hitte, bejaarde ouders en voldoende drinken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 16:50

dorothea schreef:
Voor de ‘50-plussers’ onder ons (oftewel iedereen met ouders van rond 75 of ouder). Je wordt er momenteel mee doodgegooid: hou de bejaarde mensen in de gaten, zorg dat ze voldoende drinken, zorg voor verkoeling etc.ect.. Mijn ouders zijn respectievelijk 81 en 82 jaar, redelijk bejaard dus, maar ze zien me aankomen. Pap, let op, drink je wel voldoende? ‘Ja, een borreltje extra’ als je dat wil, krijg ik dan te horen. Mijn moeder zegt dat ze ‘best veel’ drinkt. Zeker ‘s ochtends een kopje thee en een kopje koffie, ‘s middags ook een kopje thee en ‘s avonds ook zeker nog een kopje thee. En water? Nee, dat wordt een beetje teveel.
Ze gaan echt niet naar hun kleine meisje van 55 jaar luisteren. Ze weten zelf wel wat goed voor ze is, en als ik heel eerlijk ben moet ik ze een beetje gelijk geven. Het zijn geen peuters meer, ze hebben er al een heel leven opzitten en dan kom ik/tv/de overheid bepalen dat ze het anders moeten doen. Ik zou er ook obstinaat van worden.
Ik vermoed dat mijn ouders niet de enige zijn die er zo instaan, hoe gaan jullie daar mee om?

Zou dit niet meer zijn om mensen die minder mobiel zijn wat bij te staan?
Ze moeten 2 liter water per dag drinken, maar die ouwe menskes kunnen soms geen fles van 2 liter meer tillen, en vaker heen en weer kan ook een opgave zijn, dan is het wel handig als er iemand even die fles bij hun sofa neerzet. Of bijvoorbeeld zorgt voor een koelboxje die in het stopcontact kan om hun flessen frisser te houden.

Met dit weer wil je ook geen 80 jarige man of vrouw door de tuin sturen om de flessen water uit de schuur te gaan halen, dus handig als die al even in huis staan. Er even boodschappen gedaan worden zodat nonkel Gérard niet met 34 graden op zijn fietsje naar de supermarkt hoeft, etc.

BigOne

Re: hitte, bejaarde ouders en voldoende drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 17:35

Hoezo flessen? Ze hebben in België toch ook een keukenkraan?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 21:31

BigOne schreef:
Hoezo flessen? Ze hebben in België toch ook een keukenkraan?

Als je het kraanwater hier te zuipen vind wel ja :+. Waar ik woon smaakt het vies :')

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 21:39

Ik ben 62 en ik drink ook altijd veel te weinig. Mijn kinderen en man zeggen het continu tegen mij, maar het lukt mij gewoon niet.
Op mijn werk zet ik dan zo'n waterfles op mijn bureau, maar aan het eind van de dag is de fles nog helemaal vol.
Thuis heb ik gelukkig airco.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 21:43

Electra63 schreef:
Ik ben 62 en ik drink ook altijd veel te weinig. Mijn kinderen en man zeggen het continu tegen mij, maar het lukt mij gewoon niet.
Op mijn werk zet ik dan zo'n waterfles op mijn bureau, maar aan het eind van de dag is de fles nog helemaal vol.

Wat heeft de airco met je vochtinname te maken?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 22:05

Juist met de airco aan genoeg blijven drinken... Je krijgt minder dorst als het door de airco koel blijft binnen maar je zweet ongemerkt toch, dus ontstaat er zo ook een vocht tekort in je lichaam.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 22:05

Nou, ik ben ook 62 en ik drink heel veel. Ik ga nooit de deur uit zonder een flesje drinken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 22:16

Ik noem het wel op bij mijn vader van 90. Is uit bezorgdheid, niet uit bemoeizucht. Hij probeert ook wel om voldoende te drinken. Toevallig kwam het vorige week bij een bezoek aan de huisarts ook aan de orde. Dat is een betere stok achter de deur.

Van de warmte heeft mijn vader niet zoveel last. Dit is eigenlijk echt zijn lievelingstemperatuur. Hij is echt een koukleum :D

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 22:28

Tja oud en eigen-wijs.
De sterke generatie 'boven ons' is altijd goed geweest in 'eigen boontjes doppen', maar vinden het maar moeilijk om hulp of advies te accepteren.
Voor ons, als kinderen, nogal eens frustrerend.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 22:41

Niet enkel eigenwijs, maar ook 40+ jaar geleden kon je dat soort acties veel makkelijker uithalen ook op wat oudere leeftijd, simpelweg omdat de hitte niet zo was als nu. En hun referentiekader is vroeger. Ik heb die gesprekjes met mijn moeder ook wel, dat er stomweg nu dingen niet kunnen qua zomers buiten actief zijn die in haar en mijn jeugd geen probleem waren. Dat is lastig omschakelen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 22:45

