Ziekenhuis mag behandeling meisje stoppen na toestemming rechter

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 07:24

Matheno schreef:
Hevonen schreef:
Een paar jaar geleden hoorde ik over een kindje dat na heel veel pijn en ellende op vijfjarige leeftijd was overleden. Al tijdens de zwangerschap was gebleken dat het kindje een zeldzame genetische ziekte had, waardoor ze al snel elke dag minder zou kunnen en meer pijn zou hebben. De ouders waren gelovig en wilden de zwangerschap, ondanks alle adviezen van de artsen niet afbreken. Dat heeft geleid tot een uitzichtsloos lijden voor dat kindje, dat zich nooit zou kunnen ontwikkelen, nooit zou kunnen spelen, en altijd pijn zou hebben.

Als je zoiets hoort, zou je toch echt willen dat een rechter kon beslissen dat zo'n kindje niet geboren zou mogen worden. Niemand weet alles, maar dit wens je niemand toe.

Een kennis van ons hoorde dat ze een niet levensvatbaar kindje zou krijgen. Wegens geloofsovertuiging wilde ze geen abortus. Er werd een volledig gezond kind geboren, dus een medische fout gemaakt. Kennis is er mentaal nooit meer bovenop gekomen.

Ook de medische industrie maakt nog (veel) fouten.

Wow wat een verhaal. Maar ze heeft het kindje dus gekregen en die leeft nu gewoon?
Laatst bijgewerkt door Dorine92 op 10-07-25 07:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Supervixen

Re: Ziekenhuis mag behandeling meisje stoppen na toestemming rechter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 07:31

Ja, maar het is wel veel te vroeg geboren en het is de vraag hoeveel effect dat later heeft.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 07:35

Ik heb een deel van de uitgetypte rechtsgang gelezen, en daar staat onder andere "Helaas is te verwachten dat [...] de gezondheidstoestand [...] nog verder zal verslechteren met toenemend lijden [...] tot gevolg." Tja, te verwachten... er lopen ook zat mensen rond die volgens de artsen dood hadden moeten zijn. Ik zou volgens mijn dokter ook non stop moeten flauwvallen vanwege mijn lage bloeddruk. Is ook niet zo. Dus ja, wat is "te verwachten"?

Het is ongelooflijk jammer dat het kind zelf nog niet begrijpt wat de dood inhoudt, zodat je het zelf aan haar kan vragen wat ze wil. Ik vraag me trouwens af of het juridisch mogelijk is om ditzelfde te doen als de patiënt ouder is, en zelf beslist te willen blijven leven. Ik neem aan dat ze dan niet de boel mogen loskoppelen.

Ik snap niet zo goed waarom het kind niet naar Egypte mag trouwens. Had geen zin meer om verder te lezen, maar het lijkt erop dat het ziekenhuis dat ook tegenwerkt.

Ik snap wel dat het heel frustrerend is voor de ouders dat een ander voor hen bepaalt dat het klaar is. Dat is natuurlijk niet te verteren voor hen, het voelt als moord en waarschijnlijk ook disrespect naar god waar zij dan in geloven. En zeker omdat er gewoon contact is met het kind, en die ook lol kan hebben.. Phoeh.. zou je een driejarige hier echt niet een vraag over kunnen stellen wat ze zelf ervan vindt? Ik was zelf op die leeftijd mondig genoeg maar ik was wel heel vroeg. Praatte al met hele zinnen voordat ik 1 was. Hoe zit dat met "normale" kinderen? (wat zij uiteraard niet is, want ziek geweest en ook onderwijs gemist, maar begrijpen en verstaan leert een kind ook zonder onderwijs wel natuurlijk)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 07:36

Supervixen schreef:
Ja, maar het is wel veel te vroeg geboren en het is de vraag hoeveel effect dat later heeft.

