40+; hoe gezond en fit blijven?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-25 19:32

Gaucho, heb je altijd de motivatie om 2x in de week krachttraining te doen? En hoe vaak loop je daarnaast nog hard dan?
Ja, magnesium slik ik ook :j

Knuffeldier schreef:
Lijf verandert, na een overspannenheid paar jaar terug (en/of long covid, al met al paar jaar chronisch ziek) is mijn lijf veel minder vergevingsgezind, en als ik teveel op m'n dak neem dan bekoop ik dat met pijn, emotionele schommelingen en vermoeidheid.

Meer tijd alleen nodig, sneller overprikkeld, en hersteltijd nodig na korte nachten, feestjes etc.

Dit herken ik echt heel erg, zeker sinds mijn burnout :j
Afgelopen zondag een verjaardag met 30 man, dan heb ik maandag nodig om bij te komen en heb ik gewoon een hele dag een koortsig gevoel. Ik trek het gewoon niet meer.
Dat maakt ook dat ik echt keuzes moet maken in sociale dingen en vriendschappen/ contacten. Want doorleven zoals ik deed werkt voor mij kennlijk niet.

Supervixen schreef:
Ik werk vier dagen (basisonderwijs) en zou eigenlijk drie dagen willen werken om meer te kunnen genieten van de natuur.
Dat is voor mij echt me-time. Buiten zijn op de fiets, lopend of hardlopend.

Ja, je kent mijn verhaal. Ik werk ook 4 dagen en 3 zou misschien wel beter zijn.
Jouw me-time is hetzelfde als mijn me-time :j
Lekker naar buiten, wandelen met de honden, hardlopen, de natuur in. Ik ga het allerliefst dan ook alleen. Als ik ga wandelen neem ik vaak een boek mee, trakteer ik mezelf aan het eind of tussendoor op koffie en ga ik even zitten lezen. Heerlijk.

Roosa, fijn dat je zo goed slaapt. Ik doorgaans ook, maar niet als ik sociale activiteiten heb gehad ofzo. Dan ben ik knetteroverprikkeld en lig ik de halve nacht wakker.
Dat belooft wat als ik maandag weer start met werken...

Karuna en Muronia, vervelend dat jullie al 'jong' fysiek stuk waren/zijn. Ik mag wat dat betreft in mijn handjes knijpen.
Waar ik alleen sinds een klein jaar mee kamp zijn nekklachten na aanrijding door een dronken bestuurder. Op de foto is slijtage en een los botfragmentje te zien. Die slijtage gaat niet meer weg natuurlijk -O-
Muronia, nog niet grijs haha, heerlijk!

Marocje, welke veranderingen merk je dan en hoe ga je daarmee om?

Elfie, oh een marathon. Dan ben je in ieder geval ook fit! Ik heb dit jaar mijn eerste halve gelopen en heb er inmiddels 3 gelopen. Lezen doe ik ook veel, geeft me rust.
Wat goed dat vegan je zoveel heeft gebracht.

Sakura, grappig, ik ben eigenlijk ook echt fitter dan toen ik 20/25 was. Althans, conditioneel was ik al fit toen, maar ik had erg veel fysieke klachten, veel pijn, oververmoeid bij tijd en wijlen. Diagnose fibromyalgie gekregen. Maar sinds ik ben gaan hardlopen en me probeer te onderhouden met yoga gaat het fysiek echt wel goed met me.
Grappig dat teveel slaap je geen goed doet, ik heb dat andersom. Ik zou in de ideale werken eigenlijk wel 9 uur slaap per nacht nodig hebben, maar goed, dat is buiten vakanties en weekenden niet heel erg haalbaar.

Babootje schreef:
Ik merkte zeker de laatste jaren dat spierkracht achteruit gaat. Dat los ik nu op met EMS training 1 a 2 x per week. Daar heb ik echt profijt van, merk ik (omdat ik de 2 trappen in huis naar het washok niet meer uitstel :D ) Verder wandel ik elke dag minimaal 7000 stappen :D
Als ik naar kantoor moet dan stap ik een halte eerder uit (en 1 a 2 halte's later op, op de terugweg) Zo bouw ik al wat meer lopen in de dagelijkse gang.

