Vraag aan mensen met zenuwpijn: wat helpt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Re: Vraag aan mensen met zenuwpijn: wat helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 09:53

Ik kan ook PEA aanraden. Al zal dat nu niet voldoende zijn.

Wat de pregabalin betreft: bouw HEEL rustig af wanneer het niet meer nodig is. Vraag eventueel advies via de regenboogapotheek.
Omdat dit medicijn inwerkt op de hersendelen die de pijn registreren kan het ook vervelende effecten hebben op je gemoed: angst/ paniek/ somberheid. Dit hoeft niet te gebeuren wanneer je heel langzaam afbouwt. Reguliere artsen denken hier vaak te makkelijk over.

Heel veel sterkte, akelig dat ze zo jong met zoveel pijn te maken heeft.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 10:02

Wendy_Komen schreef:
Hoi hoi,
Lang verhaal kort (zeer kort met alles wat we hebben meegemaakt.)
Dochter, 15 jaar oud, duidelijke diagnose ACNES. (Beklemde buikzenuw)
Staat na 4 injecties nu op de lijst voor operatie om die zenuw te laten verwijderen "op korte termijn".
Pijn niet dragelijk, gister met pijn en moeite pregabaline voorgeschreven gekregen om de tijd tot operatie te overbruggen.
Helaas tot dusver geen effect..
Dus hierbij mijn hulpvraag aan bokt!! Voor mensen met zenuwpijn.. Wat helpt?? Qua afleiding? Qua activiteiten?
Want dit sloopt ons allen langzaam allemaal....

Alvast bedankt!!!

Bokt is een heel fijn forum maar nadeel is dat mensen allerlei 'adviezen' en eigen ervaringen delen waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet.

Ik denk dat de juiste optie is het zkh weer te bellen en te zeggen dat het niet meer houdbaar is.
Omdat het vandaag weekend is dal het de hap worden.
En ik weet hoe lastig het is om iets goed te krijgen voor de pijn want een week of 8 geleden liep ik tegen hetzelfde aan.

Ik weet niet waar je woont maar mijn tens ligt werkloos in de kast.
Maar ik vind het meer een afleidings apparaat en je mag er niet mee slapen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 10:10

Misschien als korte termijn/ alternatief kun je eens kijken op brandnetel.
Daar heb ik een keer goede resultaten over gelezen. Zelf geen ervaring mee, dus daar kan ik niks over zeggen.
Maar wie weet kun je er iets mee

https://www.plukgeluk.com/brandnetel

En dan niet alleen drinken, maar bij zenuwpijn worden de bladeren wel eens gebruikt. Is vast wel ergens terug te lezen hoe en wat precies.....

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 10:54

kan de zorgverzekeraar de operatiedatum niet naar voren halen? eventueel in een ander ziekenhuis?

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 11:01

Zelf geen ervaring mee, kan het in het netwerk eens vragen, maar heb hier (voor paard en mens ;) maar met dit weer vind ik het te heet om zo'n mat op paarden te leggen..) een PEMF apparaat liggen. Weet niet uit welke buurt je komt, maar zit je in de buurt van Eindhoven, dan kunnen we wel testen of het iets helpt (liefst wel in overleg met een arts?)

Maar dit kwam er met google uit (heb zelf nog niet op wetenschappelijke onderzoeken gezocht...)

ACNES, of Anterior Cutaneous Nerve Entrapment Syndrome, is een aandoening waarbij een zenuw in de buikwand bekneld raakt, wat leidt tot pijn. Deze pijn kan variëren van mild tot ernstig en kan op een specifieke plek in de buik worden gelokaliseerd. PEMF, of Pulsed Electromagnetic Field therapy, is een mogelijke behandeling voor ACNES, waarbij elektromagnetische pulsen worden gebruikt om de zenuw te beïnvloeden.

