Verstandskiezen moeten eruit

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 08:36

@Pmera
Bij TS liggen de kiezen dwars in de kaak, dus best een goede reden om ze nu te verwijderen voordat er ontstekingen gaan plaatsvinden.
Citaat:
De kiezen liggen overdwars en zitten echt onder mijn tandvlees en er gaat ook een stukje bot rondom de kies weggehaald worden.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 08:43

Hier ook dwarsliggende kiezen gehad en de kaakchirurg uitgesteld. Had er nog geen last van en ivm fysiek zwaar werk dacht ik het wel even te kunnen laten. Totdat er rommel tussen ging zitten en het ging ontsteken… Ik stond op de kop van de pijn en het was een heel gedoe om zo snel mogelijk terecht te kunnen. Geen spoed verwijzing, geen plek, etc. Nadien maar meteen de rest van de kiezen ingepland. De ingreep zelf viel ontzettend mee. Geen seconde iets van gevoeld, behalve het gehannes van de kies in stukken boren. Ook bleek het bot gespleten te zijn, omdat ik dus te lang had gewacht. De kies groeit inderdaad gewoon door.

De dag daarna weer op het paard gestapt, maar geen goed idee. Hele mond vol bloed en de hechting bleek te zijn geknapt. Mocht ik weer terug :')

Dus ik adviseer absoluut om ze wel te laten verwijderen en daarna een paar dagen rustig aan te doen. Het is erg vervelend met eten en drinken en het feit dat die hechtingen in je mond zitten, maar dat weegt absoluut niet op tegen de pijn van een ontsteking :=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 09:36

Brainless schreef:
@Pmera
Bij TS liggen de kiezen dwars in de kaak, dus best een goede reden om ze nu te verwijderen voordat er ontstekingen gaan plaatsvinden.
Citaat:
De kiezen liggen overdwars en zitten echt onder mijn tandvlees en er gaat ook een stukje bot rondom de kies weggehaald worden.

Dat zeggen ze bij mij ook :j

Ik vind het prima. Je kan al wel 100 keer dood zijn gegaan aan wat anders voordat die verstandskiezen ooit problemen gaan geven. Het is zover ik weet ook helemaal niet zo dat je zeker weet dat je er last van gaat krijgen, ofwel prima kans dat het je hele leven goed gaat. Misschien krijg ik er spijt van dat ik ze er niet preventief uit laat graven. Maar zolang ze niet daadwerkelijk problemen geven blijven ze mooi zitten.

Ik ga ook niet preventief mijn blinde darm of galblaas er uit halen omdat die ooit problemen zouden kunnen gaan geven :=

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 09:51

pmarena schreef:
Ik vind het prima. Je kan al wel 100 keer dood zijn gegaan aan wat anders voordat die verstandskiezen ooit problemen gaan geven. Het is zover ik weet ook helemaal niet zo dat je zeker weet dat je er last van gaat krijgen, ofwel prima kans dat het je hele leven goed gaat. Misschien krijg ik er spijt van dat ik ze er niet preventief uit laat graven. Maar zolang ze niet daadwerkelijk problemen geven blijven ze mooi zitten.

Ik ga ook niet preventief mijn blinde darm of galblaas er uit halen omdat die ooit problemen zouden kunnen gaan geven :=

Precies, dat dus. Je gaat snijden in een gezond lichaam. En dat doe je in mijn ogen niet. Nu is dit misschien geen operatie te noemen, je doet je lichaam wel wat aan.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 09:55

pmarena schreef:
Ik zou als ik jou was even met de tandarts overleggen, waarom ze graag willen dat ze er uit gaan.
En dan voor jezelf het besluit nemen of je die redenen belangrijk genoeg vindt om het te doen.

Bij mij kwamen de verstandskiezen al door toen ik nog op school zat, inmiddels ben ik 45 en heb er eigenlijk geen last van, ook al heeft de tandarts in de loop der jaren wel geprobeerd om me een afspraak te laten maken om ze er uit te laten halen. Maar ik vind dat echt onzin als er geen zwaarwegende reden voor is.

