Lichtgewicht hiking boots of toch voor de hele zware gaan?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 14:00

Ja zo doe ik het ook. :j Beetje zonde van het geld maar probleemloos lopen is ook wat waard. Ik koop ze aan het begin van de winter en loop er dan nog een zomer op door, dan hoeven ze voor mij niet waterdicht te zijn. Tegen die tijd zitten de gaten er ook echt in, op de vouwnaad. Maar goed, dan zijn ze ook echt wel flink gebruikt.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 14:03

Ik heb zo'n zelfde ervaring met Salomons, ook kapot bij de vouwnaad. Ze zitten heel erg lekker, maar zijn wel wat minder duurzaam.
Ik heb nu hanwags, niet al te zwaar (1000 gram geloof ik?), wel B/C schoen, redelijk smal. Maar hiervoor ook heerlijk op Salomons gelopen. Zowel Salomons als hanwags zijn/waren hoge schoenen.
Voor ernaast lage van Lowa, zitten ook heel lekker.

Maar ik heb geen achilespees problemen..

verootjoo

Re: Lichtgewicht hiking boots of toch voor de hele zware gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 14:13

Ik trek zware schoenen heel slecht. Het gaat me gewoon irriteren op een gegeven moment :=

Wat heb je aan je achillespees? Een blessure?
Ik heb als ik een tijdje niet heb gelopen of nieuwe schoenen heb altijd pijn aan mijn achillespezen maar mijn ervaring is dat dat dan na wat kilometers wegtrekt. En dan niet binnen een wandeling van 5-10km.
Maar als ik dat een paar dagen doe.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-25 14:21

verootjoo schreef:
Ik trek zware schoenen heel slecht. Het gaat me gewoon irriteren op een gegeven moment :=

Wat heb je aan je achillespees? Een blessure?
Ik heb als ik een tijdje niet heb gelopen of nieuwe schoenen heb altijd pijn aan mijn achillespezen maar mijn ervaring is dat dat dan na wat kilometers wegtrekt. En dan niet binnen een wandeling van 5-10km.
Maar als ik dat een paar dagen doe.

Nee, het is geen blessure, komt niet door overbelasting o.i.d. Ik heb in 2022 antibiotica gehad, Cyproflaxine ofzoiets en 1 van de bijwerkingen zijn peesontstekingen en met name de achillespees en de peesplaat (hielspoor) worden genoemd. Bij mij heb ik dus aan beide voeten een dikke achillespees gehad en ook de peesplaten aan beide voeten waren natuurlijk een probleem. Alles is nu redelijk onder controle (ik voel de peesplaat e.d. nog wel na een dag slenteren of wandelen, maar dat is te doen), maar die ene achillespees is blijvend dik. En blijft ook het snelst opspelen. Dat gaat niet meer over.
Het is dus niet iets wat wegtrekt helaas. Ik moet ook echt elke dag de pees rekken op de trap, want als ik dat niet doe, dan neemt de pijn ook weer toe.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 14:33

Die ervaring heb ik dan weer niet met Salomon, maar de mijne zijn ondertussen ook alweer 10 jaar oud en gekocht in Nieuw Zeeland om te hiken daar. Heerlijk licht, mega grip en goede enkel ondersteuning. Durf verder niet te zeggen of ze geschikt voor je zouden zijn, ben geen ervaren berg wandelaar. Gebruik ze wel nog steeds jaarlijks voor lange wandelingen in binnen en buitenland, afgelopen januari Pico do Fogo mee beklommen.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 14:37

Germie: ik heb hoge schoenen van Merell, licht van gewicht, waterdicht, goede zool en goed tegen koude (ik heb ook snel koude voeten).

Ik heb deze:

https://www.asadventure.com/nl/p/merrel ... olour=4377

Ze zijn me goed van dienst geweest tijdens mijn hikes in Schotland.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 15:17

Ik heb smalle voeten en zweer bij Hanwag.
Ze zijn aangemeten door Smulders in Born. Dit paar is inmiddels 15 jaar oud. Hoge waterdichte schoen. Lopen zalig in de Limburgse heuvels.

Voor de Europese bergen heb ik hanwags met een dikke en stijvere zool. Zijn met slofjes.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-25 15:26

Hanwag, Merrell, ik moet geloof ik toch weer eens naar Klahsen om te passen. Ik durf het eigenlijk niet zo online te kopen. Klahsen heeft een enorm assortiment, is helaas wel reteduur (zijn nooit echte aanbiedingen helaas).

