Hoe demente ouder helpen die geen hulp wil?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vicome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 21:02

Het onthouden van hulp / hulpmiddelen is ook creëeren van een onveilige situatie waar de meldcode op afgaat en reden om veilig thuis te contacten. CM en ook de huisarts zouden dit moeten weten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 21:11

Een ontzettend ingewikkelde situatie, en voor het grotere geheel heb ik niets. Volgens mij zijn jullie nu bezig met de opties die er zijn, maar met niet-willen is het erg lastig. Dan hou je denk ik over om alert op de achtergrond te zijn, mocht de situatie veranderen dan is het meeste al in gang...

Voor je tijd daar: probeer de tijd een beetje voor te structureren en in te delen, met bovendien een aantal praktische doe-dingen. Dingen als tafel dekken voor de lunch bijvoorbeeld. Misschien boodschappen doen, en dan zou ik dat dus niet al meteen om 9 uur 's ochtends plannen, maar ergens waar het ook voor jou een beetje een break geeft. En afspraken met je broer en eventueel mensen verder in je omgeving of je hen mag bellen als de emoties hoog oplopen, of dat iemand langs komt voor een mini-bezoekje zoals een kopje thee.

Dit is bovendien het moment voor diamond painting, mandala's kleuren of legpuzzels. Je kunt dan namelijk bezig zijn aan tafel en er toch gewoon 'zijn'. als er iets is wat je moeder misschien leuk vindt, zou ik dat zeker proberen.

Een serie kijken of een boek lezen of een podcast luisteren zijn juist dingen waarin je je wat meer kunt afzonderen.

En heel veel sterkte. :knuffel:

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 21:12

Meldcodes etc heb ik geen verstand van maar… toen mijn opa geopereerd moest worden incl opname is mijn dementerende oma op een soort spoedplek opgenomen in een verzorgingshuis. Dat was toen ook gelijk definitief; opa moest thuis ook nog herstellen en dat ging echt niet samen met ook de zorg voor oma.
Helaas was het niet het beste verzorgingshuis, maar de situatie voor opa werd zo wel beter.
Hij weigerde overigens geen hulp, maar oma was zelf af en toe wat recalcitrant :+

Ik weet niet of jullie situatie vergelijkbaar is om opname te bewerkstelligen voor je moeder, maar ik wilde de tip/ervaring wel meegeven.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-25 21:21

Shadow0 schreef:
Een ontzettend ingewikkelde situatie, en voor het grotere geheel heb ik niets. Volgens mij zijn jullie nu bezig met de opties die er zijn, maar met niet-willen is het erg lastig. Dan hou je denk ik over om alert op de achtergrond te zijn, mocht de situatie veranderen dan is het meeste al in gang...

Voor je tijd daar: probeer de tijd een beetje voor te structureren en in te delen, met bovendien een aantal praktische doe-dingen. Dingen als tafel dekken voor de lunch bijvoorbeeld. Misschien boodschappen doen, en dan zou ik dat dus niet al meteen om 9 uur 's ochtends plannen, maar ergens waar het ook voor jou een beetje een break geeft. En afspraken met je broer en eventueel mensen verder in je omgeving of je hen mag bellen als de emoties hoog oplopen, of dat iemand langs komt voor een mini-bezoekje zoals een kopje thee.

Dit is bovendien het moment voor diamond painting, mandala's kleuren of legpuzzels. Je kunt dan namelijk bezig zijn aan tafel en er toch gewoon 'zijn'. als er iets is wat je moeder misschien leuk vindt, zou ik dat zeker proberen.

Een serie kijken of een boek lezen of een podcast luisteren zijn juist dingen waarin je je wat meer kunt afzonderen.

En heel veel sterkte. :knuffel:

Ik ga met haar zo'n boek invullen met vragen over haar jeugd. Dat invullen kan ze zelf niet meer, maar erover vertellen absoluut wel. Ik denk dat ik haar daar een groot deel van de dag mee bezig kan houden. Verder heeft ze haar vaste routine en is het vooral de bedoeling dat ik haar daar niet teveel in stoor en vooral in de gaten hou of ze niet omvalt. Boodschappen gaan we niet doen, ik durf het niet aan om met haar die lange trap af te gaan. En haar alleen thuis laten is ook geen optie. Verder neem ik gewoon mijn laptop mee zodat ik nog een klein beetje kan werken als ze een dutje doet.

