Ik zou als ik jou was even met de tandarts overleggen, waarom ze graag willen dat ze er uit gaan.
En dan voor jezelf het besluit nemen of je die redenen belangrijk genoeg vindt om het te doen.
Bij mij kwamen de verstandskiezen al door toen ik nog op school zat, inmiddels ben ik 45 en heb er eigenlijk geen last van, ook al heeft de tandarts in de loop der jaren wel geprobeerd om me een afspraak te laten maken om ze er uit te laten halen. Maar ik vind dat echt onzin als er geen zwaarwegende reden voor is.
En 'je kan er misschien ooit een keer last van gaan krijgen' is voor mij geen zwaarwegende reden.
Ik ga niet snijden en het gedoe en risico van een operatie nemen zonder acute noodzaak.
Eens in de zoveel jaar irriteert rechtsonder een paar dagen, die duwt zich dan weer even een micrometer verder naar boven waardoor tandvlees wat gevoelig wordt. Na een paar dagen is dat weer over.
Als het zover komt dat hij de kies ernaast gaat irriteren of dat ik het zaakje niet goed schoon zou kunnen houden en dat problemen begint te geven, vind ik het vroeg genoeg maar tot dan toe hebben die verstandkiezen en ik de afspraak dat ze mogen blijven zitten zolang ze zich gedragen