Ik word belaagd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 13:00

Wat eng..

Iig zorgen dat je auto bij een camera staat of dashcam aan alle kanten zodat je bewijs kan verzamelen. Foto's maken hoe je de auto aantreft, met bijvoorbeeld die brieven.
Dossier opbouwen. Alles melden.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 10:49

Helaas valt dit sowieso niet onder ‘bedreiging’. Het wetsartikel geeft duidelijk aan dat er een bedreiging met de dood moet zijn. Dat wil overigens niet zeggen dat het niet bedreigend voelt. Iemand riep ook stalking, ook dat is totaal niet aan de orde, daarbij moet sprake zijn van langdurig en stelselmatig, dat is beide ook nog niet aan de orde.

Zeker wel de beelden veilig laten stellen en, zoals je al gedaan hebt, blijven melden bij de politie. Zorg dat je een registratienummer krijgt (even vragen zolang er nog geen aangifte is gedaan, heb je die wel al gedaan staat het nummer bovenaan op je aangifte). Alle meldingen moeten onder hetzelfde nummer gedaan worden (of achter de schermen bij de politie gekoppeld worden) anders worden het allemaal losse meldingen en is het moeilijker terug te vinden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 10:56

Druif_01 schreef:
Helaas valt dit sowieso niet onder ‘bedreiging’. Het wetsartikel geeft duidelijk aan dat er een bedreiging met de dood moet zijn. Dat wil overigens niet zeggen dat het niet bedreigend voelt. Iemand riep ook stalking, ook dat is totaal niet aan de orde, daarbij moet sprake zijn van langdurig en stelselmatig, dat is beide ook nog niet aan de orde.

Zeker wel de beelden veilig laten stellen en, zoals je al gedaan hebt, blijven melden bij de politie. Zorg dat je een registratienummer krijgt (even vragen zolang er nog geen aangifte is gedaan, heb je die wel al gedaan staat het nummer bovenaan op je aangifte). Alle meldingen moeten onder hetzelfde nummer gedaan worden (of achter de schermen bij de politie gekoppeld worden) anders worden het allemaal losse meldingen en is het moeilijker terug te vinden.

Hoe kom je erbij dat bedreiging enkel de dood betekent?

Citaat:
Tweede Boek. Misdrijven
Titel XVIII. Misdrijven tegen de persoonlijke vrijheid

Artikel 2851.

Bedreiging met openlijk in vereniging geweld plegen tegen personen of goederen, met geweld tegen een internationaal beschermd persoon of diens beschermde goederen, met enig misdrijf waardoor gevaar voor de algemene veiligheid van personen of goederen of gemeen gevaar voor de verlening van diensten ontstaat, met verkrachting, met feitelijke aanranding van de eerbaarheid, met enig misdrijf tegen het leven gericht, met gijzeling, met zware mishandeling of met brandstichting, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie.

2.Indien deze bedreiging schriftelijk en onder een bepaalde voorwaarde geschiedt, wordt ze gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie.

3.Bedreiging met een terroristisch misdrijf wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vijfde categorie.

4.Indien het feit, omschreven in het eerste, tweede of derde lid, wordt gepleegd met het oogmerk om een terroristisch misdrijf voor te bereiden of gemakkelijk te maken, wordt de op het feit gestelde gevangenisstraf met een derde verhoogd.

Volgens het Nederlandse strafrecht (artikel 285 van het Wetboek van Strafrecht) is bedreiging het opzettelijk een ander vrees aanjagen met een misdrijf, bijvoorbeeld met geweld, aanranding, verkrachting of doodslag. De bedreiging moet zo ernstig zijn dat bij de bedreigde een redelijke vrees kan ontstaan dat het dreigement ook daadwerkelijk wordt uitgevoerd.

Bedreiging met een misdrijf:
De bedreiging moet gericht zijn op het plegen van een misdrijf, zoals bijvoorbeeld geweld, aanranding, verkrachting of doodslag.
Redelijke vrees:
De bedreiging moet zo geformuleerd zijn dat bij de bedreigde een redelijke vrees kan ontstaan dat het dreigement ook werkelijk zal plaatsvinden. Het is niet noodzakelijk dat de bedreigde daadwerkelijk bang is geworden.

Opzet:
De bedreiger moet opzettelijk de ander vrees aanjagen.
Vorm van bedreiging:
De bedreiging kan mondeling, schriftelijk (bijvoorbeeld via een sms of e-mail) of door handelingen plaatsvinden.
Intimidatie:
Intimidatie, of bedreiging, is niet altijd strafbaar. Dit hangt af van de bedoeling van de bedreiger en de situatie waarin de bedreiging plaatsvindt.

Voorbeelden:
Strafbaar: "Ik ga je zo een paar in je gezicht slaan," of "Ik ga je verkrachten."
Niet strafbaar: "Ik weet waar je woont, of ik kom je opzoeken. Want misschien komt hij wel langs om het uit te praten.
Het moet dus duidelijk zijn wat hij komt doen strafbaar is

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 10:59

Sabri schreef:
De man schijnt ontzettend tegen de politie agent tekeer te zijn gegaan en zei dat hij niks gedaan had en ik fraude zou plegen.

Waarom deelt de politie dit soort informatie met de wederpartij?

haffiefreak

Re: Ik word belaagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 15:44

Hoe is het nu?

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 13:14

Mijn ouders hebben dit ook gehad met de zoon van mensen uit hun straat. Meerdere malen bedreigd, diepe krassen in hun auto. Mijn advies zou zijn: dashcam 360 graden met parkeerstand. Mijn ouders hebben helemaal niets verkeerd gedaan, die man beschuldigde hen van het maken van krassen op zijn auto wat ze niet gedaan hadden. De politie deed niets... Je moet echt beelden hebben en dan nog geluk hebben dat ze er iets mee willen.

Griffioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 18:01

Wat erg TS...ik duim mee dat je straks de beelden hebt!