Hilary schreef:
Meldcodes etc heb ik geen verstand van maar… toen mijn opa geopereerd moest worden incl opname is mijn dementerende oma op een soort spoedplek opgenomen in een verzorgingshuis. Dat was toen ook gelijk definitief; opa moest thuis ook nog herstellen en dat ging echt niet samen met ook de zorg voor oma.
Helaas was het niet het beste verzorgingshuis, maar de situatie voor opa werd zo wel beter.
Hij weigerde overigens geen hulp, maar oma was zelf af en toe wat recalcitrant :+

Ik weet niet of jullie situatie vergelijkbaar is om opname te bewerkstelligen voor je moeder, maar ik wilde de tip/ervaring wel meegeven.

Dit wilden wij inderdaad ook graag, dat mijn moeder naar een zorghotel zou gaan, maar kregen we er bij haar partner niet door. We zijn al lang blij dat hij akkoord is met dat wij er een paar dagen zijn om op te passen.

Op het moment dat de operatie van partner slecht uitvalt en hij langer in het ziekenhuis moet blijven en ook langere en intensere hersteltijd heeft wordt het wel een ander verhaal. Dan gaan we het niet meer zelf oplossen en moet ze ergens anders gaan logeren waar hulp is.

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 21:25

Och jeetje wat een toestanden en zorgen.

Ik heb geen tips. Net zelf meegemaakt met mijn grootouders die, ver in de 90, alles samen hebben gedaan in het leven en dus ook dementeren. Mijn moeder en tante hebben zich helemaal uit de naad gewerkt en niet geslapen van de zorgen. Het was ook een buitengewoon zorgelijke situatie, maar het was voor kinderen en kleinkinderen onmogelijk er constant naast zitten en hun hand vasthouden. We kunnen simpelweg niet alle ongelukken voorkomen... Dat stukje loslaten vond mijn moeder enorm moeilijk.

Uiteindelijk is het opgelost en zijn ze naar een verpleeghuis gegaan.

Geen idee of dit helpt. Wellicht een stip aan de horizon dat dit op de een of andere manier voorbij gaat...

Om de tijd door te komen volgende week helpt wellicht mijn tactiek. Met mijn opa is inmiddels geen gesprek meer te voeren, door de dementie snapt hij helemaal niks meer(en raakt heel gefrustreerd en boos) maar mijn opa (inmiddels alleen) waardeert mijn aanwezigheid enorm. Ik pak altijd de krant en schuif er terloops eentje onder zijn neus. Ik ga lezen, binnen een paar minuten pakt hij m ook op en zo zitten we in vrede samen. Zoals Alet zo mooi zegt, samen alleen zijn.

Heel veel sterkte lieve Imre...

Vicome

Re: Hoe demente ouder helpen die geen hulp wil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 21:37

Goed idee Imre om een "Ik boek" met haar in te vullen.Samen liedjes zingen kan ook een heel mooi contact moment met dementerende mensen zijn. Soms lukt praten niet meer maar het zingen van oude kinderliedjes nog wel.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 21:39

Is deze man misschien ook bang dat hij bijvoorbeeld zelf ook niet al te best uit de verf komt als er meer "ogen" in en om huis komen?

Zoals je zegt, ze kijkt hem aan en hij geeft antwoord.

Het lijkt zogenaamd zo zorgzaam maar eigenlijk is dat het totaal niet zoals ik het lees. Hij ontzegt haar nogal wat door haar niet te geven wat ze nodig heeft.

Ik weet uit persoonlijke ervaring dat het zo ontzettend lastig is om "toe te moeten kijken". En ook hoe het is om met iemand met een hersenbeschadiging te leven. Ik ga er openbaar niks over zeggen maar ik kan me voorstellen dat het enigzins frustrerend en zorgelijk voelt.

Ik weet niet wie het zei maar het is wel een vorm van ouderenmishandeling zo. Hij ontzegt haar de juiste hulpmiddelen (rollator) en de juiste zorg.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 21:52

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 22:17

Jemig imre, dat is pittig. En de zorg zal ook heel zwaar zijn als jullie daar zijn. Waar is de CM VAN?(ZINN, Icare ....?).
De CM kan contact hebben met de huisarts. Thuiszorg zou aan de bel kunnen trekken. En er zijn nog meer acties die je kunt ondernemen. Bel maar als je even wil babbelen.
Sterkte

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 23:13

Ik wil wel een kleine tip geven en die is hopelijk niet nodig.

