Kind niet naar school en ook geen thuisonderwijs...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Onderwijs is nodig in het leven? En welk onderwijs?

Nee,de natuur bepaald het tempo en ze leren het vanzelf zonder hulp.
8 (1%)
Ja, zonder onderwijs leert een kind niet. ( School of thuisonderwijs maakt niet uit)
274 (44%)
School
317 (51%)
Thuisonderwijs
18 (2%)

Totaal aantal stemmen: 617

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 09:10

wemkelover schreef:
Ik vind dat een kind recht heeft op een vorm van onderwijs dat passend is voor het kind. Maar ze moeten wel leren lezen, schrijven, rekenen. Op eigen manier en tempo.

_/-\o_ _/-\o_

Wat deze mevrouw doet is eigenlijk heel eng.
Ik heb alleen dat filmpje gezien, maar volgens mij is dit ook niet Nederland.
Je kind doelbewust wereldvreemd houden is echt niet oké.

Griffioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 09:11

Wat je vaak ziet bij thuisonderwijs is dat het er bij in schiet, dus dat er geen enkele regelmaat in zit.
Daarbij bedenken ouders hun eigen methoden wat ik ook zorgelijk vind. Een bezoek aan de bibliotheek wordt bijv al gezien als een les.

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 09:13

Griffioen schreef:
Wat je vaak ziet bij thuisonderwijs is dat het er bij in schiet, dus dat er geen enkele regelmaat in zit.
Daarbij bedenken ouders hun eigen methoden wat ik ook zorgelijk vind. Een bezoek aan de bibliotheek wordt bijv al gezien als een les.

Kinderen pikken dingen ook sneller op, omdat er niet 1 leerkracht is tegenover 30 kinderen, je bereikt dus in kortere perioden je doel.

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 09:18

ik vind dit echt niet kunnen wat voor toekomst heeft het kind dan in deze tijd. En als ik dit zou weten in mijn omgeving zou ik melding van maken want ja ik vind dit verwaarlozing en volgens mij zit er bij die ouders echt niet goed tussen de oren (sorry voor deze woorden) Je ontneemt je kind een toekomst waar moeten ze van leven als ze volwassen zijn. Voor alles moet je toch op zijn minst kunnen lezen. Ik heb hier echt geen goed woord voor over.
Als je alles zo goed weet leer je kind dan tenminste lezen, misschien kan ze dat zelf ook wel niet.

Griffioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 09:18

Kimmie235 schreef:
Griffioen schreef:

Kinderen pikken dingen ook sneller op, omdat er niet 1 leerkracht is tegenover 30 kinderen, je bereikt dus in kortere perioden je doel.

Dat is volledig achterhaald. Klassen zijn kleiner, er zijn meer leerkrachten, kinderen leren juist veel meer van een juf die ervoor geleerd heeft en van elkaar. Daarbij is de scheiding tussen leren en spelen veel duidelijker en zo kan ik nog wel even doorgaan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 09:33

Ik denk dat er an sich niet per-sé iets mis is met de insteek dat je een kind zelf laat kiezen wat het wanneer wil leren. En dat je niet door school laat dicteren dat ze hun tijd moeten besteden aan A, terwijl ze op dat moment meer interesse hebben in B maar dat komt pas 3 jaar later aan bod in school weet je wel :=

Als je de intrinsieke motivatie van een kind kan gebruiken dan is dat echt super +:)+

Wèl vind ik dat het je taak als ouder dan is, o te stimuleren dat kinderen zelf graag willen leren lezen. Schrijven. Rekenen. Zeggen dat het je niet uitmaakt of je kinders dat leren vind ik echt schandalig en niet in het belang van je kinderen, die je linksom of rechtsom toch goed aangepast en uitgerust voor een prettige deelname aan de maatschappij 'af wilt leveren' als ze 18 zijn of als je zelf plotseling wegvalt :(:)

Wij hebben ook wel wat rondgekeken voor eventueel thuis scholing of B1 onderwijs, ander soort onderwijs.
Omdat het volgen van de interesse van kinderen en meer buitenspelen en creatieve vakken enzo, wel echt een grote meerwaarde heeft vind ik :j

Maar het sociale stukje van school, gewend raken aan allerlei andere pluimages leerlingen en leerkrachten, en jezelf ook aan leren passen aan hoe de huidige maatschappij nu eenmaal is.... dat is toch ook wel heel belangrijk.