En 'je kan er misschien ooit een keer last van gaan krijgen' is voor mij geen zwaarwegende reden.
Ik ga niet snijden en het gedoe en risico van een operatie nemen zonder acute noodzaak.

Eens in de zoveel jaar irriteert rechtsonder een paar dagen, die duwt zich dan weer even een micrometer verder naar boven waardoor tandvlees wat gevoelig wordt. Na een paar dagen is dat weer over.

Als het zover komt dat hij de kies ernaast gaat irriteren of dat ik het zaakje niet goed schoon zou kunnen houden en dat problemen begint te geven, vind ik het vroeg genoeg maar tot dan toe hebben die verstandkiezen en ik de afspraak dat ze mogen blijven zitten zolang ze zich gedragen :j

Bij mij zitten ze er ook nog in, zijn wel foto's gemaakt om problemen uit te sluiten voor de naastliggende kiezen. Heb wel op mijn 61e een vulling gekregen in 1 ervan.
Zolang ze zich gedragen, blijven ze zitten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 10:16

Ja precies, er worden tegenwoordig toch elke zoveel jaar foto's gemaakt waarmee ze de boel in de gaten kunnen houden.
Ik heb er deze eerste 45 jaar nauwelijks last van gehad dus ik vind het wel best.

Dat zegt overigens niet dat een ander het net zo moet doen natuurlijk.
Kans bestaat altijd dat ik over 10 jaar ook zeg er vreselijke spijt van te hebben ze niet preventief verwijderd te hebben.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 10:20

Mijn man heeft meerdere dwarsliggende verstandskiezen (2x een dubbele kies, dus 4 waar er 2 hadden moeten zitten) en zelfs de kaakchirurg zegt: laat in hemelsnaam zitten, niet aan beginnen tenzij ze echt problemen geven. Manlief is nu 70 en ze zitten er nog steeds.

Zelf heb ik nog steeds 2 verstandskiezen die gewoon doorgekomen zijn, en die zitten er best. Er is er ooit 1 getrokken omdat daar een gaatje in zat, dat vond ik een goede reden voor trekken. De 4e heb ik nooit gehad die zit ook niet ergens verstopt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 10:25

Ik heb wel de indruk dat bij het plaatsen van een beugel op wat meer volwassen leeftijd wel snel de verstandskiezen aan de beurt zijn om er uit gehaald te worden om meer ruimte te maken voor het hele spulletje om zich wat beter over de kaak te verdelen.

Als je dan het hele gedoe van een beugel aan gaat en daar je eigen zwaar genoeg wegende redenen voor hebt, dan vind ik dat an sich ook wel een goede reden om een verstandskies er uit te laten bikken want het geheel moet toch ergens wat ruimte vinden en het is ook zonde als het geheel weer op een hoopje geduwd zou worden nadat je klaar bent met de beugel.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 10:37

Ibbel schreef:
Mijn man heeft meerdere dwarsliggende verstandskiezen (2x een dubbele kies, dus 4 waar er 2 hadden moeten zitten) en zelfs de kaakchirurg zegt: laat in hemelsnaam zitten, niet aan beginnen tenzij ze echt problemen geven. Manlief is nu 70 en ze zitten er nog steeds.

Zelf heb ik nog steeds 2 verstandskiezen die gewoon doorgekomen zijn, en die zitten er best. Er is er ooit 1 getrokken omdat daar een gaatje in zat, dat vond ik een goede reden voor trekken. De 4e heb ik nooit gehad die zit ook niet ergens verstopt.

Ik had er ook een die dwars lag, eigenlijk zelfs een U vorm :') hij lag dwars met zowel de wortels als bovenkant richting de andere kiezen.
Geen last van gehad tot hij opeens een jaar (op mijn 40ste) geleden mijn andere kies opzij ging drukke en de wortel beschadigde. (Was alleen op rx te zien, had geen last).
Dus uiteindelijk verwijderd. Was complex on te verwijderen, maar totaal geen last gehad en het is goed genezen. Mijn andere kies begint nu ook weer langzaam op zijn eigen plek te zakken.