Nou, jij klinkt dus een beetje als mijn oud-collega; ook zo goed bezig :j

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 19:37

45,

En mijn uitdaging is niet per se gezond blijven/fit blijven,

Maar niet nog meer inleveren.

Heb ongeveer een conpleet alfabet verzameld inmiddels aan afkortingen van diagnoses, maar daar ga ik jullie hier niet mee plagen, daar is een ander, geschikter topic voor.

Ik lees vooreerst een beetje mee om te zien wat hier gebeurt :D

Goof

Re: 40+; hoe gezond en fit blijven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-25 19:41

Niet nog meer inleveren, dus stabiel blijven is al een goed doel op zich toch?

Roken en drinken jullie trouwens?
Ik heb nooit gerookt, nog geen sigaret. Een wijntje vind ik wel lekker, maar als ik 3 glazen per jaar drink is het veel denk ik. Ik heb de behoefte niet meer, ik voel me moe van alcohol en daarbij heb ik die hele caloriebom ook niet nodig.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 19:44

Ik zou je vooral ook adviseren ingrediënten op verpakkingen te gaan lezen. En goed kijken naar bewerkt voedsel. Chips is namelijk niet meer gemaakt van aardappel, maar van allerlei poeders en extracten. Alles met zero sugar heeft vaak aspartaam als zoetstof. Doe wat research wat goed is voor een lijf en wat niet.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 19:48

Ik ben 63 en werk nog fulltime. Ik rook niet, drink niet, mijn bmi is recent berekend 21,2. Ik werk voornamelijk op kantoor maar bezoek ook buitenlocaties, en mijn lunchpauze gebruik ik altijd om een half uur stevig door te wandelen.

Ik ben elke dag bij mijn paard, onderhoud huis en tuin zelf, alleen kookt mijn man elke dag. Wij eten zoveel mogelijk vers, halen nooit eten en laten ook niet bezorgen.

Overgang probleemloos door gekomen. Ik ben mijn lijf bijzonder dankbaar en probeer er zo goed mogelijk voor te zorgen :) - maar ik doe niet extra aan sport of zo.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 19:49

Hier 51
Niet nog meer inleveren klinkt als een mooi doel :j

Hier ook nog vrolijk elke maand ongesteld.
Maar nu sinds kort een dag te vroeg of een week te laat. Dus ergens is er iets aan het haperen. Nou na ruim 40 jaar mag het wel ophouden.
Gewoon vanaf nu..

Voor de rest de laatste tijd veel last van spieren en gewrichten. Dat is ook een overgang ding lees ik.
Misschien toch eens mee naar de huisarts.

Roken en drinken doe ik niet.
Of ja drink 4 keer per jaar of zo een glas.

Eet zoveel mogelijk vers zonder pakjes en zakjes. Behalve de ene keer per week friet :+

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-25 19:51

Hutcherson schreef:
Ik zou je vooral ook adviseren ingrediënten op verpakkingen te gaan lezen. En goed kijken naar bewerkt voedsel. Chips is namelijk niet meer gemaakt van aardappel, maar van allerlei poeders en extracten. Alles met zero sugar heeft vaak aspartaam als zoetstof. Doe wat research wat goed is voor een lijf en wat niet.

Ja, maar chips is zo af en toe wel waanzinnig lekker. En suiker is ook een sluipmoordenaar.
Dus ik kies toch zero sugar en chips op dit moment.

Maar heb je alternatieven? Tips waarop wel te letten dan? Juist voor die tips heb ik dit topic geopend. Ik ben daar benieuwd naar en wellicht kan ik andere keuzes gaan maken.

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 19:57

Meld zich!

Net 45 en doe 3 tot 4 keer in de week krachttraining. Hierdoor zijn mijn rugklachten (zittend werk) aanzienlijk afgenomen. Werk veel thuis dus probeer zo vaak mogelijk voor de werkdag begint een rondje te wandelen van 5 a 6 kilometer. In de weekenden loop ik ook wel langere afstanden.