Wij zien school nu als hetgeen dat de grote lijnen uitzet en zorgt dat er de kennis en kunde in komt die anderen ook krijgen. En zelf vullen we dat dan nog een beetje aan en ondersteunen zodat je het beste van 2 werelden hebt.

Alleen ja het is wel jammer dat als kind interesse heeft in iets....je daar niet echt in kan duiken zoals je zou willen omdat school natuurlijk zoveel tijd en energie 'wegvreet' zeg maar.... -O-
Laatst bijgewerkt door pmarena op 23-06-25 09:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 09:35

Griffioen schreef:
Dat is volledig achterhaald. Klassen zijn kleiner, er zijn meer leerkrachten, kinderen leren juist veel meer van een juf die ervoor geleerd heeft en van elkaar. Daarbij is de scheiding tussen leren en spelen veel duidelijker en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Hier zijn de klassen groter dan 30 met 1 leerkracht. Ik zeg niet dat kinderen meer van elkaar leren, de ouder geeft het onderwijs, niet de kinderen aan elkaar. En op school leren ze toch ook al spelende? Vooral in de jonge jaren? Als ze ouder zijn, ik ben bekend met veel thuisonderwijzers, wordt de scheiding ook duidelijker, dus ga nog maar even door ja…

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 09:38

pmarena schreef:
Ik denk dat er an sich niet per-sé iets mis is met de insteek dat je een kind zelf laat kiezen wat het wanneer wil leren. En dat je niet door school laat dicteren dat ze hun tijd moeten besteden aan A, terwijl ze op dat moment meer interesse hebben in B maar dat komt pas 3 jaar later aan bod in school weet je wel :=

Wèl vind ik dat het je taak als ouder dan is, o te stimuleren dat kinderen zelf graag willen leren lezen. Schrijven. Rekenen. Zeggen dat het je niet uitmaakt of je kinders dat leren vind ik echt schandalig en niet in het belang van je kinderen, die je linksom of rechtsom toch goed aangepast en uitgerust voor een prettige deelname aan de maatschappij 'af wilt leveren' als ze 18 zijn of als je zelf plotseling wegvalt :(:)

Eens, hoewel cultuur ook enorm uitmaakt. Ik vind het enorm belangrijk dat ze inderdaad leren, maar bij mijn partner (buitenland) is het gebruikelijk dat ze de zaak van hun vader overnemen, vaak groeien ze daar al jong in. Dat zou bij mijn kinderen prima kunnen hoor, maar ik geef ze inderdaad liever wat meer basis. Ik sluit ook niet uit dat ze ooit naar school gaan, die kans is best aanwezig

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 09:40

Kimmie En met corona liepen ze sociale achterstand op...
Want dat samen zijn met andere was toch best erg belangrijk gebleken.

Maar goed deze kinderen krijgen geen onderwijs, toch nog wat anders dan wanneer je ze wel thuis leert schrijven en rekenen enz zodat ze als ze willen zelf daarna kunnen leren waar de interesse is en dat niet word belemmerd door geen onderwijs genoten te hebben.

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 09:42

DuoPenotti schreef:
Kimmie En met corona liepen ze sociale achterstand op...
Want dat samen zijn met andere was toch best erg belangrijk gebleken.

Maar goed deze kinderen krijgen geen onderwijs, toch nog wat anders dan wanneer je ze wel thuis leert schrijven en rekenen enz zodat ze als ze willen zelf daarna kunnen leren waar de interesse is en dat niet word belemmerd door geen onderwijs genoten te hebben.

Ja en hoe kun je dat anders verklaren dan het feit dat ze geen onderwijs kregen? Ik heb daar zeker een verklaring voor, men moest binnen zitten en alles zat dicht, thuisonderwijzers zoeken elkaar vaak onderling op en doen veel activiteiten buitenshuis, maar alles alles dicht zit… ik had destijds ook veel minder sociale contacten, ik werkte immers thuis.

