Help valselijk positieve drugstest

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 06:58

Freya6 schreef:
Wat een bizar verhaal… maar meest bizar vind ik dat je collega cocaïne gebruikt op werk?? Wit aan neus? word dit getolereerd?

Heb je enig idee hoevaak er cocaïne gebruikt wordt op werk := Vooral in de banen waarin flink gepresteerd moet worden. Daarom controleren ze ws ook, maar goed. Heel bizar vind ik dat niet meer.

Wel idd gek in België dat je gelijk geen rijbewijs hebt.
Ik dacht ook dat je in NL na een positieve test gelijk door kon naar bloedafname.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 10:21

verootjoo schreef:
Freya6 schreef:
Wat een bizar verhaal… maar meest bizar vind ik dat je collega cocaïne gebruikt op werk?? Wit aan neus? word dit getolereerd?

Heb je enig idee hoevaak er cocaïne gebruikt wordt op werk := Vooral in de banen waarin flink gepresteerd moet worden. Daarom controleren ze ws ook, maar goed. Heel bizar vind ik dat niet meer.

Ik dacht ook dat je in NL na een positieve test gelijk door kon naar bloedafname.

Zo heb ik eens heel naïef geantwoord toen ik een alcohol controle kreeg. Ik kwam uit mn late dienst in het ziekenhuis vandaan. En toen toen werd ik aangehouden voor een alcohol controle. Politie agent vroeg of ik gedronken had. Dus ik:"Nee, ik kom net uit mijn werk"
Politie agent:"Dat zegt niets mevrouw"
Nee, voor anderen misschien niet. Maar ik kon me op dat moment niet voorstellen dat er mensen bestaan die op het werk drinken :D

@ts: hopelijk krijg je snel meer duidelijkheid. En snel je rijbewijs terug. Want dit is wel heel erg vervelend.

Zonnetje81

Re: Help valselijk positieve drugstest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 10:38

Oh jeeej dan sta je wel heeel raar te kijken! Ik ben benieuwd naar de uitkomst.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 10:50

TinkerTreas schreef:
verootjoo schreef:

Zo heb ik eens heel naïef geantwoord toen ik een alcohol controle kreeg. Ik kwam uit mn late dienst in het ziekenhuis vandaan. En toen toen werd ik aangehouden voor een alcohol controle. Politie agent vroeg of ik gedronken had. Dus ik:"Nee, ik kom net uit mijn werk"
Politie agent:"Dat zegt niets mevrouw"
Nee, voor anderen misschien niet. Maar ik kon me op dat moment niet voorstellen dat er mensen bestaan die op het werk drinken :D

@ts: hopelijk krijg je snel meer duidelijkheid. En snel je rijbewijs terug. Want dit is wel heel erg vervelend.

In havengebied helaas ook noodzaak. Drugs- en alcoholtesten kunnen op elk moment afgenomen worden aldus arbeidsregels en het is nodig ook.

Zag trouwens laatst foto' s van magazijninspectie in het buitenland en daar hing de alcoholtester aan de muur, daar MOEST je in blazen of je raakte er geeneens in.

TS, wat een verhaal zeg, dit is goed om weten, ik woon ook in BE. Is een haaranalyse trouwens niet het meest sluitend om niet-gebruik aan te tonen? En wie verleent je nu assistentie, je rechtsbijstand? Want ik schat dat je nu al je rijbewijs kwijt bent?

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 10:57

Wat vervelend!
Maar is het niet zo dat je positief test je eerst meemoet naar het bureau voor bloed/urine test?
Of is dat weer bij wat anders?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 12:25

Gho heel vervelend, maar zoals je weet hanteert ons land een nultolerantie qua drugs in het verkeer.
Die test is bindend, en normaal gezien is er bij een positieve test ook een swap voor verder onderzoek verstuurd naar een labo om effectief de hoeveelheid te meten.
Bij een positieve test ben je effectief onmiddellijk je rijbewijs kwijt, een vals-positieve zal je zelf moeten aanvechten, hoewel dat tweede staal vaak beslissend zal zijn.

