Hielspoor

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 07:46

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 07:52

Essie73 schreef:
Ik heb ook aan beide hielen hielspoor. Na veel zooltjes uitgeprobeerd te hebben, ben ik uitgekomen op deze, die ik draag in sketchers (met foamzool)
https://www.podobrace.nl/shop/product/h ... AAQAvD_BwE
Ik heb ze inmiddels in al mijn sketchers en ben al zeker 2 jaar klachtenvrij.
In mijn Panama Jack laarzen met blokhak hoef ik ze niet te dragen. Denk dat het (bij mij) dus kwestie is van zorgen dat ik meer op voetbed steun dan op hak.

Hier werd het bij mij binnen 5 minuten erger van. Kon er echt niet op lopen.

Het viel mij juist op dat hoe platter de schoen, hoe fijner. En waar het kon op sokken.

Kennelijk reageert iedereen er anders op.

Deze zooltjes heb je overigens ook bij de Action voor een paar euro of bij Ali of Temu.
Je hebt ook nog van die siliconendingen die je om de hak kunt doen, ook dat werkte bij mij niet.

Ik heb werkelijk alles geprobeerd, maar het zonder schoenen lopen in huis bleek het beste. En vooral niet te veel rust nemen (en ook niet te veel doen natuurlijk).
Het is bij mij een combinatie geweest van dus schoenen uit thuis, mijn eigen opgemeten zolen en in het begin heel veel dicolofenac (100mg, later kon het met 50mg, toen 25, toen 12.5mg en nog later natuurlijk niets. 1 tabletje per dag, zou maar 12 uur moeten werken max, maar bij mij werkte het wel 24 uur. Verklaring heeft niemand er voor, maar het ontstekingsremmende doet dus wel wat). Het blijft wel een zwak punt, als ik veel gelopen heb voel ik het wel weer iets, maar dat is dan 2 dagen later wel weer over.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 08:03

Dat is voor iedereen verschillend. Platte schoenen zijn voor mij niet fijn. Op blote voeten lopen al helemaal niet toen ik veel pijn had. Nu kan ik dat wel weer aardig, maar niet te lang.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 08:42

SusanH schreef:
Dat is voor iedereen verschillend. Platte schoenen zijn voor mij niet fijn. Op blote voeten lopen al helemaal niet toen ik veel pijn had. Nu kan ik dat wel weer aardig, maar niet te lang.

Klopt, wat voor de 1 werkt, werkt voor de ander totaal niet. Ik heb echt voor een paar 1000 euro aan schoenen gekocht in die tijd en daarna wegens die achillespees nogmaals. En allerlei dingen gedaan wat zou moeten helpen, maar niets werkte helaas.

Laseren ook nog geprobeerd (en ook voor de achillespees). Werkte ook niet.

Sweetgirl1

Re: Hielspoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-25 17:26

K heb vandaag voor het tbeetje dempen van de pijn drukverband gedaan. En moet zeggen het helpt wel iets. Dus ga zeker jullie adviezen ook in me op nemen voor goede schoenen en zooltjes.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 17:29

Evelyne79 schreef:
Ik had met mijn hielspoor ontzettend veel profijt van de gel-pads van de action. https://www.action.com/nl-nl/p/2574127/ ... ke-gelpad/
en dan de gel heel pad ( xl)
Kost geen drol en werkte voor mij echt super

Hier hetzelfde. Gewoon goedkope gelhakjes in mijn schoenen gedragen voor een aantal weken en toen was het weg.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 17:40

Ik heb ook hielspoor (gehad) in combinatie met iets wat verkeerd zat in m'n enkel (weet nog steeds niet wat, maar er was iets 'geknapt'). Toen naar de fysio en die heeft me van de pijn afgeholpen, en daarnaast inderdaad podotherapeut voor inlegzooltjes op maat. Mijn verzekering vergoed het gewoon, dus ik ben er geen geld aan kwijt als ik elk jaar 1 paar laat aanmeten. Dit jaar voor sandalen met voetbed-op-maat gegaan gezien mijn reguliere steunzolen nog steeds goed zijn (heb ook zolen voor mijn wandelschoenen & hardloopschoenen, want je kan de zooltjes gewoon wisselen natuurlijk). Sinds de fysio en podotherapeut geen last meer gehad van hielspoor.

Gelpads etcetera was voor mijn voeten ook niet geschikt. Ik zou aanraden om op z'n minst naar de podotherapeut te gaan om te kijken wat er mis is met je voeten (ik heb platvoeten en had te veel druk op m'n tenen bij het lopen, dus de gewichtsverdeling was niet goed) in plaats van random commerciële zooltjes uit te gaan proberen. Zij kunnen ook aangeven welk type schoenen jou het beste kunnen helpen. Daarna kan je altijd nog kijken of je voor steunzolen gaat of niet.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 17:57

Ik heb in 2016 een hielspoor gehad die is verholpen met shockwave therapie.