Ja precies. Maar waar je kennis het mentaal het zwaarst mee heeft is dat het kind niet geboren moest worden volgens de artsen, terwijl er dus relatief weinig aan de hand is, behalve dan de vroeggeboorte plus de gevolgen ervan?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 07:40

Yavanna schreef:
OleJon schreef:
Deze ouders hadden toch nog een kindje in het buitenland. Die ook aan de beademing lag. Kan het artikel zo niet vinden

Ja klopt, zie hier, staat op RTL nieuws

Ouder zusje in Egypte
De ouders van het meisje zijn vanwege het werk van de vader naar Nederland verhuisd. Ze hebben meerdere kinderen, onder wie een oudere dochter die vanaf haar tweede levensjaar is opgenomen in een ziekenhuis in Egypte, het thuisland van de moeder. 
Daar wordt zij inmiddels vier jaar kunstmatig beademd en begeleid door haar oma. Volgens de behandelende artsen van het 3-jarige meisje lijdt zij waarschijnlijk aan dezelfde of een vergelijkbare aandoening.

Typisch menselijk, geen afscheid kunnen nemen. Ik snap het ook wel, maar als er uitzichtloze toekomst is en uitzichtloos lijden, dan is het oneerlijk naar het meisje om haar in leven te houden. Dan denk je alleen in je eigen belang.

Oudere dochter die vanaf 2 jaar oud al 4 jaar aan de beademing ligt? Ligt? Dus altijd in bed? Een kind van 6, wachtend op wat?
Staat de medische wetenschap aan de rand van hier een oplossing voor vinden dan? :(
Onwijs verdrietige situatie.. maar dit is toch niet leven?

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 07:49

Ik heb nog niet de hele uitspraak gelezen, maar slechts een deel. Toen ik bij het stuk van de verpleegkundigen kwam ben ik even gestopt, want jeetje dat is heftig... Ze beschrijven hoe het meisje duidelijk lijdt bij de dagelijkse verzorging, en dat ze, na eerder haar ongemak duidelijk te maken door huilen en nee schudden, zich nu is gaan afsluiten wanneer de verzorging begint. Klinkt alsof het kindje dissocieert, wat passend is bij de veronderstelling dat ze uitzichtloos lijdt. Ik kan de redenatie van het ziekenhuis en de rechter wel volgen, want hoewel de prognose niet met 100% zekerheid vastgesteld kan worden, is dit geen leven en is ze ontzettend aan het lijden op dit moment. Wat hierboven genoemd werd, over dat er mogelijk een andere beslissing gemaakt zou worden als ze ouder zou zijn en zelf kon aangeven dat ze wel door wilde, daarvan kan ik me voorstellen dat dat een hele andere situatie zou opleveren. Maar een kind van 3 kan dat niet, en dat is hier helaas het geval.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-25 08:11

Lieser schreef:
Jolliegirl schreef:
Maar ik vind het moeilijk te begrijpen dat een ander over de dood/of het leven van jouw kind beslist...

Maar dat doen ze toch juist als de behandeling wel wordt voortgezet? Ze wordt al maanden kunstmatig in leven gehouden. Zonder ingrijpen van de artsen zou ze in februari al zijn overleden.

Dit was een besluit van de ouders toch? Om hulp te willen?

Ik vind ergens dat enkel de ouders over hun kind mogen beslissen... Maarja ik snap dat dit medisch tot oo zekere hoogte is..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 08:17

Jolliegirl schreef:
Lieser schreef:

Maar dat doen ze toch juist als de behandeling wel wordt voortgezet? Ze wordt al maanden kunstmatig in leven gehouden. Zonder ingrijpen van de artsen zou ze in februari al zijn overleden.

Dit was een besluit van de ouders toch? Om hulp te willen?

Ik vind ergens dat enkel de ouders over hun kind mogen beslissen... Maarja ik snap dat dit medisch tot oo zekere hoogte is..

Door dit soort casussen zie je juist goed dat ouders niet altijd het beste voor hebben met hun kinderen. Uit emotie kunnen juiste beslissingen niet altijd genomen worden, met zwaar lijden tot gevolg.

