Huisartsenpost onmogelijk streng tegenwoordig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 07:43

Mijn ervaring is niet zozeer met de HAP maar wel met een weekendarts. Mijn 85 jarige dementerende moeder was gevallen in het verzorgingstehuis. De verpleging heeft toen de dienstdoende huisarts gebeld (niet gelinkt aan het verpleeghuis) of ze wilden komen. Ze vonden het niet nodig, kon ook wel op maandag, dit was op zaterdagavond. Uiteindelijk zijn ze einde zondagochtend toch nog geweest, op aandringen en onder protest. Mijn moeder had haar duim gebroken en haar pols en de breuken waren inmiddels enorm gezwollen, dus zetten kon niet meer, verder een enorme jaap van een 6 op haar slaap, waar we het bot door konden zien, wat de verpleging uit nood maar met hechtpleister had geplakt. De huisarts heeft het gehecht, zonder verdoving want dat was volgens de huisarts fijner, want het was toch twee prikjes minder -O- Ondertussen vertelde de huisarts dat ze haast had, want ze was onderweg naar een BBQ. Mijn moeder was door de val zo enorm verzwakt, ze is twee dagen later overleden. We denken dat haar hoofd een behoorlijke smakker heeft gemaakt.
Over de weekenddienst van de huisartsen en hun triage heb ik momenteel niet echt een goed woord voor over. Huisarts in kwestie is er op aangesproken, door de arts van het tehuis en een of andere commissie.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 07:50

Roodvos schreef:
Een van de redenen dat de HAP zo streng is geworden omdat mensen (algemeen, dus niet specifiek naar TS) wachten met naar hun gewone huisarts te gaan. Omdat ze dat om wat voor reden dan ook slecht uitkomen. En dan buiten kantooruren naar de HAP gaan/willen.
Maar daar is die niet voor.

Met als gevolg dat er nu streng uitgevraagd wordt. En dan kan het bij de triage wel eens fout gaan.

Dit dus.

Er zijn zoveel mensen die denken voor een dwars zittende scheet even heen te gaan en dit is het resultaat.

Dit was niet zo maar is het gevolg van dit soort acties.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 07:51

Maar als jij zo bekend bent met wondroos, dan ga je toch in de ochtend / overdag het verband wisselen. Anticiperen. Dan hou je er al rekening mee dat je naar de HA kan en niet naar de HAP hoeft.

Je weet dat het verband vies kan worden als je hele dagen op een voet kan staan, iets te bedenken waardoor het verband niet vies wordt?

Mijn, niet gewonde pootjes zijn in de avond ook altijd dikker, zeker als het "ineens" boven de 20 graden wordt. Lijkt mij dan wel handig dat je je voet - na een dag erop staan - ook even flink omhoog houdt.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 07:52

Maar twee keer in mijn leven nodig gehad (wonden die gehecht moesten worden) en alleen maar positieve ervaringen mee. Het meeste wat wij mankeren kan echt wel wachten tot de normale huisartsuren.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 07:54

Een aantal jaar gleden had mijn zoontje van 6 maanden een ernstige allergische reactie. Ik belde half in paniek op en kreeg echt allemaal vragen waarom geef je een kind van 6 manden ei en weet ik het wat ik wou langs komen was allemaal moeilijk toen moest ik in de wacht dat duurde echt extreem lang. Ondertussen ging mijn zoontje hard achteruit en belde ik op mij andere telefoon 112 omdat hij bewusteloos was. Onderhand was de ambulance er al toen ik eindelijk uit de wacht werd gehaald en ze me vertelde dat ik het nog even aan moest kijken en anders even terug moest bellen om langs te komen........
Ik haat die spoedpost echt...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 07:56

Dankzij de huisartsenpost en het totaal verkeerde advies (wat dus anders in de bijsluiter staat) heb ik dus een blijvend dikke en pijnlijke achillespees overgehouden.
Er staat in de bijsluiter dat als er een bijwerking optreedt dat je de arts moet bellen en moet stoppen. Ik heb gebeld, maar moest maar even tot maandag doorgaan en vooral niet stoppen met de antibiotica.
Een dag later begon de andere voet ook met dezelfde bijwerking.
En het is dus nooit meer weggegaan.