Morrie

Re: Verstandskiezen moeten eruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 12:08

Kiezen trekken laat ik me altijd voor doorverwijzen naar de kaakchirurg, na een mislukte poging van een tandarts ooit. Er zijn er al heel wat uit getrokken, waaronder 3 verstandskiezen die problemen opleverden. Na de kaakchirurg ging ik altijd (via de apotheek) meteen door naar mijn werk en aan het eind van de dag naar stal. Ik had destijds paarden in eigen beheer en die moeten toch eten en er moet uitgemest worden.
De vierde verstandskies zit ergens in mijn bovenkaak vlak onder mijn jukbeen, die liet de kaakchirurg daar mooi zitten, ik ben nu 67 en hij zit er nog steeds.

MercuryDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-25 13:29

Bedankt voor alle reacties. Ik heb inmiddels contact gehad met mijn tandarts. Het probleem is dat die 2 verstandskiezen tegen de naastliggende kiezen duwen. Aan de ene kant is de naastliggende kies (althans, de wortel daarvan) al beschadigd. Dat voel ik overigens niet, maar het is wel duidelijk te zien op de foto. Aan de andere kant is het nog niet zover maar dat gaat zeker wel gebeuren aldus de tandarts. Hij adviseert dan ook dringend om ze allebei te laten verwijderen. Anders moet ik straks nóg een keer….

En ja, die beugel is inderdaad wel cosmetisch. Dat is een keuze inderdaad. Maar het alternatief is de rest van mijn leven met een overbeet en scheve tanden te blijven lopen. Dat is geen ramp, maar ik vind het wel vervelend. En merk ook dat ik terughoudend ben met lachen, zeker op foto’s.

Ik moet voor mn werk bijvoorbeeld regelmatig mensen interviewen en dat gaat tegenwoordig ook wel eens via live streams online. En daar wordt ik hartstikke onzeker van, vooral die tanden belemmeren mij.
Door het ‘duwen’ van de verstandskiezen gaan ze langzaam maar zeker ook steeds schever staan.

Alleen die verstandskiezen trekken had ik ff niet voorzien voordat ik dit traject inging.
Voor de tandarts en orthodontist heb ik geen angst. Maar dit blijf ik echt heel spannend vinden. Heb er toch wel al van wakker gelegen. En het duurt nog bijna 2 weken.

Mijn afspraak staat op woensdag zodat mijn partner mee kan. Donderdag heb ik vrijgenomen. En vrijdag ben ik altijd vrij. Dus in ieder geval wel genoeg rust ingepland.
Baal wel dat ik dan ff niet kan paardrijden en hardlopen. Maar die paar dagen overleef ik vast wel.

Irene793

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 13:32

Ik vind de prik van de verdoving altijd pijnlijk. Daarom laat ik van te voren een verdovingsspulletje smeren. Geeft een vieze smaak, maar de prik voel je dan niet.

Sterkte. Bij mij viel het 100% mee.

MercuryDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-25 13:34

Dank je Irene793, ik wist niet dat dat kon. Ik ga er zeker om vragen!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 14:20

Irene793 schreef:
Ik vind de prik van de verdoving altijd pijnlijk. Daarom laat ik van te voren een verdovingsspulletje smeren. Geeft een vieze smaak, maar de prik voel je dan niet.

Sterkte. Bij mij viel het 100% mee.

de diverse kaakchirurgen die ik heb gehad, konden allemaal pijnloos verdoving prikken, het hele trekken voelde ik ook niet, soms hoorde ik wel wat.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 14:57

Ik vraag ook altijd de verdovingszalf als er en verdovingsspuit in moet. Betaal je voor maar ik voel de spuit dan niet. :D

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 15:02

Mijn vorige tandarts was echt heel slecht in verdoven, maar degene die ik nu heb doet het altijd pijnloos.