Sinds 3 jaar weer klachten in beide voeten, te lang mee door gelopen. Bleek uiteindelijk aan beide voeten hielspoor en peesplaatontsteking te hebben. Rechts is dit geheel weg gegaan met een paar shockwave behandelingen en aangemeten steunzolen.
Links werd helaas steeds erger. Vele behandelingen shockwave en EPTE gehad zonder resultaat. Doorverwezen naar de orthopeed, daar bleek dat de hielspoor was helemaal verkalkt en de peesplaat op deze manier ook nooit rustig zou worden. As we speak lig ik nog in het ziekenhuis en hebben ze gisteren de verkalking verwijderd en de pees los gemaakt. Of ik daar het gewenste resultaat van ga hebben is nog even afwachten maar de chirurg was tevreden voor nu.

Desondanks vond ik de shockwave voor m'n rechtervoet top want daar heb ik geen klachten meer. Wel ook meteen m'n schoeisel aangepast naar goede, stevige schoenen (draag alleen nog maar xsensible) en ik heb voor beide voeten heel erg baat bij Oofos slippers. Daar loop ik liever op dan op blote voeten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 18:02

Ik heb rechts een hielspoor gehad omdat ik enorm last had van mijn halux valgus links.
En ik zo natuurlijk heel verkeerd liep.

Ik ben toen aan mijn teen geopereerd.
Daardoor ook rust gekregen ipv veel rondes lopen op het werk.
En zo is het bij mij weg gegaan.
Dus wel de rust.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 18:08

Wat ik als tip kreeg van de Huisarts was een pauze meer tijdens je werk,
omdat het staan niet echt bevorderend is voor je hielspoor.

En ik had het aan beide voeten (peesplaat ontsteking)
en draag vooral goede schoenen met goede demping.

Ik heb je al een berichtje gestuurd met info.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 18:34

germie schreef:
Hutcherson schreef:
https://youtu.be/lIaOsK4gXBM?feature=shared

Hiermee kun je je klachten verhelpen.

HIelp hier ook totaal niet.

Oh bizar. Ik heb de hielspoor van mijn man ermee weggekregen. Elke dag opnieuw tapen, die eerste heel strak om de hiel. Hij heeft het niet meer terug gehad.

Amyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 19:37

Ik zit nu bijna een jaar in de ziektewet door o.a. peesplaatontsteking in beide voeten.
Ik heb de peesplaatontsteking al 2,5 jaar.

Ik heb 3 verschillende steunzolen gehad, fysio, shockwave, 4 weken gips, cortisone injectie, door orthopedisch schoenmaker aangpaste schoenen, maar echt niks lijkt te helpen.
Heel frustrerend.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 21:55

Fysiotape kan ook helpen, haalt de druk er een beetje af. Ik zet ook vaak mijn cellkick laser erop, helpt wel tegen de pijn. Ik heb ook al steunzolen gehad maar die zijn inmiddels alweer 5+ jaar volgens mij. Eigenlijk moet ik weer nieuwe, maar geen idee of dat via de huisarts moet weer

Kimm4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 23:19

Momenteel heb ik een peesplaatontsteking en daarom nieuwe steunzolen laten aanmeten door de podo. Moest twee weken afwachten voor ik naar de fysio zou gaan (ivm korte kuitspier). Heb ze donderdag opgehaald en de pijn is nu al een stuk minder. Dit is mijn derde paar steunzolen en ze zijn alle drie zo verschillend. De eerste waren super fijn, tweede drama, die van nu lijken weer beter. Het is zo afhankelijk van je therapeut.

Mijn moeder heeft aan beide voeten hielspoor gehad en gebruikt nu standaard deze zooltjes (onder haar steunzool).https://www.lucovitaal.nl/orthopedische ... A4QAvD_BwE
Sindsdien nergens meer last van terwijl ze ook álles al geprobeerd had. Skechers zijn een no go volgens de podo, loopt nu veel op rollingsoft van Gabor incl steunzolen en deze zooltjes.

Het is zo te lezen voor ieder verschillend.

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 08:35

Wel eens gekeken naar lasertherapie ? Veel betere resultaten dan Shockwave … en bovendien niet pijnlijk

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 10:05

Het is wel relevant om te weten of je hielspoor (botaanmaak, te zien op xray) of faciitis plantaris (geïrriteerde aanhechting van de peesplaat) hebt.

Het is echt superwisselend wat voor de een werkt doet niks voor de ander. Ik zou wel even langs de fysio gaan, die kan je sowieso tips geven voor de omgang met de klachten. Maar hij kan de hele keten (dus voet, knie, heup, etc) beoordelen. Vaak zit daar ook een stuk van de oplossing.

Als je naar een podotherapeut gaat let dan op dat je een podotherapeut (HBO opleiding met beschermde titel en BIG registratie) kiest en geen podoloog (vrij te gebruiken titel waardoor kwaliteit minder goed te toetsen is).

Lasertherapie kan heel goed helpen maar is geen bewezen effectievere behandeling dan bv shockwave.

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-25 11:05

Super fijne tips. Ik ga van de week even alles rustig doorlezen dan ben ik vrij.

Kan met sommige dingen denk echt wel ver komen