Over de weekenddienst van de huisartsen en hun triage heb ik momenteel niet echt een goed woord voor over. Huisarts in kwestie is er op aangesproken, door de arts van het tehuis en een of andere commissie.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Roodvos schreef:Een van de redenen dat de HAP zo streng is geworden omdat mensen (algemeen, dus niet specifiek naar TS) wachten met naar hun gewone huisarts te gaan. Omdat ze dat om wat voor reden dan ook slecht uitkomen. En dan buiten kantooruren naar de HAP gaan/willen.
Maar daar is die niet voor.
Met als gevolg dat er nu streng uitgevraagd wordt. En dan kan het bij de triage wel eens fout gaan.
Rocamor schreef:Maar als jij zo bekend bent met wondroos, dan ga je toch in de ochtend / overdag het verband wisselen. Anticiperen. Dan hou je er al rekening mee dat je naar de HA kan en niet naar de HAP hoeft.
Je weet dat het verband vies kan worden als je hele dagen op een voet kan staan, iets te bedenken waardoor het verband niet vies wordt?
Mijn, niet gewonde pootjes zijn in de avond ook altijd dikker, zeker als het "ineens" boven de 20 graden wordt. Lijkt mij dan wel handig dat je je voet - na een dag erop staan - ook even flink omhoog houdt.
mvdende schreef:troi schreef:De hap is voot zaken die echt echt niet kunnen wachten dat kan het voorbeeld de op wel, dus prima getriageerd.
Ik vind dit een beetje vergelijkbaar met gemopper van iemand die 'vorig jaar zooooo ziek was en alleen paracetamol kreeg!!'. Nou je bent er nog en hebt er niks aan overgehouden, was blijkbaar een prima advies.
Mensen willen gelijk een oplossing en dikke pillen (of zalf of wat dan ook) waar afwachten vaak prima kan. Niks mis met even tanden op elkaar hoor
Het "lijkt" bij mij tot nu toe inderdaad een storm in een glas water (straks huisarts bellen vanaf 08:00) maar wondroos is een behoorlijk gevaarlijke situatie!
Het kan namelijk binnen enkele uren omslaan en tot bloedvergiftiging en erger! Lijden. En dan is een "nacht" (het was 20:30 toen ik belde) van 11 lang in gaan, gewoon gevaarlijk!
En het is dus niet een "ik heb iets gelezen op internet en nu denk ik dat ik het heb" gevalletje, maar ik heb ondertussen al minstens 3x (kan een keer vergeten zijn + ik verwacht dat mijn plotselinge borstontsteking óók wondroos is geweest) een door een arts bevestigde wondroos infectie meegemaakt. De 1e keer, toen ik dus niet gelijk ingegrepen had, maar enkele dagen had gewacht (begon licht dag voor schoolkamp, escaleerde tijdens en daarna het weekend afgewacht, want hé, voor een ontstoken teen val je de huisartsen post niet lastig! ) heb ik 5 antibiotica kuren gehad en 2 weken verplicht bedrust... en een héle boze huisarts, dat ik dit nóóit meer mocht doen...
Misschien niet zo gek dan toch dat ik nu wat voorzichtiger ben en wél aan de bel trek als ik het idee heb dat het wéér mis is? 'T zou namelijk al de 4e keer zijn, steeds in m'n grote teen....
Rocamor schreef:Maar als jij zo bekend bent met wondroos, dan ga je toch in de ochtend / overdag het verband wisselen. Anticiperen. Dan hou je er al rekening mee dat je naar de HA kan en niet naar de HAP hoeft.
Je weet dat het verband vies kan worden als je hele dagen op een voet kan staan, iets te bedenken waardoor het verband niet vies wordt?
Mijn, niet gewonde pootjes zijn in de avond ook altijd dikker, zeker als het "ineens" boven de 20 graden wordt. Lijkt mij dan wel handig dat je je voet - na een dag erop staan - ook even flink omhoog houdt.
Duhelo schreef:Hoe is het nu TS?
Duhelo schreef:Stom als je dan inderdaad nog twee uur moet wachten!
Hopelijk valt het allemaal wel mee!
Vjestagirl schreef:Ik moet toegeven dat ik geleerd heb ondertussen om m'n klachten wat aan te dikken. Waarom? Omdat als ik vertel wat ik écht voel, ik niet langs mag komen, waarna ik twee dagen later alsnog naar de huisarts kan met sterk verergerde klachten. Ik ga niet voor een gestoten teen, maar dingen als een blaasontsteking, weinig lucht krijgen etc.
Polly schreef:10.10u is bij de meeste huisartsen doorgaans na het ochtend spreekuur en dus een 'spoedplek'.
Heb je koorts? Voel je je ziek?
Vjestagirl schreef:Ik moet toegeven dat ik geleerd heb ondertussen om m'n klachten wat aan te dikken. Waarom? Omdat als ik vertel wat ik écht voel, ik niet langs mag komen, waarna ik twee dagen later alsnog naar de huisarts kan met sterk verergerde klachten. Ik ga niet voor een gestoten teen, maar dingen als een blaasontsteking, weinig lucht krijgen etc.
Hutcherson schreef:Ik hoor af en toe de gruwelijkste verhalen. Dat mensen echt soms meermaals per dag/nacht moeten bellen omdat ze voelen dat het niet goed gaat, dat het mis is en ze pijn hebben en vooral hun omgeving dit niet willen aandoen niet wetende wat er is. Ik snap eigenlijk die hele huisartsenpost niet. Toen mijn moeder haar enkel zwikte en er niet meer op kon staan en drie keer zo dik werd heb ik gewoon de spoed gebeld en die wilde haar graag zien. Het duurt wel ff maar dan ga je wel in gips naar huis.
In BE werkt mijn HA van 08:00 tot 20:00 uur (krankzinnig) en dan heb je wel een spoedarts geloof ik voor snachts maar dat zou ik moeten googlen hoe dat werkt.