Eileider verwijderd, gevolgen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

x_Jeanine_x

Re: Eileider verwijderd, gevolgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 19:04

Heel interessant topic, die ik graag even volg. Ik loop momenteel zelf bij de gynaecoloog vanwege mega heftige menstruatie en alle opties niet werken. Enige plan wat er nu nog ligt is novasure met sterilisatie (dat laatste wil ik zelf graag) of baarmoeder met of zonder hals eruit. Maar daar ga ik nog over gebeld worden.

Dus vind dit topic reuze interessant om de ervaringen te lezen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 19:52

Marocje schreef:
maar sinds een jaar echt heel emotioneel. Herken mezelf gewoon niet meer en sta zelfs op de wachtlijst voor hulp. Snap er gewoon niks van. Ene moment gaat het prima, dan weer dagen echt heel naar.

Weet niet hoe oud je bent maar dat zijn ook typische pre-overgangs klachten.
Ik wordt ook gek van mezelf. Was altijd 200% stabiel en nu raakt dat out of control (niet gesteriliseerd overigens). Als het erger wordt ga ik wel met hormonen starten.
Sommige vrouwen raken zelfs in zware depressies in de periovergang.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 21:51

Mungbean schreef:
Marocje schreef:
maar sinds een jaar echt heel emotioneel. Herken mezelf gewoon niet meer en sta zelfs op de wachtlijst voor hulp. Snap er gewoon niks van. Ene moment gaat het prima, dan weer dagen echt heel naar.

:wave:

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 09:54

Mungbean schreef:
Marocje schreef:

Weet niet hoe oud je bent maar dat zijn ook typische pre-overgangs klachten.
Ik wordt ook gek van mezelf. Was altijd 200% stabiel en nu raakt dat out of control (niet gesteriliseerd overigens). Als het erger wordt ga ik wel met hormonen starten.

45, maar nog heel regelmatig ongesteld. Al zat ik hier idd ook aan te denken, want dit heb ik nooit zo gehad.

mariettekJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 11:13

x_Jeanine_x schreef:
Heel interessant topic, die ik graag even volg. Ik loop momenteel zelf bij de gynaecoloog vanwege mega heftige menstruatie en alle opties niet werken. Enige plan wat er nu nog ligt is novasure met sterilisatie (dat laatste wil ik zelf graag) of baarmoeder met of zonder hals eruit. Maar daar ga ik nog over gebeld worden.

Dus vind dit topic reuze interessant om de ervaringen te lezen.

sorry, off topic, maar ivm dezelfde reden is mijn baarmoeder met baarmoedermond eruit. Wat. Een. Verademing.
Ik heb mijn leven weer terug.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 17:55

Marocje schreef:
45, maar nog heel regelmatig ongesteld. Al zat ik hier idd ook aan te denken, want dit heb ik nooit zo gehad.

Ik zou overwegen om te testen met hormonen.
Laatst nog een interview gelezen van een vrouw die zelfs opgenomen was in een kliniek en zware medicatie totdat er ineens een gyn langs kwam met de optie hormoon supplementie. Daarna kon ze weer normaal leven.

Zelf weet ik dat ik emotioneel van de leg raak erdoor.
Ik was ook ooit echt slecht van een minipil met enkel progesteron na mijn zwangerschap. Zodra het doorzet ga ik mijn gyn om oestrogeen supplementie vragen.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 18:03

Mungbean schreef:
Marocje schreef:

Ik zou overwegen om te testen met hormonen.
Laatst nog een interview gelezen van een vrouw die zelfs opgenomen was in een kliniek en zware medicatie totdat er ineens een gyn langs kwam met de optie hormoon supplementie. Daarna kon ze weer normaal leven.

Zelf weet ik dat ik emotioneel van de leg raak erdoor.
Ik was ook ooit echt slecht van een minipil met enkel progesteron na mijn zwangerschap. Zodra het doorzet ga ik mijn gyn om oestrogeen supplementie vragen.

Zelf testen vind ik tricky, maar kan het altijd vragen aan de huisarts..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 18:38

Zelf testen kan ook niet, dat gaat op recept.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 10:14

Kan wel bij testjezelfnu of testjezelf.nl
Dan kan je op eigen kosten bloedonderzoek aanvragen en bij reguliere prikpunten een naar wens kiezen.
Dat gaat dus niet van je eigen risico maar hormonen zijn zeker te testen daar als een arts pertinent alles weigert!

