Iemand ervaring met familiewonen op eigen erf?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nienke1979

Re: Iemand ervaring met familiewonen op eigen erf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 18:59

Ik kom van oorsprong van een boerderij.
Deze was dermate verbouwd dat aan 1 kant mijn oma woonde en aan de andere kant het gezin waar ik uit kom.
Ik kom nog uit de tijd waarin ouders moesten trouwen als er een kleine op komst was, je het liefst trouwde met iemand van hetzelfde geloof en er nog ook behoorlijk verschil was tussen boerderij en “stadsmensen”.
Mijn ouders voldeden aan al deze drie punten, er was een kleine op komst, mijn vader was protestant, moeder katholiek, moeder komt uit Amersfoort, vader uit de Achterhoek.
Mijn oma was zeer conservatief.
Voor ons kleinkinderen was het geweldig. Er was altijd iemand aanwezig.
Voor mijn moeder was deze constructie niet altijd positief, wel met mijn opa maar niet met mijn oma.
Er waren duidelijke afspraken over privacy maar naar mijn idee te weinig.

Mijn nichten hebben alle 2 dezelfde genoemde constructie, waarvan 1 nicht zelfs keuken, woonkamer, badkamer deelde met haar schoonouders. Zover ik weet ging dit altijd heel goed

Nadeel is inderdaad dat mantelzorg veel zo niet alles neer komt op degene met wie het erf/woning wordt gedeeld.

Wijzelf hebben mijn moeder 9 maanden in huis gehad waarbij alles muv de slaapkamer werd gedeeld. We hebben het met liefde gedaan. Echter eind van het liedje was de uitkomst vergelijkbaar met bovenstaande verhaal van tirzasarah10 met dit verschil dat we 10 jaar na dato zijn. Mijn zus gelukkig nooit partij heeft getrokken. Er een stiefvader in het spel kwam die gok en alcoholverslaafd was en geld rook wat de oorzaak was. De band met mijn moeder is inmiddels hersteld.
Ook voor ons nooit meer. Want het heeft flink zeer gedaan in allerlei opzichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 10:52

Ik zou het zelf nooit doen. Tenzij het je eigen stuk grond is en je eigen huis. Maar dan ben je buren en is de situatie dus anders. Dit kan zoveel gezeur opleveren, zeker als er geld wordt geïnvesteerd in een huis/stuk grond wat officieel van een ander is. En als er om andere redenen onenigheid ontstaat. Je hebt geen poot om op te staan als het niet officieel van jou is.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 11:01

Bij ons is inderdaad ook de situatie dat het huis en de grond wel eigen is. Dat was voor mij om de reden die Suzanne noemt wel een voorwaarde. Misschien is het mogelijk om je een deel in te kopen?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 11:59

Ik ga geen achtergrondinfo geven van mijn situatie (die overigens totaal niet op die van de andere mensen uit het topic lijkt.. ik heb mijn eigen huis en geen familie op het erf wonen), maar het probleem met familie is dat je ze vertrouwt, maar dat er dan later kan blijken dat dingen die voor jou zo logisch zijn, voor de ander totaal niet logisch zijn, en dat je dan allebei de over de mening van de ander denkt "hoe kun je zo denken, ben je gek geworden ofzo". Als er dan bijvoorbeeld geld bij betrokken is, kun je je wel genaaid voelen.
Maargoed, ik heb zelf geen hoge pet op van mensen, dus zoiets schaar ik dan maar weer onder het kopje: yup, mensen zijn echt gek. En dan laat ik het verder maar. Er is geen ruzie of haat en nijd. Maar ideaal is het niet. Je kunt van tevoren gewoon nooit bedenken wat voor rare hersenkronkels een ander kan hebben, dat is het nare. Want die dingen zijn niet officieel vast te leggen, maar als het aan de orde komt en je bent een wat minder relaxed persoon dan ik, wordt het een heel ingewikkelde en ingrijpende zaak vrees ik

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 12:03

9 september wordt er in de 1e kamer gestemd over een wetswijziging die dit gelukkig veel makkelijk gaat maken.