Hou de deur goed op slot.
Want de verandering van haar dagelijkse leven kan heel erg invloed hebben. Haar vaste ritme is ontregeld en dan kan de dementie ineens heel erg hard gaan jammer genoeg.
Het hoeft niet kan wel dus wees er in ieder geval op voorbereid.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 23:15

ZEJA schreef:

Want de verandering van haar dagelijkse leven kan heel erg invloed hebben. Haar vaste ritme is ontregeld en dan kan de dementie ineens heel erg hard gaan jammer genoeg.

En dat valt dus al onder ouderenmishandeling.
Ook al is het zeer goed bedoeld.

Nederland en zijn wetten zijn in deze situaties heel krom, maar je belemmert iemand in zijn vrijheid en dat mag niet.

Is btw niet hoe ik er in sta maar wat ik geleerd heb bij een seminar over ouderenmishandeling.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 23:19

Inderdaad de deur op slot en in haar jas,tas een briefje met naam en adres en tel. Het kan zijn dat ze haar parner mist en dus buiten op zoek gaat.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 23:26

Onali schreef:
ZEJA schreef:

En dat valt dus al onder ouderenmishandeling.
Ook al is het zeer goed bedoeld.

Nederland en zijn wetten zijn in deze situaties heel krom, maar je belemmert iemand in zijn vrijheid en dat mag niet.

Is btw niet hoe ik er in sta maar wat ik geleerd heb bij een seminar over ouderenmishandeling.

Hang je een belletje aan de deur alles beter dan haar onder aan de trap vinden.

Esplen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 23:36

Je zou erover na kunnen denken om mentorschap of curatele aan te vragen. Je kunt dit zelf op je nemen of door een externe partij. Zo heb je meer inspraak omdat het duidelijk is dat ze haar eigen keuzes niet goed kan overzien en onder invloed staat van haar partner. Mocht er een plek vrijkomen in het verpleeghuis en hij wil daar een stokje voor steken heb je op deze manier inspraak en kun je kiezen voor wat goed is voor je moeder.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 23:56

Inderdaad dan een bel aan de deur.Mijn moeder liep ook weg en alles zat op slot, veel en veel veiliger, ook voor mijn vader.
Maar dit is niet het juiste topic daarvoor.
Misschien is het nog te vroeg, maar ga toch eens rondkijken naar verpleeghuizen zodat je voorbereid bent.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:15

Wat vervelend inderdaad, als je zo de indruk hebt dat partner zijn best denkt te doen maar je moeder niet daadwerkelijk helpt op de juiste manier.

Ik zou zonder twijfel het moment dat hij weg is, aangrijpen om een rollator mee te nemen.
Inderdaad misschien zelfs een rolstoel regelen om lekker even naar buiten te gaan voor een wandelingetje / wat aanspraak.

Dan maak je eventueel wat foto's waar ze vrolijk op staat met haar spulletjes, voor partner dat die ziet dat alles okee is.

Als de insteek niet werkt dat het voor henzelf fijner zal zijn met rollator / rolstoel / alarmknop, hou het er dan gewoon heel resoluut op, dat het niet voor hen is maar voor jullie als kinderen :j

Dat jullie er een stuk minder bezorgd door worden, dus dat ze jullie er een grote dienst mee bewijzen.
Dat komt toch anders over dan 'jullie zijn zwak en hebben dit nodig'.

Dus gewoon een rollator regelen en meenemen zodra partner uit het zicht is.
Dat is niet achterbaks, dat is gewoon het jezelf makkelijk maken want zijn keuze is niet de jouwe, jij gaat niet met je moeder slepen als je prima een rollator mee kan nemen om jezelf te ontzien.

En die laat je daar achter omdat hij nu even tijdelijk niet mag tillen. In de hoop dat ze hem wel gebruiken als hij daar toch staat en ze er dan aan wennen en hem blijven gebruiken.

Rolstoel zelfde verhaal, je wilde een wandelingetje maken met moeder, misschien even naar de visboer of een bakje koffie drinken / broodje / ijsje / gebakje eten ergens, of verzin maar wat moeder fijn vindt. Zij vond het fijn (foto / filmpje) en wie weet denkt partner dan ja dat kunnen we eigenlijk wel vaker doen.