Hoe wreed ook, mensen gaan soms jong dood. En het meisje heeft er niet om gevraagd geboren te worden en de lijden.

In dit geval vraag ik me ook af of ze van tevoren wisten dat dit meisje met een zwaar gendefect geboren zou worden, gezien hun andere dochter. Als ze het wisten, dan vind ik dat echt heel kwalijk.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 08:21

Ik denk dat ze wel het beste voor hebben met hun kinderen, maar een ander referentiekader hebben voor wat dat in de praktijk betekent. Het rationele en het emotionele staat hier in een spreidstand. Van op een afstand lijkt het alleen maar logisch om deze beslissing te maken en persoonlijk ben ik het ermee eens, maar die ouders moeten verscheurd zijn door verdriet en hebben allicht nog ergens hoop, omdat "opgeven" onmogelijke en ondraaglijke gevoelens teweegbrengt.

Het is gewoon een heel verdrietige situatie.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 08:27

Tieneke schreef:
Ik denk dat ze wel het beste voor hebben met hun kinderen, maar een ander referentiekader hebben voor wat dat in de praktijk betekent. Het rationele en het emotionele staat hier in een spreidstand. Van op een afstand lijkt het alleen maar logisch om deze beslissing te maken en persoonlijk ben ik het ermee eens, maar die ouders moeten verscheurd zijn door verdriet en hebben allicht nog ergens hoop, omdat "opgeven" onmogelijke en ondraaglijke gevoelens teweegbrengt.

Het is gewoon een heel verdrietige situatie.

Ja, eens. Mijn opmerking was wat kort door de bocht en puur uit ratio bezien :).

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 09:06

Dorine92 schreef:
Ik heb een deel van de uitgetypte rechtsgang gelezen, en daar staat onder andere "Helaas is te verwachten dat [...] de gezondheidstoestand [...] nog verder zal verslechteren met toenemend lijden [...] tot gevolg." Tja, te verwachten... er lopen ook zat mensen rond die volgens de artsen dood hadden moeten zijn. Ik zou volgens mijn dokter ook non stop moeten flauwvallen vanwege mijn lage bloeddruk. Is ook niet zo. Dus ja, wat is "te verwachten"?

Nog eens 4 jaar er zo bij liggen net als het oudere zusje? Een beetje je polsen en handen kunnen bewegen en kunnen knipperen. Zij zou inderdaad dood zijn gegaan als ze niet nog altijd behandeld werd.
Mijn schoonvader zou ook maar 6 weken hebben, maar reageerde zo onverwacht goed op een behandeling dat dat 7 jaar werd. Maar dit verbetert niet, al een half jaar niet.

Wat een verschrikkelijke en intens moeilijke situatie en wat verschrikkelijk voor het meisje en haar ouders (en haar zusje). Maar dit is toch óók niet echt wat je wil voor je kindje(s)?

Als het ziekenhuis/de artsen echt harteloos zouden zijn zouden ze de ouders hun zin geven en lekker incasseren. Dagje opgenomen zijn op de verpleegafdeling kost al gauw 500 en een dagje IC al snel 2500 euro.
Laatst bijgewerkt door Qimm op 10-07-25 09:16, in het totaal 2 keer bewerkt

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 09:12

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 09:22

Ik heb respect voor de artsen en verpleegkundigen, die nemen een dergelijke beslissing ook niet voor de lol. Ik vind het echt in het belang van het kind dat de behandeling gestopt wordt, zeker met de signalen van stemmingsproblematiek en angsten die al bij het kind worden opgemerkt. Ze is drie, wat voor leven moet ze hebben? Los van wat ze fysiek heeft, mentaal heeft dit kind al zó veel te verwerken gehad.

