Zwanger - begin en voorjaar 2026

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maanlicht

Re: Zwanger - begin en voorjaar 2026

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-25 10:02

Welkom Sky! Ik heb ook een dochtertje, zij is 2 jaar en 3 maanden. Verheugd zich al helemaal op een zusje (ze denkt dat het een meisje is) en aait vaak mijn buik.

Fijn dat je echo goed was Laure! Ik kan echt niet wachten tot de eerst echo, duurt lang...

Wij hebben het aan veel familie wel verteld al, en een aantal vrienden.

Ik ga gewoon de sauna in trouwens, ben een vrij fervent sauna ganger dus ik zie er geen probleem in. Ik ga wel minder lang en een plankje lager.

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 07:50

@Laure, leuk, we gaan inderdaad erg gelijk op! :D Wij zijn het nu wel steeds meer mensen aan het vertellen. Vorige keer hebben we gewacht tot 13 weken, nu zijn we er iets eerder mee. Ook omdat ik toch wel erg vaak de (brutale) vraag krijg ‘Al zwanger van een tweede?’ Ook als ik niet drink bij een etentje of festival, is het nu voor mensen de eerste conclusie dat ik zwanger ben…

@Maanlicht, leuk dat jullie ook al een dochtertje thuis hebben. Merk jij ook al dat dit echt wel even anders is voor je huidige zwangerschap? Ik had bijvoorbeeld in het begin erg rugpijn, maar mijn dochtertje snapte maar niet waarom ik haar even niet zo lang meer kon tillen. Vrees een beetje voor verder in de zwangerschap, wil haar niet tekort doen. Hoe sta jij hierin?

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-25 07:19

Ja, deze zwangerschap is wel echt anders dan de vorige met zo'n kleintje in huis. Mijn dochtertje is niet erg voorzichtig en gaat gewoon op mijn buik zitten. Ze wil ook nog wild spelen, maar dat gaat ook steeds moeilijker voor mij. Ik probeer wel uit te leggen dat dat niet meer kan omdat ik een baby in mijn buik heb. Mijn man probeert haar dan af te leiden door met haar te spelen. Het is natuurlijk even zoeken en met je dochtertje doen wat wel kan. Meer kun je niet doen toch?

Ik moet zeggen dat je het bij mij al aardig begint te zien aan mijn buik. Ik heb vrijdag paardgereden en mijn broek zat al oncomfortabel strak, die kan ik niet meer aan. Rijden jullie ook? De vorige zwangerschap was mijn bijrijdpaard net verkocht, dus toen heb ik niet gereden, ben benieuwd tot hoe lang het goed voelt. Ik rijd een jonge draver, hij is best braaf maar kan soms weleens fris zijn en is snel gefrustreerd.

Laure

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 08:49

Ik vraag mij idd ook af hoelang ik nog kan rijden :D Rijbroeken passen wel nog, want ik was net 5kg afgevallen door te stoppen met anticonceptie.
Ik heb wel net een revalidatietraject van een maand met mijn merrie er op zitten en vond het toch ook wel spannend. Ze is wel braaf, maar iets frisser dan voordien. Ik merk dat ik toch wel voorzichtiger ben of twee keer nadenk.

Ik heb zaterdag les gehad en heb nog niets gezegd tegen mijn lesgever, maar ik denk dat ik dit de volgende keer wel zal moeten doen. Ik heb sindsdien lage rugpijn en last in mijn heup. Vooral zeurende pijn. Hebben jullie dat ook al gehad?
Ik hoop dat het gewoon komt omdat het al even geleden was en het wel een stevige les was. Maar ik heb ook wel schrik dat ik meer en meer last ga hebben en niet meer ga kunnen rijden.

Mij buikje begint stilaan te groeien. Ik heb wel een aantal gewone broeken die minder comfortabel beginnen te zitten.