Noodknop zelfde verhaal, als jij even weg moet voor een klein boodschapje (of verzin maar iets) dan wil je dat moeder je kan bereiken. Of als zij naar de W Of wat als partner ineens valt / bewusteloos raakt om welke reden dan ook....wat een paniek wordt moeder dan bespaart dat ze jullie kan bereiken.... Hoe vreselijk zou het voor jullie ook zijn als je er dan dagen later achter komt dat het foute boel was en niet hebt kunnen helpen omdat ze jullie niet kon(den) bereiken... is er niet ene verjaardag of iets dat een mooie gelegenheid is om haar een noodknop of iets te geven zodat ze altijd even kan bellen zeg maar, zonder steeds een telefoon mee te hoeven slepen....?

Wellicht scheelt het als je het aankleed als iets om jullie te helpen, ipv. iets om hunzelf te helpen.
Ik zou het ook niet meer echt vragen maar gewoon streng er in zijn van 'dit gaan we zo doen want wij trekken het niet op deze manier. Hier zijn de spullen, gebruik ze alsjeblieft want wij zitten anders met de ellende straks'.

Vicome

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:49

Ik snap de tip van de rolstoel maar TS moet eerst met moeder een trap af waarvan ze aangeeft dat dit eigenlijk al niet meer verantwoord is. De rolstoel zal dan ergens op de begane grond in een berging moeten staan of een verdieping lager waar de lift wel komt. Vaak mag dat dan niet in een hal oid dergelijk blijven staan ivm brandvoorschriften. Met een rollator en het risico dat moeder de deur uitgaat kunnen ook gevaarlijke situaties ontstaan wanneer moeder met de rollator richting trap loopt. Rolstoel en rollator kunnen prima hulpmiddelen zijn maar ook de situatie nog lastiger maken. Als alarm voor het deur uitgaan kan er ook bij de deur iets geplaatst worden met bewegingssensor die afgaat zodra deur open gaat of er iemand langs loopt. Dit is een optie die snel geregeld kan worden zonder heel hoge kosten.
Een alarm wat bijvoorbeeld om de hals gedragen wordt is heel fijn maar als moeder niet weet wat er mee te doen en waar het voor is en het daarom steeds af doet en ergens wegstopt verliest het zijn functie. Vaak werken die alarmsystemen dat er melding komt op een centraal punt en wordt er telefonische contact met de gebruiker opgenomen lukt dit niet dan volgt contact met contactpersonen en wellicht huisbezoek.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:51

Mijn vader had ook dementie, Lowie Body dementie. Hij is ondertussen overleden. Mijn moeder was ook ervan overtuigd dat ze alles alleen ging doen.... maar je snapt hem wel, dat is ze niet kunnen blijven volhouden.

De partner/mantelzorger van je mama, zal op een bepaald moment toch realiseren dat het niet meer gaat alleen, ze zal steeds minder goed te been worden, beginnen vallen, haar hersenen gaan dingen beginnen zien die er niet meer zijn en dan wordt dit een pure uitputtingsslag voor haar mantelzorger. Helaas vooraleer ze zich dit gaan realiseren, zal er eerst iets moeten gebeuren. Bij mijn mama was dat mijn vader was gevallen midden in de nacht, en dat zij, door hem te willen oprapen een paar treden naar beneden is gevallen van de trap en zichzelf had bezeerd. Het werd ook een mentale uitputtingsslag, hij werd steeds agressiever, zag dingen die er niet zijn, en mijn moeder werd mentaal doodop. Ze had nooit nog rust, zowel niet overdag als 's nachts.

Uiteindelijk, is ze dan, ook na lang aandringen van ons, akkoord gegaan met 1 namiddag vader in een soort van dagbesteding opvang te plaatsten, ze kwamen hem halen met een busje en brachten hem weer terug. Toen realiseerde ze zich hoe moe ze wel was. Die ene namiddag werden er twee... en drie... Die had ze gewoon nodig om weer op krachten te komen, ze was al jaren aan het overleven.