Al mijn wandelschoenen voelen niet als slofjes, hoewel ik die Technica's wel heel fijn vind zitten als ik ze aantrek, maar helaas dus later vindt mijn pees ze niet leuk.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 15:27

Germie: geen AS adventure in de buurt? Zijn qua prijs vaak nog wel schappelijk...allez, ik vind tussen de 150 en de 200euro niet heel duur voor een goede degelijke schoen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-25 16:15

Charisma schreef:
Germie: geen AS adventure in de buurt? Zijn qua prijs vaak nog wel schappelijk...allez, ik vind tussen de 150 en de 200euro niet heel duur voor een goede degelijke schoen.

Nee, helaas niet.
En waar bepaalde modellen dan overal online in de aanbieding zijn, zijn ze dat bij Klahsen nooit. Dat bedoel ik er mee. Je vindt daar geen Renegade voor 150 euro, terwijl je dat online wel gaat lukken als je even gaat zoeken zeg maar. Zo bedoel ik dat.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 16:26

Is toch heel persoonlijk hoe de schoen zit, valt en loopt.
Ik heb de een aantal x m'n neus gestoten met diverse merken. Heb nl last van m'n Bot links waar m'n band ooit vanaf gescheurd is en een stukje Bot mee heeft getrokken.
Dus schoen moet niet te hoog, niet te laag, niet te zwaar..nou ja etc.
Afgelopen jaar Lowa Innox Pro GTX Mid
Gekocht, heerlijk in Zwitserland opgewandeld.
Maar geen regen gehad, wel door sneeuw gelopen. Dat allemaal overleefd.
Hoop dat je eruit komt. Veel plezier alvast. Lees dat je een gids meeneemt, dat doe je goed

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 16:41

germie schreef:
Nee, helaas niet.
En waar bepaalde modellen dan overal online in de aanbieding zijn, zijn ze dat bij Klahsen nooit. Dat bedoel ik er mee. Je vindt daar geen Renegade voor 150 euro, terwijl je dat online wel gaat lukken als je even gaat zoeken zeg maar. Zo bedoel ik dat.

Dat is inderdaad wel balen, je moet een schoen echt aan je voet voelen idd. Online zou ik ook nooit bestellen als ik het merk nog niet aan men voet heb gehad.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 16:58

Ik zou eerst een voetscan laten maken bij Livit bijvoorbeeld.En daar dan op hun advies afgaan.

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 17:00

Zou het helpen als je anders vetert zodat je de voorkant van die schoen niet voelt als je afdaalt? Dan kan je voet niet naar voren schuiven. Ook anders veteren kan een oplossing voor de drukplek, misschien kun je er iets mee. Ik heb b/c meindls, fantastische schoenen, echt nooit te warm of te koud en waterdicht. Maar inderdaad wel zwaar. Veel plezier met je wandeltocht, laat je nog weten of het gelukt is met de schoenen?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-25 17:19

Whizz schreef:
Zou het helpen als je anders vetert zodat je de voorkant van die schoen niet voelt als je afdaalt? Dan kan je voet niet naar voren schuiven. Ook anders veteren kan een oplossing voor de drukplek, misschien kun je er iets mee. Ik heb b/c meindls, fantastische schoenen, echt nooit te warm of te koud en waterdicht. Maar inderdaad wel zwaar. Veel plezier met je wandeltocht, laat je nog weten of het gelukt is met de schoenen?

Het probleem zit niet in de afdaling, maar gewoon in het lopen. Ik heb zelfs al gedacht om bij de voet met het peesprobleem de achterkant open te snijden, dan komt er geen druk op, maar ben je natuurlijk ook de stevigheid kwijt. Dit los je helaas ook niet op met anders veteren (heb zelfs al geprobeerd door niets boven de knokkels van de enkel te veteren).

Een voetscan lost het probleem niet op, er is geen scan optie voor een bobbel op een achillespees, dat is helaas trial and error, maar ik wil niet nog 5 paar schoenen kopen natuurlijk.

Gelukkig heeft het geen haast. Volgende week ga ik een paar dagen wat kortere wandelingen maken en dan neem ik beide paren Lowa's mee. Maar dat is geen hooggebergte, maar ook niet 100% vlak. Ook geen hele dagen wandelen. Daarna wil ik toch wat winkels afgaan om te passen.

Als ik denk dat ik de juiste schoen gevonden heb laat ik het wel weten, maar dat is helaas niet iets wat ik volgende week al geregeld heb weet ik uit ervaring. Ik wil ook nog wat proefwandelingen maken hier rond mijn huis met de schoenen die ik reeds heb om te kijken of het wel of niet verbetert.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 17:34

Ik heb al jaren de Lowa Mauria:
https://www.bergfreunde.nl/lowa-womens- ... lschoenen/
Wat ik erg fijn vind aan deze is dat ze aan de achterkant een extra hoog kussentje/flapje hebben, wellicht kan dat prettig zijn voor je achillespees.