PEMF-therapie bij ACNES:
PEMF-therapie is een behandelmethode die gebruik maakt van elektromagnetische pulsen om de zenuw te beïnvloeden en de pijn te verminderen. Deze pulsen kunnen helpen bij het verminderen van ontstekingen en het bevorderen van weefselherstel, wat kan leiden tot pijnverlichting. Uit onderzoek blijkt dat PEMF succesvol kan zijn in de behandeling van ACNES en dat het voor sommige patiënten een operatie kan voorkomen.

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 11:07

Hé wat vervelend, Hier heeft een fysio die zich verdiept heeft in Acnes heel goed geholpen en ik leef nu ook soort van slow living waardoor ik het zonder mediatie en operatie heb weten te redden. Ik weet niet in welke omgeving je zit, maar omgeving Leiden weet ik er 1 voor je. Daarnaast geen strakke kledij helpt ook erg goed hier.
Dit na ervaring met medicatie dat niet voldoende was en ik een operatie niet echt zag zitten.
Hij heeft er wel een andere kijk op dan artsen, dat wil ik je alvast wel meegeven, maar als je daarvoor open staat kan het zeker helpen.:)

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-25 12:42

Iedereen ONWIJS bedankt voor alle reacties en tips!!!
Vanavond kan ik een TENS apparaat van een kennis lenen, dus hoop ONTZETTEND dat dit in ieder geval iets verlichting geeft!
Nogmaals bedankt iedereen!!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 12:45

Ik wou ook een TENS noemen, maar zo te zien was ik gelukkig niet de enige!
Heel veel succes en hopelijk geeft het verlichting voor je dochter!

Iejoortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 09:32

Ik heb niet alle antwoorden gelezen, maar ik zag i.i.g. zowel TENS als fysiotherapeut in Leiden voorbij komen.

Ik ben na een jaar intense pijnen en een heel medische circuit doorlopen te hebben zonder diagnose zelf tot de conclusie gekomen, dat het ACNES moest zijn. Toen wel bevestigd door de huisarts.

TENS hielp i.d.d bij verlichten van de pijn. Maar voor mij was de oplossing fascia therapie, dus losmaken fasciae rond beknelde zenuw.

Voor mij was Leiden te ver . Dat is https://visserfysio.nl/acnes-en-buikwandpijn/

maar ben uitgekomen bij een geweldige fysio/ fasciatherapeut. Mijn intense pijn heeft zij binnen twee behandelingen gewoon opgelost. Ik kon het niet geloven.
Zij krijgt via het maxima patiënten met ACNES doorgestuurd en zij denkt heel goed mee en kijkt breed. Zij zit in Breda. : https://www.promotusfysio.nl/over-ons/aline/

Sterkte! Hopelijk helpen de tips

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 11:30

Mij hebben ze goed geholpen bij de Acnes-poli in het ziekenhuis in Boxmeer.

Ik zou aanraden om naast de gegeven adviesen ook nog even terug te koppelen met je arts. Zeker als ze ervaring hebben met Acnes behandelingen zouden ze je verder kunnen adviseren welke pijnstilling goed zou kunnen werken bij jou.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 11:39

Mijn vriend is helaas ook een ervaringsdeskundige, die is inmiddels 6 x geopereerd in MMC, met weinig blijvend resultaat. Palodon werkt het best als pijnstiller.

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 12:19

Iejoortje schreef:
Ik heb niet alle antwoorden gelezen, maar ik zag i.i.g. zowel TENS als fysiotherapeut in Leiden voorbij komen.

Ik ben na een jaar intense pijnen en een heel medische circuit doorlopen te hebben zonder diagnose zelf tot de conclusie gekomen, dat het ACNES moest zijn. Toen wel bevestigd door de huisarts.

TENS hielp i.d.d bij verlichten van de pijn. Maar voor mij was de oplossing fascia therapie, dus losmaken fasciae rond beknelde zenuw.