Houden van is ook loslaten, zoals hierboven al gezegd wordt, hoe cliché dat ook is. Ik kan niet zeggen dat ik deze beslissing makkelijker zou vinden als ik in de schoenen van haar ouders zou staan, maar ik zou het denk ik nog slechter trekken om mijn kind zo te zien lijden dan dat ze op een "betere plek" is (dit plaats ik tussen aanhalingstekens omdat ik niet geloof in een God o.i.d. dus wat dat ook mag betekenen).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 09:31

De ellende is gewoon dat ze waarschijnlijk het gevoel hebben van wat als er 'morgen' een behandeling hiervoor is en we haar dan opgegeven hebben. En actief het leven van je kind (laten) beëindigen is nogal wat.... -O-

Als ze nu hebben gevochten tot het randje en er alles aan hebben gedaan, is het wellicht ook relatief 'makkelijker' om zich er bij neer te leggen dat ze afgekoppeld gaat worden...?

Er is behalve het oudere zusje dat al jaren in Egypte in leven wordt gehouden, en dit meisje van 3, blijkbaar ook nog een baby... je mag toch hopen dat die niet dezelfde kant op gaat -O-

Ik zou het ook niet aan kunnen zien hoe mijn kind aan slangetjes en dingen ligt, eigenlijk niks kan en dagelijks 'gemarteld' wordt doordat ze nu eenmaal verzorgd moet worden.... met geen vooruitzicht op verbetering de komende maanden / jaren. Af en toe letterlijk stikkend met de bijbehorende doodsangst.... en dan niet dood mogen maar het steeds opnieuw door moeten maken %)

En bij vrijwel volledig bewustzijn....wat een nachtmerrie. Arm kind.

Moet er zelf ook niet aan denken om in zo'n situatie te liggen, vreselijk.... dan liever dood en van alle ellende af.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 09:43

Wat ik moeilijk te begrijpen vind is dat ze wél willen dat behandeling hun kind in leven houdt, maar dat ze willen dat God beslist over de dood. In mijn ogen klopt dat niet met elkaar.

Dit meisje heeft een progressieve spierziekte en voor tal van dit soort ziektes is nog geen enkele behandeling in het vooruitzicht. Laat dit kindje dan rust vinden bij God, stop de beademing en laat haar met medicijnen niet verder lijden. Want dat is ook nog een gevaar, dat ze stoppen met de beademing zal niet betekenen dat ze meteen overlijdt als ik dat zo lees. Ze zal dan stikken in haar eigen slijm wellicht? Lijkt me een vreselijke dood.

Eigenlijk zou ik alle betrokkenen een complicatie in de behandeling 'gunnen', zodat de keuze bij niemand ligt en dit meisje rust wordt gegund.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 09:49

Alle ouders met een doodziek kind hopen dat er een behandeling komt voor hun kind overlijdt.
Ondanks ik het een hele lastige kwestie vind, lijkt het eerder dat hier een kind actief in leven wordt gehouden i.p.v. dat haar leven actief beëindigd wordt. Want er wordt juist niets meer gedaan.
Ik denk dat het zusje in Egypte een vooruitzicht is van hoe het voor dit meisje gaat worden. Jarenlang aan de beademing en geen vooruitgang en geen behandeling die zou helpen om het leven te verbeteren.

Ik kan mij voorstellen dat het voor ouders bijna onmogelijk is om je kind te laten gaan, maar zouden ze voor zichzelf zo'n leven kiezen?
En het argument dat god beslist over leven en dood? Artsen mogen wel besluiten om in leven te houden, het stoppen van de behandeling zou moeten worden overgelaten aan god?

Ik denk dat een rechter niet licht zo'n besluit neemt, net zoals artsen dat niet doen. Die zijn toch opgeleid om mensen te behandelen. Waarschijnlijk staat maar een deel van de informatie in de pers en ik verwacht dat de advocaat van de ouders ook uitsluitend de informatie geeft die een zo positief mogelijk beeld schetst.

Het klinkt egoïstisch, maar ik ben blij dat ik niet in de schoenen van de ouders sta en 2 van zulke zieke kinderen heb. En ook dat ik niet in de schoenen van de artsen en rechters sta.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 10:09

Het probleem is dat de situatie nu eenmaal zo is dat het meiske nu aan die beademing zit.

