Leeftijd kinderwens

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 08:33

Ik was bijna 37, bij mij kwam de wens ook pas laat. Ik was wel al lang samen. Na een half jaar na het stoppen met anticonceptie zwanger. Mijn vriend is 5 jaar ouder.

Nps, opa’s en oma’s zijn inderdaad ouder. In mijn geval aan beide kanten wel al kleinkinderen. Het voordeel was juist ook dat ze al met pensioen zijn/net gingen en graag wilden oppassen zonder dat dat in een werkweek ingepast moest worden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 08:42

Moeilijk. Kinderen zijn eigenlijk altijd een egoïstische keuze. Het kind kiest er niet voor. Jij kiest ervoor een kind in deze wereld te zetten met alle problemen die hij/zij later gaat ervaren in deze wereld/maatschappij. Beetje filosofisch maar ik denk daar de laatste tijd steeds meer aan. Je wordt op deze wereld gezet om te werken voor een huis wat je niet kan betalen, als er al huizen zijn. En dan alle klimaat en stikstofshit en de oorlogen met honger, doden en migratieshit. Het is soms lastig om ook de mooie dingen te blijven zien. Dus ik snap de opmerking van Mars zeker wel. Waarom? Omdat jij het wil?

Over leeftijd. Tja tegenwoordig worden vrouwen sowieso later moeder. Op social media kom ik zelfs heel oud tegen en dan vind ik dat je je kind nog meer ontneemt. Ik zie het aan een collega die eind 20 ouders verloor aan ouderdom. Voor mijzelf vind ik tot 35 acceptabel, daarna niet meer. Maar dat is een persoonlijke mening. Het is dat het bij mij ongepland kwam, anders had ik zeer waarschijnlijk geen kinderen gehad. En dat had ook helemaal prima geweest. Ik ben geen oermoeder. Ik heb nu nog een leven voor me liggen en ben niet tot aan mijn pensioen aan het zorgen. Heerlijk om die vrijheid weer te hebben.

Ik zou overleggen met je vriend hoe hij het ziet, praat erover.

SansaS

Re: Leeftijd kinderwens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 08:47

Je weet ook niet hoe het leven loopt.

Hier 32 en ik ben onvruchtbaar dankzij de chemokuren, maar een jaar geleden dacht ik nog oh mochten we toch ooit willen het kan nog. Niet wetende toen de kanker de bocht om zou komen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 08:57

Miss_Mii21 schreef:
Inmiddels gaat de teller bijna richting 34(september). Door allerlei omstandigheden is het er nog niet van gekomen. Recent (oktober) eerste huis gekocht, mijn inmiddels vriend ook, dus dat moeten we ook nog oplossen.
Ik begin het erg benauwd te krijgen, de tijd tikt door, straks is het te laat/kan het niet meer.
Anderzijds net beiden eerste huis gekocht, met een paard is er 0 kind budget (en tijd)en we zijn nog niet zo lang samen. Normaal zeg je kijk het even jaar of 2 jaar aan. Maar straks kan het niet meer/werkt het niet meer/ben ik te oud....

Zijn er hier bokkers die ook op oudere leeftijd aan kinderen begonnen?

En dan is er ook nog zoiets als ontpillen. Dat kost ook tijd. Recent las ik dat je vruchtbaarheid vanaf 35jr erg afneemt.
Ik begin het erg benauwd te krijgen....

vraag jezelf eerst maar eens af of je echt een kind wil.
als ik dit lees is het net of je als zovelen aan een verwachting wil voldoen.
Komt bij iedereen tegenwoordig wel in deze positie zit. Lang studeren....Zo makkelijk komt men ook niet meer aan een huis en thuis bij de ouders is op 25+ leeftijd daarom ook heel gewoon.
Zie veel vrouywen rond de 40 hun eerste krijgen.

geloof mij, een leven zonder kinderen is ook heel fijn.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 09:03

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 09:06

Captain schreef:
Is dit met diezelfde partner als dit topic van vorig jaar?

[VSW] Paard en kinderwens

Die link had ik nog niet gelegd maar dat is een veel groter issue dan de leeftijd.
Als de situatie en de vriend hetzelfde zijn, dan zou het een dikke nee zijn. En dat staat nog los van de leeftijd.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 09:12

Vooreerst moet je imo uitmaken hoe graag jij kinderen wil.

IS het een levenseis, of is het een optie omdat het zo hoort?