Ze hebben echt liever niet dat je komt, want het nummer wat je moet bellen is nog een betaalnummer ook. Ze doen liever niets zeg maar (lang leve de bezuinigingen). Er zijn natuurlijk ook heel veel mensen die met een blauwe plek langs willen komen.

Bij mij is die hondenbeetwond ook gehecht op zo'n huisartsenpost. En je mag hondenbeten helemaal niet hechten. Ook zonder verdoving, maar dat vind ik niet zo erg, want de zenuwen waren toch al kapot helaas (en zijn ook niet meer hersteld). Dus door die hechtingen had ik later antibiotica nodig, en door die antibiotica kreeg ik die peesproblemen en dat is er nog steeds. Verminkt en blijvend gevoelig/pijnlijk.

Doordat er dus mensen willen komen die dingen hebben die echt geen spoed zijn krijg je dat de mensen die het echt nodig hebben de dupe er van worden. Weer moeten de goeden boeten voor de kwaden. Maar er is ook veel bezuinigd waardoor er overal een onderbezetting is.
Laatst bijgewerkt door germie op 13-05-25 07:59, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 07:56

Rocamor schreef:
Maar als jij zo bekend bent met wondroos, dan ga je toch in de ochtend / overdag het verband wisselen. Anticiperen. Dan hou je er al rekening mee dat je naar de HA kan en niet naar de HAP hoeft.

Je weet dat het verband vies kan worden als je hele dagen op een voet kan staan, iets te bedenken waardoor het verband niet vies wordt?

Mijn, niet gewonde pootjes zijn in de avond ook altijd dikker, zeker als het "ineens" boven de 20 graden wordt. Lijkt mij dan wel handig dat je je voet - na een dag erop staan - ook even flink omhoog houdt.

Precies dit dacht ik.
Je hebt dus vaker wondroos aan je teen gehad.
Dan ga je toch niet om 20.00 wisselen?

De keren dat wij hier naar de HAP wilden mochten we ook.

1 keer vonden ze het zo spoed dat ik ook direct bij de SEH in de behandelkamer zat.

De andere keren gebeld en langs mogen komen.

Alle dingen waren ook in de avond of weekend ontstaan en moesten ook gehecht oid worden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 08:01

Als je echt een ontsteking had gehad dan had je wel de signalen van een ontsteking door de pijnstilling gehad. Dik, rood, warm en gestoorde huidfunctie.
Ik bel bijna nooit naar een HAP. Ben altijd bang dat ik voor een klein dingetje bel die tot de volgende dag kan wachten.

Behalve toen ik een galsteenaanval had, maar toen hebben ze me wel gezien en kreeg ik het advies om weer te bellen bij een nieuwe aanval. Niet gedaan.

Maar vorige week heb ik 2 keer gebeld. Eerste keer voor advies omdat ik de onderste tree had gemist van de trap, gevolg dat mijn enkel dubbel klapte en ik op de grond lag. Kreeg als advies mee om te bellen als het erger werd. Nou de pijn werd heviger en ik kon niets meer. Toen gebeld omdat ik dat advies had gekregen.

Uiteindelijk mocht ik ook niet komen, maar moest ik de volgende dag naar de huisarts. Het was niet gebroken.

Er zijn tegenwoordig mensen die voor elke scheet dwars naar de HAP gaan. En als het echt zo erg was geweest was je wel gezien TS.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 08:04

mvdende schreef:
troi schreef:
De hap is voot zaken die echt echt niet kunnen wachten dat kan het voorbeeld de op wel, dus prima getriageerd.

Ik vind dit een beetje vergelijkbaar met gemopper van iemand die 'vorig jaar zooooo ziek was en alleen paracetamol kreeg!!'. Nou je bent er nog en hebt er niks aan overgehouden, was blijkbaar een prima advies.