Dan is het dus een actieve handeling om haar daar af te halen en ik kan me voorstellen dat je daar knap buikpijn van krijgt als ouder om de handeling te verrichten die je kind het leven zal kosten.....

Zeker als je een hoopje hebt dat er in de toekomst iets aan de aandoening gedaan zou kunnen worden / je deze hoop krijgt doordat er mensen uit soortgelijke misère weer een stuk verbeterd zijn.

Ik denk dat ik het niet aan zou kunnen zien dat ze nu zulke angsten en ellende moet doorstaan, en het dan voor mezelf zou recht praten door te zeggen van weet je wat, we gaan het echt aan God over laten. Haar in slaap brengen zodanig dat ze zeker weten geen pijn en angst voelt en hier niks van mee krijgt. En dan de beademing loskoppelen om te zien of God / haar lijf en geest hiermee door willen / kunnen gaan of ze beter weg kan zweven van deze aardkloot. Want nu ontnemen we haar de mogelijkheid om ermee te stoppen.

Maarja een ander kan net zo goed denken van als je stopt met die beademing ontneem je haar de mogelijkheid om vol te houden en te wachten op een wonder -O-

Van de zijlijn overheerst bij mij vooral 'gun die arme meid haar rust'.....
Want ik zou willen dat mijn kind geen dag langer lijdend voorwerp is bij dergelijke behandelingen %)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 10:09

Suzanne_J schreef:
Verlamd
Yasmin lijdt aan een genetische afwijking die lijkt op het syndroom van Guillain-Barré. Dat is een aandoening waarbij het lichaam de eigen gezonde zenuwen aanvalt. Door de ziekte is Yasmin grotendeels verlamd en moet ze continu beademd worden. Ze kan een beetje met haar handen en polsen bewegen en met haar ogen knipperen.
Volgens artsen van het Maastricht UMC+ is er geen zicht op herstel, lijdt Yasmin en heeft ze een sterk verminderde kwaliteit van leven. Verdere behandeling zou ‘medisch zinloos’ zijn, stelt het ziekenhuis en de doktoren willen de beademing stoppen. „Beademing is geen doel op zich, maar is erop gericht om verdere behandeling mogelijk te maken”, zei advocaat Koen Mous die het Maastricht UMC+ bijstaat tijdens het kort geding.”

Bron: https://archive.ph/jolSb

Heftige zaak, vreselijk voor alle betrokkenen… Ik geloof wel dat er duidelijke signalen van lijden zijn, anders zou het ziekenhuis niet zo stellig zijn in de datum aanhouden. Misschien maar goed dat zij de beslissing voor de ouders maken.

Edit: Hier wordt ook meer informatie gegeven over het lijden van het meisje: https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/artikel/5515670/ziekenhuis-mag-behandeling-3-jarig-meisje-stoppen-maastricht-umc

"Beademing is geen doel op zich maar erop gericht om verdere behandeling mogelijk te maken". Toch wordt er soms wel blijvend beademd, zonder kans op genezing. Bijv. bij Christopher Reeve, de voormalige Superman-acteur, die door een val van zijn paard een hoge dwarsleasie kreeg en nog jarenlang in een rolstoel aan de beademing heeft doorgeleefd. Dat was zijn eigen keuze. Ik vind dat men dat aan de patient moet overlaten of die dat wil of niet.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 10:41

Ja, maar wat wil je een meisje van drie laten beslissen? Over haar eigen leven?

Waarschijnlijk loopt ze door dit alles ook nog waanzinnig achter op haar ontwikkeling, dus ik denk niet dat ze nou bepaald wils- en/of handelingsbekwaam is om hierover te beslissen. Dan zou je moeten wachten tot ze oud genoeg is en dat lijkt me nou ook niet bepaald menswaardig.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 10:56

Citaat:
Beademing is geen doel op zich, maar is erop gericht om verdere behandeling mogelijk te maken

Hier sta ik compleet achter.