Zelf laat ik soms eens wat tussendoor prikken omdat ik anders naar België moet.
En dan na bijv een tekort wil ik kijken of het gestegen is, en de uitslag gaat door naar de arts die het eerste onderzoek uit liet voeren. :-)
Ik moet toch zelf betalen dus dat maakt niks uit.
Werkt echt keurig! Zeer tevreden over!

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 13:33

moonfish13 schreef:
Mijn lijf gedroeg zich of ik in de overgang zat.
Wat ik las is dat er ook verminderde bloedtoevoer naar de eierstokken is.
Daardoor kan je dus ook minder hormoonproductie hebben.
Meerdere artsen hebben erkend dat progesteron en oestrogeen in de eileiders gemaakt wordt deels.
Ik heb nu inderdaad oestrogeen en progesteron.
Maar vroeger had ik wel progesteron, was de 100 zat nu moet ik 2x zoveel.
Oestrogeengel was niet nodig maar moet vind ik ook echt veel mijn bloedwaarde was te laag.

Ik dacht dus dat het door stress kwam of weet ik het ik dacht zoek geen spoken die er niet zijn.
Tot ik dat artikel las!
Gestart met oestrogeen en in een week weer mijn oude cupmaat en veel veel beter in mijn vel.
Iedereen in mijn directe omgeving ‘leuk als ze dit even hadden gezegd!’ zo leed ik eronder.
Ik ben nog steeds niet de oude soms voel ik een vlaag ervan maar ik had een gezond libido dat is in principe nul zonder partner.
Er is gewoon iets anders aan mezelf en dat is echt waardeloos.
Als ik niet smeer lopen mijn borsten in een paar dagen enorm leeg, nou dat had ik echt niet voor de operatie en ik was pas 30.

Link naar dat artikel aub?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 13:50

Daar ben ik inderdaad ook heel nieuwsgierig naar. Ik heb namelijk zelf ook even gezocht in allerlei Engelse literatuur en het enige wat ik vind is dat er progesteron receptors zijn in eileiders. Die receptors zorgen ervoor dat de eileiders weten wat ze moeten doen op het moment dat er een eisprong is.

Nergens kan ik vinden dat er progesteron aangemaakt worden in de eileiders. Ook niet in shady plekjes op het web.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 18:38

moonfish13 schreef:
Dan kan je op eigen kosten bloedonderzoek aanvragen en bij reguliere prikpunten een naar wens kiezen.

Ik bedoelde uittesten of het helpt als je hormonen neemt. Sorry dat ik misschien niet duidelijk was daarin.
Je kun wel bloed testen maar daar heb je weinig aan aangezien nou eenmaal iedereen op zijn eigen manier reageert.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 15:30

Essie73 schreef:
Je lichaam ruimte deze eicellen zelf op.

Dat zeg jij nu. Toch blijken er vrouwen te zijn met onverklaarbare klachten. Waarheen ruimt het lichaam deze eicellen dan op? Want volgens mij zijn die (relatief) best groot? De natuurlijke weg wordt afgesloten. Ze moeten ergens blijven. Dat hier fysieke reacties op komen lijkt me logisch. Een wetenschappelijk antwoord zie ik tegemoet.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 15:55

anjali schreef:
Essie73 schreef:
Je lichaam ruimte deze eicellen zelf op.

Dat zeg jij nu. Toch blijken er vrouwen te zijn met onverklaarbare klachten. Waarheen ruimt het lichaam deze eicellen dan op? Want volgens mij zijn die (relatief) best groot? De natuurlijke weg wordt afgesloten. Ze moeten ergens blijven. Dat hier fysieke reacties op komen lijkt me logisch. Een wetenschappelijk antwoord zie ik tegemoet.

Een tiende millimeter (0,1 mm dus). Voor 1 cel is dat 'groot' maar om nou te doen alsof je er een opgeblazen buik van kunt krijgen (zoals je in je eerdere post vroeg) is wel een beetje raar. Al is het maar omdat die eicel vóór het springen ook al in diezelfde buik zat :Y) .