Uiteindelijk kwam mijn vader enkel nog in het weekend naar huis, omdat hij steeds meer medische zorg nodig had, en hij heel snel erger werd. Ze vertelde mij onlangs dat ze het zo lang heeft geprobeerd omdat ze enorm veel schrik had om alleen te zijn, ze kon hem niet loslaten, ook al was hij al lang niet meer de man van vroeger

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:14

Britta31 schreef:
Iets heel anders, heeft je moeder een testament bij leven? En hebben ze de flat in eigendom of is de flat gehuurd en op welke naam.

Dit speelde bij een tante van me, vriend probeerde haar compleet naar zijn hand te zetten ook op financieel vlak. Gelukkig waren haar 3 kinderen erg alert en konden voorkomen dat zij onder druk van haar vriend het testament ging veranderen volledig ten gunste van vriend. De oudste van de kinderen is gelukkig door de rechtbank benoemt tot bewindvoerder en mentor zodat vriend nergens meer over kon en mocht beslissen.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:52

Wat een heftige situatie, TS!

Qua situatie in hoe je je richting je moeder voelt en er tegenop ziet om dagen met haar door te brengen kan ik me goed inleven. Mijn moeder is vergelijkbaar qua gesteldheid sinds ze 10 jaar geleden 2 hersenbloedingen heeft gehad. Het enige dat ik je mee kan geven is dat NAH ontzettend vermoeiend is voor degene die het betreft. Dus ik zou geen hele entertainmentplannen proberen te maken, die houdt ze hoogstwaarschijnlijk niet vol.

Mijn complimenten voor hoe jij en je broer dit oppakken. Je moeder mag trots zijn dat ze 2 lieve en behulpzame kinderen heeft.

Tips heb ik helaas niet voor je omdat ze dus zorg weigeren, of iig haar vriend. Die situatie is bij mijn ouders gelukkig anders. Die rollator moet je gewoon meenemen als het kan, dan kan je moeder oefenen en ervaren hoe het haar kan helpen.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:45

Rauka schreef:
Och jeetje wat een toestanden en zorgen.

Ik heb geen tips. Net zelf meegemaakt met mijn grootouders die, ver in de 90, alles samen hebben gedaan in het leven en dus ook dementeren. Mijn moeder en tante hebben zich helemaal uit de naad gewerkt en niet geslapen van de zorgen. Het was ook een buitengewoon zorgelijke situatie, maar het was voor kinderen en kleinkinderen onmogelijk er constant naast zitten en hun hand vasthouden. We kunnen simpelweg niet alle ongelukken voorkomen... Dat stukje loslaten vond mijn moeder enorm moeilijk.

Uiteindelijk is het opgelost en zijn ze naar een verpleeghuis gegaan.

Geen idee of dit helpt. Wellicht een stip aan de horizon dat dit op de een of andere manier voorbij gaat...

Om de tijd door te komen volgende week helpt wellicht mijn tactiek. Met mijn opa is inmiddels geen gesprek meer te voeren, door de dementie snapt hij helemaal niks meer(en raakt heel gefrustreerd en boos) maar mijn opa (inmiddels alleen) waardeert mijn aanwezigheid enorm. Ik pak altijd de krant en schuif er terloops eentje onder zijn neus. Ik ga lezen, binnen een paar minuten pakt hij m ook op en zo zitten we in vrede samen. Zoals Alet zo mooi zegt, samen alleen zijn.

Heel veel sterkte lieve Imre...

Het is inderdaad een constante strijd in je hoofd tussen loslaten en toch ook willen zorgen dat ze wat dingen aanpassen om het makkelijker en vooral veiliger te maken. Omdat het kán. Omdat die mogelijkheden er zijn. Super frustrerend. Normaal probeer ik me er niet mee te bemoeien, maar nu ze in de laatste paar maanden weer duidelijk achteruit gaat en partner dus ook niet gezond meer is wordt het wel weer een ding.

Mijn moeder kan nog heel goed praten, ook al begrijpt ze niet helemaal alles meer, je kan nog wel redelijk een gesprek met haar voeren. Het helpt ook dat ik gewend ben aan dat een gesprek met haar alle kanten op gaat, dat is al sinds haar hersenletsel. Ze luistert ook graag naar de radio en kijkt 's avonds altijd het journaal en nieuwsuur. Haar grootste hobby was lezen, dat gaat helaas niet meer, maar we komen de dag wel door.

Hutcherson schreef:
Wellicht helpt het om het bemoeizorg team in te schakelen?
https://www.regelhulp.nl/onderwerpen/ps ... md%20(oggz).

