)

Ik moet er niet aan denken.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 22:43

32 km electrisch zou ik niet doen. De accu 600 kan heen en terug alleen als je top niet boven de 25 kmh doet. Speed pedelec, ligt aan jou evenwicht, in de stad waardeloos. Maar het kan beter, een bromscooter super kwaliteit kost in aanschaf minder dan een elektrische fiets. Wel verzekering. Met geel kenteken mag je 45 kmh, maar ondanks dat het niet mag kun je beter goed 50 rijden, afstellen op 54. Dan zit je binnen de wok keuring. Auto blijft dan achter jou in bebouwde kom. Neem wel een scooter met 16 inch wielen en aub geen retro type. 16 inch scooter is gebruikt stabiel, 120 kilo, en euro 5 anders zuipen ze bij 50.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 01:07

Het kan zeker wel met een elektrische fiets. Ik heb een 625W accu en op turbo kost mij dat (getest zonder verlichting) 1%/km, kom je net niet 2x retour (misschien wel als je bijvoorbeeld op de terugweg op eco rijdt). Qua snelheid kan je idd 25kmh, met zelf flink meetrappen ook wel meer, maar gemiddeld is je snelheid lager door stoplichten e.d.. Ik heb op 3-4 km na een vrij gunstige route, dus ik haal wel makkelijk 24kmh gemiddeld (fiets pakken en stallen dus niet meegeteld). Als je de tijd ervoor hebt zou ik het doen, maar ik vind het echt heerlijk om op de terugweg op m'n dooie gemakje (en dus veel langer erover te doen) van de natuur te genieten en de heenweg zie ik als sportmomentje. Waar ik mij wel flink op heb verkeken is de rijwind aan m'n oren, wat een geruis! Ik zou er oorkleppen voor willen :')

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 09:20

Ik rijd 20 km in 50 minuten. Mooie route met weinig stoplichten. Veel verder zou ik niet gaan, dan ben ik (en mijn kont) er wel klaar mee :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 09:25

Voor de kont heb ik nu een fantastisch zadel.
Een Terry zadel. Heerlijk. Je moet er even aan wennen maar nu nooit meer pijn aan de kont, hoever ik ook fiets.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 09:37

Ik ken ook mensen die rustig 20-30 km naar hun werk fietsen, maar dat zijn triatleten die een paar keer per week om 6 uur op de fiets zitten. Diep respect, maar mij niet bellen :7 :')

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 09:41

Autumnn schreef:
Psydoxy schreef:
25 km enkel naar mijn werk, dus 50 op een dag. Wel alleen met mooi weer en in de winter moet de oplader mee, anders redt ie 't net wel/net niet. Doe er meestal een uurtje over. Met de auto en de files ben ik er net zo snel. Als ik zo kan doorrijden, wat bijna nooit is, dan kan ik er zijn in 35 minuten.

In de zomer is het echt heerlijk om even af te schakelen.

Precies, vergeet inderdaad ook niet dat je je fiets dan echt wel op moet kunnen laden! Nooit je oplader vergeten :D
En iemand achter de hand hebt die je op kan halen in het geval van een lekke band oid. Heb ook weleens gehad dat er een tak door mijn belt zat, dan kom je niet ver :D nu had ik de luxe dat ik ‘maar’ 40 minuten hoefde te lopen naar huis maar je bent dan niet heel blij als je 32km moet lopen (en nee, is geen doemdenken maar realisme, kan altijd gebeuren!)

Of wegenwacht fiets afsluiten :) Als je al lid bent van de ANWB kost dat maar een klein bedrag en dan heb je dus 24/7 pechhulp voor je fiets. Vond ik met de afstanden die ik fiets wel een fijn idee.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 09:49

De afstand tussen werk-huis is hier ongeveer 14km. Ik ben met 30 a 35 minuten op locatie.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 10:28

Ik denk dat de pijnlijke bips eerder gaat vervelen dan het trappen :D
Je moet een serieus goed zadel hebben voor zo'n afstand, of eelt op je kadetten.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 10:36

Ik fiets een enkele keer een afstand van 25 km op de ebike, door heuvelachtig terrein naar 1 van onze kantoor locaties, als ik daar een hele dag moet zijn en alleen als het mooi weer is. Ik fiets dat in ongeveer een uur, ietsje langer dan dat.
En ik moet me daarna altijd omkleden, want ik zweet me dan altijd kapot.