Dus ja, deze cellen worden gewoon geresorbeerd.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 16:07

Daarnaast springt een eicel, kort gezegd, ook niet "in" de eileider maar er buiten en hoop je maar dat ie in de eileider terecht komt. Er vinden niet voor niks buitenbaarmoederlijke zwangerschappen plaats en best kans dat bij elke gezonde vrouw waarbij een eicel springt deze ook wel eens niet in de eileider en baarmoeder eindigt maar in de buik.

Overigens, waar denk je dat het sperma eindigt dat niet weer via de vagina naar buiten komt? :o

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 16:14

En een vrouwelijke baby wordt geboren met zo'n 1 miljoen eicellen. Ik denk niet dat men 1 miljoen keer ongesteld wordt :P Waar gaat de rest dan heen? Juist, gereabsorbeerd/opgeruimd. Wat doet het lichaam met normale lichaamscellen die doodgaan? Ook opruimen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 16:23

Er gaan ongeveer een miljoen cellen per minuut dood in je lichaam. Die worden allemaal keurig weggeppetst.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 16:54

Mungbean schreef:
moonfish13 schreef:

Ik bedoelde uittesten of het helpt als je hormonen neemt. Sorry dat ik misschien niet duidelijk was daarin.
Je kun wel bloed testen maar daar heb je weinig aan aangezien nou eenmaal iedereen op zijn eigen manier reageert.

Klopt. Mijn waardes zijn groen geweest in het verleden maar klinisch was het duidelijk en ik zat onderin de referentiewaarde.
Ik had echt bleek meer nodig mijn progesteron was groen maar ik was echt een wrak.
Dat was inderdaad uitproberen of 200 mg ipv 100 wel werkte en dat werkte wel.
Bij 100 mg merkte ik wel wat maar bleef me vreselijk down voelen.

Ik ga van de week zoeken.
Momenteel lig ik met enorm hoofdpijn door een fatbike die voor mijn auto dook.
Dit was nadrukkelijk na afbinden of verwijderen van eileiders.
Kan dat ik creatief moest zoeken maar het was wel een erkende betrouwbare site zegmaar.

Ik schrok enige is ik moest in het engels zoeken, in nederlands is het enkel halleluja.
In het engels kwam ik het tegen. -O-
En niet na dagen zoeken, en ik las mezelf gewoon terug.
Een enkeling had geluk die waren met elastiekjes in een loop geknoopt.
Dus dat is verwijderd en toen heeft het zich bij een deel gelukkig goed hersteld.

Kleine pagina vast ik ga kijken of ik hem vinden kan, maar hier zie je de klachten al passeren.

https://www.nccrm.com/post-tubal-ligati ... 0extensive.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 17:24

Een man ruimt de zaadcellen die niet worden geejaculeert of die er door sterilisatie niet uit kunnen ook zonder problemen op. Gelukkig maar :+

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 17:32

Blacky94 schreef:
Daarnaast springt een eicel, kort gezegd, ook niet "in" de eileider maar er buiten en hoop je maar dat ie in de eileider terecht komt. Er vinden niet voor niks buitenbaarmoederlijke zwangerschappen plaats en best kans dat bij elke gezonde vrouw waarbij een eicel springt deze ook wel eens niet in de eileider en baarmoeder eindigt maar in de buik.

Overigens, waar denk je dat het sperma eindigt dat niet weer via de vagina naar buiten komt? :o

Nou,dat komt er via een ingang in en kan er via dezelfde weg weer uit lijkt me. Maar okay, ik ben geen gynaecoloog .

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 17:36

Azmay schreef:
Een man ruimt de zaadcellen die niet worden geejaculeert of die er door sterilisatie niet uit kunnen ook zonder problemen op. Gelukkig maar :+

Daat zet ik dus dezelfde vraagtekens bij, als je die zaadleiders afsluit dan blokkeer je de boel toch? Geen mannen op dit forum die na afsluiten zaadleiders klachten ondervinden? Ik denk er gewoon heel technisch over.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 17:42

Even zo, een beeld van tubectomie zonder mijn hormonen.

Mungbean schreef:
moonfish13 schreef:

Klopt. Mijn waardes zijn groen geweest in het verleden maar klinisch was het duidelijk en ik zat onderin de referentiewaarde.
Ik had echt bleek meer nodig mijn progesteron was groen maar ik was echt een wrak.

