Astma

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Astma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-25 16:37

Ik heb nu 2x in het ziekenhuis pufjes gehad die direct werken. Beide keren 4x met korte tussenpose en daar geen klachten van gehad. Hopelijk van deze ook niet.
Deze moet 2x per keer.

Ze zijn wel overal heel vriendelijk dat je altijd mag langskomen of bellen bij vragen of als er iets is.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 16:52

Ik kwam er pas op mijn 60e achter, dus nog 10 jaar later dan jij.

De huisarts had een spirometrie laten doen en het was meteen duidelijk dus doorverwezen naar de pneumoloog. Die heeft me door de molen gehaald. Allerlei onderzoeken, een scopie (niet leuk ondanks het roesje), andere longinhoud testen, slaaponderzoek, doorverwijzing naar de cardioloog om hartproblemen uit te sluiten en een ct-scan van de longen. Net dinsdag ct-scan nr. 3 gehad.

Ik heb inuvair 2 x daags 2 pufjes en spiriva, 1 x daags 2 pufjes. De spiriva wordt binnenkort vervangen want die wordt niet meer vergoed en dan wordt het een dure grap. De laatste doos met 3 puffers heb ik gekregen van de apotheek, dat was wel superlief.
Ik poets altijd mijn tanden na inname.

Ik las dat jij ook reuma hebt? Daar moet je wel mee oppassen qua medicatie. Ik gebruikte een biological die ik eens per maand moest inspuiten maar op de ct-scan was te zien dat ik ook leed aan interstitieel longlijden. Volgens mijn pneumoloog een bijwerking van de biological. Volgens de reumatoloog zou dat niet kunnen dus toen heeft de pneumoloog me voor een second opinion naar Leuven doorverwezen en zowel de pneumoloog als de reumatoloog daar waren er ook van overtuigd dat het met elkaar te maken had en dat ik om verdere schade te voorkomen moest stoppen met de spuiten.
Nu slik ik Rinvoq en heb ik dinsdag de derde scan gehad. Volgende week krijg ik daar de uitslag van bij mijn pneumoloog.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 19:25

Hhmm gebruik ook biological vanwege reuma.

Heb ook spiriva 1x dags en dan easyhaler voor ontsteking remmers.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-25 20:43

Goed dat je het zegt. Ik heb verschillende gebruikt, maar kreeg steeds bijwerkingen, dus heb nu al tijd niks. Nsaid's mag ik niet en opiaten begin ik niet aan tenzij het echt niet anders gaat.

2 Juni wel nieuwe afspraak om te kijken naar weer een andere biological. Noteer even dat ik hierover begin. Dit is natuurlijk nieuw en staat er net pas in.

Mijn longen en longfunctieonderzoek was wel goed.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 21:50

Marcella schreef:
Neusspray heb ook gehad maar werd daar nog misselijker van met resultaat dat ik niks meer binnen hield.

Avamys neusspray ging goed, maar deed op een moment te weinig. De ontsteking remmende neusspray erna ging eerst goed, maar daarna fout.

Avamys heeft ze ook een tijd gehad van de longarts, nu Budesonide

Sp, ja klopt wat je zegt, is heftig bij je kind. Zeker als ze klein zijn. Ze begon ermee dat ze 13 mnd was nadat ze het RS virus had tegelijk met een longontsteking.
Longarts heeft wel altijd gezegd dat d'r bij haar een trigger is wat het uitlokt. Enkel heeft ze die nooit kunnen vinden. Geen allergieën, geen taaislijm ziekte.
Maar ondertussen is ze 20 Jr.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-25 22:36

Snap ik. 13 maanden is echt heel jong. Dan voel je je als ouder echt hulpeloos.

Onze zoon had erge hoestaanvallen als baby. Weet echt niet meer hoe het heet, maar moesten iets in zijn mond spuiten. Zat een gele sticker op, dus we zochten ook andere oplossingen en gingen bijv stomen onder de douche.

Nu ging hij ook lezen of astma ook erfelijk kan zijn...

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 08:21

Naar mijn weten kan astma erfelijk zijn.
Het komt bij ons wel voor in de familie vanuit mijn kant. Tenminste astmatische bronchitis. Mijn opa en broer zijn daarmee bekend.
Mijn dochter was de enige met astma tot 8/10 jaar geleden. Toen heb ik ook een astma aanval gehad. Gelukkig tot nu toe mar eenmalig. Maar sindsdien merk ik wel dat bv veel stof, bepaalde gassen ( bv stilstaande auto's met draaiende motor) flinke temperatuur schommelingen met de winter hoestbuien triggeren

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-25 13:31

Ik ken in onze familie niemand met astma.