Supplementen slik ik niet. Gebruik om de dag wel magnesiumolie. Maar of dat nou echt wat doet vraag ik me af.

Zou m'n conditie nog wel wat willen verbeteren maar daar moet ik nog een plan van aanpak voor maken.

Wil ook nog wel wat kilo's kwijt dus dat wordt eetpatroon wat ik nu heb vasthouden (heb er 3 kilo af nu).

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 20:15

Ok, langer antwoord. :')

Ik ben 43 en nog niet in de overgang. Ik heb meerdere auto immuunziektes.

Sjögren (De ziekte van Sjögren is een auto-immuunziekte waarbij het eigen afweersysteem de vochtproducerende klieren aanvalt, met name de traan- en speekselklieren. Dit resulteert in droge ogen en een droge mond, maar ook vermoeidheid en pijn in spieren en gewrichten komen veel voor. De aandoening kan ook andere organen aantasten).

Overlappende myositis (Overlappende myositis is een zeldzame vorm van myositis waarbij de spierontsteking (myositis) samengaat met de klinische kenmerken en/of autoantilichamen van ten minste één andere bindweefselziekte, zoals systemische sclerose, lupus (SLE), reumatoïde artritis of het syndroom van Sjögren. De ziekte heeft een heterogeen klinisch beeld, waarbij de symptomen van de verschillende ziekten elkaar beïnvloeden en leiden tot een complexere presentatie dan bij een enkele auto-immuunziekte het geval zou zijn.

Huid LE (Huid LE staat voor huid-LE, wat een vorm van lupus erythematodes (LE) is, een auto-immuunziekte waarbij ontstekingen in de huid optreden. De ziekte kan leiden tot typische, schilferige, rode huidafwijkingen, vooral op zonbeschenen plekken, die littekens kunnen achterlaten. Huid-LE wordt ook wel cutane LE (CLE) genoemd en kan als een aparte huidaandoening voorkomen of deel uitmaken van de systemische vorm van lupus)

Fenomeen van Raynaud. (Het fenomeen van Raynaud is een situatie waarbij de bloedstroom naar ledematen zoals de handen en voeten in aanvallen vermindert. Dit komt doordat de spiertjes in de wand van de kleine slagaders tijdelijk verkrampen, waardoor de kleine slagaders vernauwen en aanvoer van bloed naar bijvoorbeeld de vingers afneemt.)

Voor de myositis slik ik een stootkuur prednison/Dexamethason/Alendroninezuur.
Voor de huid LE slik ik Plaquenil.
Voor de Raynaud slik ik Nifedipine in de koude maanden.

Ik ben sinds een maand 3x per week, een uur, aan het sporten om mijn spierkracht te helpen normaliseren en daarna verbeteren. Ik eet minder en gezonder en probeer elke dag aan mijn eiwitten te komen om mijn spieren op te bouwen. (ik heb wel gewoon 1x per week snackbar) Ik werk op kantoor dus ik beweeg verder niet veel. Ik heb een prima gewicht maar ik wil mijn spieren verbeteren en ik wil gewoon strakker in mijn lijf zitten. Ik wil mij ook zeker voelen als ik een strak shirtje aan heb en dat voel ik nu niet dus er is werk te doen. :D

Ik rook niet en drink erg weinig. Als ik dit jaar 5 biertjes op heb is het veel. :+ Maar ik stop helemaal met drinken. Verder ben ik single met 3 poezen. :Y)

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 20:16

In de praktijk loop ik naast de krachttraining nog 2 tot 3 keer per week hard. Dat moet wel passen, als ik stress krijg om alles te moeten laten passen dan maar een keer niet. Als ik keuzes moet maken gaat de 2 keer per week krachttraining voor.

Ik ben een jaar of 5 geleden 20 kilo afgevallen, ook met veel zero producten enzo maar daar ging mijn lijf dus echt heel erg slecht op, veel ontstekingen, darmproblemen en heel moe terwijl ik dus verder wel heel fit was. Nu dus maar producten zonder zooi en dan met mate en er vooral goed van genieten.

