Zelden ziek en nu pfff

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Evercreek

Re: Zelden ziek en nu pfff

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:09

Ik ben zo blij dat er meer mensen zijn die bewus het nieuws etc. niet kijken. Mijn vriend vindt het raar dat ik hier totaal geen interesse in heb en zo wereldvreemd ben := Heb ook lang gedacht dat ik hier raar in was, collega's die bijvoorbeeld over dingen in het nieuws praten en ik heb geen idee waar ze het over hebben. Wil niet zeggen dat ik niets weet over het nieuws, de grote dingen krijg ik echt wel mee, maar kies ervoor om niet altijd alles te moeten weten voor mijn eigen mentale gezondheid.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:11

Polly schreef:
Ik ben in 2020 gestopt met journaal kijken en luisteren en dat bevalt meer dan uitstekend.

Echt grote berichten krijg ik echt wel mee maar ik hoef niet elke dag te vernemen wie er met wie oorlog aan het voeren is.

Ik scroll dagelijks langs de nos maar klik zelden iets aan.

Het geeft mij een heel stuk rust, van al dat verdriet en ellende word ik echt niet gelukkiger.

Ik doe dat ook. Geen nieuws apjes ect. En als er iets is wat ik moet weten, hoor ik het wel van mijn man.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:33

Hoe bepaal je dan wat je stemt? Kijk de mensen die dierenleed te erg vinden die stemmen waarschijnlijk PvdD maar het lijkt me dat je toch goed wil volgen wat de partijen in werkelijkheid doen ipv wat ze zeggen te doen want daar zit nogal een groot verschil tussen.
Dus ik ben wel heel goed op de hoogte, dat vind ik belangrijk. Ik bescherm me alleen als het om de beelden gaat.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:59

pien_2010 schreef:
Hoe bepaal je dan wat je stemt? Kijk de mensen die dierenleed te erg vinden die stemmen waarschijnlijk PvdD maar het lijkt me dat je toch goed wil volgen wat de partijen in werkelijkheid doen ipv wat ze zeggen te doen want daar zit nogal een groot verschil tussen.
Dus ik ben wel heel goed op de hoogte, dat vind ik belangrijk. Ik bescherm me alleen als het om de beelden gaat.

Heel eerlijk. Mijn broer is een nieuw junky en leest en kijkt alles. Is ook goed in politiek. Ik zeg hem wat ik belangrijk vindt en dan zegt hij welke partij daarbij past. En dat programma lees ik dan even door of het klopt.

Maar voor mijn geestelijke gezondheid is het beter alle ellende in de wereld te weren. Vroeger wisten we ook niet alles continu. Nu wordt is overal overstelpt met nieuw, nepnieuws.

En als er iets gebeurd wat ik moet weten hoor ik het wel.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:10

Dit is waarom ik ook nog maar minimaal nieuws bewust kijk/opzoek. Ik krijg alsnog genoeg oliebol mee, door oa social media en dit forum en topics die ik dan soms toch mee lees en dus met name de grote dingen. En heel soms lees ik ergens even wat dieper op door (of volg ik een topic zoals het wolven topic momenteel mbt Daisy), maar als ik elke dag alles zou mee krijgen, zou ik ook echt ziek worden van de stress, onmacht, rot gevoel. Ik kan dan ook helemaal 'in mijn hoofd' gaan zitten ermee en gaan overdenken en het doet me echt geen goed dus ik probeer er ook van weg te blijven structureel want mijn mentale gezondheid heeft het al zwaar genoeg zonder deze zorgen allemaal wat er dan bovenop komen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:22

Geen nieuws kijken maar mss nog belangrijker, geen FB, insta, X

Daar komt nog veel meer kommer&kwel op voorbij!
Geeft ook een hoop rust je daar af te melden

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:33

pien_2010 schreef:

Ik hoef niet constant graatmagere dode kinderen uit Gaza te zien om te weten wat ik moet stemmen. :)

Af en toe een goede podcast luisteren wanneer ik daar ruimte voor heb of even online nieuws lezen is genoeg. Hoeft geen uren per dag.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:03

pien_2010 schreef:
Citaat:
Er zijn gelukkig nog heel veel goede mensen, maar de kwade overschaduwen zeker.
Helaas lijkt dit zo dat te maken heeft dat dit meer aandacht krijgt in het nieuws . Wij kijken heel veel natuurfilms en dan zie je hoeveel mensen bezigwzijn om het goede te doen voor de aarde met haar dieren en mensen. Echt heel mooi om te zien. Et zijn zoveel goede mensen!