Vergunningsvrij mantelzorg- en familiewoningen bouwen op eigen erf
Het bijbouwen van een mantelzorg- of familiewoning op bestaande kavels bij een woning kan een oplossing bieden voor een grote groep mensen die zo lang mogelijk in hun eigen omgeving wil blijven wonen, maar ook voor kinderen die geen betaalbare woningen kunnen vinden. Hiervoor is dan ook het voorstel van minister Keijzer om – binnen uit te werken voorwaarden – toe te staan dat een mantelzorg- of familiewoning op eigen erf vergunningsvrij mag worden gebouwd. In aanvulling op het eerder geconsulteerde concept besluit Versterking regie volkshuisvesting stelt minister Keijzer voor om deze regeling, naast mantelzorgwoningen, ook van toepassing te laten zijn op familieleden in de eerste graad.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 12:07

Ook al is het familie, maak toch duidelijke afspraken. Wij hebben 2x familie in huis gehad, wel ieder met eigen ingang en ruimte. Met mijn zus en zwager was het heel fijn, met mijn zwager van mijn mans kant was het minder, dat vond mijn man ook. De gemaakte afspraken werden continu geschonden, dan werkt het gewoon niet. Je moet respect hebben voor elkaar en de afspraken.
Mijn zus en zwager waren een aantal maanden bij ons vanwege verkoop huis en vertrek naar buitenland, je weet dan waar je aan begint en voor hoelang.
Met mijn zwager van mijn mans kant was het anders, hij zat in een scheiding en dacht dat het lang leve de lol was en dat hij volledig los kon gaan. Dat is prima maar wel als je zelf een huis hebt en niet onder ons dak, had geen zin om meerdere verschillende dames per week buiten tegen te komen en ze ook te horen 's nachts

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 12:16

Waar ik woon gebeurd dit regelmatig en het gaat bijna nooit goed. Ik ken eigenlijk alleen maar negatieve verhalen.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 12:58

Zou het niet willen. Zorgt alleen maar voor gezeur en irritatie.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 13:04

denisesilver schreef:
Altijd van het slechtste uitgaan bij het vastleggen van dit soort zaken. Dat geld ook voor bijvoorbeeld huwelijken. Op dat moment is het eenhoorns en regenbogen, maar er kan altijd iets opspelen, en dan wil je niet op straat komen staan met “had ik maar”.

Dat is inderdaad wel waar.

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 13:09

Ja ik heb ervaring, ik woon met mijn man en schoonouders op een erf.
Mocht je meer willen weten of vragen mag je me altijd een berichtje doen!

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-25 14:26

Suzanne F. schreef:
Ik zou het zelf nooit doen. Tenzij het je eigen stuk grond is en je eigen huis. Maar dan ben je buren en is de situatie dus anders. Dit kan zoveel gezeur opleveren, zeker als er geld wordt geïnvesteerd in een huis/stuk grond wat officieel van een ander is. En als er om andere redenen onenigheid ontstaat. Je hebt geen poot om op te staan als het niet officieel van jou is.

Het huis en grond zijn van mij en mijn vriend. Mijn schoonouders zouden een stukje grond huren waarop ze hun woning plaatsen. We gaan sowieso naar een notaris om alles juridisch voor alle partijen goed vast te leggen.

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-25 14:28

Lieser schreef:
denisesilver schreef:
Altijd van het slechtste uitgaan bij het vastleggen van dit soort zaken. Dat geld ook voor bijvoorbeeld huwelijken. Op dat moment is het eenhoorns en regenbogen, maar er kan altijd iets opspelen, en dan wil je niet op straat komen staan met “had ik maar”.

Dat is inderdaad wel waar.

Zo sta ik er ook in. Ik heb al te vaak gezien in andere situaties bij mensen dat dingen in goed vertrouwen ooit op een bepaalde manier zijn gegaan en dat het uiteindelijk toch ontzettend misloopt. Alles goed juridisch dichttimmeren dus

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-25 14:30

fokfanaat schreef:
9 september wordt er in de 1e kamer gestemd over een wetswijziging die dit gelukkig veel makkelijk gaat maken.

Vergunningsvrij mantelzorg- en familiewoningen bouwen op eigen erf
Het bijbouwen van een mantelzorg- of familiewoning op bestaande kavels bij een woning kan een oplossing bieden voor een grote groep mensen die zo lang mogelijk in hun eigen omgeving wil blijven wonen, maar ook voor kinderen die geen betaalbare woningen kunnen vinden. Hiervoor is dan ook het voorstel van minister Keijzer om – binnen uit te werken voorwaarden – toe te staan dat een mantelzorg- of familiewoning op eigen erf vergunningsvrij mag worden gebouwd. In aanvulling op het eerder geconsulteerde concept besluit Versterking regie volkshuisvesting stelt minister Keijzer voor om deze regeling, naast mantelzorgwoningen, ook van toepassing te laten zijn op familieleden in de eerste graad.