Bij Reeve, die zelf kon beslissen, werder er ook implantaten geplaats die zijn ademhaling tijdelijk over konden nemen zodat hij van de beademing af kon en hij kon praten.

Dit meisje zal door de ziekte enkel slechter worden.
Door de beademing nooit kunnen praten.
Maar ook niet kunnen spelen enz.

Zou er uitzicht op genezen zijn was dit ook nooit besloten.

Vanaf februari hebben de ouders en kindje al extra tijd gekregen.
Wat x tijd geleden nog niet mogelijk zou zijn geweest.
Jammer dat ze daar niet dankbaar om zijn...

Overigens lees ik dat er weer een kleine baby is.
Maar ook een ouder kind die dit ook heeft.
Dat begrijp ik dus niet.
Nog een kind met kans op ziekte en ellende ;(

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 10:59

Diep triest dit, alleen maar verliezers.

Als je dit kindje in leven zou willen houden zodat ze "later" zelf kan beslissen of ze wil blijven leven, verplaats je de discussie. Die discussie zal dan iets anders zijn want wat is "later", wanneer is ze in staat om zelf te beslissen, op welke leeftijd? In dit specifieke geval komt dat "later" waarschijnlijk nooit omdat ze in alle opzichten een ontwikkelingsachterstand heeft, zowel fysiek als mentaal. Welke beslissing wordt er dan door wie genomen?

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 11:03

DuoPenotti schreef:
Citaat:
Overigens lees ik dat er weer een kleine baby is.
Maar ook een ouder kind die dit ook heeft.
Dat begrijp ik dus niet.
Nog een kind met kans op ziekte en ellende ;(

Ik was ook heel veroordelend inz de baby.
Hoe kan je een potentieel kind blootstellen aan het risico van zo'n zware aandoening?
Maar als ik de uitspraak van de rechter interpreteer dan is pas maart van dit jaar aangetoond dat het gaat om een erfelijke aandoening en toen was de baby er natuurlijk al (of was moeder zwanger).

https://uitspraken.rechtspraak.nl/detai ... :2025:6034

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 11:09

Petpa schreef:
Ik was ook heel veroordelend inz de baby.
Hoe kan je een potentieel kind blootstellen aan het risico van zo'n zware aandoening?
Maar als ik de uitspraak van de rechter interpreteer dan is pas maart van dit jaar aangetoond dat het gaat om een erfelijke aandoening en toen was de baby er natuurlijk al (of was moeder zwanger).

https://uitspraken.rechtspraak.nl/detai ... :2025:6034

Maar dat oudere kind heeft hetzelfde?

Maar goed als ze echt niet anders wisten dan geldt mijn uitspraak uiteraard niet.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 11:13

xPabloBokt schreef:

Waarschijnlijk loopt ze door dit alles ook nog waanzinnig achter op haar ontwikkeling, dus ik denk niet dat ze nou bepaald wils- en/of handelingsbekwaam is om hierover te beslissen. Dan zou je moeten wachten tot ze oud genoeg is en dat lijkt me nou ook niet bepaald menswaardig.

Dat merk je toch ook aan een klein kind of die wel of niet nog graag leeft. Ik vind dat dat kind mag beslissen op een of andere manier, en anders toch de ouders. Het is niet zo dat het kind hersendood is of in onomkeerbare coma ligt. Dan zou ik ook zeggen, stop de beademing maar.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 11:17

anjali schreef:
xPabloBokt schreef:

Dat merk je toch ook aan een klein kind of die wel of niet nog graag leeft. Ik vind dat dat kind mag beslissen op een of andere manier, en anders toch de ouders. Het is niet zo dat het kind hersendood is of in onomkeerbare coma ligt. Dan zou ik ook zeggen, stop de beademing maar.

Dat hebben de verpleegkundigen dan ook aangegeven, dat ze merken dat het meisje steeds somberder wordt en doodsangsten uit staat als ze haar moeten verzorgen en behandelen. Dat lijkt mij signaal genoeg.