Anna79 schreef:Dit patroon herken ik inderdaad. Maar de lage rugklachten zijn vooral zo vreemd en die zijn ook het meest pijnlijk.
Het is opvallend dat ik de eerste km eigenlijk prima loop en daarna veranderd ook mijn hele looppatroon zonder dat ik daar invloed op heb. Ik ga raar lopen, kort en houterig.
Dat herken ik wel, denk ik. Je bedoelt dat je niet bewust anders gaat lopen vanwege de pijn, maar dat je lichaam het simpelweg niet anders kán doen, toch? In mijn geval kwam dat door een verkramping: een spier die zó verkort was dat hij de normale beweging van het gewricht letterlijk blokkeerde.
Als jouw heupklachten ook voortkomen uit verkrampte spieren, kunnen er simpele technieken zijn die wat verlichting bieden. Mijn fysiotherapeut legde uit dat de eerste stap is om de spanning van de pezen en aanhechtingen af te halen, zodat die kunnen herstellen. Wat mij daarbij hielp was zelfmassage met een tennisballetje. Dan ga je op het balletje liggen en houd je 30 seconden druk op elke pijnlijke ‘knoop’ in de spier.
Bij mij zaten die knopen vooral in de gluteus medius en de tensor fasciae latae (TFL). Op YouTube zijn goede instructievideo’s te vinden over hoe je dat aanpakt. Stretchen kan ook helpen, maar dat mocht ik pas in een later stadium doen. In het begin zet je daarmee namelijk ook rek op de pezen, en als die nog geïrriteerd of ontstoken zijn, maak je het alleen maar erger.
Tegelijk is dit soort zelfmassage vaak maar tijdelijke verlichting. Uiteindelijk moet je ook de oorzaak van die spierspanning aanpakken. Daarvoor is een goede therapeut nodig en die zijn soms lastig te vinden. In mijn geval bleek dat mijn gluteus maximus en gluteus medius niet sterk genoeg waren om mijn bekken goed te stabiliseren. Daardoor raakten die spieren juist overbelast en gingen ze verkrampen. Blijkbaar komt dat vrij vaak voor bij mensen met een zittend beroep.
En met rugklachten erbij wordt het al snel een kip-ei-verhaal: rugklachten kunnen tot compensatieproblemen in de heupen leiden, maar andersom kunnen heupklachten ook weer rugproblemen veroorzaken.