Maar je toch plannen hebt om over een aantal jaar een tocht als Mera peak te gaan doen, is het dan geen optie om meteen voor C schoenen te gaan? Lijkt me ook zonde als je over 1 of twee jaar weer een paar honderd euro aan schoenen moet uitgeven terwijl je er al zoveel hebt? (mijn vriend heeft ook weleens een eenvoudige meerdaagse tocht op D schoenen gelopen, het is wat overkill maar het kan prima). Ik ben ook heel benieuwd om welke tocht het gaat, veel plezier in ieder geval!

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 17:40

Je hebt eigenlijk een "optie b" liggen: de zware schoenen die goed lopen. Ik heb zelf een paar oude B/C Meindls (misschien wel dezelfde als Whizz :D ) die zwaar zijn, maar na al die jaren nog steeds het beste zitten in de bergen. Met name als ik bagage op mijn rug heb vind ik de steun die ze bieden persoonlijk een stuk fijner dan mijn collectie lichtere A en B schoenen (daarvan heb ik 2x Meindl en een paar Hanwag staan, ik lijk ze ook wel te verzamelen :') ).

Dus bij mij gaan die zware schoenen toch altijd weer mee op trektocht, ook als ik licht wil pakken/lopen. Omdat ze wat "lomper" zijn dan al die andere (dagelijkse) schoenen, zorg ik dat ik ze voor mijn vakantie dan wel weer even een paar weken veel aandoe om er weer aan te wennen. Dan merk ik eigenlijk niet meer dat ze zwaar zijn. Bijkomend voordeel van die zware schoenen is dat ze je voeten waarschijnlijk ook goed warm houden. Al kun je daar met goede warme sokken misschien ook met een lichtere schoen genoeg warmte bereiken?

Dat zware is trouwens wel een reden dat ze zo lang meegaan; die hele collectie nieuwere en lichtere schoenen slijten me toch een partij snel... :+

Dus mocht je toch geen lichte schoenen naar wens vinden; misschien toch de zware optie?

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 19:17

beestenfreak schreef:
Maar je toch plannen hebt om over een aantal jaar een tocht als Mera peak te gaan doen, is het dan geen optie om meteen voor C schoenen te gaan? Lijkt me ook zonde als je over 1 of twee jaar weer een paar honderd euro aan schoenen moet uitgeven terwijl je er al zoveel hebt? (mijn vriend heeft ook weleens een eenvoudige meerdaagse tocht op D schoenen gelopen, het is wat overkill maar het kan prima). Ik ben ook heel benieuwd om welke tocht het gaat, veel plezier in ieder geval!

Voor veel mensen zou dit idd een goede zijn, maar niet voor iedereen :).
Toen ik in 2017 voorbereidingen trof voor de HRP (The Pyrenees High Route) ben ik naar de Zwerfkei in Woerden gegaan, waar ze echt heel goed advies geven voor wandelschoenen. Alleen was ik zelf niet zo goed op de hoogte van de verschillende type schoenen etc. Bij de Zwerfkei hoorden ze "hooggebergte" en "meerweekse trekking" en "misschien enkele sneeuwvlakten en glaciers" en al snel kwamen ze met een C aan. In de winkel aangehad en op hun probeer-pad gewandeld en zat verder prima. Heb ook zwakke enkels doordat ik ze als kind flink verstuikt hebt, dus dacht dat hoge en stevige is ook fijn. Ook gewoon in NL in gewandeld etc, geen probleem.

Het was echt hel... Er waren gewoon teveel stukken waar een C helemaal niks toevoegd en juist (voor mij) in de weg zat. Heb er ook een achillespees ontsteking doorgekregen (ik ben er van overtuigd dat het door de schoenen kwam), en sindsdien ook veel sneller last van mijn voeten dan normaal. Toen ik 2 jaar later terug ging om de rest vd HRP uit te wandelen (17 dagen in 2017, de overige 28 in 2019) heb ik het op trail 'shoes' (zo heet het hier in Canada, weet niet precies hoe het in het Nederlands heet - volgens mij gewoon een lichtgewicht hiking boot?) gedaan - en dat was zoveel fijner! Ondanks dat het ook in het hooggebergte was, en er meerdere 3000+m en een glacier in zaten was de trailrunner (Meindls) zoveel fijner op alle vlakken. Heb wel altijd voor een iets hogere trail shoes gekozen, omdat ik last krijg van mijn achillespees als de schoen er halverwege indrukt.

Ondertussen nog heel veel gehiked in de bergen, inclusief microspikes (met crampons nog nooit gehoeven, dus daar kan ik niks over zeggen) en scarmbling en altijd op trail shoes. (Deze: Merrell Moab 3 Mid) Koude voeten nooit last van gehad, maar ik investeer ook in echt goede sokken - heb ook al gemerkt dat dat echt veel verschil kan maken.