Een ander kantoor van ons is 32 km en via een minder mooie route en dat fiets ik nooit.
Dat vind ik net te ver en daarmee te veel tijd kosten.

janneke584

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 10:46

Ik fiets 19km (soms 16) enkele reis naar mijn werk. 3 dagen in de week door weer en wind. Vind het heerlijk. Inderdaad wegenwacht afgesloten en een goede fiets. Kan ruim 80km met 1 accu fietsen op de turbo en in de winter iets meer dan 70km. Heb gewoon een auto voor de deur, maar ben ook liever iets langer met de fiets onderweg, dan nutteloos in de file te staan

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 10:55

janneke584 schreef:
maar ben ook liever iets langer met de fiets onderweg, dan nutteloos in de file te staan

Idem :) Als ik met de auto terug gereden ben klaag ik thuis altijd over iemand die asociaal reed, geen ruimte krijgen om te ritsen of een bijna-botsing. Als ik met de fiets ben gegaan heb ik daar geen last van :+

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 11:14

Ik reis die afstand naar werk, en ben met de auto ongeveer 35-45 minuten onderweg. Beetje afhankelijk van het verkeer en de route.

Ik moet er niet aan denken dat op mijn ebike te doen. Met een gemiddelde snelheid van 20 km/u ben je al 1,5 uur onderweg.

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 11:23

Ik woonde eerst 20 km van mijn werk en dat was op de e-bike te doen, behalve dat ik grotendeels een saaie route langs de snelweg had. Nu woon ik 30 km van mijn werk en dan fiets ik alleen bij heel mooi weer en een rustige werkdag.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 11:23

Hier op de e-bike naar het werk, 12km enkele reis, 25-30 minuten reistijd. Die van mij ondersteund tot 27, dus ik fiets makkelijk 25 er mee op niet eens de hoogste stand.

Voor 32km zou ik een speed pedelec aanschaffen. Maar dan moet je wel commited gaan fietsen, dat ding is echt te duur voor af en toe bij mooi weer vind ik.

Ik heb de e-bike ook gekocht ipv een auto. Want voor de rest fiets ik veel als sport, dus dat trappen maakt me niet uit, maar ik heb geen zin om bezweet op het werk te komen.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 11:46

s1993 schreef:
Ik doe precies die afstand (32km) met de elektrische fiets naar werk, 2x per week (andere dagen werk ik vanuit huis, af en toe eens op locatie). Fiets altijd op de turbo en kan de fiets dan op werk opladen en met volle accu terug naar huis. Meestal doe ik er ongeveer 1 uur en 20 minuten over, soms 1,5 uur. Collega's en anderen verklaren me voor gek dat ik met de fiets ga, maar ik vind in de file staan zo ontzettend frustrerend en zonde van mijn tijd. Dan doe ik er liever langer over en dat ik mijn hoofd leeg heb kunnen maken en lekker bewogen + ik maak weinig kosten met fietsen en krijg wel gewoon woon-werk reiskosten vergoeding, dat is dan weer mooi meegenomen heb de fiets en onderhoudskosten er inmiddels wel uit.

Ik merk wel dat ik eind v/d dag vaak een dipje heb qua energie en het beste onderweg even een koekje oid kan eten, anders ben ik wat trillerig tegen de tijd dat ik thuis ben. Sommige mensen vinden dat een e-bike geen energie kost, maar dat kost het mij dus zeker wel :)

Nog even een toevoeging: ik heb hiervoor een speed pedelec gehad, maar die weggedaan want vond het doodeng. Ik fietste daarmee gemiddeld tussen de 35-40 km/u en dat is op de bromfietspaden tussen steden superfijn. Maar in de stad hoor je op de weg te fietsen en dat was VRE-SE-LIJK. Ik werd constant afgesneden, kreeg een hoop getoeter en middelvingers in mijn richting terwijl ik me gewoon hield aan de voor mij geldende regels. Vooral het afsnijden zoals sommige auto's doen was echt mega gevaarlijk.

Ik ben het met je eens dat ben automobilisten zich asociaal gedragen ten opzichte van speed pedelec bestuurders.

Ik fiets tegenwoordig een andere (nieuw aangelegde fietssnelweg) route

Het nadeel is dat dat er stukjes zijn waar ik eigenlijk niet mag komen, (alleen fietspad, geen bromfietspad)

Over 13 km doe ik met de speed pedelec ca 25 minuten met 2 keer verkeerslichten

olga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-25 19:06

Ik denk dat ik gewoon lekker met de auto ga :D :D

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-25 19:23

Wij fietsen op zondag wel eens 20km op de Ebikes. We zijn dan 2 uurtjes zoet.
O.k, ik ga onderweg ook wel eens even op een bankje zitten anders krijg ik zadelpijn..
Maar dat is met mooi weer en niet veel wind leuk. Niet als het hard waait en regent.
Ik zou er dus niet aan beginnen in deze komende donkere tijd.
Zou dat in de zomer doen en dan ook niet dagelijks