Als dat staal ook positief is, dan zal de zaak voorkomen. In dat geval zal wss een bloed-en of haarstaal opgevraagd worden. (ook je verleden zal dan spelen, dus wat ik aanneem is dat bij u dan blanco en zal de strafmaat anders liggen, dan als er al precedenten zijn)

In jouw job is contaminatie van groen natuurlijk onwaarschijnlijk(van cannabis zou je mss nog sneller kunnen discussieren), maar als je werkt met een collega die duidelijk gebruikt en bvb hetzelfde gereedschap hanteert, heb je wel meer kans op contaminatie (hoewel dit dan ook wel heel direct moet gebeuren, als in bvb een schop waar cocaine aan hangt dat je dan toevallig naar je mond of neus hebt gebracht.)

Verder kan je best zelf contact opnemen met het nummer op je PV of wat hebben ze je verder verteld?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 12:48

Ik ben benieuwd hoe dat dan werkt als je gewoon negatief blijkt te zijn. Jouw hele dag en planning naar de gallemiezen, vet veel stress. Weet iemand hoe ze dat oplossen? Gewoon zo van oh jammer voor je, pech. Doei? En wie gaat je huisarts betalen?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 13:45

Dorine92 schreef:
Ik ben benieuwd hoe dat dan werkt als je gewoon negatief blijkt te zijn. Jouw hele dag en planning naar de gallemiezen, vet veel stress. Weet iemand hoe ze dat oplossen? Gewoon zo van oh jammer voor je, pech. Doei? En wie gaat je huisarts betalen?

Maar naar ik begrijp heeft ze een positieve test afgelegd, dus werd haar rijbewijs ingetrokken en dan hangt het van het PV af wat de verder stappen zijn. Dat betwisten kan je doen, maar zal die intrekking niet ongedaan maken. Andersom laten doorrijden onder invloed zou ook niet kunnen, toch?

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 13:46

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-25 14:05

@foxy: haaraanalyse heb je ook niet meteen resultaat en kost 500 euro.

Ik heb nog geen resultaten binnen -O-

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 15:39

Phoe. Wat heftig.
Lijkt mij heel vervelend om z’n beschuldiging naar je hoofd te krijgen terwijl je zeker weet niets te gebruiken.

Succes.
Ik hoop dat je snel de uitslag krijgt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 16:10

Er schijnt wel eens een (wedstrijd)paard een positieve dopingtest gehad te hebben na het eten van een Marsreep. Heb je wat anders gebruikt, bijv. energiedrankjes? Of medicijnen op doktersvoorschrift?

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 18:59

bulck schreef:
Dorine92 schreef:

Maar naar ik begrijp heeft ze een positieve test afgelegd, dus werd haar rijbewijs ingetrokken en dan hangt het van het PV af wat de verder stappen zijn. Dat betwisten kan je doen, maar zal die intrekking niet ongedaan maken. Andersom laten doorrijden onder invloed zou ook niet kunnen, toch?

Hier in NL werkt het anders. Je krijgt sowieso een rijverbod van 24 uur na de bloedafname. Dus van doorrijden is geen sprake.

Mocht na de labuitslag blijken dat de waarde te hoog is dan kan de officier alsnog bepalen dat je je rijbewijs moet inleveren.

Zo voorkom je iig dat je mensen hun rijbewijs afneemt zonder dat ze daadwerkelijk (te veel) hebben gebruikt. En ja het gebeurd echt wel eens dat de waarde in het bloed te laag uitvalt, of dat er helemaal niks gedetecteerd wordt. Al gebeurd dat laatste haast nooit.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 19:32

Hoe werkt dit precies dan?

Je hebt de test van de agent gekregen
Deze was positief.
Rijbewijs kwijt.
En zij verwijzen je dan door naar je huisarts?
En voor de rechtzaak kan je dan deze uitslag gebruiken?
Of als urine en bloed goed is krijg je gelijk je rijbewijs terug of echt je rechtzaak afwachten?

