Ik denk ook dat het wegvallen van hobbies enzo er veel mee te maken had, dat je je toch wat 'gekooid' voelt als jongere met onzeker vooruitzicht en het gevaar van een potentieel dodelijk virus mee naar huis nemen naar je familie

Ik was wel des te blijer dat we niet voor het kort voor de uitbraak bezochte 'natuurlijk onderwijs' B1 schooltje hadden gekozen want het risico is bij zoiets toch hoger dat ze de regels aan hun laars lappen en allemaal maar onzin vinden, terwijl wij juist wel graag even afstand hielden en het het risico niet waard vonden.
Mensen die hun kinderen echt aan het onderwijs willen onttrekken gaan toch vaak naar het buitenland.
Hongarije is natuurlijk een soort paradijs voor Nederlandse wappen en in andere landen zijn ze ook een stuk makkelijker qua leerplicht blijkbaar.
Kimmie: als het gebruikelijk is in een land dat kinderen het bedrijf van ouders overnemen, dat is natuurlijk mooi maar als ouder zou ik het inderdaad wel als mijn verantwoordelijkheid voelen om ze een wat bredere basis mee te geven
Je weet immers nooit wat de toekomst precies brengt en ik zou het ook niet fair vinden om hun de kans te ontnemen om hun hart in andere richting te kunnen volgen als blijkt dat ze echt niet gelukkig zouden worden van het overnemen van het betreffende bedrijf

Maar hoe je daar in staat is zowel een cultuur als een persoonlijk karakter dingetje denk ik.
Mijn insteek is dat ik wel bepaalde wensen en toekomstvisies kan hebben, maar kind heeft eigen behoeftes en of ik dat nou leuk vind of niet... is het imo het aller-aller belangrijkst dat kind het leven kan leiden waar die zich fijn bij voelt, en vorm kan geven zoals bij hem / haar past zodat ze zichzelf niet een burn-out / depressie of wat dan ook in werken in hun volwassen leven