Zo te lezen zijn ze niet de doelgroep. Bovendien gaat het daar te goed voor denk ik. En natuurlijk is er wel zorg/hulp van externen, maar het kan veel beter.

quintusgl schreef:
Jemig imre, dat is pittig. En de zorg zal ook heel zwaar zijn als jullie daar zijn. Waar is de CM VAN?(ZINN, Icare ....?).
De CM kan contact hebben met de huisarts. Thuiszorg zou aan de bel kunnen trekken. En er zijn nog meer acties die je kunt ondernemen. Bel maar als je even wil babbelen.
Sterkte

De CM heeft contact met de huisarts, dat loopt goed. Thuiszorg is nog niet in beeld geweest, die komen volgende week voor het eerst. Ik ben heel benieuwd wat zij van de situatie gaan vinden.

ZEJA schreef:

Tot nu toe heeft ze gelukkig niet de neiging om de deur uit te willen, maar wie weet hoe dat gaat als hij er niet is. Het ziekenhuis is (voor een gezonder mens) op loopafstand, ze zou best weleens kunnen bedenken dat ze hem gaat opzoeken. :=

Gaan we zeker weten voorkomen.

Esplen schreef:
Je zou erover na kunnen denken om mentorschap of curatele aan te vragen. Je kunt dit zelf op je nemen of door een externe partij. Zo heb je meer inspraak omdat het duidelijk is dat ze haar eigen keuzes niet goed kan overzien en onder invloed staat van haar partner. Mocht er een plek vrijkomen in het verpleeghuis en hij wil daar een stokje voor steken heb je op deze manier inspraak en kun je kiezen voor wat goed is voor je moeder.

Ik ga het met mijn broer en familie bespreken, dankjewel voor deze tip.

pmarena schreef:
Wat vervelend inderdaad, als je zo de indruk hebt dat partner zijn best denkt te doen maar je moeder niet daadwerkelijk helpt op de juiste manier.

-knip-

Wellicht scheelt het als je het aankleed als iets om jullie te helpen, ipv. iets om hunzelf te helpen.
Ik zou het ook niet meer echt vragen maar gewoon streng er in zijn van 'dit gaan we zo doen want wij trekken het niet op deze manier. Hier zijn de spullen, gebruik ze alsjeblieft want wij zitten anders met de ellende straks'.

Hij denkt zijn best te doen, hij heeft echt geen kwade bedoelingen, maar ze leven niet in de huidige maatschappij en hebben geen idee wat er tegenwoordig allemaal beschikbaar is en hoe makkelijk je dat kan regelen. Geld is het probleem ook niet, dat is er gewoon. Hij staat altijd voor haar klaar en doet enorm zijn best, zit ook regelmatig huilend op de bank te vertellen dat het zo zwaar is, maar wil vervolgens niks. |o

We hebben de aankondiging dat de thuiszorg komt inderdaad ook zo gebracht. Hij vindt het niet nodig. Nee, maar wij wel! En het is al geregeld. Punt. Onze interventie met kerst hebben we ook vanuit onze bezorgdheid gebracht, maar hielp niet. Ik ga morgen op zoek naar een betaalbare rollator.

Zoals Vicome ook zegt, een rolstoel is vanwege hoe ze wonen erg onhandig. Een rollator ook trouwens, maar ik zou al heel blij zijn als ze die in huis gebruikt, daar valt ze het vaakst. Buiten loopt ze toch alleen maar aan zijn arm.

Deertje schreef:
Mijn vader had ook dementie, Lowie Body dementie. Hij is ondertussen overleden. Mijn moeder was ook ervan overtuigd dat ze alles alleen ging doen.... maar je snapt hem wel, dat is ze niet kunnen blijven volhouden.

De partner/mantelzorger van je mama, zal op een bepaald moment toch realiseren dat het niet meer gaat alleen, ze zal steeds minder goed te been worden, beginnen vallen, haar hersenen gaan dingen beginnen zien die er niet meer zijn en dan wordt dit een pure uitputtingsslag voor haar mantelzorger. Helaas vooraleer ze zich dit gaan realiseren, zal er eerst iets moeten gebeuren. Bij mijn mama was dat mijn vader was gevallen midden in de nacht, en dat zij, door hem te willen oprapen een paar treden naar beneden is gevallen van de trap en zichzelf had bezeerd. Het werd ook een mentale uitputtingsslag, hij werd steeds agressiever, zag dingen die er niet zijn, en mijn moeder werd mentaal doodop. Ze had nooit nog rust, zowel niet overdag als 's nachts.