En eens, helemaal geen onderwijs lijkt me niet handig, de maatschappij zelf is heel erg ingericht dat je niet meer zonder basisvaardigheden kunt.

DuoPenotti

Re: Kind niet naar school en ook geen thuisonderwijs...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 09:44

De meeste kinderen waren echt nog wel samen in een speeltuin oid, maar niet meer in een klas.

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 09:46

DuoPenotti schreef:
De meeste kinderen waren echt nog wel samen in een speeltuin oid, maar niet meer in een klas.

Thuisonderwijzers zoeken de sociale activiteiten veel meer op, er is onderzoek naar gedaan.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 09:46

Ik snap best dat je in sommige gevallen voor thuisonderwijs kiest. School is gemaakt voor gemiddelden, als je kind daar buiten valt kan ik me voorstellen dat je een andere manier kiest.

Maar ik vraag me wel af hoe je ze dan klaar stoomt voor een vervolgopleiding? Als ik kijk naar het hbo dan is het heel veel samenwerken aan projecten. Of stuur je ze dan wel eerst naar de middelbare school? Als je nooit in een klas hebt gezeten lijkt me de overgang heel groot van weinig prikkels thuis naar een schoolomgeving/collegezaal.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 09:48

dat zal vast, want anders zit je de hele dag in isolement.

Ik denk als je feitelijke uren gaat tellen, dus schooluren plus sociale activiteiten tegenover thuisonderwijs en sociale activiteiten dat de kinderen van thuisonderwijs heel wat minder uren samen met andere zijn...

Maar goed wat ik al zei

Citaat:

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 09:54

Ik denk ook dat het wegvallen van hobbies enzo er veel mee te maken had, dat je je toch wat 'gekooid' voelt als jongere met onzeker vooruitzicht en het gevaar van een potentieel dodelijk virus mee naar huis nemen naar je familie :(:)

Ik was wel des te blijer dat we niet voor het kort voor de uitbraak bezochte 'natuurlijk onderwijs' B1 schooltje hadden gekozen want het risico is bij zoiets toch hoger dat ze de regels aan hun laars lappen en allemaal maar onzin vinden, terwijl wij juist wel graag even afstand hielden en het het risico niet waard vonden.

Mensen die hun kinderen echt aan het onderwijs willen onttrekken gaan toch vaak naar het buitenland.
Hongarije is natuurlijk een soort paradijs voor Nederlandse wappen en in andere landen zijn ze ook een stuk makkelijker qua leerplicht blijkbaar.

Kimmie: als het gebruikelijk is in een land dat kinderen het bedrijf van ouders overnemen, dat is natuurlijk mooi maar als ouder zou ik het inderdaad wel als mijn verantwoordelijkheid voelen om ze een wat bredere basis mee te geven :j

Je weet immers nooit wat de toekomst precies brengt en ik zou het ook niet fair vinden om hun de kans te ontnemen om hun hart in andere richting te kunnen volgen als blijkt dat ze echt niet gelukkig zouden worden van het overnemen van het betreffende bedrijf :(:)

Maar hoe je daar in staat is zowel een cultuur als een persoonlijk karakter dingetje denk ik.

Mijn insteek is dat ik wel bepaalde wensen en toekomstvisies kan hebben, maar kind heeft eigen behoeftes en of ik dat nou leuk vind of niet... is het imo het aller-aller belangrijkst dat kind het leven kan leiden waar die zich fijn bij voelt, en vorm kan geven zoals bij hem / haar past zodat ze zichzelf niet een burn-out / depressie of wat dan ook in werken in hun volwassen leven :(:)

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 09:55

capopjekop schreef:
Ik snap best dat je in sommige gevallen voor thuisonderwijs kiest. School is gemaakt voor gemiddelden, als je kind daar buiten valt kan ik me voorstellen dat je een andere manier kiest.

Maar ik vraag me wel af hoe je ze dan klaar stoomt voor een vervolgopleiding? Als ik kijk naar het hbo dan is het heel veel samenwerken aan projecten. Of stuur je ze dan wel eerst naar de middelbare school? Als je nooit in een klas hebt gezeten lijkt me de overgang heel groot van weinig prikkels thuis naar een schoolomgeving/collegezaal.