Het nadeel van de trail shoes blijft dat ze vrij snel slijten. Na 500km beginnen ze toch wel op te raken, en 1000km halen ze vrijwel nooit.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-25 09:41

Ik ga de zware schoenen nog niet direct afschrijven. En ga ook eens kijken naar die genoemde Merrell Moab.

Annemiek73

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 10:14

Je kunt ook in de schoenen die wel lekker zitten van die hielspoor zooltjes doen, zodat je hiel iets hoger is en er daarom minder druk en rek op de pees is. Je zou deze bij (dus de Gel Heel pad) van de action kunnen proberen of het voor je werkt: https://www.action.com/nl-nl/p/2574127/ ... ke-gelpad/

Deze zooltjes werken voor mij in ieder geval wel als ik last van mijn pees heb.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-25 13:04

Annemiek73 schreef:
Je kunt ook in de schoenen die wel lekker zitten van die hielspoor zooltjes doen, zodat je hiel iets hoger is en er daarom minder druk en rek op de pees is. Je zou deze bij (dus de Gel Heel pad) van de action kunnen proberen of het voor je werkt: https://www.action.com/nl-nl/p/2574127/ ... ke-gelpad/

Deze zooltjes werken voor mij in ieder geval wel als ik last van mijn pees heb.

Als ik een verhoging in m'n schoenen doe, dan krijg ik juist een hielspoor. Heb dat wel geprobeerd toen ik ook last van de hakken had en alles werd alleen maar erger.

De Fysio raadde me ooit de Bauerfeind achillotrain aan. Ik dat dure ding van 75 euro direct gekocht (ik zie dat ze nu op sommige plaatsen online wat goedkoper zijn). Nou, die hakverhogingen heb ik er direct uit moeten halen. Want die hakverhogingen deden me toch een pijn op de hak, de hielspoor. Al binnen 5 minuten. Dus toen bleef er een enkelding met een stuk siliconen bij de pees over. En dan pas je weer niet in een schoen (de hak sluit niet meer aan), je voelt de rand van dat enkelding onder je voet omdat het geen sok is, en er dus ook bobbels onder de voet ontstaan omdat die verhogingen er uit zijn.
vervolgens kwam het 'geniale' idee om dan de Bauerfeind achilles support rivera te proberen. Weer 50 euro er tegenaan gegooid. Na nog geen 5 keer aan en uit trekken trok ik een naad los waar dat siliconen achter zat en de verkopende winkel gaf natuurlijk niet thuis. Ding was nog wel bruikbaar gelukkig. Maar ook hier was het geen sok, dus heb je een extra rand onder de voet die je voelt. Deze gaf wel iets minder druk van de schoen op de pees moet ik toegeven, maar je schoenen zitten gewoon niet fijn meer. Je hak blijft niet meer in de schoen zitten omdat het daar ook te breed is voor de hakpocket van je schoen. Dus dan krijg je weer ergens anders wrijving.

Kortom, die dingen werken bij mij helaas ook niet. |(

Ik heb fijne op maat gemaakte zolen waarbij ik zelf de afdrukken van m'n voet gemaakt heb en die opgestuurd heb en een week later heb je dan op maat gemaakte zolen in huis. Duur, maar wel prettig.

Het verbaast me ook altijd hoe slecht de standaardinlegzolen in zelfs de duurste schoenen zijn. Je moet er voor fatsoenlijke inlegzolen sowieso altijd nog 40 euro bij op tellen als je schoenen koopt. (of je vindt fijne voor nog geen 5 euro op temu van dezelfde kwaliteit, dat is me uiteindelijk ook gelukt :P )

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-25 11:11

Ik zat nog even te lezen over die trek die ik wil gaan doen. En daar werd de vergelijking met de Kili gemaakt. Ze zeggen dat de Kili makkelijker is. Nou ja, we gaan het wel zien. Eerst de juiste schoenen vinden, ik heb gelukkig nog even tijd. Maar opgeven is geen optie.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 12:23

ik zweer bij mijn op maat "gedrukte" wandelschoenen van tecnica

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-25 16:12

Jokonootje schreef:
ik zweer bij mijn op maat "gedrukte" wandelschoenen van tecnica

En die heb ik dus. Maar helaas, mijn pees vindt ze niet leuk. Ze zitten als je ze aantrekt als pantoffeltjes. Maar na 5km houdt het op, helaas.

annikavolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 18:15

Ik heb de Stadler Salvenberg wandelschoen. Ik vind ze heerlijk zitten met fijne steun rond de enkel maar wel lekker zacht rond je achillespees.... maar ja of die voor jou fijn zijn kom je maar op 1 manier achter. Heb ze gekocht bij House of Outdoor in maarssen, hele fijne wandelschoenen winkel.