Mensen willen gelijk een oplossing en dikke pillen (of zalf of wat dan ook) waar afwachten vaak prima kan. Niks mis met even tanden op elkaar hoor

Het "lijkt" bij mij tot nu toe inderdaad een storm in een glas water (straks huisarts bellen vanaf 08:00) maar wondroos is een behoorlijk gevaarlijke situatie!

Het kan namelijk binnen enkele uren omslaan en tot bloedvergiftiging en erger! Lijden. En dan is een "nacht" (het was 20:30 toen ik belde) van 11 lang in gaan, gewoon gevaarlijk!

En het is dus niet een "ik heb iets gelezen op internet en nu denk ik dat ik het heb" gevalletje, maar ik heb ondertussen al minstens 3x (kan een keer vergeten zijn + ik verwacht dat mijn plotselinge borstontsteking óók wondroos is geweest) een door een arts bevestigde wondroos infectie meegemaakt. De 1e keer, toen ik dus niet gelijk ingegrepen had, maar enkele dagen had gewacht (begon licht dag voor schoolkamp, escaleerde tijdens en daarna het weekend afgewacht, want hé, voor een ontstoken teen val je de huisartsen post niet lastig! ) heb ik 5 antibiotica kuren gehad en 2 weken verplicht bedrust... en een héle boze huisarts, dat ik dit nóóit meer mocht doen...

Misschien niet zo gek dan toch dat ik nu wat voorzichtiger ben en wél aan de bel trek als ik het idee heb dat het wéér mis is? 'T zou namelijk al de 4e keer zijn, steeds in m'n grote teen....

Ik begrijp je zorgen hoor! Ik denk ook dat dat een onderdeel is van je topic hier en dat niet iedereen dat eruit oppikt ;). En dan horen 'waarom niet overdag wisselen want je weet dit toch' vind ik ook wel een wat naïeve reactie. Ik denk dat dat inderdaad wel een goede tip is om dus voortaan te doen, maar dat heet zoiets als een les, en dat klinkt anders dan eerder in verwijt-vorm 'had je het maar overdag moeten wisselen'.

Tuurlijk ben ik het met mijn voorgangers eens dat je niet voor elk wiswasje naar de HAP gaat, en dat dit helaas veel wordt gedaan. Daarom snap ik ergens ook de voorzichtigheid van de HAP richting jou toe. Het lastige is alleen dat het natuurlijk maatwerk is en dat er altijd gevallen zijn waarbij jij net diegene bent die het níet overdrijft of wél voelt dat er iets mis is. Gelukkig ben je de nacht goed doorgekomen, en was het misschien vooral je bezorgdheid door je eerdere ervaringen, wat ik heel goed snap als dit al 3x eerder is voorgekomen, dan weet je hoe het eruit kan zien/kan voelen/kan verergeren! Inmiddels is het 08u dus succes met bellen :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 08:09

Juist omdat je er dus ervaring mee hebt zou je dus het verband eerder moeten wisselen, zodat je meteen de huisarts kan bellen als het niet goed is. Helemaal omdat het dus zo snel om kan slaan.

De hap is nooit een plek geweest waar je gewoon een afspraak kon maken. Daar is het nooit voor bedoeld, daar is altijd de normale huisarts voor geweest. Ze hebben nog een extra stap genomen en wel een arts laten kijken naar de foto en je niet meteen geweigerd.
Ze zijn strenger geworden, omdat mensen juist dachten dat ze gewoon een afspraak konden maken voor dingen die bij de normale eigen huisarts thuis horen. Of mensen die overdag of doordeweeks niet gebeld hebben naar eigen huisarts en dan de hap bellen s avonds.
Ook met pijnstilling heb je veranderingen als het wel ernstig wordt, dus die vragen zijn heel normaal en vertellen alsnog wat.

