dorothea schreef:Voor de ‘50-plussers’ onder ons (oftewel iedereen met ouders van rond 75 of ouder). Je wordt er momenteel mee doodgegooid: hou de bejaarde mensen in de gaten, zorg dat ze voldoende drinken, zorg voor verkoeling etc.ect.. Mijn ouders zijn respectievelijk 81 en 82 jaar, redelijk bejaard dus, maar ze zien me aankomen. Pap, let op, drink je wel voldoende? ‘Ja, een borreltje extra’ als je dat wil, krijg ik dan te horen. Mijn moeder zegt dat ze ‘best veel’ drinkt. Zeker ‘s ochtends een kopje thee en een kopje koffie, ‘s middags ook een kopje thee en ‘s avonds ook zeker nog een kopje thee. En water? Nee, dat wordt een beetje teveel.
Ze gaan echt niet naar hun kleine meisje van 55 jaar luisteren. Ze weten zelf wel wat goed voor ze is, en als ik heel eerlijk ben moet ik ze een beetje gelijk geven. Het zijn geen peuters meer, ze hebben er al een heel leven opzitten en dan kom ik/tv/de overheid bepalen dat ze het anders moeten doen. Ik zou er ook obstinaat van worden.
Ik vermoed dat mijn ouders niet de enige zijn die er zo instaan, hoe gaan jullie daar mee om?
Zou dit niet meer zijn om mensen die minder mobiel zijn wat bij te staan?
Ze moeten 2 liter water per dag drinken, maar die ouwe menskes kunnen soms geen fles van 2 liter meer tillen, en vaker heen en weer kan ook een opgave zijn, dan is het wel handig als er iemand even die fles bij hun sofa neerzet. Of bijvoorbeeld zorgt voor een koelboxje die in het stopcontact kan om hun flessen frisser te houden.
Met dit weer wil je ook geen 80 jarige man of vrouw door de tuin sturen om de flessen water uit de schuur te gaan halen, dus handig als die al even in huis staan. Er even boodschappen gedaan worden zodat nonkel Gérard niet met 34 graden op zijn fietsje naar de supermarkt hoeft, etc.