As we speak heb ik net na een drukke werkdag heerlijk op de hei gewandeld. Zo nog weer ff mijn gezonde ontbijt en lunch voor morgen maken en met een boekje op de bank en op tijd naar bed :')

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 20:31

Toevallig dat ik er de afgelopen dagen meer mee bezig ben omdat ik een aantal podcasts over de menopauze luisterde. Ik ben (bijna) 44 en sinds een aantal jaar heb ik ongeveer 2 keer in de maand onverklaarbare jeukplekken rond mijn ogen, neus, mond en in mijn polsen en ellebogen. Allerlei testen gehad, bloed, allergie, kwam helemaal niets uit. Het enige dat helpt is hormoonzalf smeren. Inmiddels denk ik zelf dat het met mijn hormonen te maken heeft vandaar dat ik op zoek was gegaan naar podcasts. Ik heb oa geleerd dat Oestrogeen een ontstekingsremmer is en wanneer vanwege de (peri)menopauze dat minder wordt kan je allerlei problemen krijgen. Dat zou een logische verklaring kunnen zijn van mijn jeuk.

Verder doe ik niet zo veel aan sport. Ik wandel af en toe, probeer dagelijks 20 minuutjes yoga te doen maar wil dat nog gaan uitbreiden met krachttraining. Volgens de podcast moet je op tijd met krachttraining beginnen omdat je dan nog je testosteron hebt om je te helpen met het makkelijk opbouwen van spiermassa. Ik heb het geluk dat ik altijd dun ben geweest en nu nog steeds rond de 53 kg weeg alhoewel ik merk dat ik niet meer alles kan eten (ik ben eigenlijk een enorme zoetekauw en gek op melkchocolade) en het vet ook op andere plekken blijft hangen.

Wat ik nog wel een stuk zou kunnen verbeteren is zorgen dat ik meer slaap krijg. Ik ga veel te laat naar bed. Verder ben ik best gezond denk ik. Ik proberen niet te veel koolhydraten te eten, eet bijna dagelijks vlees en eieren en zuivel voor voldoende vet en eiwitten, drink veel water en ben matig met suiker. Na de avondmaaltijd probeer ik niets meer te eten zodat ik 12-16 uur heb tot de volgende maaltijd.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 21:14

Ik ben 44, sinds vorig jaar geopereerd omdat ik zwaar overgewicht had (gastric bypass)
Ik heb ook voor deze operatie gekozen om gezond oud te kunnen worden zonder lichamelijke klachten.

vooralsnog voel ik me fitter dan ooit te voren maar dat komt ook door de 40 kg die eraf zijn.
sinds een paar weken jog ik (hardlopen mag je het nog niet noemen) en dagelijk zet ik minimaal 8000 stappen.
krachttraining staat nog op de verlanglijst...

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 21:20

Ik heb nooit gerookt, bier en wijn vind ik smerig en koffie ook.
De keren dat ik alcohol drink in een jaar zijn op twee handen te tellen.
Een baileys als we uit eten gaan soms. Of een sgroppino bij de italiaan. Dan heb je het wel gehad.

Ik probeer nu het anti snaai beleid na het avondeten toe te passen, want dat is mijn valkuil. Lukt me nu al vier weken!

Ik zet door het wandelen en hardlopen gemiddeld 18600 stappen per dag zegt mijn garmin. Qua beweging dus niks te klagen :+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 21:41

Goof schreef:
Niet nog meer inleveren, dus stabiel blijven is al een goed doel op zich toch?

Roken en drinken jullie trouwens?
Ik heb nooit gerookt, nog geen sigaret. Een wijntje vind ik wel lekker, maar als ik 3 glazen per jaar drink is het veel denk ik. Ik heb de behoefte niet meer, ik voel me moe van alcohol en daarbij heb ik die hele caloriebom ook niet nodig.

