Meer mensen die histamine arm eten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 08:16

Ik heb een tijdje heel erg last van netelroos gehad. Zo erg dat dat bv. zelfs het randje van mijn ondergoed al een trigger was voor de bulten en de jeuk.
Dat is ook histamine gerelateerd. En toen heb ik een tijd histamine arm gegeten. En sindsdien heb ik er eigenlijk geen last meer van.

Wat ik wel lastig vond is dat de lijstjes met in welk voedsel histamine zit, of wat histamine aanmaakt bevordert, toch wel wat verschillend zijn. Ik heb toen eerst maar eens de grootste/makkelijkste boosdoeners uit mijn dieet gehaald. Zo at ik bijna iedere dag banaan, en vaak aardbeien. Dat was makkelijk vervangen door fruit dat wel kon. En gestopt met een aantal groenten die ik graag en veel at (tomaten, spinazie, bietjes).
Dat was voor mij voldoende. En inmiddels eet ik bovenstaande weer heel af en toe.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 09:55

Hier ook al een tijdje (zoveel mogelijk) een histamine arm dieet.
Ik ben ook op MCAS gestuit na jarenlange last van vage klachten. Ik ben toen gestart met supplementen zoals DAO enzymen en quercetine in combinatie met vitamine C. Deze helpen je darmen met histamine afbraak en verlagen ook je histamine aanmaak. Mijn klachten verdwenen in de eerste instantie als sneeuw voor de zon, maar ik werd wel gevoeliger voor hoog-histamine-voer. Ik weet nog hoe ik weer eens patat probeerde en een uurtje erna me echt totaal overreden voelde -O-

Ik ben zelf nog in onderzoek naar waar het vandaan komt. Histamine intolerantie of verminderde histamine afbraak / verhoogde aanmaak kan een symptoom zijn van iets groters. Dit kan bijv. wijzen op leaky gut door bijv. gluten allergie. Daardoor kan het zo zijn dat er meer stoffen door je darmbarriere in je bloed komen, je immuunsysteem dit als indringer ziet en daarom een reactie veroorzaakt en meer op scherp staat. Ik ben nu dus bezig met darmherstel en daarnaast verminderde histamine en gluten inname.

De afgelopen maanden heb ik een test gedaan met een keto dieet (of zo goed als keto) en dat beviel mij fantastisch. Ik heb nu dus ook minder last van histamine-voer, véél minder last van mijn gewrichten en hoef ook geen supplementen meer te nemen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-25 10:13

@pmarena, dank voor de tip! Mijn huisarts had het ook al over het FODMAP dieet, maar vooral voor PDS. Ze vond mijn histamine arme dieet niet echt nuttig. Mijn hoeveelheid klachten lijken toch het tegendeel te bewijzen nu. Maar het FODMAP dieet is echt pittig! Laat staan naast histamine arm. Maar misschien op termijn wel goed om samen met een diëtist te gaan doen om echte boosdoeners te kunnen elimineren.

Ik haal mijn informatie nu van deze lijst, die voelt wel compleet en betrouwbaar:

https://www.mastzellaktivierung.info/do ... hCateg.pdf

@Kelan, fijn dat je met een paar boosdoeners elimineren al zoveel hebt bereikt. Aarbeiden en tomaat schijnen inderdaad vrij heftig te zijn qua histamine en reacties, dus op zich ook wel logisch!

@Githana, maf dat mensen er zelf achter moeten komen dat MCAS bestaat. Jaren met vage klachten rondlopen, testen slaan negatief uit en je komt in allerlei molens die je niet verder helpen. DAO en quercetine las ik ook over. Ik ga me er toch nog maar eens in verdiepen, maar nu eerst maar het effect van de cetirizine afwachten want meerdere dingen tegelijk opstarten is niet zo handig. Al lijkt me die DAO heel interessant. Extra vitamine C ben ik inderdaad ook al gaan innemen.

En het klopt wat je zegt, ik heb een bloedtest in het vooruitzicht staan waar inderdaad ook coeliakie op staat. De kans dat daar wat uitkomt achten mijn huisarts en ik heel klein gezien de hoeveelheden gluten die ik altijd eet en at. Met coeliakie had ik mezelf al doodziek of dood moeten eten. Maar wel noodzakelijk om uit te sluiten. De ontstekingswaarden waren ook niet hoog genoeg om echte darmziekten aan te duiden, maar was wel verhoogd dus dat zou wel bij PDS of blijkbaar MCAS passen. Ben erg benieuwd naar dit te bewandelen pad..

Oh en fijn dat Keto voor je werkt. Wel van gehoord, maar dat ken ik eigenlijk niet. Ga er eens op zoeken!

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 14:58

Het schijnt dat heel veel mensen gevoelig zijn voor gluten en dat het je darmwand gewoon heel langzaam kapot kan maken. Inderdaad zijn er ook mensen die naar het ziekenhuis moeten als ze gluten eten, die er dus echt niet tegen kunnen. Ik heb zelf nooit een gluten intolerantie test gedaan omdat je daar zoveel gluten voor moet eten. Ik weet dat ik me beter voel zonder gluten, dus dan hou ik het daar maar bij..