Wil je dat niet na laten kijken?

Eigenlijk ben ik mn hele leven wel benauwd, maar het is nooit serieus genomen. Ik kreeg te horen dat ik wel hyperventilatie zou hebben. En laatste jaren kreeg de reuma de schuld.

Op zich altijd een redelijke conditie gehad, dus klopte ook niet meer aan.

Laatste 1,5jr begon ik toch meer klachten te krijgen, dus toch maar eens aan de bel getrokken weer.

Eigenlijk heb ik altijd al dieren, stro, hooi, vlas en alles om me heen, dus hoop dat dat geen probleem blijkt te zijn. Herken ook nog niet wat me triggerd.
Wel bijv dat ik onder een warme douche veel moeite heb, maar verder komt het vaak spontaan of na inspanning.

Nu gisteravond en vanmorgen de puffer gebruikt en het is wel zoeken naar hoeveel zuigkracht je moet gebruiken. Een knopje was toch wel makkelijk geweest. Maar verder gaat het goed.

Hebben de mensen die alleen onderhoud hebben geen puf voor nood/een aanval? Die komen dan echt niet meer? Deze moet 2x daags, dus kan je niet gebruiken als je toch benauwd bent, maar ze zeiden dat je pas na 2 weken het verschil gaat merken. Dan zou je dus in theorie geen aanval meer krijgen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 13:40

Ik heb onderhoud maar dat gebruik ik in nood vaker. Officieel is mijn onderhoud 2x2 foster 200 per dag. Ik mag ook gerust 4x2 per dag innemen of zoals nu 2x1 per dag. Die 2x per dag heb ik wel nodig.
In nood ben ik (te) makkelijk. Jarenlang ervaring en dus ook best 'wat achter de hand' tot aan codeïne toe. In nood kan ik kiezen wat dan het handigste is. Om uiteraard zo vlot mogelijk de huisarts/longarts te benaderen zodra dat kan. 1x zelfs op spoed ermee terecht gekomen.
Ik durf best wel zelf te beslissen maar door de jaren heen weet ik ook wel wat gecombineerd mag worden en hoe. Echter in nood heb je altijd nood opties.
Ik heb codeïne via ziekenhuis maar ook altijd de natterman hoestdrank met codeïne in huis. Is nog makkelijker te doseren en verdelen omdat ik heftig op codeïne kan reageren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-25 14:26

Oke. Ik ben echt nog erg onervaren. Mijn klachten zijn denk ik mild, maar werden wel steeds erger. Als het niet serieus wordt genomen, accepteer je ook een deel eerst en leef je daarmee alsof het normaal is. Maar met de aanvallen vond ik het tijd om toch door te pakken.
Heb zelf nooit ergens naar gegrepen om het te verlichten eigenlijk. Reuma zou nu de oorzaak zijn en ik heb onder de douche last, maar het verlicht weer de pijn, dus bleef ik er toch maar langer, wel erg benauwd, onder staan.

Ik vind de poeder nu nog iets lastig. Vraag me ook af als je benauwd bent hoe je het goed kan inhaleren, want dan ben je toch wat beperkt. Maar die uitleg zal de longverpleegkundige binnenkort wel geven. Voor nu vooral uitleg over de puffer gehad.

Maar bij benauwdheid lijkt met iets spuiten makkelijker dan zelf moeten zuigen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 15:22

Ik heb veel gehad maar alles lukt altijd hier qua innemen en ik ben echt een aantal keren erg slecht er aan toe geweest. Tot dagenlang niet eens kunnen liggen vanwege de benauwdheid en hoesten. Inhaleren is altijd gelukt met en zonder voorzetkamer. Maar ook capsules kapot knijpen en dan inhaleren. Vond die persoonlijk fijner maar salbutamol deed echt niets meer hier.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 16:14

Het maakt voor mij niet uit of ik benauwd bent of niet wat betreft de voorzetkamer. De speriva moet je hard zuigen, dat vind ik lastiger

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-25 16:02

ivy_power89 ik had jouw reactie gemist, sorry

We zijn nu ene paar dagen verder en ik vind het eigenlijk niet zo een fijn apparaatje. Moet voor mijn gevoel toch wel flink mn best doen met zuigen.