Succes TS! Uiteindelijk ga je heel blij zijn met je nieuwe lach.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 15:39

Dus eigenlijk wist je van niets die kiezen totdat jij besloot dat jij je tanden te lelijk vond omdat je een beugel wilt? Dan wist ik het wel, dan is alles cosmetisch, is er absoluut geen noodzaak (ook niet als iemand nu zegt van wel, het is geen noodzaak, want je had het anders niet eens geweten). Ik liet het absoluut niet doen. Normaal maakt een tandarts ook elke paar jaar een foto, en als daar nooit wat uitgekomen is, dan is er echt niets aan de hand. Klinkt echt als bangmakerij en dat zij wel graag het traject voortzetten. Ik trok de stekker er uit, absoluut.

Ik heb nog nooit iemand veroordeeld op basis van uiterlijk, dus daar onzeker over zijn is echt onnodig.

MercuryDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-25 16:01

Dat siert je Germie, veel mensen doen dat wel. Ik
Snap wat je zegt. Dat spookt ook wel een beetje door mijn hoofd hoor. Is het wel echt noodzakelijk? Maar goed, de foto’s logen er niet om. Er is echt al schade en daar ga ik natuurlijk wel last van krijgen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 16:12

MercuryDream schreef:
Dat siert je Germie, veel mensen doen dat wel. Ik
Snap wat je zegt. Dat spookt ook wel een beetje door mijn hoofd hoor. Is het wel echt noodzakelijk? Maar goed, de foto’s logen er niet om. Er is echt al schade en daar ga ik natuurlijk wel last van krijgen.

En toch vind ik het iets van wat niet weet wat niet deert.

Ik ken dus de verhalen van iemand die een erfelijke hartafwijking in de familie heeft. Hij heeft besloten dat te laten onderzoeken. Die afwijking had hij niet, maar wel een lekkende hartklep. En nu adviseren ze dus reparatie en dan ben je ook een maand ofzo of misschien wel 2 uit de running. Maar hij heeft echt nergens last van, maakt hele trektochten door de bergen. Maar nu hij dus weet dat hij dat heeft denkt hij dat hij soms wat voelt. En het is iemand die ook echt tegen big pharma is en ook alles uitzoekt (van kan het ook zonder tijdelijke bloedverdunners bijvoorbeeld). Maar hij is nu dus wel bang. En weet niet wat te doen.

En zo zie ik dat met die kiezen ook. Je moet niet alles willen weten en als je het wel weet moet je niet alles wat men adviseert laten doen. Het is jouw leven en ja, ooit krijg je er misschien last van. Maar wie dan leeft die dan zorgt. En het kan ook zo zijn dat je er nooit last van krijgt. Want wie weet lopen er heel veel mensen op deze aardkloot rond die hetzelfde hebben maar nooit op de foto gezet zijn. Weet jij het? En zij weten het ook niet. Dus het is een kansberekening en zonder de gegevens van de mensen die het niet weten dat de kiezen scheef staan kun je ook niets zeggen of besluiten in mijn ogen.

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 16:20

Germie ik zou soms wat voorzichtiger zijn met je uitspraken. Dat je iets (nog) niet weet, betekent niet altijd dat het ook niet aangepakt moet worden. Dat kan heel gevaarlijk zijn. Daarmee doel ik niet alleen op deze situatie (je houdt het zelf ook algemeen dus ik bedoel het ook in het algemeen).

TS je zou wellicht ergens een second opinion kunnen vragen met de foto’s die je hebt en volg vooral je eigen gevoel.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 16:21

Met alle respect, maar dit topic draait niet om wat germie vindt.

Dit gaat om de TS. Als experts haar vertellen dat er schade is en als het verwijderen ook nog eens nodig is voor het mooie gebit wat TS wil hebben... Dan is het meest behulpzame wat je kan doen om jouw bijzondere kijk op dingen bij jezelf te houden.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 16:32

Tip voor de ingreep aan van mijn tandarts en ook van de kaakchirurg, slik een uurtje van te voren even een ibuprofen.
Dat ontspant je spieren. Je houdt je mond gemakkelijker open en je verkrapt je spieren minder.
En als de (tand)arts zegt dat je je mond kunt sluiten als hij de naald in positie heeft gebracht, vertrouw erop.
Op die manier heb je minder spanning op de kaak spieren.