Je hebt helemaal gelijk hoor! Het goede is veel meer aanwezig. Maar de extreme negatieve komen inderdaad in het nieuws en overschaduwen het goede. Idem voor emoties. Tel eens hoeveel basisemoties er zijn. Van de 5 is er 1 positief. Bizar toch?

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:12

Ik volg werkelijk al 10 jaar geen nieuws meer, lees geen kranten en kijk alleen naar feelgood programma's en of documentaires. Heel soms mis ik wat ik over mee te praten als collega's of cliënten het ergens over hebben maar ik kom er altijd mee weg met mijn uitleg dat ik beroerd word van narigheid.

Wat betreft het stemmen : mijn man volgt dat wel dus die krijgt mijn volmacht en mocht mijn man er niet zijn dan vertrouw ik op het advies van mijn vrienden.

Mijn ouders wonen bij ons op het terrein, we hebben nog een gastenverblijf vrij voor vrienden en zo zorgen we ervoor dat we het in onze bubbel fijn houden. Ik kan dat iedereen aanraden :) maar ik hou mezelf ook dagelijks voor dat er echt nog heel veel lieve mensen zijn en dat er in mijn ruime vriendenkring heel veel vriendschappen en liefde is!

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:58

pien_2010 schreef:

Gewoon hun standpunten opzoeken voordat je gaat stemmen?
Als je het vanuit het nieuws moet halen waarom je op wie stemt dan heb ik het idee dat je juist op het gezicht stemt en niet hun standpunten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:16

Hannanasjuh schreef:
pien_2010 schreef:

Als je het vanuit het nieuws moet halen waarom je op wie stemt dan heb ik het idee dat je juist op het gezicht stemt en niet hun standpunten.

Juist andersom in mijn ogen. Ik volg de partijen en lees nooit hun partijprogramma maar kies op wat ze hebben laten zien de afgelopen jaren! Dat snijdt houd. Tijdens verkiezingen worden gouden beloftes gedaan.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:21

Hier ook al een paar jaar geen nieuws meer. Bekende nieuwswebsites zijn geblokkeerd. Geen journaal op tv en geen krant. Heel soms jeugdjournaal ivm kind. Ben 2020 gestopt.

Ik volg alleen het beursnieuws ivm werk en wintersportnieuws. Ook op bokt skip ik nieuwsberichten. Geeft mij veel meer rust.

Ik stem al jaren hetzelfde en lees partijprogrammas. Dat werkt voor mij.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:22

Ir111 schreef:
Cayenne schreef:
Er zijn ook journaals met alleen maar goed nieuws.
Misschien is dat iets voor je?

Echt!? Wat tof, heb je een voorbeeld?

Ik kan het programma op tv even niet vinden, maar op Nu.nl heb je ook een Goed Nieuws sectie: https://www.nu.nl/tag/goed-nieuws

Edit: Het programma heet Goed Nieuws Vandaag en komt op sbs6!

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:40

Ik kijk of lees ook al jaren geen journaal meer. Al dat slechte nieuws altijd, niets aan.

Het enige wat ik meekrijg is het nieuws op de radio als ik in de auto zit.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:33

Maar wordt je ziek van het nieuws? Op wat voor manier?

Toen de Oekraïne oorlog begon ben ik gestopt met nieuws kijken. Dat heb ik lang volgehouden. Nieuws hoorde ik sporadisch in de auto. Ook wel grotere dingen niet meegekregen, echt niet het gevoel dat ik dat gemist heb. Was wel prima.
Nu kijk ik vaak het ochtend nieuws wel weer even. Juist Gaza nieuws kijk ik soms wel, de vernietigende schaal daarvan gaat zo voorbij aan mijn voorstellingsvermogen dat het een realiteitscheck is. De bizarriteit ervan. Maar niet ongelimiteerd. Dat trek ik ook niet.

Maar TS als je er ziek van wordt kan je maar beter kijken hoe je er niet ziek van kan worden. Wat heb je daar voor nodig voor jezelf want dat lijkt mij anders behoorlijk vervelend.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:52

pien_2010 schreef:
Hannanasjuh schreef:

Juist andersom in mijn ogen. Ik volg de partijen en lees nooit hun partijprogramma maar kies op wat ze hebben laten zien de afgelopen jaren! Dat snijdt houd. Tijdens verkiezingen worden gouden beloftes gedaan.

Op zich heb je het nieuws niet nodig om te weten welke partijen er een potje van maken :')
Dat druipt overal wel door.

Hier dus ook geen nieuws. Kijk wel het jeugdjournaal soms met de kinderen. Maar we zijn allemaal hoogsensitief bij ons thuis dus de kids worden ook niet echt gelukkig van het jeugdjournaal :=

Ik krijg wel wat nieuws via socials door. Of via familie.

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:04

Ja en potje maken ze er toch wel van :+