Indien een levenseis en je vriend staat er ook voor open, zou ik zeggen: ga ervoor. Uiteindelijk komt zoiets wel op zijn pootjes terecht.
De enige maar dat je hebt, is dat je inderdaad nog niet weet hoe standvast je relatie is. Dus er is in een dergelijk geval wel een risico dat je vroeg of laat Single mom wordt. Aan jou om te beslissen of dat een optie is (ook genoeg mensen die bewust single mom worden bijvoorbeeld) of absoluut geen optie.

Indien absoluut geen optie of je wil eventueel kinderen omdat het zo hoort, zou ik het gewoon allemaal even op zijn beloop laten, kijken hoe de relatie evolueert. En van daaruit kijken hoe het loopt.

Ik ben inmiddels 37, heb ook even een fase gehad van, ohjee, straks ben ik te oud, en kinderen "horen". Maar eigenlijk heb ik inmiddels beseft dat ik gewoon nooit wil zwanger zijn en geen koters wil opvoeden, dus ik ben héél gelukkig dat ik niet toegegeven heb aan de maatschappelijke druk en kinderen gemaakt omdat het zo hoort en ik straks te "oud" ben. De wetenschap staat inmiddels ook ver genoeg, imo heb je zeker tijd tot rond je 40 ste.

Edit: als het een nieuwe vriend is: hoe staat hij er tegenover? wil hij uberhaupt kinderen en op welke termijn?

Als het die vriend van het topic is: Ditch je vriend of begin niet aan kinderen, er zijn al problemen voordien, dit wordt dan enkel erger, en jij zal er uiteindelijk voor opdraaien.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 09:13

Thuis goed over praten. Als je een kinderwens hebt zul je ook keuzes moeten maken richting die kinderwens. Geen tijd: maak tijd. Als jullie hier alle twee hetzelfde in staan dan zou ik hier heel bewust keuzes in maken en ervoor gaan.
Ik wilde op mijn 30e moeder worden maar het duurde 7 jaar voordat ik zwanger was. Niet heel erg bemoedigend begrijp ik, maar dat kan dus ook nog gebeuren. Als ik dat geweten had, was ik er eerder aan begonnen.
Ik heb op mijn 37e een gezonde dochter gekregen en daarna op mijn 38e en 39e nog eens een miskraam gehad. Ook niet erg bemoedigend, maar dat risico wordt ook groter.
Maar er zijn ook vrouwen die op hun 43e moeder worden van een gezond kind.
Ik zou het er niet op gokken, maar dat komt waarschijnlijk door mijn eigen ervaring.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 09:22

Mijn ervaring: met paarden is het NIET goed te combineren. Ik zou dus kiezen, of een kind, of paarden. Ik heb beide. :D Maar vind het absoluut geen aanrader en ik zou het nooit weer zo aanpakken.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 09:48

Suzanne F. schreef:
Captain schreef:
Is dit met diezelfde partner als dit topic van vorig jaar?

[VSW] Paard en kinderwens

Die link had ik nog niet gelegd maar dat is een veel groter issue dan de leeftijd.
Als de situatie en de vriend hetzelfde zijn, dan zou het een dikke nee zijn. En dat staat nog los van de leeftijd.

Inderdaad, als je vriend nog steeds dezelfde instelling heeft, denk dan aub heel goed na. Je gaat alles rondom je paard zelf moeten oplossen, wat met een kind erbij echt heel moeilijk is soms. Hier 4 paarden aan huis, 2 kinderen (waarvan 1 nog een baby) en een vriend die met heel veel zuchten en mopperen soms helpt bij de paarden, dus ik weet waarover ik spreek.

Om op je vraag te antwoorden: wij waren ook "laat", ondanks dat we al 19 jaar samen zijn (we twijfelden erg lang of we wel kinderen wilden). 33 jaar bij de eerste en 36 jaar bij de 2de, mijn vriend is vijf jaar ouder. Elke keer relatief vlot zwanger geworden (bij de tweede zelfs al na twee maanden). Ik heb collega's die rond hun 39ste nog baby's kregen.

Hoe lang zijn jullie samen? Zou toch zeker eerst elkaar goed willen leren kennen, want een baby en slapeloze nachten kan echt enorm veel druk op je relatie leggen.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 09:57

AnnoNiemand schreef:
Mijn ervaring: met paarden is het NIET goed te combineren. Ik zou dus kiezen, of een kind, of paarden. Ik heb beide. :D Maar vind het absoluut geen aanrader en ik zou het nooit weer zo aanpakken.

Hier zie ik dan weer echt geen probleem in ontstaan. Ik ken niet anders dan mensen welke het allebei hebben, ook met meerdere (wedstrijd)paarden. Ik heb ze aan huis (24/7 buiten met inloop) en vind het weinig tijd kosten. Mijn man helpt ook als het nodig is bij de paarden, dat is wel heel fijn. Als kind het straks leuk vindt komt er nog een kinderpony bij, ruimte genoeg.