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 09:55

Even een tipje voor de zwangere dames onder jullie die nog eventjes lekker door willen rijden (ik ben nu 28 wk zwanger en rijd niet meer maar heb wel "lang" door gereden) qhp heeft een fijne zwangerschaps rijbroek! Rekt echt goed fijn mee, silliconen zitvlak en met zo'n buikband :o Ik vond het fantastisch en draag m nog steeds gewoon op stal nu met dikke buik :D
Zo, nu verlaat ik dit topic weer! Iedereen succes en geniet van jullie zwangerschap <3

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 22:16

Ik rijd zelf al even geen paard meer, maar doe vooral krachttraining. Ik merk nu wel al wat achteruitgang in kracht, heb gewoon overall helaas wat minder energie momenteel! Maar goed, ik weet waar de energie naar toe gaat :D . Ben ook wel nieuwsgierig naar welke richtlijnen er zijn qua tot wanneer paardrijden veilig is…

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 23:14

Mijn verloskundige zei tot 16 weken. Daarna komt het kindje boven je bekken te liggen en is het dus vatbaar als je valt.

Bedankt voor de tip Kimley!

Ik heb de laatste paar dagen zo'n last van mijn buik :r opgeblazen gevoel, veel gas, vaak misselijk en soms helemaal geen trek, dan weer enorme honger.
Leuk hoor, die hormonen :+

mriek1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 15:01

Hoi allemaal!

Het lijkt mij ook leuk om hier mee te kletsen.
Gisteren hebben we een goede eerste echo gehad, dus ik durf nu wel hier te plaatsen dat ik 7 weken zwanger ben van ons tweede kindje.
We hebben al een zoon van 2 jaar.

Ik vond het kletsen in het topic van 2023 ook zo gezellig, gaat vast nu ook goed komen.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-25 15:54

Welkom mriek1990! En gefeliciteerd met je zwangerschap.

Wij hebben vanmiddag de eerste echo gehad en die was helaas niet in orde. Het ziet eruit alsof er al 2 weken niets groeit en mijn lichaam de boodschap niet heeft gekregen om het af te stoten. Ik trek me dus voor nu terug uit dit topic.

mriek1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 16:47

Oh nee Maanlicht... wat een rotnieuws... |(
Heel veel sterkte... ♡

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 18:06

Ik mag mij ook wel melden denk ik. :) Ik ben nu 7 weken zwanger en heb aankomende woensdag een scan. Voel eigenlijk bijna niks de laatste twee weken dus soms denk ik bijna een nieuwe test te moeten gaan kopen, tot ik me bedenk niet ongesteld te zijn geworden dus het zal wel. :+ Vind dat wel soms lastig, want ik ben niet moe, niet misselijk etc. Het enige wat ik voel of gevoeld heb, is dat zeurderige gevoel alsof je ongesteld moet worden. Oh en de dames zijn prominenter. :+

Als het allemaal goed gaat, is dit mijn eerste kind.

Maanlicht: Veel sterkte! -O-

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 20:02

Heel veel sterkte Maanlicht!

Helaas heb ik precies hetzelfde. Donderdag op werk heel licht bloedverlies, langs de verloskundige voor een echo. Zij zei direct ‘dit is mis’. Schijnbaar sinds 6 weken geen groei meer geweest. Ik ben nu aan het wachten tot mijn lichaam het afstoot. Als het te lang duurt gaan we het opwekken met medicatie.

Voor nu trek ik mij ook terug uit dit topic. Ik wens iedereen een fijne zwangerschap!

byloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 21:00

Afbeelding

Afbeelding

Yes . Ik meld mij hier (denk ik) ook..

Ik heb vanmorgen een test gedaan clear blue (extra vroege) deze geeft zwanger aan. Ik ben vandaag 12 DPO Hierna nog een andere van de action de roze. Hierbij zie ik een licht streepje maar nog niet heel duidelijk maar… hij is er wel.