Mijn familie heeft ze gewoon naar de universiteit gestuurd, kan allemaal. Thuisonderwijzers verkeren overigens vaak in grote groepen hoor, hele kampeerweekenden met enorm grote groepen, en natuurlijk sporten die kinderen ook in groepsverband enzo.

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 09:59

pmarena schreef:
Ik denk ook dat het wegvallen van hobbies enzo er veel mee te maken had, dat je je toch wat 'gekooid' voelt als jongere met onzeker vooruitzicht en het gevaar van een potentieel dodelijk virus mee naar huis nemen naar je familie :(:)

Ik was wel des te blijer dat we niet voor het kort voor de uitbraak bezochte 'natuurlijk onderwijs' B1 schooltje hadden gekozen want het risico is bij zoiets toch hoger dat ze de regels aan hun laars lappen en allemaal maar onzin vinden, terwijl wij juist wel graag even afstand hielden en het het risico niet waard vonden.

Mensen die hun kinderen echt aan het onderwijs willen onttrekken gaan toch vaak naar het buitenland.
Hongarije is natuurlijk een soort paradijs voor Nederlandse wappen en in andere landen zijn ze ook een stuk makkelijker qua leerplicht blijkbaar.

Kimmie: als het gebruikelijk is in een land dat kinderen het bedrijf van ouders overnemen, dat is natuurlijk mooi maar als ouder zou ik het inderdaad wel als mijn verantwoordelijkheid voelen om ze een wat bredere basis mee te geven :j

Je weet immers nooit wat de toekomst precies brengt en ik zou het ook niet fair vinden om hun de kans te ontnemen om hun hart in andere richting te kunnen volgen als blijkt dat ze echt niet gelukkig zouden worden van het overnemen van het betreffende bedrijf :(:)

Maar hoe je daar in staat is zowel een cultuur als een persoonlijk karakter dingetje denk ik.

Mijn insteek is dat ik wel bepaalde wensen en toekomstvisies kan hebben, maar kind heeft eigen behoeftes en of ik dat nou leuk vind of niet... is het imo het aller-aller belangrijkst dat kind het leven kan leiden waar die zich fijn bij voelt, en vorm kan geven zoals bij hem / haar past zodat ze zichzelf niet een burn-out / depressie of wat dan ook in werken in hun volwassen leven :(:)

Eens, voor sommige kinderen is regulier onderwijs (hoeft hier perse onderwijs te zijn, kan ook pesten oud zijn) zo’n overvraging, met enorm psychische problemen als gevolg. Prioriteit wat mij betreft dat ze allereerst goed in hun vel zitten, overigens is leren ook heel moeizaam als iemand niet goed in zijn vel zit, cognitie doet dan niet zo goed mee.

Maar zoals ik zei, ik sluit regulier onderwijs zeker niet uit, en we werken zeker aan de basisvaardigheden.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 10:05

Ik ben van mening dat het huidige onderwijssysteem anders ingericht zou moeten worden, maar desalnietemin vooralsnog voor school. Het is zoiets essentieels waarbij je zóveel meer leert dan louter kennis, lezen en schrijven... en dat zeg ik als iemand die erg lang over de middelbare school heeft gedaan en totaal niet binnen het gemiddelde plaatje paste.

mijn buurvrouw van een paar jaar terug gaf zogenaamd thuisonderwijs. Als je dan om half 11 's ochtends op een dinsdag een kopje suiker kwam vragen, zaten ze voor de televisie. Diepe zucht.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 10:06

Misschien een beetje generaliserend maar het scheelt vaak natuurlijk ook dat thuisonderwijs kinderen vaak wel broertjes / zusjes hebben dus sowieso wel een 'clan' om zich heen hebben :)

Maar het risico is imo wel groot dat ze bijna altijd tussen gelijkgestemden zitten. Wat lekker veilig en overzichtelijk is...maar imo ook beperkend.

En dat er volgens mij ook best wel vaak speelt dat ouders hun kinderen in een bepaalde informatiebubbel proberen te houden. Dat het onttrekken aan school vaak ook gepaard gaat met het verder willen onttrekken aan en vrij zure houding jegens de maatschappij.