Succes en de kans is heel groot dat je achteraf zegt, was dit het?!

Succes ook met je beugeltraject.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 17:58

MercuryDream schreef:
Bedankt voor alle reacties. Ik heb inmiddels contact gehad met mijn tandarts. Het probleem is dat die 2 verstandskiezen tegen de naastliggende kiezen duwen. Aan de ene kant is de naastliggende kies (althans, de wortel daarvan) al beschadigd. Dat voel ik overigens niet, maar het is wel duidelijk te zien op de foto. Aan de andere kant is het nog niet zover maar dat gaat zeker wel gebeuren aldus de tandarts. Hij adviseert dan ook dringend om ze allebei te laten verwijderen. Anders moet ik straks nóg een keer….

En ja, die beugel is inderdaad wel cosmetisch. Dat is een keuze inderdaad. Maar het alternatief is de rest van mijn leven met een overbeet en scheve tanden te blijven lopen. Dat is geen ramp, maar ik vind het wel vervelend. En merk ook dat ik terughoudend ben met lachen, zeker op foto’s.

Ik moet voor mn werk bijvoorbeeld regelmatig mensen interviewen en dat gaat tegenwoordig ook wel eens via live streams online. En daar wordt ik hartstikke onzeker van, vooral die tanden belemmeren mij.
Door het ‘duwen’ van de verstandskiezen gaan ze langzaam maar zeker ook steeds schever staan.

Alleen die verstandskiezen trekken had ik ff niet voorzien voordat ik dit traject inging.
Voor de tandarts en orthodontist heb ik geen angst. Maar dit blijf ik echt heel spannend vinden. Heb er toch wel al van wakker gelegen. En het duurt nog bijna 2 weken.

Mijn afspraak staat op woensdag zodat mijn partner mee kan. Donderdag heb ik vrijgenomen. En vrijdag ben ik altijd vrij. Dus in ieder geval wel genoeg rust ingepland.
Baal wel dat ik dan ff niet kan paardrijden en hardlopen. Maar die paar dagen overleef ik vast wel.

Dat klinkt dan toch als (voor jou) zwaar genoeg wegende redenen: je wilt graag dat gebit rechter hebben, die verstandskiezen duwen de boel scheef. En er wordt al schade aangericht aan de naastgelegen kies. Dan is dat toch een goede reden om in ieder geval die ene er uit te halen.

En ik kan me voorstellen dat je dan 'als je toch bezig bent' ook die tweede doet ten gunste van je gewenste gebitsverandering. Je klinkt ook alsof je er al met al eigenlijk wel klaar voor bent :j

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 18:17

Ik heb iets soortgelijks gehad. Mijn verstandskies had ook de wortel van die kies daarvoor aangetast. Dus in plaats van het uitsnijden van de verstandskies hebben ze bij mij (in overleg) de kies daarvoor getrokken. Het duurde even maar de verstandskies zit nu op de plek waar de andere zat.
Misschien is dit voor jou ook een optie bij de aangetaste kant.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 02:30

Ik scheet echt 7 kleuren stront voor de kaakchirurg/verstandskiezen laten trekken (en mijn moeder naaide me er keihard bij op de 1e afspraak, maar dat is een ander verhaal :Y)).
Ik had ook dwarsliggers en kaakgroeiers en ééntje moesten ze in stukken hakken/boren. Maar het is mij echt 100000% meegevallen, ik moest in 2x en als het zou moeten, zou ik zo weer gaan, het stelt echt niet zoveel voor :) Anders was ik echt nooit teruggekomen voor de 2e afspraak :')

Als je van te voren aangeeft dat je er erg tegenop ziet er bang bent houden ze daar vast wel rekening mee, je zult niet de eerste en ook zeker niet de laatste zijn. Ik ben toen zoveel mogelijk op mijn gemak gesteld door de assistente en chirurg.