Klopt! En in mijn gemeente is het beleid "Ja, mits". Ik denk dat het qua mogelijkheid wel goedkomt en dat ik het projectmatig ook wel redelijk op rij heb. Ben vooral op zoek naar blinde vlekken, dus scenario's waar je in eerste instantie geen rekening mee houdt.

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-25 14:33

Jessix schreef:
Ik heb tot 2 jaar geleden met 3 generaties een erf gedeeld. Altijd prima gegaan, ieder een eigen huis en een eigen leven. Fijn om (groot) onderhoud samen te kunnen doen als je veel grond en opstallen hebt. En ook oppas voor je dieren of iemand die even een boodschapje voor je meeneemt etc.

Ja, dit zijn ook de voordelen die ik voor me zie. Qua groot onderhoud verwacht ik niet zoveel, maar toch fijn als we eens een avondje uit kunnen en oppas hebben voor de honden. Of een weekend weg en dat de paarden worden gevoerd.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 15:20

CobCowgirl schreef:
Jessix schreef:
Ik heb tot 2 jaar geleden met 3 generaties een erf gedeeld. Altijd prima gegaan, ieder een eigen huis en een eigen leven. Fijn om (groot) onderhoud samen te kunnen doen als je veel grond en opstallen hebt. En ook oppas voor je dieren of iemand die even een boodschapje voor je meeneemt etc.

Ja, dit zijn ook de voordelen die ik voor me zie. Qua groot onderhoud verwacht ik niet zoveel, maar toch fijn als we eens een avondje uit kunnen en oppas hebben voor de honden. Of een weekend weg en dat de paarden worden gevoerd.

Zo is het inderdaad. En niemand geeft zich hier ooit met elkaar bemoeit. :)

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 15:30

Hier hele positieve ervaringen mee. Het is voor beide partijen een hele fijne oplossing. Máár het kan natuurlijk ook wrijving geven en dan is het wel van belang dat beide goed genoeg open kunnen communiceren om dit meteen te bespreken.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 15:35

Yes hier ook, mijn vriend en ik wonen op het erf van mijn ouders. Gaat prima, geen afspraken gemaakt, lage huurprijs en extra gezelligheid en sociale controle. Totaal geen afspraken gemaakt ook hierover. Verloopt gewoon prima en is extra handig met vakanties rondom de zorg voor de planten en dieren.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 16:28

Neem je ook de fiscale aspecten mee in je overwegingen?

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-25 09:04

XladyX schreef:
Hier hele positieve ervaringen mee. Het is voor beide partijen een hele fijne oplossing. Máár het kan natuurlijk ook wrijving geven en dan is het wel van belang dat beide goed genoeg open kunnen communiceren om dit meteen te bespreken.

Ik denk dat het ook heel positief gaat zijn hoor, maar dat ikzelf vooral flink moet wennen aan de omgang met elkaar. En ik schat ook zo in dat ik vooral degene zal zijn die af en toe weer moet zeggen: we zien elkaar weer iets teveel of jullie lopen teveel bij ons naar binnen.

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-25 09:06

Celebi schreef:
Yes hier ook, mijn vriend en ik wonen op het erf van mijn ouders. Gaat prima, geen afspraken gemaakt, lage huurprijs en extra gezelligheid en sociale controle. Totaal geen afspraken gemaakt ook hierover. Verloopt gewoon prima en is extra handig met vakanties rondom de zorg voor de planten en dieren.

De sociale controle lijkt mij idd heel positief qua oppas/zorg voor de dieren bij een dagje/weekend/weekje weg. Maar tegelijk ook de valkuil, omdat ons eigen gedeelte dan ook heel benaderbaar is. Ik ben daar van iedereen dan wel de moeilijkste in, ben erg op mezelf en hou niet van verrassingen dus constant spontaan bij elkaar naar binnen lopen zie ik niet zitten.

