Haatliefde verhouding met zonnebrandcrème. Wie weet dé topper?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 08:19

Ik gebruik altijd de spray van Garnier, ambre solaire. Is ideaal, geeft een hele fijne spray, dus je hoeft helemaal niet te smeren. En geen vieze witte laag op je huid. En verder blijf ik op het strand vooral onder de parasol.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 08:21

Nathalie18x schreef:
Met alle respect, maar je geeft in meerdere topics aan veel medische kennis te hebben. Hoe kan je dan beweren dat zonnebrand " rommel" bevat?
Ik vind de hoeveelheid medische desinformatie over dit onderwerp echt shocking.

On topic: ik vind de skin 1004 cica zonnebrand erg fijn.

Lastige is dat er ook echt wel rommel in zonnebrand kan zitten. Vergeef me dat ik niet de tijd heb om alle onderzoeken erbij te zoeken, maar een samenvatting kun je hier vinden:

https://www.dekleinelama.nl/blog/2016/07/06/zonnebrand/

Maar dat betekent niet dat je niets moet smeren overigens, maar die nuance verliest nog wel eens.

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 08:23

Wij zijn hier fan van de rituals!

Eigenlijk de enige waar ons dochter geen allergische reactie op krijgt...het ruikt heerlijk laat geen vette laag achter en SPF 50

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 08:25

Hutcherson schreef:
Ik smeer me eigenlijk niet in, vanwege de rommel die in die zonnebrand zit. Ik probeer korte tijd in de zon te zijn en de rest lekker onder de parasol. Vroeger wel veel gesmeerd maar ben de laatste tijd iets bewuster bezig met wat ik allemaal op en in mn lijf stop en smeer/spray

Dan kan je dus beter wel smeren want de zon is vele malen schadelijker :+ ook kort en ook in de schaduw en binnen heb je nog steeds te maken met de uv straling.

Ik gebruik al jaren koreaanse spf. Diverse merken, want voor elke huidtype hebben ze wel wat en ze zijn goedkoper of vergelijkbaar met spf die je hier in de winkel kan kopen. Nooit meer vettige laag op gezicht, nooit meer allergische reacties, passend bij mijn huidtype. Ik draag het 365 dagen per jaar en smeer, zoals het officieel ook hoort, meerdere keren per dag. En elk jaar op controle in het ziekenhuis tegen huidkanker.

Mensen smeren idd veel te weinig. Gebruiken een dagcrème met spf, wat nooit voldoende is. Heel kort door de bocht moet je 2 vingerlengtes spf smeren om voldoende bescherming te krijgen. En dat is niet voor de hele dag, maar voor de tijd dat het werkzaam is.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 11-05-25 08:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 08:26

Ik heb het eens uitgezocht en kwam toen tot de conclusie dat zonnebrandcreme op basis van mineralen (zink oxide) het meest "gezond" is.

Overigens geen tips hier, vind het ook moeilijk om een goede te vinden.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 08:40

Heb het nog even opgezocht. Ik heb deze al jaren: NIVEA SUN Protect & Dry Touch Transparante Zonnespray SPF 50. Er staat op dat deze dermatologisch goedgekeurd is, koraal vriendelijk is en beschermd tegen UVA en UVB. Nou hoorde ik een tijd geleden dat die witte crèmes wel beter zouden beschermen, maar ik verbrand, als ik me goed insmeer en niet eeuwig in de volle zon sta, eigenlijk nooit met mijn witte huid. Dus dan denk ik dat deze toch wel aardig zijn werk doet. Voordeel is dat het totaal niet plakt dus ook geen stof en viezigheid aantrekt op stal. Dat vond ik met die vette crèmes zo'n nadeel.

Dat stuk over zonnetraining vind ik vrij gevaarlijk.. Tuurlijk kun je in zekere zin wat meer tolerantie opbouwen, maar het is toch onderhand enorm bewezen dat zonnestraling gewoon gevaarlijk kan zijn voor je huid.. Dermatologen raden zelfs aan om de hele winter ook (je gezicht) te smeren omdat er jaarrond straling is. Dus: lekker smeren als je naar buiten gaat, vooral als het zonnetje schijnt.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 08:41

Ik gebruik Babé. Ze hebben een klein flesje 50spf voor het gezicht en die is super vloeibaar. Smeert super makkelijk en ik heb nooit het gevoel dat ik iets extra op m'n gezicht heb.
Hun standaard zonnecrème is iets dikker maar ook die vind ik erg fijn.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 08:48

Tinka schreef:
Ik gebruik altijd de spray van Garnier, ambre solaire. Is ideaal, geeft een hele fijne spray, dus je hoeft helemaal niet te smeren. En geen vieze witte laag op je huid. En verder blijf ik op het strand vooral onder de parasol.

Die gebruik ik ook, omdat het geen crème is heb je ook geen plaklaag op je huid.