Ondanks dat er duidelijk zwanger staat lijkt het alsof het niet waar is. Fopt clear blue mij..?!? Kan dat? Ik ben gewoon angstig om het weer te testen omdat het dan misschien niet meer zo is.

Ik vind het fijn om jullie verhalen te lezen. Gefeliciteerd allemaal, en voor de genen waarvoor het niet zo is gelopen zoals je graag had gewild een :knuffel:

Ik zou dan 22 feb zijn uitgerekend.

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 21:41

Jeetje Maanlicht en Sky, wat een verdrietig nieuws ;( heel veel sterkte voor jullie beiden :knuffel:

Welkom Mriek, Niniane en Bylouou!

Niniane, ik had in heb begin precies hetzelfde, wilde steeds een test kopen om te kijken of het wel écht zo was haha. Na de echo vertrouw ik het wat meer :+ Hier zijn de dames ook steeds duidelijker aanwezig, vandaag hebben we beide echt even versteld gestaan hoe groot ze zijn :')

Byloulou, ik wil je niet ontmoedigen maar bij mij eindigde zo'n lichte test (op DPO15, dus iets later) in een hele vroege miskraam. Blijkbaar stoot je lichaam het dan al af voor het innestelen. HCG stijgt dan wel even maar zet niet door.
Hopelijk is dit bij jou niet het geval en gaat alles gewoon goed! Dan zou het streepje de komende dagen donkerder moeten worden :)

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 22:05

Ik kom even binnen vallen naar aanleiding van bovenstaand bericht, ik hoor in het topic van eind dit jaar uitgerekend. Ik had een nog lichter streepje en ben inmiddels 19 weken zwanger. Alles groeit goed (ben nog wel erg slank, maar van binnen groeit alles goed), de echo’s zijn goed, NIPT test ook goed.

Sterkte aan de dames met het verdrietige nieuws. Y;(

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 18:14

Volgens mij is een licht streepje vooral een teken dat het HG hormoon nog maar licht aanwezig is en de zwangerschap pas net te detecteren is. Een streepje is een streepje. :D

byloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 05:46

Zojuist nogmaals getest met een CB weken indicator en deze geeft aan 2-3 weken. Ik stop nu met testen. Heb mij net online aangemeld bij een verloskundige praktijk.

Hoe gaat het lichamelijk met jullie? Ik begin mijn. Borsten te voelen en af en toe wat gerommel onder in mijn buik. Niet pijnlijk maar het voelt alsof er gewerkt wordt haha.

Wanneer zijn jullie van plan om het jullie naasten te vertellen en hoe?

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 08:41

Maanlicht schreef:
Ik ben er vroeg bij, maar wilde alvast een topic maken. Zijn er meer dames die al een positieve test in handen hebben gehad en mee willen kletsen?

Mijn positieve test had ik vorige week zondag op moederdag in handen. Een mooier moederdag cadeau kan ik me niet wensen <3. Dit betekent dat ik rond 20 januari uitgerekend ben. Ik ben nog niet bij de verloskundige geweest, dus het kan nog veranderen.

Wie praat mee? :D

Gefeliciteerd, dan lopen wij ongeveer gelijk!

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 09:39

Ik word voor het eerst wat weeïg, tegen het misselijke aan. Moet steeds denken aan de rode bieten die ik deze week heb gegeten, en het idee valt me niet lekker. :Y)

mriek1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 20:35

Sky voor jou ook een verdrietig nieuws... ik weet niet of je dit nog leest, maar heel veel sterkte!

Niniane gefeliciteerd! Spannend de scan, hopelijk is alles gewoon goed. Nu kwaaltje die komen... maar stoppen met denken aan de rode bieten dan! Al is dat makkelijk gezegd dan gedaan.

Byloulou gefeliciteerd! Een licht streepje is óók een streepje, dus er is sowieso iets bezig in je lijf. Spannend!

MRM25 grotere dames bij jou dus... :D Doen ze ook pijn of valt dat nog mee?