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-25 09:27

veerledec schreef:

Wat bedoel je dan precies? Dit kan zomaar een blinde vlek zijn voor mij.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 09:56

Wij zitten ook over zoiets na te denken :j

Bij ons is dan wel allemaal de intentie van het moet zo geregeld zijn dat je wel dicht bij elkaar woont, maar ieder zijn privacy heeft en je elkaar bij wijze van spreken gerust een paar dagen niet tegen het lijf hoeft te lopen. Dus niet bij elkaar naar binnen kijken. Ieder een eigen stukje tuin / terras waar je geen zicht op elkaar hebt. Liefst nog allebei een eigen opritje / parkeerplek.

We kunnen prima met elkaar omgaan maar je moet het eigenlijk gewoon zo regelen, net alsof er onbekenden wonen en je normale buren bent. Op bezoek gaan gewoon net als nu: niet zomaar spontaan binnenstampen maar gewoon bellen / appen / afspreken. Daar ook allebei streng op zijn.

Een appje of telefoontje is zó gedaan :j

Ik ben wel behoorlijk goed in allerlei beren op de weg zien, dus mijn gedachtenflodders daaromtrent zijn als volgt....

Wat als 1 van ons overlijdt of op een andere manier 'uit the picture' gaat, en er komt een nieuwe partner...? Stel ik overlijd. Mijn man vindt een andere vrouw. Het is ook logisch dat hij 'door' moet kunnen met zijn leven. Maar wat als zij om welke reden dan ook mijn ouders er uit wil werken...? Of gewoon de hele situatie niet zo prettig vindt (waar ik me ook wel een voorstelling bij kan maken) en ze willen verhuizen en dus de grond verkopen? Dan zitten mijn ouders met een stacaravan zonder grond om op te staan -O-

Of als 1 van mijn ouders overlijdt, en de ander krijgt een partner die wij als heel vervelend ervaren, en de overgebleven ouder doet er ook niet genoeg aan om die een beetje op te voeden zeg maar volgens de regels die we afgesproken hebben :=

Dan kan ik me voorstellen dat het zo hoog op kan lopen dat je diegene niet meer op je terrein wilt hebben. Of beiden niet meer. En wat dan...? Hoe krijg je ze op een nette manier weg als het uit de hand loopt? Want waar moeten ze dan naartoe...?

Dat het door eventuele broers en zussen logisch gevonden wordt dat de meeste / alle zorg tzt wordt gedaan door degenen die er naast wonen, lijkt me ook een beetje tricky. In ons geval maakt dat niet uit want logiscgerwijze ben ik toch 'de pineut' zeg maar. Dan maar beter naast de deur :=

Maar ik vraag me wel af of het nog gevolgen heeft voor iets als thuiszorg, of je dat dan moeilijker zou kunnen krijgen?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 11:04

CobCowgirl schreef:
veerledec schreef:

Wat bedoel je dan precies? Dit kan zomaar een blinde vlek zijn voor mij.

Dat kan van alles betekenen helaas, afhankelijk van de situatie. Even kort al wat aandachtspunten:
- Voor zover je verhuurt, kan het geen eigen woning zijn. Geen hypotheekrenteaftrek, wel Box 3.
- Huur die te hoog of te laag is, kan een schenking zijn (schenkbelasting).
- Erfbelasting kan een rol spelen, bijvoorbeeld als je leent van je ouders om de woning te kopen.
- Bij lenen van ouders moet ook een zakelijke rente worden bepaald.
- Overdrachtsbelasting op het deel dat je niet zelf gaat bewonen.
Oftewel, belangrijk om wel even goed over na te denken :) .

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 13:44

CobCowgirl schreef:
Celebi schreef:

De sociale controle lijkt mij idd heel positief qua oppas/zorg voor de dieren bij een dagje/weekend/weekje weg. Maar tegelijk ook de valkuil, omdat ons eigen gedeelte dan ook heel benaderbaar is. Ik ben daar van iedereen dan wel de moeilijkste in, ben erg op mezelf en hou niet van verrassingen dus constant spontaan bij elkaar naar binnen lopen zie ik niet zitten.

Ja hier is dat niet anders. We lopen de deur niet plat bij elkaar, maar kan daar dagelijks zonder problemen naar binnen wandelen als ik dat zou willen voor een praatje of omdat mijn pak melk op is bij wijze van spreken. Andersom is dat niet zo gebruikelijk, maar goed dat is misschien ook omdat ik het kind ben en het dus sowieso al laagdrempelig is om bij je ouders te zijn en binnen te lopen of wat te vragen.