Nooit gedaan alcoholische dranken vind ik zelfs ronduit smerig. Dus nee geen roken, niet vapen, geen drugs, geen drank. Erg saai dus :P kwa snacks en snaai mag ik domweg niks hebben. Heel beperkt chips vroeger (geen fan van hartige snacks) maar wat hutcherson zegt de tijd dat chips uit aardappel olie en zout bestond is voorbij waardoor ik het niet meer mag hebben. Idem zoetstoffen en stevia. Helaas een nogo. Geen kilos chocolade omdat dat een astma aanval kan triggeren. Dus met eten en drinken ben ik best gezond uit. Vet eten valt ook verkeerd dus tjsa :')

Grote :(:) voor de mede kneuzen dat maakt het ouder worden soms niet gemakkelijker. Een voordeel is wel dat de achteruitgang door leeftijd minder opvalt :+

Sunshinedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 21:47

Ik meld me hier ook!

Ik ben bijna 44, werk fulltime als toeristengids/ activiteitengids paardrijden en wandelen met kinderen in Portugal.
Ik loop dagelijks heel erg veel en dagelijks paddocks uitmesten, hooi sjouwen, paarden van en naar paddocks/ de wei etc, dus fysieke beweging genoeg.
De zon is hier heel sterk, dus altijd zonnebrand en mijn huid beschermen.

Ik rook niet, drink af en toe, hou niet van zoete softdrinks, slik geen supplementen en eet weinig vlees.
Mijn guilty pleasure is zoetigheid. Ik ben gek op toetjes en Maria biscuitjes.

Ik kan zeggen dat ik behoorlijk fit ben, alleen in de ochtend met uit bed komen, ben ik net popcorn, met alles wat popt en kraakt in mijn lijf :')
Ik hou van slapen en ben elke vond echt heel moe. Om 22 uur wil ik gewoon slapen. Als het een keer flink later wordt (feestje of wat dan ook), ben ik 3 dagen moe en van slag _O-

Ik lees veel over magnesium, daar wil ik ook wel mee starten.
Ook zou ik graag meer willen zwemmen op mijn vrije dagen.

Verder hoop ik zo de komende jaren lekker door te gaan *\o/*

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 21:55

Ik denk dat de echte klachten door de teloorgang pas vanaf 50 komen. Tenminste, in mijn geval.
Ik voel sinds een paar jaar dat ik strammer en trager word en mijn ogen echt steeds slechter worden. Ben bijna 54 maar denk dat ik nog 30 ben zeh maar :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 21:59

46, en sinds een paar jaar helaas aangekomen bij gelijkblijvend dieet. Kan er dus helemaal niets aan doen. Ik verbruik op papier veel meer dan ik eet, en zelfs als ik besluit om gewoon echt te vasten, er gaat niets af.
Maar beweeg meer dan genoeg. Ik kan een hele week grotduiken en iedereen klaagt dat ze dan afvallen, maar hier helemaal niets. Dus het zal er helaas wel bij horen.

Sinds december last van benauwdheid door de overgang. Heel vervelend, ik ben dan een dag of 5 kortademig en helaas lees je dat 20% van de vrouwen er last van heeft. Het is ook voorspelbaar wanneer het begint. In de afgelopen 6 maanden 2 keer te laat ongesteld geworden. Dat vind ik niet erg, van mij mag het per gisteren wel ophouden, ben ik ook van de zware hoofdpijnen af die door het ongesteld zijn komen.

Ik hou ook van zoetigheid, maar weet het aardig binnen de perken te houden. Wel light frisdrank, maar dat is beter dan met suiker. Ik drink niet, rook niet. Mijn wijntjes zijn ook op 1 hand per jaar te tellen.

Hier geen medicijnen of pillen. Neem wel eens een multivitamine, maar dat is meer voor gevoel, heb ook magnesium in huis en sinds kort voor als ik benauwd ben NAC, maar ik vergeet altijd alles te nemen. Ik kan nog geen pil op tijd nemen zeg maar, dus tja, het is gewoon als ik er eens om denk en dat kan ook soms maar eens in de 2 weken zijn.

Ik probeer gezond te eten.

Slapen kan ik ook goed. Nou ja, meestal wel. Ik ben nooit een nachtbraker geweest en nu nog steeds niet.