Nessie fijn dat het zo goed gaat! Jij ook zo gefeliciteerd.

Ik voel mij oké, vooral heel erg moe. Bij mijn eerste ben ik vier maanden kotsmisselijk geweest dus als het hier bij blijft teken ik er voor. ;)
Wel kan ik niet meer tegen de geur (en smaak) van koffie. Vooral die op mijn werk is echt niet te harden! :r
Haha.

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 21:53

Dat klinkt positiever Nessie :) jij ook gefeliciteerd!

Wij hebben het onze ouders verteld na de eerste echo. Ik had een leuk kaartje gemaakt, maar die kwam te laat binnen :+ dus we deden het met taart 'omdat we iets te vieren hadden' en haalden dan de echofoto tevoorschijn. Rest wachten we nog even mee.

Ik ben af en aan erg misselijk, kan kleinere porties op qua eten maar moet wel vaker eten merk ik. Soms een korte stekende pijn thv baarmoeder. En soms erg moe. Afkeer voor eten of geuren heb ik nog niet! Echte cravings ook nog niet, al mis ik een rood wijntje wel heel erg! :')

@mriek1990, je ze doen al een tijdje pijn! Bij paardrijden, de trap af lopen en sinds kort zelfs met bh uittrekken :+ en dat terwijl ik een bescheiden maat heb (oke, nu wel iets groter dus haha).

Gefeliciteerd _Mir, wij dan ook! Zoals het nu staat hier de 19e

Laure

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 10:12

Heel veel sterkte Maanlicht en Sky! :knuffel:

Welkom Mriek, Niniane en Byloulou! Hopelijk ben ik niemand vergeten, want preggo brain is echt wel een ding.

Byloulou bij mij was het streepje ook zo licht. Dan zijn de HCG levels in je bloed nog laag, maar die levels verdubbelen elke dag. Dus dat wil weinig zeggen. Ik ben ondertussen bijna 10 weken en alles is nog goed. Een streep is een streep hoor!

Hier beginnen mijn sportbh's ook te klein te worden voor het rijden. Maar met een gewone is het te pijnlijk, dus dan maar alles er in proppen :Y)

En diegenen die weinig tot geen symptomen hebben, dat is perfect mogelijk! Sommigen hebben weinig of geen last, anderen meer. Mogelijk komt het nog. Ik was deze week eindelijk ook 2 dagen niet misselijk, maar natuurlijk was ik meteen in paniek dat er iets mis zou zijn. Daarna terug misselijk geworden en dan was ik wel opgelucht eigenlijk. Ook al denk ik nu dat ik van die 2 "normale" dagen gewoon meer had moeten genieten :o

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 13:26

Grappig hoe dat werkt. Eigenlijk wil je nog steeds helemaal op en top voelen, maar vraag je je toch af of er iets veranderd is. :+

Hier deden de dames vooral zeer rond week 5/6. Nu voelt het meer als wanneer je ongesteld moet worden.

Voor degene die de eerste echo al hebben gehad; was die inwendig? Kijk daar niet naar uit. :')

Laure

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 13:31

Mijn echo was idd inwendig, viel echt mee! Alleen toen ze zeker wou zijn dat we geen tweeling hadden, voelde ik wel dat ze echt alle hoeken wou zien :+
Voor de rest voelde het voor mij niet ongemakkelijk. Een uitstrijkje is echt veel vervelender.

Echt het! We balen dat we ons slecht voelen en willen dat het snel over gaat. Maar als we ons dan goed voelen dan denken we meteen dat er iets mis is. :P Ik mag op zich niet klagen, week 7 was tot nu toe het zwaarst en sindsdien valt het eigenlijk nog wel mee.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 13:36

Oh had niet verwacht dat een uitstrijkje vervelender is! Dan moet het wel meevallen. :j Het ergste aan een uitstrijkje is vooral met je blote reet op die tafel zitten. :+