Wij hebben wel ook wat verder in de toekomst gekeken, hebben natuurlijk geen glazen bol hoe alles zal verlopen. Maar onze ruime hoge garage kan verbouwd worden tot compacte woning, dat gebeurt wel meer in onze gemeente dat deze bij de woning betrokken kan worden of als aanleunwoning kan worden ingezet. Hier zou ons kind dan een vrijstaand huisje hebben op eigen terrein wanneer de woningmarkt nog steeds zo dramatisch is dan. Daarnaast bouwen we een spaarpot op voor zaken als studie/rijbewijs etc.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 10:04

Vrienden van me begonnen vrij snel in de relatie aan kids, ook omdat zij al tegen de 40 liep en ze wilde gewoon heel graag kids. Het duurde bij hun wel even, ik geloof bijna een jaar. Maar ze hebben geen 'hulpmiddelen' gebruikt. Puur natuur dus. Ze hebben er nu twee, de tweede keer was ze veel sneller zwanger.
Feit is nog steeds dat ze elkaar nog maar 2 jaar kenden. De vrouw begint nu wel erg anders in de relatie te staan. Haar doel was kids krijgen en dat is nu voltooid en onbewust heeft dat toch wel zwaar gewogen in de keuze om voor deze relatie te gaan. Het is voor haar onbewust zo belangrijk geweest om kids te krijgen, dat ze er minder op heeft gelet of ze eigenlijk wel bij elkaar passen, of dat het misschien in die tijd rooskleuriger leek. Door haar sterke wens heeft ze dus eigenlijk bepaalde dingen meer geaccepteerd, of er minder op gelet, om maar bij elkaar te kunnen blijven.

Jij bent bijna 34 en ik heb er geen verstand van, maar volgens mij hoef je nu nog niet extreem te haasten. De ervaring die ik heb/ken met ontpillen is dat het precies 1 maand tijd koste :+ Een goede relatie hebben voordat je er aan begint is zoveel belangrijker dan een jaar eerder of later. Ik ben zelf 33 en heb twee paarden en een fulltime baan. Ik wil geen kids maar ook mét man zou ik niet weten hoe ik het zou moeten regelen allemaal. Ik lijkt me vreselijk om mijn dagen zó strak te moeten inplannen en alsnog tijd te kort te komen. Ik kom nu al tijd te kort, heb nieteens tijd voor fitness. Al helemaal als je zelf herstellende bent van een bevalling, geen financiële buffer hebt en ook nog paarden te onderhouden hebt waar je vriend niet aan mee wil werken. Ik denk dat ik het scenario veel rooskleuriger zou inzien als ik zou weten dat man er ook voldoende tijd voor heeft (parttime werkt), er ouders zijn die graag op willen passen, de paarden aan huis staan, man meehelpt met uitmesten en voeren en er een ruime financiële buffer is om bijv. wat extra ouderschapsverlof te nemen of parttime te gaan werken.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 10:35

Ontpillen kan je ook gewoon nu vast aan beginnen he, als je nog geen kinderen wilt, zijn er genoeg andere (niet hormonale) oplossingen, om te voorkomen dat je zwanger wordt.

Qua situatie, tja, als jullie beide kinderen willen en je relatie zit goed, dan waarom niet. Maar als je twijfelt, dan zegt mij dat al heel veel. Ik zou bij twijfel (aan relatie of rijd/geld voor een kind) er niet aan beginnen. Hoe groot de wens ook is.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 11:12

Ontpillen kun je alvast aan beginnen, dat scheelt alweer. Als je de sensiplan cursus doet, en die methode voorlopig als anticonceptie gebruikt, kun je hem straks als je er wel voor wilt gaan precies omgekeerd gebruiken, namelijk precies gaan hobbelen als je bevrucht kunt gaan worden. Als jullie beide vruchtbaar zijn is het dan zo raak omdat je heel goed weet wat je doet.
Veel mensen hier op bokt zijn nogal kortzichtig over deze methode omdat ze geen idee hebben wat het inhoudt, maar je kunt bij vragen altijd een pb sturen. Of hen even opbellen voor een uitleg over de methode. Ze kunnen je goed te woord staan.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 11:14

Een kind heeft stabiliteit nodig. Kun je dat bieden in deze situatie?