Voor mijn gevoel heb ik in rust wel effect en ook als ik in bed ga liggen.

Bij inspanning merk ik nog geen verbetering. Ze zeiden dat je binnen een paar minuten wel het effect voelt, maar de echte werking kan 1 tot 3 weken duren.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 17:18

kiki1976 schreef:
Naar mijn weten kan astma erfelijk zijn.
Het komt bij ons wel voor in de familie vanuit mijn kant. Tenminste astmatische bronchitis. Mijn opa en broer zijn daarmee bekend.
Mijn dochter was de enige met astma tot 8/10 jaar geleden. Toen heb ik ook een astma aanval gehad. Gelukkig tot nu toe mar eenmalig. Maar sindsdien merk ik wel dat bv veel stof, bepaalde gassen ( bv stilstaande auto's met draaiende motor) flinke temperatuur schommelingen met de winter hoestbuien triggeren

Ik kan helemaal niet tegen de uitlaatgassen van sommige dieselvoertuigen.Ook op stallen hebben ze uiteraard altijd trekkers en\of loaders en als ik daar te lang bij in de buurt ben, wat vaak onvermijdelijk is, dan krijg ik vreselijke last van mijn luchtwegen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 09:57

Diesels zijn idd wel de grootste trigger voor hoestbuien. Erger dan benzine voertuigen

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 13:07

kiki1976 schreef:
Diesels zijn idd wel de grootste trigger voor hoestbuien. Erger dan benzine voertuigen

Klopt. Ik stik er zowat door. Helaas kan ik ze niet vermijden. heeft hier iemand verstand van verschillende soorten diesel, want ik merk een aanzienlijk verschil. Sommige zijn te verdragen maar bij andere heb ik dagenlang pijn in mijn longen tot koorts aan toe na inademing! Die ruiken ook anders. Aangezien ik veel op paardenbedrijven kom is dit een ernstig gezondheidsprobleem voor me.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-25 13:34

Dat is vervelend. Maar wel goed als je weet waar je last van krijgt. Ik weet het nog niet altijd.

Gister onder de douche vond ik het wel aardig gaan, maar toen ik eenmaal in bed ging liggen vond ik het slechter dan de nacht ervoor.

Buiten bij inspanning merk ik nog geen verschil.

Als ik gaap merk ik wel verschil. Maar heb het idee dat mijn lijf ook nog erg moet wennen. Had erge klachten tussen mijn schouderbladen en dat lijkt toch wel ook op spierpijn.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 13:58

Ik heb 2 diesel auto's :D

De één heeft gewoon meer uitstoot dan de andere. De eisen voor tractoren zijn lager qua uitstoot dus die stinken vaak meer. Zeker de oude exemplaren. Mijn oude jeep ruik je ook meer dan de personenauto.

Ik was gisteren weer bij de pneumoloog. CT-scan liet geen verslechtering zien maar mijn longinhoud is gedaald naar 62 procent, dat verklaart wel het weer sneller buiten adem raken. Daar ben ik niet zo blij mee.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 14:01

ik heb nu al een jaar of 5 Foster, daarvoor Alvesco, maar dat deed niets meer. Als ik nieuwe moet bestellen ga ik vragen naar Foster nexthaler, dat is hetzelfde maar dan een poederinhaler. Die ik nu heb zit PFAS in en daar wil graag vanaf.
Vroeger had ik er Ventolin bij, maar dat schijnt niet meer leverbaar te zijn. In de winter was dat echt mijn lifesaver, dan kan ik het zo vreselijk benauwd hebben dat ik de trap amper op kom.

Ik heb al puffers sinds 2005, toen ging het ineens helemaal mis, ik was toen 47. Als kind schijn ik veel eczeem te hebben gehad en ik was altijd ziek, dat zal de trigger wel geweest zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 14:31

Morrie schreef:
Als kind schijn ik veel eczeem te hebben gehad en ik was altijd ziek, dat zal de trigger wel geweest zijn.

Dat is geen trigger maar hoort bij het atopiesyndroom.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-25 16:33

Morrie schreef:
ik heb nu al een jaar of 5 Foster, daarvoor Alvesco, maar dat deed niets meer. Als ik nieuwe moet bestellen ga ik vragen naar Foster nexthaler, dat is hetzelfde maar dan een poederinhaler. Die ik nu heb zit PFAS in en daar wil graag vanaf.
Vroeger had ik er Ventolin bij, maar dat schijnt niet meer leverbaar te zijn. In de winter was dat echt mijn lifesaver, dan kan ik het zo vreselijk benauwd hebben dat ik de trap amper op kom.