Ja, er worden fouten gemaakt zoals overal, maar hierbij zou het verstandiger zijn als je het dus bekijkt en wisselt tijdens openingstijden van eigen huisarts. En ook als je dus het gevoel hebt dat het dikker is, gewoon overdag een keer extra bekijken. Je moet zelf ook voorzichtig zijn en dat niet alleen van anderen verwachten. Ook al doe je het voor niets, je zegt zelf dat het zo snel kan omslaan, dus nog een extra reden om extra overdag kijken als je wat voelt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 08:11

Hoe is het nu TS?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-25 08:19

Rocamor schreef:

Ho ho... ik heb gisteren welgeteld 2x 15 minuten even met krukken door het huis gescharreld om ff iets af te wassen, wasje in de wasmachine te doen etc en ik heb even wat hoogst noodzakelijke boodschappen gedaan, een zak hondenvoer (was sneller leeg dan verwacht én ineens niet meer online te bestellen) en even langs de appie voor een magnetron maaltijd. De rest van de dag met m'n pootje omhoog gezeten.

Duhelo schreef:
Hoe is het nu TS?

Pas om 10:10 afspraak kunnen maken bij de huisarts...kennelijk kan het tegenwoordig óók niet meer dat je om 08:00 belt en gelijk in de vroege ochtend terecht kan.

Voet is na een nachtje rusten op dit moment niet dik meer, vanacht wel behoorlijk pijnlijk als ik hem naar beneden doe om op te staan voor een toilet bezoek, moet zo m'n bed uit maar durf eigenlijk niet :+

Petpa

Re: Huisartsenpost onmogelijk streng tegenwoordig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 08:20

Een huisarts heeft meerdere patiënten tenzij je een privé-arts in dienst neemt.
10.10 uur is toch een prima tijd?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 08:21

Stom als je dan inderdaad nog twee uur moet wachten!
Hopelijk valt het allemaal wel mee!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 08:22

10.10u is bij de meeste huisartsen doorgaans na het ochtend spreekuur en dus een 'spoedplek'.
Heb je koorts? Voel je je ziek?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 08:24

Ik vind 10 over 10 eigenlijk wel de vroege ochtend? Dat zijn hier dus juist wel de spoedplekken, anders kan je niet eens dezelfde dag terecht.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 08:24

Duhelo schreef:
Stom als je dan inderdaad nog twee uur moet wachten!
Hopelijk valt het allemaal wel mee!

Sarcasme hoop ik??

Hier 1 slechte ervaring met de HAP, maar voor de rest alleen maar goede. Ik snap ook goed dat er streng getriageerd wordt. Alleen als zwangere met vreselijke flankpijn niet mogen komen snapte ik echt niet… uren later via de huisarts (die het in eerste instantie ook niet goed diagnostiseerde) wel opgenomen in het ziekenhuis

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 08:27

Huh, om 8 uur bellen en direct die ochtend mogen komen is toch snel?
Wat verwacht je dan dat je er om 8:10 mag zijn dan?

Fijn dat je er dadelijk heen mag. Beterschap

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 08:28

Om 8u bellen en om 10:10 terecht kunnen, dat is gewoon snel. Ik moet als ik een afspraak wil maken meestal een week later komen. Dus ze hebben je gewoon op 'spoed' genoteerd denk ik.

Verder snap ik best dat je je zorgen maakt, maar wat jij omschrijft is niet waar een HAP voor is. En dat is op zich ook logisch, want anders gaat iedere Henk of Ingrid met een ingegroeide teennagel of een snee in de vinger, in de avond naar de HAP omdat ze overdag niet naar de huisarts willen. Lijkt me goed voortaan je verband overdag te wisselen, dan kun je meteen de huisarts bellen mocht er iets mis zijn.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 08:31

Vjestagirl schreef:
Ik moet toegeven dat ik geleerd heb ondertussen om m'n klachten wat aan te dikken. Waarom? Omdat als ik vertel wat ik écht voel, ik niet langs mag komen, waarna ik twee dagen later alsnog naar de huisarts kan met sterk verergerde klachten. Ik ga niet voor een gestoten teen, maar dingen als een blaasontsteking, weinig lucht krijgen etc.