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 11:16

Dorine92 schreef:
Ontpillen kun je alvast aan beginnen, dat scheelt alweer. Als je de sensiplan cursus doet, en die methode voorlopig als anticonceptie gebruikt, kun je hem straks als je er wel voor wilt gaan precies omgekeerd gebruiken, namelijk precies gaan hobbelen als je bevrucht kunt gaan worden. Als jullie beide vruchtbaar zijn is het dan zo raak omdat je heel goed weet wat je doet.
Veel mensen hier op bokt zijn nogal kortzichtig over deze methode omdat ze geen idee hebben wat het inhoudt, maar je kunt bij vragen altijd een pb sturen. Of hen even opbellen voor een uitleg over de methode. Ze kunnen je goed te woord staan.

Ik denk dat TS eerst moet bepalen of ze echt kinderen wil en of haar partner daar hetzelfde in staat voordat ze dit doet. Als dat gesprek namelijk niet goed verloopt is dit niet nodig omdat het ergens ook gewoon een risico is.

En nee, ik geloof echt wel dat het de juiste methode kan zijn om je lijf tijdig voor te bereiden op een zwangerschap, maar dan moeten wel alle basisvlaggen op groen staan, dat áls het gebeurt (het vergt namelijk echt wel veel punctualiteit) dat dat ook gewoon oké is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 11:17

Nessie schreef:
AnnoNiemand schreef:

Hier zie ik dan weer echt geen probleem in ontstaan. Ik ken niet anders dan mensen welke het allebei hebben, ook met meerdere (wedstrijd)paarden. Ik heb ze aan huis (24/7 buiten met inloop) en vind het weinig tijd kosten. Mijn man helpt ook als het nodig is bij de paarden, dat is wel heel fijn. Als kind het straks leuk vindt komt er nog een kinderpony bij, ruimte genoeg.

Wij hebben wel ook wat verder in de toekomst gekeken, hebben natuurlijk geen glazen bol hoe alles zal verlopen. Maar onze ruime hoge garage kan verbouwd worden tot compacte woning, dat gebeurt wel meer in onze gemeente dat deze bij de woning betrokken kan worden of als aanleunwoning kan worden ingezet. Hier zou ons kind dan een vrijstaand huisje hebben op eigen terrein wanneer de woningmarkt nog steeds zo dramatisch is dan. Daarnaast bouwen we een spaarpot op voor zaken als studie/rijbewijs etc.

Ja maar even realistisch. Jij bent nu zwanger dus hebt nog geen echte ervaring met hoe het daadwerkelijk is om paarden en kinderen te combineren. Natuurlijk zijn er genoeg mensen die het combineren. En dan kan het er uit zien alsof dat goed te doen is. Maar vaak weet je ook niet precies onder welke stress die mensen precies uit het zicht, achter de voordeur staan :=

Het komt toch wel bijzonder vaak voor dat je er voor er een baby is, makkelijker over kan denken dan wanneer je eenmaal moeder bent geworden. Wat nu aanvoelt als 'ik vind het weinig tijd kosten' kan, zeker met kleine kinderen, een schier onhaalbare taak lijken.

Volgens mij komen de meeste mensen er toch vrij snel achter dat het wel te combineren is, maar dat de hoeveelheid stress en schuldgevoel te veel is. Dat je als je bij paarden bezig bent, schuldgevoel hebt richting je baby want die moet je weer uit handen geven. En zit je urenlang vast aan je baby met krampjes / kan niet slapen / wat dan ook dan heb je niet echt de rust om daar in mee te gaan want de paarden hebben ook dingen nodig. Het is echt super vervelend als je beide dingen maar half kan doen.

En dan komt er vaak ook nog werk bij. Huishouden. Andere huisdieren / zorgtaken. Je wilt wat tijd met je man / familie / vrienden.
Wie weet wat voor hobbies mensen nog meer hebben om even de stad in te gaan ofzo. En dan moet je ook nog proberen om genoeg slaap van enige substantiele kwaliteit te krijgen. Wat met een beetje pech al niet lukt al zou je hele dagen thuis zitten zonder enige andere verantwoordelijkheid dan het moederschap.

Ik denk dat het vrij zeldzaam is als mensen paarden aan huis kunnen combineren met het moederschap zonder daarbij heel veel stress en schuldgevoel en tekort schieten te ervaren :knuffel:

En dat je dan toch meestal wel het geluk moet hebben van weinig andere dingen om handen / veel hulp / een behoorlijk makkelijk kind of dat je zelf niet zulke hele hoge eisen stelt aan hoe je de verschillende functies wilt invullen want dat helpt ook tegen het krijgen van schuldgevoel natuurlijk :')

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 11:19

Dorine92 schreef:

Oh ja ik houd van Sensiplan! Nina Pierson heeft dat ook gedaan, dat artikel kun je hier lezen:

#2 Bonus: Mag ’t wat bekender? - by Nina Pierson https://share.google/nrwWcJXpNOzpyedXG

Daarna schreef ze over haar abortus omdat Sensiplan toch niet helemaal goed ging.