Ik heb al puffers sinds 2005, toen ging het ineens helemaal mis, ik was toen 47. Als kind schijn ik veel eczeem te hebben gehad en ik was altijd ziek, dat zal de trigger wel geweest zijn.

Ik heb de Foster Nexthaler met poeder en ik vind hem nog niet zo fijn. Maar heb geen andere gehad, behalve een paar keer in het ziekenhuis met een voorzetkamer en snelwerkende.

Ik mocht kiezen, maar bij gebrek aan ervaring de arts laten kiezen. Die wil ook van de drijfgassen af.

Maar ondanks de instructie en samen oefenen, heb ik nog steeds wel een korreltje poeder en vind ik hem wel wat vermogen vragen om te zuigen. Gaat wel steeds makkelijker.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 16:50

ik ben poeder gewend van de ventolin vroeger, ik heb er geen moeite mee. Mijn huisarts had er alleen nog nooit van gehoord (gebeurt wel vaker, ze is niet zo op de hoogte met medicijnen) dus het zal nog wel even een gevecht worden om het te krijgen.
Ze vroeg hoe ik erbij kwam, tja, ik heb een vriendinnetje die dat soort dingen weet, beroepshalve...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-25 17:01

Oke. Ik krijg het via het ziekenhuis en de longarts vroeg of ik voorkeur had.

De apotheek gaf wel aan dat herhaling altijd per mail of belletje moet en niet via de herhaalservice kan. Maar we gaan deze eerst 2 maanden testen.

Ik vind dat dingetje in je mond ook echt lastig. Het is klein, hard en vrij kort. Geen idee hoeveel ik goed in adem, maar heb nog heel klein beetje poeder in mn mond.

Maar kan ook als ik wat minder benauwd ben, beter in adem.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 17:15

Ik heb salbutamol poeder maar vind dat niet makkelijk, vooral als ik al kortademig ben.
Moet zeer sterk (kort en krachtig, volledig) inademen en zeker 10 seconden mijn adem goed inhouden.
Dat laatste red ik amper 4 a 5 seconden en dat is te kort hem het goed te laten werken.
Helemaal omdat ik vaak in hoesten uitbarst.
Wil graag een spray (gaf de longverpleegkundige ook aan dat dat voor mij veel beter zou zijn) maar die is moelijker verkrijgbaar en alleen voor degene die dat al gebruiken.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 18:39

Ik had inuvair en salbutamol voor acute hulp. De inuvair hielp steeds minder. Ik zat op s ochtends en s avonds 1 pufje. Werd steeds hoger tot 4 pufjes s ochtends en s avonds. En steeds meer salbutamol.
Ik had ook veel kramp in mijn benen.

Tot ik laks was en te laat mijn recept had opgehaald, waardoor ik dat bij de spoeddienst moest doen. Had ik geen zin in, dus toen zat ik het weekend zonder. Daarna moest ik recept halen en bleek de apotheek het niet op voorraad te hebben. Maar ik had het idee dat ik zonder meer lucht kreeg. Heb het dus een paar maanden zonder gedaan, en toen naar de huisarts. Longfunctie was hartstikke goed (Zelfs beter als eerst), krampen ook weg. Moeheid en trillingen ook.

Nu heb ik symbicort, maar neem dat alleen als ik last heb. En als echt ff snel ervan af wil heb ik nog salbutamol, maar dat gebruik ik eigenlijk nooit meer. Zelfs de symbicort doe ik nu al 4 maanden ofzo mee. Wel neem ik s avonds wat japanse heilol en nog een soort etherische druppels die mijn luchtwegen vrijmaken. Soms ff slijmoplossers van de kruidvat. En kop thee met honing. S avonds heb ik het meeste last van vastzittend slijm wat ook benauwd voelt. Klachten zijn verder zo goed als weg..behalve als er, zoals nu, een nieuw paard is, dan heb ik weer even wat meer last (allergische astma, allergisch voor honden, katten, paarden en laat ik ze nu allemaal hebben).

Dus ik zou zeggen: blijf ook vooral voelen. Dat is trickie met astma natuurlijk..(want juist de medicijnen maken dat het goed gaat in de meeste gevallen). Maar wat voor de 1 goed werkt, is dat voor de ander niet. Mijn krampen werden steeds afgescheept, terwijl het dus uiteindelijk door de meds bleek te komen.