Krachttraining doe ik niet aan, heb daar echt een broertje dood aan. Wel ga ik altijd boven naar het toilet, dus loop zo toch een trap of 10 per dag extra op.
Wandelen, hardlopen, duiken en paardrijden zijn mijn echte sporten en soms zwemmen. Ik heb ook een mtb, en mijn ritjes op de mtb zijn dit jaar met 500% toegenomen tot zelfs al 5 ritten.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 23:46

Wat een leuk topic! Hier 44, bezig met afvallen om gezonder te worden/blijven. Sinds kort zwem ik 2 x per week een uur, heb 4 paarden en 2 honden dus daar ook genoeg beweging van. Ik ben lid van de sportschool, nu nog heen gaan….
Huidverzorging ben ik wat meer mee bezig. Serum, moisterizer etc. Make up gebruik mascara en regelmatig oogschaduw.
Helaas ook hier nog niks van overgang :( :+
Ik slik vit D3, magnesium en momenteel wat vit c oja en iets van multivitamine nu ivm afvallen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 03:40

Ik ben 49 en was tot bijna een jaar geleden topfit.
Crossfit, fitness, MTb, paard verzorgen.

Het was allemaal super leuk en wilde ook steeds fitter worden.

Nu lig ik volkomen in de prak nadat een rugbehandeling helemaal verkeerd liep.
Ben aangekomen, slaap niet meer, hele dag pijn, kan beperkt bewegen en mentaal zit ik er compleet doorheen.
Nu moet ik dat allemaal wer zien op te bouwen en weet niet meer hoe of wat. -O-

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 07:10

Wat verrot Cowgirl. :(:)
Heb je hier hulp bij?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 08:29

Wat zijn de meeste hier goed bezig en eigenlijk ook al langere tijd. Lijkt wel of er vooral mensen reageren die er sowieso wel al op letten. Wat het wel confronterend maakt want dat lijkt dan na een bepaalde leeftijd toch niet genoeg te zijn?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 08:33

Hoe merk je dat je in de overgang komt? Wat waren jullie klachten?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 08:38

Ik kom hier later terug, ik lees nu al wat dingen zo snel die nogal herkenbaar zijn

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 08:39

Palmera schreef:
Ik kom hier later terug, ik lees nu al wat dingen zo snel die nogal herkenbaar zijn

Gefeliciteerd met je verjaardag!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-25 08:46

moonsparkle schreef:
Wat zijn de meeste hier goed bezig en eigenlijk ook al langere tijd. Lijkt wel of er vooral mensen reageren die er sowieso wel al op letten. Wat het wel confronterend maakt want dat lijkt dan na een bepaalde leeftijd toch niet genoeg te zijn?

Mmm, vanaf een bepaalde leeftijd verandert je lijf gewoon. Ik weet niet of 'niet goed genoeg' de juiste omschrijving is, maar als ik voor mezelf spreek wil ik gewoon echt wel fit blijven. Ik wil ook na mijn pensioen straks nog kunnen wandelen, hardlopen, fietsen enzo. Maar ik denk dat een ieder vooral moet doen wat hij/zij zelf wil.
Als ik bijvoorbeeld naar mijn ouders kijk: mijn vader (75) is fit, fietst en wandelt veel. Heeft wel wat overgewicht, want ja, lekker eten en een biertje af en toe enzo. Maar mijn moeder (73) beweegt niet. Gewoon niet. Die is ten eerste ernstig te zwaar en ten tweede dus niet mobiel meer. Omdat ze niet beweegt is alle spierkracht afgenomen, ze loopt onzeker en instabiel, kan gewoon niks. En nee, ze mankeert niks, dit is een keuze, ze wil gewoon niks.
Kijk, ik weet niet of ik het geluk heb gezond te blijven, maar ik weiger op zo'n manier oud te worden, dat is zonde en niet nodig. Vorig weekend liep ik een halve marathon, de eerste 9km ben ik opgelopen met een 70-jarige man die de 34km liep. Dat is het andere uiterste, maar zo kan het ook.

Waarom vind je het confronterend wat je hier leest?