En dit brengt dus weer extra druk en minder ruimte voor andere patiënten. In principe wordt er een vangnet meegegeven en als het na twee dagen erger wordt in plaats van beter kun je inderdaad naar de huisarts bellen of je hoeft niet naar de huisartsenpost maar kunt overdag je huisarts bellen. Er wordt ingeschat hoe urgent iets is zodat juist de mensen die echt snel hulp nodig hebben ook zo snel mogelijk gezien kunnen worden. Als veel mensen gaan aandikken, dan kan het betekenen dat mensen die wel eerlijk zijn en snel gezien moeten worden misschien niet zo snel meer gezien kunnen worden.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 13-05-25 08:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 08:31

Zo te lezen heeft men de juiste inschatting gemaakt. Goed gedaan van die wachtpost. Ik heb vaak met die mensen te doen, alsook met spoeddiensten hier in België.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 08:34

Ik denk dat dit prima de volgende dag kon. Zolang je geen koorts hebt of die teen zwart wordt dan is het geen spoed. En je teen zit er nog aan dus het valt vast mee.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-25 08:34

Polly schreef:
10.10u is bij de meeste huisartsen doorgaans na het ochtend spreekuur en dus een 'spoedplek'.
Heb je koorts? Voel je je ziek?

Geen koorts (gisteren avond even 37,7 dus verhoging) en op dit moment voel ik me niet ziek.

Gisteren wel 2x een moment gehad dat ik me wel echt niet lekker voelde, beginnende misselijkheid enz.

Ondertussen net ff bed uit geweest. Pijn is wel minder dan vannacht, maar wel veel meer dan de 1e dag na de ingreep en zeker niet "normaal" en zeker niet op dag 6 na de ingreep.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 08:35

Vjestagirl schreef:
Ik moet toegeven dat ik geleerd heb ondertussen om m'n klachten wat aan te dikken. Waarom? Omdat als ik vertel wat ik écht voel, ik niet langs mag komen, waarna ik twee dagen later alsnog naar de huisarts kan met sterk verergerde klachten. Ik ga niet voor een gestoten teen, maar dingen als een blaasontsteking, weinig lucht krijgen etc.

Een blaas ontsteking....serieus?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 08:36

Hutcherson schreef:
Ik hoor af en toe de gruwelijkste verhalen. Dat mensen echt soms meermaals per dag/nacht moeten bellen omdat ze voelen dat het niet goed gaat, dat het mis is en ze pijn hebben en vooral hun omgeving dit niet willen aandoen niet wetende wat er is. Ik snap eigenlijk die hele huisartsenpost niet. Toen mijn moeder haar enkel zwikte en er niet meer op kon staan en drie keer zo dik werd heb ik gewoon de spoed gebeld en die wilde haar graag zien. Het duurt wel ff maar dan ga je wel in gips naar huis.

In BE werkt mijn HA van 08:00 tot 20:00 uur (krankzinnig) en dan heb je wel een spoedarts geloof ik voor snachts maar dat zou ik moeten googlen hoe dat werkt.

In Belgie werkt dat anders. Daar ga je naar een eerste hulp en je krijgt gewoon hulp. Het is wel lang wachten, maar ze sturen je niet weg. Ik heb overwogen toen er met die hondenbeet geen oplossing kwam met die wond die maar vocht bleef produceren om naar Belgie te rijden en daar dan een ziekenhuis binnen te wandelen en te zeggen dat de pijn toegenomen was om maar behandeld te worden. Dit werd me door Belgische vrienden ook aangeraden. Het is bij jullie op dit vlak beter geregeld vind ik.

Als ik om 8 uur bel, dan is het ook niet zo dat ik direct om half 9 terecht kan. Ja, dat kan als het echt spoed is. Ik heb eens gebeld voor een ontstoken oog waar ik mee opgestaan was. Toen was ik er binnen 10 minuten. Terwijl ik zelf dacht dat kan nog wel even wachten.
Maar een wondroos kan echt nog wel 2 uur wachten.
Wat ik wel heel storend vind is dat het altijd uitloopt, alsof jouw tijd geen geld is. Natuurlijk is het soms lastig plannen en een echte spoed kan er weer tussendoor komen, maar het is gewoon nooit dat je op de afgesproken tijd daar terecht kunt.