Voor mij was Leiden te ver . Dat is https://visserfysio.nl/acnes-en-buikwandpijn/

maar ben uitgekomen bij een geweldige fysio/ fasciatherapeut. Mijn intense pijn heeft zij binnen twee behandelingen gewoon opgelost. Ik kon het niet geloven.
Zij krijgt via het maxima patiënten met ACNES doorgestuurd en zij denkt heel goed mee en kijkt breed. Zij zit in Breda. : https://www.promotusfysio.nl/over-ons/aline/

Sterkte! Hopelijk helpen de tips

Die was ik vergeten inderdaad, dank voor het alsnog delen!

Acnes is inderdaad een zeer vervelende klacht, balen te lezen dat er meerdere last van hebben..

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 12:27

Imaginaerum schreef:
Amitriptyline heeft mij tweemaal flink geholpen bij zenuwpijn na kaakoperaties, zou dit nog een optie kunnen zijn? Spiegel opbouwen kan wel tot twee weken duren.

Ik heb neuropathie en gebruik dit dagelijks. Bij mij werkt het goed genoeg om nog te kunnen functioneren.

Ik hoop dat de dokter geen Pregabaline voorschrijft, dat is echt een vreselijk verslavend middel waar je echt van af moet kicken. Wat een serieuze hel is.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-25 22:56

Bedankt nog voor alle reacties en tips!

De tens lijkt heel iets te helpen, maar geeft na een half uur dusdanig last van de huid onder de pleisters... Hoop dat we met rustig opbouwen de huid kunnen laten wennen...

Morgen ochtend 9 uur telefonische intake anesthesie. En uiterlijk volgende week woensdag operatie. Maar ze proberen het deze week nog voor elkaar te krijgen.

Naar mijn idee zit er niets anders op dan heel hard te duimen dat ze zo snel mogelijk terecht kan ;(

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 07:47

Wendy_Komen schreef:
Bedankt nog voor alle reacties en tips!

De tens lijkt heel iets te helpen, maar geeft na een half uur dusdanig last van de huid onder de pleisters... Hoop dat we met rustig opbouwen de huid kunnen laten wennen...

Morgen ochtend 9 uur telefonische intake anesthesie. En uiterlijk volgende week woensdag operatie. Maar ze proberen het deze week nog voor elkaar te krijgen.

Naar mijn idee zit er niets anders op dan heel hard te duimen dat ze zo snel mogelijk terecht kan ;(

Andere plakkers kunnen ook nog een oplossing bieden, als de huid een reactie geeft

jestop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 07:59

amitryptiline en tramadol samen werkte bij mij erg goed al werd ik er wel heel suf van. Maar de eerste daar heb je idd twee weken voor nodig voor het werkt.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-25 12:20

Net telefoontje van ok planning, en ze mag zich morgen 07:15 melden _/-\o_ Zo blij mee!!!

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 12:09

Wat later, maar hopelijk is alles goed gegaan.:)
Alvast beterschap voor komende tijd gewenst.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-25 14:14

Dank je wel!
De operatie vanochtend is goed gegaan. De chirurg heeft 2 forse zenuwbanen kunnen verwijderen, en verwacht ook echt wel verbetering van de klachten!
Sinds wakker worden uit de narcose wel nog wond pijn, maar geen zenuwpijn *\o/*
Half 9 de ok in gegaan, half 12 waren we alweer thuis! Nu lekker verder herstellen en de afgelopen tijd verwerken.

Nogmaals allen bedankt voor meedenken/ tips en meeleven! En sterke aan degene die nog ook hebben :knuffel:

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 08:04

Wendy_Komen schreef:
Dank je wel!
De operatie vanochtend is goed gegaan. De chirurg heeft 2 forse zenuwbanen kunnen verwijderen, en verwacht ook echt wel verbetering van de klachten!
Sinds wakker worden uit de narcose wel nog wond pijn, maar geen zenuwpijn *\o/*
Half 9 de ok in gegaan, half 12 waren we alweer thuis! Nu lekker verder herstellen en de afgelopen tijd verwerken.

Nogmaals allen bedankt voor meedenken/ tips en meeleven! En sterke aan degene die nog ook hebben :knuffel:

Dat klinkt als goed! Hopelijk herstelt ze snel en blijven de klachten weg! :D