#39: Mijn Abortus Ervaring - by Nina Pierson - Vrouw'en https://share.google/vDd6PB2Lim9DAwyhk

Overigens is ze een jaar later weer ongepland zwanger geraakt en heeft het toen gehouden.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 11:24

Nessie schreef:
AnnoNiemand schreef:

TS heeft haar paard in pension en bij zulke paardeneigenaren ken ik het juist niet anders dan dat het ophoudt zodra er kinderen zijn :\

Enige dames met (jonge) kinderen die ik tegenkom op wedstrijd hebben ruim genoeg geld om niet te hoeven te werken en daarbovenop ook nog opvang of oppas te kunnen betalen. Of ze werken in de paarden en dan is het ook anders uiteraard. Het kan dus zeker wel :j maar niet als je Jan Modaal bent zeg maar.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 11:33

AnnoNiemand schreef:

Mijn ervaring is precies andersom. Ben enorm bang gemaakt dat het niet te doen zou zijn, maar ik ervaar het net als Nessie anders. Heb een twee jonge kinderen, werk 32 uur (wel hele flexibele job) en twee paarden aan huis, wel zo efficient mogelijk ingericht qua zorg. Heb een man die ook veel werkt, maar vrijwel nooit savonds. Dus nadat de kleintjes naar bed zijn eigenlijk altijd handen vrij. Maar kan me voorstellen dat het qua kosten wel ook moet kunnen want zowel paard als kinderen vragen veel van je bankrekening.

Qua leeftijd en kinderwens heb ik verder niks toe te voegen.. geen specicifieke ervaring met de gestelde vraag.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 11:39

@pmarena; Ik ben inderdaad nog niet bevallen, dus helemaal kan ik niet meespreken behalve van de meevallende ervaringen van kennissen/vriendinnen. Gelukkig heb ik sowieso een heel betrokken vader/man. Uit handen geven als in dat de baby bij hem blijft als ik ga rijden, dat is naar mijn idee geen enkel schuldgevoel waard. Een kind heeft 2 ouders welke beiden net zo betrokken moeten zijn. Hij zal het net zo goed oppakken ook met de nachten, krampjes etc. Daarnaast heb ik mijn zus als bijrijder, welke mijn paard ook op Z-niveau traint tweemaal per week en deze hengst kun je gerust een week (nog wel meer) laten staan en opstappen en wegrijden.

Het is wel prettig om inderdaad een betrokken partner te hebben en de paarden aan huis te hebben met 10 minuten werk eraan per dag, een zeer goede bijrijder op hetzelfde wedstrijdniveau, behulpzame familie en voldoende financiële middelen voor opvang/oppas. Daarnaast fitness ik tijdens werktijd op werk, wat ook in tijd scheelt. Maar waar beiden een wens voor een gezin hebben en elkaars hobby’s/sport respecteren is een weg.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 11:41

TS, in alle topics die je (al dan niet recent) hebt geopend schrijf je steeds over alles wat je vriend niet wil en vervelend vindt. Ik vind je best wel negatief over hem. Is dit de man waar je van houdt of is hij alleen bedoelt als zaadschieter? Wil hij wel een kind en vindt hij zichzelf geschikt als vader (wat iets willen en er geschikt voor zijn is ook weer verschillend)?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 11:49

Urbanus schreef:
Dorine92 schreef:

Oh ja ik houd van Sensiplan! Nina Pierson heeft dat ook gedaan, dat artikel kun je hier lezen:

#2 Bonus: Mag ’t wat bekender? - by Nina Pierson https://share.google/nrwWcJXpNOzpyedXG

Daarna schreef ze over haar abortus omdat Sensiplan toch niet helemaal goed ging.

#39: Mijn Abortus Ervaring - by Nina Pierson - Vrouw'en https://share.google/vDd6PB2Lim9DAwyhk

Overigens is ze een jaar later weer ongepland zwanger geraakt en heeft het toen gehouden.

:')

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 12:10

Ik heb altijd geroepen dat ik geen kinderen wil. Maar de tijd tikt (28), ik woon nog thuis zonder vriend...
En ergens het idee dat ik dus überhaupt geen kind kan krijgen, want geen leuke vriend, raakt me ergens wel.

Ik weet dat er opties zijn hoor maar daar zou ik persoonlijk zelf nooit voor kiezen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 14:01

Ontpillen... je weet dat je door 1 dag de pil niet juist te gebruiken je gewoon zwanger kunt raken?