MyWishMax

Re: Haatliefde verhouding met zonnebrandcrème. Wie weet dé topper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 08:59

Maar als je daar genoeg van gebruikt is de halve fles al leeg.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 09:03

Zonnetraining voor een gewenning van 4-6 spf? Hoe staat dat in vredesnaam in verhouding met de bescherming van een gemiddelde spray, crème, lotion of wat er verder nog is a 30 of 50 spf? Dan kun je toch zelf wel bedenken dat wat smeren veiliger is :=
Ik smeer jaar rond op m'n gezicht, anders vergeet ik dat zodra het weer echt nodig is en de fles voor de rest van m'n lichaam staat ook in het zicht. Ik ben tevreden met zowel de oranje als de witte van DM (niet de sportvariant), maar ik denk dat het heel erg aan je huidsoort ligt welke je fijn vindt.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 09:12

Voor het gezicht vind ik Paula's Choice fijn. Die plakt echt niet.

Helaas is die enorm duur dus voor het lichaam heb ik toch maar wat anders. Dit jaar is het Vision, maar ik had net zo goed de goedkoopste bij de Action kunnen halen, want ook dit is plakkerige bende die een witte waas achterlaat, maar dan wel 5 keer zo duur als van de Action. -O-

Ik heb altijd factor 50 trouwens. Lagere factoren zijn vaak minder plakkerig, maar ik geef zowat licht in het donker, dus 50 it is.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 09:14

Ik zwem trouwens altijd met een UV-shirt en short. Dat scheelt echt heel veel insmeren :=

snoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 09:34

Factor 50 body spray van sol de janeiro. Spuit makkelijk en hoef je niet uit te smeren. Het geeft ook geen dikke, vettige laag. Ik heb ook wel eens de bodyspray van de DM in duitsland, ook factor 50 en zelfde spul (maar sol de janeiro vind ik lekkerder ruiken).

Voor het gezicht Colorscience factor 50, voel je ook niet zitten. Wel een investering, maar meer dan waard.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 09:38

Wetgeving rondom spf is behoorlijk streng dus je kunt er wel vanuit gaan dat spf50 ongeacht welk merk je smeert gewoon die bescherming biedt echter kan er wel verschil zitten in hoe vaak je moet smeren. Sowieso wordt vaker per dag aanbrengen voor ieder merk geadviseerd.

En verder is het vooral dus wat je zelf prettig vindt qua gevoel en gebruik. Sommige (vaak iets duurdere) bevatten ingrediënten die je huid ook op een andere manier verzorgen en ondersteunen. Daar kun je voor kiezen. Belangrijkste vind ik dat je het prettig vind in gebruik zodat je het dus ook gebruikt.

Germie geeft aan dat alle zonbescherming reef-friendly is. Daar klopt niets van. Het is geen beschermde kreet dus wordt het overal maar op gezet maar er zijn echt wel ingrediënten waar de koraalriffen niet blij van worden.

In bijvoorbeeld Hawaii is zonbescherming met oxybenzone erin verboden en zo zijn er meer plaatsen op de wereld waar er zulke restricties gelden.

Ik zie vrijwel dagelijks de gevolgen van zonschade, van een simpele pigmentvlek tot aan allerhande huidkanker. Mensen denken er veel te makkelijk over. Huidkanker is de meest voorkomende kanker die er is en staat op alle lijstjes bovenaan.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 09:42

https://www.dr-jetskeultee-skincare.nl/ ... myEALw_wcB dit is de enige zonnebrandcreme waar ik geen puistjes van krijg, die niet belachelijk vettig blijft, niet super wit blijft en geen pijn in mijn ogen doet bij zweten :) maar het blijft zonnebrandcreme, dus mega comfortabel is het nooit

FemkeKarma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 09:46

JudithGigi schreef:
https://www.dr-jetskeultee-skincare.nl/ ... myEALw_wcB dit is de enige zonnebrandcreme waar ik geen puistjes van krijg, die niet belachelijk vettig blijft, niet super wit blijft en geen pijn in mijn ogen doet bij zweten :) maar het blijft zonnebrandcreme, dus mega comfortabel is het nooit

Ik gebruik deze ook voor mijn gezicht, ik heb erg gevoelige ogen en deze prikt niet. Ik ben sowieso fan van al haar huidproducten. Ik had eczeem én acne en dat is bijna volledig verdwenen door haar producten.

Wat ik wel doe is, als het goed is ingetrokken, voorzichtig wat poeder (ook van Jetske Ultee) aanbrengen over de zonnebrandcrème heen, dan voelt het minder vettig. En als ik halverwege de dag het nogmaals aanbreng indien nodig, doe ik het gewoon over de poeder heen. Gaat prima.

Eucerin Oil Control factor 30 vind ik trouwens ook een fijne en die kan ik ook goed verdragen met mijn gevoelige huid.

gonniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-25 09:50

Niet insmeren is voor mij, om alle dermatologische redenen, inderdaad geen optie!
Zo was ik dus bij ultee uitgekomen, maar die voel ik de hele dag zitten. Ondanks de reviews en ook ervaringen hier...
Koreaans is me ook al aangeraden, vooral beauty of joseon.
Kreeg daarbij wel de opmerking dat je heel goed moet opletten dat je geen namaak koopt. Dus let op! Niet goedkoper via bol, maar alleen bij vertrouwde Vandoren!

