Het leed wat een niersteen heet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 16:01

genja schreef:
Albertina71 schreef:
Tramadol is fijn spul. Je kunt er wel slaperig en duizelig van worden en je krijgt er een droge mond van.
Ik heb lang geleden een jaar lang ofzo 's nachts Zaldiar gebruikt. Dat is een dubbele Tramadol + Paracetamol. Ik gebruikte het alleen 's nachts om te kunnen slapen en overdag NSAID's en Paracetamol.

Wat je schrijft over de zaldiar klopt niet helemaal. Het is geen dubbele tramadol. Het is eigenlijk een heel ongelukkige gekozen dosering want voor volwassenen te weinig paracetamol maar 325mg dus ook niet aan te vullen tot 1000 wat advies is. En er zit 37,5mg tramadol in terwijl normaal de laagste doses 50mg is. (Of je moet de druppels hebben die kan je per 2,5mg doseren).
Het is een combi die wij in ziekenhuis nooit adviseren en meestal meteen omzetten in paracetamol en tramadol apart.

Zaldiar gebruikte ik in 2007, dus misschien heb ik het niet helemaal goed onthouden. Ik moest er trouwens nog 500 mg paracetamol bijnemen.
En daarnaast time released Ibuprofen en paracetamol.
De Zaldiar hielp me om in te kunnen slapen en dat werkte prima :)

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-25 21:56

Hier ook een ervaringsdeskundige..

Vorig jaar augustus kreeg ik een soort vage buikpijn en plaste cola. Droogkloot die ik ben dacht, ik zal wel te weinig gedronken hebben..
De dag erna begon ik geel te worden en hield die rare buikpijn aan, alsof ik een elastiek om m'n middenrif had. Dus op naar de HAP en die zeiden, blaasontsteking! Ik braaf 2 weken aan de AB en op de laatste dag begon ik krom te lopen van de pijn en ben ik naar de huisarts gestrompeld.
Die stuurde mij door naar het ziekenhuis, maar het was vrijdag en ik kon pas de vrijdag erop terecht, dus paracetamol + versterker mee naar huis.

Die vrijdag van de echo kwam en jawel hoor, ik had een Hetty Niersteen van 2,5 centimeter. Ergens was ik blij want ik had toen al 3 weken pijn en tot die vrijdag geen oorzaak. Na gesprek met de uroloog werd besloten dat we gingen vergruizen. Aangezien ik geen NSAID's mag kreeg ik gelijk Oxycodon en ging ik high als een kanarie de vergruizing in en voelde me top daarna.

Ik had het advies gekregen om veel te gaan drinken, na 2 weken vochtrestrictie, en daar heb ik ook gretig gebruik van gemaakt. Rond half 2 in de nacht werd ik kronkelend en gillend wakker van de pijn en heb ik de SEH gebeld, zoals door het ziekenhuis opgedragen. Die zeiden nee, dit is normaal en hoort erbij. Dat gevoel had ik niet, maar ik snap dat er ook mensen bellen voor onzin dus neem het ze niet kwalijk dat ze dit zeiden.
Ik probeerde de pijn te dempen door Oxycodon te nemen om het uur, maar buiten het feit dat ik heel beroerd werd hield de pijn aan en in de ochtend heb ik huilend het ziekenhuis gebeld en mocht ik direct komen toen ik zei dat ik ook al bijna 18 uur niet meer had geplast.

In het ziekenhuis ben ik direct plat gespoten met morfine, tot de maximale dosering en ik bleef zo'n pijn houden en niet kunnen plassen. Uiteindelijk ben ik met een rotgang geopereerd want de steen was in 2 stukken gebroken en blokkeerde mijn nier volledig. Toen de dubbele J katheter gekregen en na 3 dagen mocht ik naar huis met een geplande operatie voor het verwijderen van de katheter en doorspoelen van de nier een maand later.

In oktober was ik eindelijk van de steen en katheter af en dacht ik, het leven is goed!
Wel had ik al een vervolgafspraak staan voor controle en voor over een jaar nader onderzoek om te kijken of er aanwijsbare factoren zijn die het veroorzaken.

In januari stond ik op verjaardag bij een vriend en ineens kreeg ik weer de helaas bekende stuwingspijn en bewegingsdrang, dus uiteindelijk naar de HAP geweest, morfine gekregen en maandag weer de uroloog gebeld.

Bij de echo was er niks zichtbaar, maar ik had overduidelijk pijn dus er werd een CT scan aangevraagd. Die werd door de radioloog beoordeelt als zijnde, niks te zien maar mijn uroloog heeft zelf toch ook gekeken en zag gelijk een steen van ongeveer 4mm dit keer in mijn andere nier. Weer werd er een operatie ingepland en ik mocht naar huis met het advies neem maar 5 Oxycodon per dag, wat ik echt niemand aanraad.

Ongeveer 2 weken voor de geplande operatie plaste ik het steentje gelukkig uit en dat was begin maart.

We zitten nu eind mei en ik voel weer regelmatig een zeurend gevoel in de linker nier dus ik hou m'n hart vast en wacht niet of maar wanneer de volgende zich aandient.

Aan m'n dieet ligt het niet, ik vermijd zoveel mogelijk dingen die het veroorzaken en denk om m'n zout inname. Ik probeer elke dag 3 liter water te drinken op advies van de uroloog en heb zwarte thee afgezworen.

Helaas heb ik geen holy grail voor je, maar ik lees hier graag mee voor als iemand die, medisch onderbouwt, wel heeft. _/-\o_

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 16:08

Geen zwarte thee? Ik drink elke ochtend bij het ontbijt en rond koffietijd een kop sterke zwarte Earl Grey Superieur van Simon Lévelt :7
's Middags meestal groene thee en 's avonds kruidenthee.
Echte theedrinker. Ik lust geen koffie :o

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-25 20:38