Ik snap best dat je het niet nodig vindt om je kind aan allerlei onzin bloot te stellen, maar denk dat het eigenlijk juist wel goed is dat ze met alle rarigheid van de huidige maatschappij in aanraking komen. Dat ze zien wat andere mensen allemaal mee krijgen, hoe dat hun en hun gedachtes en gedrag kan vormen.

En dan kan je het altijd nog op je eigen manier duiden zo van: wij denken er zó over. En dan de reden waarom.

Maargoed verschilende ouders die hun kind niet 'gewoon op een gewone school doen' doen dat natuurlijk met verschillende instellingen en verschillende reden. En pakken het ook op allerlei verschillende manieren aan. Waar de 1 graag enorme wereldvreemde wappen van zijn/haar kinderen maakt, levert de ander juist kinderen af die eigenlijk een veel bredere, betere, meer verdiepte opleiding hebben gehad dan het gemiddelde kind dat 'gewoon' naar het dorpsschooltje is geweest :)

Griffioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 10:08

Kimmie235 schreef:
capopjekop schreef:

Mijn familie heeft ze gewoon naar de universiteit gestuurd, kan allemaal. Thuisonderwijzers verkeren overigens vaak in grote groepen hoor, hele kampeerweekenden met enorm grote groepen, en natuurlijk sporten die kinderen ook in groepsverband enzo.

Waar baseer je dat op? Er zijn veel thuisonderwijsers die het grotendeels alleen doen namelijk, die geen groot netwerk hebben en die helemaal niet verbonden zijn aan grote groepen thuisonderwijsers. Simpelweg omdat ze in de minderheid zijn.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 10:10

Ann_moi schreef:
Zo dit vind ik bijna grenzen aan verwaarlozing. Dat je als ouder niet het systeem wil volgen, ok, maar dat je het ok vindt dat een kind mogelijk als analfabeet door het leven gaat en geen keuze kan maken om fatsoenlijk mee te gaan in de maatschappij, dat vind ik wel echt erg.
Zij zijn voor de eigen keuze van een kind, maar het kind heeft geen keuze als de levenswijze van de ouders zo ver buiten de maatschappij ligt.

Grenzen aan? Dit IS verwaarlozing. Schandalig. Uit de ouderlijke macht ontzetten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 10:12

Nouja op zich heeft dit de potentie tot verwaarlozing, maar is het nog niet.

Als die kinderen als ze bvb. 10 zijn, gewoon goed kunnen lezen, schrijven, rekenen.... dan is het allemaal niet zo'n ramp gebleken toch...?

Alleen tja het is wel heel erg zorgwekkend dat een moeder zegt dat het haar niet zoveel kan schelen als haar kinderen (die wel gewoon competent zijn) dat nooit leren -O-

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 10:13

capopjekop schreef:

Waar baseer je dat op? Er zijn veel thuisonderwijsers die het grotendeels alleen doen namelijk, die geen groot netwerk hebben en die helemaal niet verbonden zijn aan grote groepen thuisonderwijsers. Simpelweg omdat ze in de minderheid zijn.[/quote]

Omdat ik me in een thuisonderwijsomgeving bevind. Ik spreek niet voor iedere thuisonderwijzer, want ik ken ze natuurlijk niet allemaal. Maar er staan gegevens op internet hoeveel kinderen thuisonderwijs krijgen. Ik weet niet wat de minderheid daarmee te maken heeft, ze zoeken elkaar op, als het groepen van 200 man zijn lijkt me dat genoeg, evengoed als dat een minderheid is

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 10:14

Ik vind het huidige onderwijs ook discutabel met bepaalde gare onderwerpen die van mij wel weg mogen.
Ik zou graag meer inzicht in de stof willen als ouder.

Verder vind ik het mooi dat elk kind in Nederland de kans krijgt op onderwijs. Het zij regulier of speciaal. Ik neem het graag aan, maar vind bovenstaand wel wat lastig.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 10:14

GGZ kijken we mee?

Nee vind dit echt bizar. Hoe kun je niet doorhebben wat voor toekomst jij als ouder jouw kind ontneemt? Hoe kun je niet doorhebben dat je die basis skills echt wel nodig hebt? Hoe kun je nog denken dat "er dan wel een dierenarts is die haar talent ziet en haar mee laat lopen"