We delen bijvoorbeeld te tuin ook. Hebben nooit last van elkaar en soms juist gezellig. Maar je moet het wel kunnen. Als je nu al het idee hebt van 'help ze zitten in mijn ruimte' dan is het wellicht niets voor je. Veel mensen vragen mijn vriend ook of hij het niet vreselijk vindt om bij zijn schoonouders te wonen, maar hij zegt altijd van niet. Leven en laten leven en ook gewoon erg handig en gezellig. Nou zijn mijn ouders ook alles behalve opdringerig en de enige keren dat mijn moeder voor de deur staat is als er beneden een pakketje bezorgd is en ze toevallig weg gaat en het dus nog even langs brengt of als ze met boodschappen doen iets lekkers gehaald heeft of zelf gebakken heeft en het komt afgeven. Zeg ik zeker geen nee tegen. :+

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-25 16:10

pmarena schreef:
Wij zitten ook over zoiets na te denken :j

Bij ons is dan wel allemaal de intentie van het moet zo geregeld zijn dat je wel dicht bij elkaar woont, maar ieder zijn privacy heeft en je elkaar bij wijze van spreken gerust een paar dagen niet tegen het lijf hoeft te lopen. Dus niet bij elkaar naar binnen kijken. Ieder een eigen stukje tuin / terras waar je geen zicht op elkaar hebt. Liefst nog allebei een eigen opritje / parkeerplek.

We kunnen prima met elkaar omgaan maar je moet het eigenlijk gewoon zo regelen, net alsof er onbekenden wonen en je normale buren bent. Op bezoek gaan gewoon net als nu: niet zomaar spontaan binnenstampen maar gewoon bellen / appen / afspreken. Daar ook allebei streng op zijn.

Een appje of telefoontje is zó gedaan :j

Ik ben wel behoorlijk goed in allerlei beren op de weg zien, dus mijn gedachtenflodders daaromtrent zijn als volgt....

Wat als 1 van ons overlijdt of op een andere manier 'uit the picture' gaat, en er komt een nieuwe partner...? Stel ik overlijd. Mijn man vindt een andere vrouw. Het is ook logisch dat hij 'door' moet kunnen met zijn leven. Maar wat als zij om welke reden dan ook mijn ouders er uit wil werken...? Of gewoon de hele situatie niet zo prettig vindt (waar ik me ook wel een voorstelling bij kan maken) en ze willen verhuizen en dus de grond verkopen? Dan zitten mijn ouders met een stacaravan zonder grond om op te staan -O-

Of als 1 van mijn ouders overlijdt, en de ander krijgt een partner die wij als heel vervelend ervaren, en de overgebleven ouder doet er ook niet genoeg aan om die een beetje op te voeden zeg maar volgens de regels die we afgesproken hebben :=

Dan kan ik me voorstellen dat het zo hoog op kan lopen dat je diegene niet meer op je terrein wilt hebben. Of beiden niet meer. En wat dan...? Hoe krijg je ze op een nette manier weg als het uit de hand loopt? Want waar moeten ze dan naartoe...?

Dat het door eventuele broers en zussen logisch gevonden wordt dat de meeste / alle zorg tzt wordt gedaan door degenen die er naast wonen, lijkt me ook een beetje tricky. In ons geval maakt dat niet uit want logiscgerwijze ben ik toch 'de pineut' zeg maar. Dan maar beter naast de deur :=

Maar ik vraag me wel af of het nog gevolgen heeft voor iets als thuiszorg, of je dat dan moeilijker zou kunnen krijgen?

Wat herkenbaar! Ik zie idd dezelfde beren, de rest ziet het voornamelijk heel rooskleurig. Nou zijn het in dit geval mijn schoonouders, maar ik denk wel dat we alle (doem)scenario's (voor zover mogelijk) eens goed moeten doorspreken.

Ik wil namelijk ook absoluut niet een soort thuiszorgtaken gaan doen. Ik zorg heel graag voor dieren, maar echt niet voor mensen.

En idd wel een goede: dat we moeten doen alsof we buren zijn en dat als omgangsvorm zien.