Ik ken mensen met coeliakie die inderdaad vaak ziek waren, maar 95% van de tijd deden ze prima overal aan mee hoor, en dat was in de tijd dat ze nog alles aten en er nog niet achter waren dat ze coeliakie hadden. Ik denk dat het er ook aan ligt hoelang je het al hebt en wat je allemaal gewend bent te voelen. Sommige mensen zijn het al zolang gewend, dat je niet eens meer weet hoe het voelt om je goed te voelen.

Het nare van een auto-immuunziekte is ook dat je er nog meer van kan krijgen, omdat je immuunsysteem eigenlijk steeds erger overbelast raakt en steeds meer op scherp gaat staan. Dus dan weet je uiteindelijk ook niet meer waar de initiele oorzaak ligt. Ik vind de kennis hiervan in Nederland maar schaars in de gezondheidszorg

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-25 15:26

Dank voor die uitgebreide informatie! Dat is denk ik ook waarom ze in het bloedonderzoek het wel willen uitsluiten. Net als nog ongeveer andere test waardes. Worden een hoop buisjes. Leuk weer voor iemand met prikangst. :+

Shiloh

Re: Meer mensen die histamine arm eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 12:41

Heb niet alles gelezen en eet zelf ook niet histamine vrij of zo.

Valt me wel op dat nog niemand hier vis heeft genoemd. Sommige vis soorten zoals tonijn hebben bacterieen in de darmen die histamine produceren.

Ik heb ooit een keer, wat op een allergische reactie leek, gehad nadat ik slecht gekoelde tonijn had gegeten. Basically had ik dus gewoon een overdosis histamine zitten eten.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-25 12:48

Helemaal correct! Vis staat inderdaad in bijna alle histamine lijsten als beter niet te eten vanwege het hoge histamine gehalte. Alleen enorm verse vis of vis dat direct is ingevroren en niet meer is ontdooit zou kunnen. En dan bij voorkeur ook alleen de witvissen.

Wij aten wel graag een stukje zalm of witvis met kruiden maar dat hebben we dus inderdaad bewust niet meer gedaan.

Echt histamine arm eet ik nog niet, de overgang blijft lastig nog. Toch is het is echt heel veel histamine armer dan dat we deden, dus ik denk ik daar de impact toch echt van voel nu. Plus de cetirizine lijkt wat te helpen. Ik voel me veel minder vaak ziek zwak en misselijk nu. Behalve toen ik moest bloedprikken, toen had ik zoveel stress dat ik meteen weer ziek was. Het viel uiteindelijk enorm mee dus ben heel benieuwd naar de uitslag.

Afwachten is niet mijn sterkste punt. :+

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-25 12:00

Nou bij deze toch even een update: uit mijn bloed kwam vrij weinig (gelukkig). Geen coeliakie gelukkig dus daar ben ik enorm blij mee. Als liefhebber van brood en pasta's scheelt dat toch alweer een hoop. Het enige wat opviel was een wat laag B12, dus daar kreeg ik tabletten voor. Zou op zich wel wat klachten kunnen verklaren, maar zal niet de oorzaak zijn aldus de huisarts. De histamine pillen lijken nog steeds enorm goed te werken, maar de huisarts geloofde daar niet zo in. Die denkt dat het een bijeffect is van PDS. Twijfel dus wat ik daarmee doe. Had nog gevraagd naar een allergietest maar ook dat was nu niet relevant. We gingen eerst verder met het aanpakken van de B12 en en nog een ander medicijn uitproberen. Ben erg benieuwd natuurlijk.

Voorlopig blijf ik nog even histamine arm eten denk ik. Ik probeerde van de week weer een keer mijn favoriete noedelsoepje, maar dat is echt een histamine bom met miso, bepaalde groentes, allerlei kruiden en ei. Had eerst geen last, maar de volgende nacht wel, dus ik denk toch dat het misschien iets teveel was. Maar of dat dan histamine is of iets anders, dat weet ik natuurlijk niet. Het kan ook alsnog een reactie van PDS zijn. Ze stelde daarom toch ook een verwijzing naar een diëetist voor voor een goed en grondig FODMAP dieet. We blijven lekker bezig.

Het blijft een zoektocht dit!

Waar ik wel achter kwam: ahornsiroop is laag in histamine en een hele lekkere toevoeging bij het wokken van groente! Dus als tip voor iedereen hier. En ik heb histamine arme pizza echt ontdekt nu door de tomatensaus te vervangen door een zelfgemaakte paprikasaus. Even wennen, maar echt heel lekker ook en nu vallen mijn pizza's opeens niet meer zo 'zwaar'. Tomaat zal helaas bij mij wel een boosdoener zijn denk ik..