Uiteindelijk, is ze dan, ook na lang aandringen van ons, akkoord gegaan met 1 namiddag vader in een soort van dagbesteding opvang te plaatsten, ze kwamen hem halen met een busje en brachten hem weer terug. Toen realiseerde ze zich hoe moe ze wel was. Die ene namiddag werden er twee... en drie... Die had ze gewoon nodig om weer op krachten te komen, ze was al jaren aan het overleven.

Uiteindelijk kwam mijn vader enkel nog in het weekend naar huis, omdat hij steeds meer medische zorg nodig had, en hij heel snel erger werd. Ze vertelde mij onlangs dat ze het zo lang heeft geprobeerd omdat ze enorm veel schrik had om alleen te zijn, ze kon hem niet loslaten, ook al was hij al lang niet meer de man van vroeger

Wat een verdrietige situatie. :(:) Mijn moeder is tot nu toe gelukkig altijd blij en vrolijk, maar dat kan natuurlijk een keer omslaan als haar hersenen verder zijn aangetast. Hoe is het nu met je moeder?

CharleyT schreef:
Dit speelde bij een tante van me, vriend probeerde haar compleet naar zijn hand te zetten ook op financieel vlak. Gelukkig waren haar 3 kinderen erg alert en konden voorkomen dat zij onder druk van haar vriend het testament ging veranderen volledig ten gunste van vriend. De oudste van de kinderen is gelukkig door de rechtbank benoemt tot bewindvoerder en mentor zodat vriend nergens meer over kon en mocht beslissen.

Dat financiele deel is gelukkig bij ons niet aan de orde. Daar vertrouw ik hem echt 100% in. :j

EvaC schreef:
Wat een heftige situatie, TS!

Qua situatie in hoe je je richting je moeder voelt en er tegenop ziet om dagen met haar door te brengen kan ik me goed inleven. Mijn moeder is vergelijkbaar qua gesteldheid sinds ze 10 jaar geleden 2 hersenbloedingen heeft gehad. Het enige dat ik je mee kan geven is dat NAH ontzettend vermoeiend is voor degene die het betreft. Dus ik zou geen hele entertainmentplannen proberen te maken, die houdt ze hoogstwaarschijnlijk niet vol.

Mijn complimenten voor hoe jij en je broer dit oppakken. Je moeder mag trots zijn dat ze 2 lieve en behulpzame kinderen heeft.

Tips heb ik helaas niet voor je omdat ze dus zorg weigeren, of iig haar vriend. Die situatie is bij mijn ouders gelukkig anders. Die rollator moet je gewoon meenemen als het kan, dan kan je moeder oefenen en ervaren hoe het haar kan helpen.

Ik plan inderdaad helemaal niks. Ze doet haar eigen ding en ik ben in de buurt om haar te helpen en te zorgen dat ze niks gevaarlijks gaat doen. En haar er aan te herinneren waar haar partner is. 500x. Of meer.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:25

Nou weet ik niet super veel van rollators af maar soms hebben ze er wel eens eentje bij de kringloop.
En anders hier wat linkjes.
https://www.lidl.nl/p/ridder-rollator-e ... h/rollator
https://www.lidl.nl/p/ridder-rollator-c ... h/rollator
En deze is als beste uit de test van kassa gekomen.
https://www.rollatorweb.nl/quatro-rollator/

Is er op marktplaats of facebook marktplace er geen gratis af te halen? Of voor een klein prijsje?
Mijn oma had er eentje van de anwb maar die is uitverkocht online.
https://www.anwb.nl/webwinkel/p/9823/ro ... chtgewicht

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:31

Ik doe morgen een rondje langs de kringloopwinkels. :j

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:33

Dat is zeker een goed eerste stap.
Bij mij in de buurt staan er veel op facebook marketplace misschien bij jouw ook mocht de kringloop niets hebben.

Vicome

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:43

Klopt idd bij de kringloops kun je somms wel rollator en ook rolstoel vinden. Check wel goed de remmen en als er zit mogelijkheid op de rollator is of dit nog stevig is.