In principe krijg je gewoon dorst als je te weinig vocht neemt, dus ik snap het probleem niet zo bij mensen die nog gewoon bij hun volle verstand zijn. Ik erger me ook kapot aan de betutteling vanuit de overheid tegenwoordig. En al die weeralarmen als het boven de 20 (of onder de 10) graden wordt.
Dit is nou eens gewoon lekker weer.
Ik drink volgens de maatstaven altijd te weinig. Ik drink soms zelfs de hele dag niet. Is niet erg. Als ik het nodig heb krijg ik vanzelf dorst. In de woestijn dronk ik 6 liter per dag. Vóór het ontbijt had ik al anderhalve liter op zonder moeite. De natuur regelt het in de meeste gevallen vanzelf wel.
Zolang mensen nog gewoon in orde zijn, zou ik niet gaan vragen of mensen wel opletten dat ze genoeg drinken. Wat wil je als antwoord dan? Ja mama?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 22:51

Dorine92 schreef:
In principe krijg je gewoon dorst als je te weinig vocht neemt, dus ik snap het probleem niet zo bij mensen die nog gewoon bij hun volle verstand zijn. Ik erger me ook kapot aan de betutteling vanuit de overheid tegenwoordig.

Dat is bij ouderen dus niet meer zo. De dorstprikkel verminderd met de jaren, dat komt soms ook door medicijngebruik.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 23:02

Ik check mijn moeder van 81 wel.
Ik bel en vraag of ze het nog trekt met die hitte. En dat ze lekker stukjes water meloen in de koelkast kan zetten om af en toe te pakken..lekker zoet.
Niks dwingends zeggen. Ze zijn niet achterlijk

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 23:03

fransje23 schreef:
Dorine92 schreef:
In principe krijg je gewoon dorst als je te weinig vocht neemt, dus ik snap het probleem niet zo bij mensen die nog gewoon bij hun volle verstand zijn. Ik erger me ook kapot aan de betutteling vanuit de overheid tegenwoordig.

Dat is bij ouderen dus niet meer zo. De dorstprikkel verminderd met de jaren, dat komt soms ook door medicijngebruik.

Dorst prikkel verdwijnt na je 65e begreep ik

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 23:31

Oh wow weer wat geleerd

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 23:36

Goof schreef:
Electra63 schreef:

Wat heeft de airco met je vochtinname te maken?

Niets :D
Was meer omdat we airco hebben, is het niet bloedheet in ons huis.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 07:27

Goof schreef:
Ze zijn volwassen en bij hun volle verstand. Het is niet eens bij me opgekomen om mijn eigen ouders te bellen om ze te zeggen dat ze goed moeten drinken. Ze zien me aankomen 8)7

Haha, dit dus.
Verder heeft mijn moeder haar jeugd in de tropen doorgebracht, die maakte je niets wijs hoor. Die zou mij eerder kunnen vertellen hoe ik de warmte moet overleven.
Overigens leven beiden niet meer, mijn vader overleed met 82 jaar, mijn moeder werd 87. Maar hun overlijden had niets met de warmte te maken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 07:45

Houden jullie ouders niet van ijs? Anders lekker waterijsjes in de vriezer gooien. Alle beetjes helpen

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-25 07:46

Mijn moeder weet trouwens dat ze te weinig drinkt, maar ze denkt er gewoon niet aan (dorstprikkkel). Ik had al eens geopperd om dan op bepaalde plekken in huis waar ze vaak komt een flesje/glas water neer te zetten zodat ze er aan herinnerd zou worden en gelijk wat zou kunnen drinken. Vond ze een prima idee. Dit is inmiddels al maanden geleden. Nog geen flesje gezien *zucht*

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 07:56

Wat ook heel goed is is ze een flesje sportdrank zoals Aquarius bv te laten drinken, geen AA ivm veel suiker.
Die tip kreeg ik van de MDL arts toen ik met uitdrogingsverschijnselen opgenomen was dus sindsdien heb ik dat altijd in huis.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 08:35

Je hoeft geen 65+ te zijn om geen dorstprikkel meer te hebben hoor :) Hier moet echt de waterfles in het zicht staan anders maar 2 koffie 's morgens en de rest van de dag niks.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 08:39

Mijn moeder van 88 was de meest eigenwijze die ik kende, met warm weer gerust de cv hoog aan, deuren en ramen open op de zonkant. Koop je een ventilator voor haar, gebruik je m ook? Ja hoor, kom je daar staat die gewoon op zolder. Stand van de temperatuur van het waterbed op levensgevaarlijk. En maar klagen dat het zo warm is....Drinken deed ze dan wel weer meer dan voldoende.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 09:12

Hier hebben zowel wij als mijn ouders (eind 60) de gewoonte aangeleerd om bij de koffie altijd een glas water te drinken. Dat zit er na al die jaren zo ingesleten dat het niet eens meer een vraag is maar er gewoon standaard een glas en fles op tafel komt bij de koffie.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 09:37

chanicha schreef:
Wat ook heel goed is is ze een flesje sportdrank zoals Aquarius bv te laten drinken, geen AA ivm veel suiker.
Die tip kreeg ik van de MDL arts toen ik met uitdrogingsverschijnselen opgenomen was dus sindsdien heb ik dat altijd in huis.

AA kan wel, maar dan de isotone. En van AA ook de isotone. Er is zelfs isotoon alcoholvrij bier, ook dat is prima eigenlijk. Zolang het maar isotoon is :D

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 12:17

Mijn moeder appte me gisteren dat het wel meeviel, ze had buiten onder de overkapping lekker staan strijken midden op de dag. :')