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 19:39

Pff dat zal schrikken zijn geweest zeg.

Ik zie dat je nog geen resultaten hebt. Mocht daar nu iets uit komen of er komt niets uit. Kan de arts dan een verklaring schrijven zodat je je rijbewijs terug krijgt?

KiKiDo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 20:52

TS heb je gezien dat de testkit steriel uit de verpakking werd gehaald?
Zou daar contaminatie kunnen zijn ontstaan?

Ik hoop voor je dat je snel duidelijkheid hebt! Wat een gedoe..

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 21:02

Wat een nare situatie TS en balen dat je nog geen uitslag hebt gehoord. Kan je deze misschien zelf online inzien bij het ziekenhuis?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 23:15

Linnie050 schreef:

Deze was positief.
Rijbewijs kwijt.
Of als urine en bloed goed is krijg je gelijk je rijbewijs terug of echt je rechtzaak afwachten?

Vroeg ik me ook af moet je ter plekke auto achter laten?

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 23:24

Wat een gedoe zeg TS… hopelijk heb je snel een negatieve tweede test. Ik ben benieuwd naar de uitkomst

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 23:51

Wat een gedoe TS. Snap dat dit schrikken is. Hopelijk zijn je bloeduitslagen er snel.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 06:59

Linnie050 schreef:

Deze was positief.
Rijbewijs kwijt.

Bij een positieve speekseltest, wordt er ook altijd een tweede test gedaan - een speekselanalyse. Die speekselanalyse gaat naar het labo waar gaat onderzocht worden hoeveel er effectief van het desbetreffende product terug te vinden. Die eerste test heeft hier en daar wat vals positieven, dewelke er bij de analyse wel uitgehaald worden.

Sowieso is er altijd een intrekking van 15 dagen bij een positieve speekseltest. Als uit de Labotest blijkt dat het vals positief was, dan zal je ook niet moeten voorkomen voor de rechtbank. Als die toch ook positief blijkt te zijn, heb je de mogelijkheid om een tegenexpertise te vragen.

Verder rijden na een intrekking is sowieso een no go. Dus ofwel auto achterlaten, ofwel passagier laten rijden, ofwel iemand opbellen die jou(en de auto) kan komen ophalen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 08:31

Maar ik lees ook dat er sprake moet zijn van gedrag om zo'n test te doen. Dus er moet wat opvallends zijn. Hoe gaat dat dan? Hier heb je wel eens van die alcoholcontrolefuiken, dan moet iedereen blazen. Maar waarom werd je aangehouden? Was dit zo'n fuik, of zomaar?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 08:43

Jemig wat een gedoe. Hopelijk heb je snel de resultaten binnen!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 09:06

germie schreef:
Maar ik lees ook dat er sprake moet zijn van gedrag om zo'n test te doen. Dus er moet wat opvallends zijn. Hoe gaat dat dan? Hier heb je wel eens van die alcoholcontrolefuiken, dan moet iedereen blazen. Maar waarom werd je aangehouden? Was dit zo'n fuik, of zomaar?

Was dat ook in belgie?

Maar dan ben je wel mooi genaaid als het dadelijk niks blijkt te zijn. Ik vind dat nogal wat.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 09:11

Nee, in Nederland. Heb al meerdere keren gehad dat dan alle auto's van de weg gehaald worden en moeten blazen. De vrijdagmiddag voor kerst is zo'n beruchte dag (werkborrels), maar heb het ook wel op andere momenten gehad.

Heb zo ook een keer gehad dat ik naar een groot concours ging met maar 1 toegangsweg. Werden alle trailers gecontroleerd en moest je over een mobiele weegbrug (toen was BE-rijbewijs nog vaak noodzakelijk voor rijden met trailer, maar ook of je niet te veel gewicht achter de auto had hangen, en een ballonnetje voor de rode diesel).