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 09:55

Wat betreft de wetgeving heb ik het wel over de Europese merken. Hoe dat gecontroleerd wordt met merken uit Korea of andere landen weet ik niet.
Sowieso met China erg oppassen. Korea komen over het algemeen wel echt mooie producten vandaan

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 10:05

Ga wat zon bescherming alsjeblieft af op wat artsen zeggen en laat de Bokt- en Facebookwetenschappers maar kletsen want het is levensgevaarlijk!

Ik smeer het hele jaar door SPF, ook in de winter. In de zomer gebruik ik SPF50, en dat breng ik een aantal keer opnieuw aan afhankelijk van de planning die dag.

FemkeKarma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 10:09

gonniee schreef:
Niet insmeren is voor mij, om alle dermatologische redenen, inderdaad geen optie!
Zo was ik dus bij ultee uitgekomen, maar die voel ik de hele dag zitten. Ondanks de reviews en ook ervaringen hier...
Koreaans is me ook al aangeraden, vooral beauty of joseon.
Kreeg daarbij wel de opmerking dat je heel goed moet opletten dat je geen namaak koopt. Dus let op! Niet goedkoper via bol, maar alleen bij vertrouwde Vandoren!

Ik weet even niet uit mijn hoofd in welke merken het zit, maar in veel Koreaanse zonnebrandcrèmes zit alcohol (de uitdrogende soort). Daardoor voelen ze minder vettig maar het kan wel de huid irriteren. Dat is een kwestie van proberen. Ik heb er meerdere geprobeerd maar helaas reageert mijn huid niet goed op Koreaanse zonnebrandcrèmes.

De La Roche Posay UVmune die eerder is genoemd is ook een hele goede optie voor je denk ik. Die kon mijn huid zelfs best goed verdragen.

Edit: op deze website kan je de ingrediënten eventueel extra checken https://www.paulaschoice.co.uk/beautype ... nt-checker. Als je googelt op 'ingredient checker' zijn er nog meer websites te vinden.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 10:16

Eucerin oil control is fijn, smeert goed uit ook. Tijd ook expres op het gezicht gebruikt. Nu voor het gezicht over op beauty of joseon.

Toch haal ik voor het gemak wel vaak van die spuitbussen om vooral mijn kinderen snel en makkelijk in te sprayen. Ook die doorzichtige zonnebrand van garnier bv smeert fij er danhet dikkere spul.

Hier zelf ook weinig aanleg voor verbranden, dan kun je al snel met elke zonnebrand wel uit de voeten en lijkt het een non-issue. Als je nooit verbrandt, klinkt zonnetraining al snel prima. Het gaat echter niet om het zichtbare verbranden, maar om onzichtbare schade op langere termijn. Maar niet iedereen kan (of wil) die link leggen.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 10:32

Mijn gezicht smeer ik dagelijks in met een SPF40 of 50 van Nimue, als laatste onderdeel van gezichtsverzorging. Fijne crème die niet in je ogen prikt als je gaan zweten en waarmee ik nog nooit ben verbrand. Wel in de categorie duur en ook alleen verkrijgbaar via een schoonheidssalon.

Voor de rest van mijn lijf gebruik ik bij voorkeur Banana Boat Sport 50. Deze heb ik in bulk mee terug genomen vanuit Australië, want hier is deze nog slecht verkrijgbaar. Super fijne spray die niet wit uit slaat, niet plakt en snel opdroogt, betaalbaar en een hele goede bescherming biedt.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 10:34

Jolliegirl schreef:
Ik smeer nagenoeg nooit...
Rommel op je huid..nee bedankt... Ik bedek me wel wat of laat mn huid goed wennen aan de zon int voorjaar.

Ik kan je verzekeren dat behandelingen voor kanker vele malen meer rommel in je lijf zijn.

En huidkanker komt ontzettend veel voor door de zon en niet smeren.

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 10:38

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 10:47

Op mijn gezicht gebruik ik vaak Bondi sands hydra 50+spf, geen idee hoe die zit qua ingredienten, maar ik merk wel dat die lekker snel intrekt en dat ik er geen puistjes van krijgt.
Tegen in de ogen prikken heb ik ontdekt dat ik het gewoon absoluut niet onder mijn wenkbrauwen moet smeren. Ik draag toch bijna altijd wel een goede kwaliteit zonnebril als ik de zon in ga, dus mijn ogen zijn toch wel bedekt.

En de tactiek van zoveel mogelijk zon ontwijken/bedekken klinkt leuk, maar ik verbrand gewoon nog in de schaduw en door kleding heen. Dus ik hou het mooi bij goed smeren en daarbij ook nog eens zoveel mogelijk schaduw pakken.