Kan dat ik creatief moest zoeken maar het was wel een erkende betrouwbare site zegmaar.

Ik schrok enige is ik moest in het engels zoeken, in nederlands is het enkel halleluja.
Dus dat is verwijderd en toen heeft het zich bij een deel gelukkig goed hersteld.

Kleine pagina vast ik ga kijken of ik hem vinden kan, maar hier zie je de klachten al passeren.
Ik heb er echt wel spijt van als ik eerlijk ben, het is dat een hersteloperatie niet kan maar kon het wel deed ik het denk ik.
Dan maar gekloot met anticonceptie, maar ik herken me volledig in het post tubal ligation syndrome.
En ik heb geen kinderen die mijn huwelijk of relatie veranderd hebben.
Ik ben fysiek ook heel onzeker geworden en seksueel ook en dat was ik alles behalve.
Nu snap ik ineens dat iemand zich bij een vertrouwd persoon toch onzeker voelen kan.
Dat heb ik nooit gehad en ik had vrijheid verwacht maar heb ook veel bekkenpijn.
Toeval of niet ik had het nooit zo heftig.
En die opvliegers en druipen van het zweet heb ik met de hormoongels nog, je krijgt het in 1x en mijn lichaam vind dat maar raar.

Nu 2 dagen niet gesmeerd, en ik voel me intens depri, bang, verdrietig, buikpijn, en ik ben echt bang dat niemand me nog aantrekkelijk vind of ik wat doms zeg met daten.
Vroeger vond ik het leuk en sowieso gezellig in meeste gevallen.
Maar ook vaginale droogte was aan de orde.
Ik heb zelfs de vraag gekregen hoever ik was, ze dacht dat ik zwanger was.
Nee mijn eisprong kwam eraan of menstruatie en dan krijg ik een zwangerschapsbuik niet zuinig ook.

En mijn buik is blijvend opgezet en ik krijg mijn lichaam heel moeilijk op de rit na een dip.
Het mega gemotiveerde met sporten is ook weg en ik voel me net 80 mentaal momenteel.
Ik zie het allemaal niet meer zitten, en dat is dus zonder hormoongel nu: ik typ dit in tranen.

Denk 2x na voor je dit laat doen ik las 1 op 200 die dit syndroom oploopt.
Maar je zit er mooi mee: ik ga snel mijn hormonen smeren ik kamp met paniekgevoelens zonder een idee waarom.
Voel me compleet nutteloos en een last voor iedereen: dat kan dus ook gebeuren.
Ik heb de gels laten staan om te kijken wat er zonder zou gebeuren, dit dus.
Ik heb het gevoel een vreselijke huilbui te krijgen zo en dat dit nooit meer goed komt.

Alsjeblieft kijk uit, de doorbloeding naar de eierstokken vermindert wat ook impact heeft.
Ik zeg altijd had ik maar is te laat, maar ik vertrouwde op de nederlandse info en de gynaecoloog.
Die deed echt of het niets was maarja he hij was verplicht te zeggen dat elke operatie risico had.

Zover dus hoe het uit kan pakken, ik voel me gewoon bijna suicidaal en besef waar het vandaan komt.
Ik ben wegens dat gevoel en mijn borsten compleet leeg de link gaan leggen.
Samen met hoeveel kids ik had en hoe lang ik nog moest omdat men dacht dat ik zwanger was oprecht.
Ik heb gezegd geen maar een operatie heeft vrees ik meer gedaan dan gehoopt.
En uw opmerking is wel een wake up call om naar een gynaecoloog terug te gaan.
Ze dacht dat ik borstvoeding had gegeven ook.
En langdurig, dat vond ze knap.
Ik heb niet eens kinderen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 17:47

@gdg, het klopt niet wat je zegt. Een rijpe eicel met follikel is 2 cm groot. En niet 0,1 mm, dat zijn onrijpe eicellen. (Ik heb het even gegoogeld want is niet mijn vakgebied!).

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 17:50

Iris82 schreef:
Daar ben ik inderdaad ook heel nieuwsgierig naar. Ik heb namelijk zelf ook even gezocht in allerlei Engelse literatuur en het enige wat ik vind is dat er progesteron receptors zijn in eileiders. Die receptors zorgen ervoor dat de eileiders weten wat ze moeten doen op het moment dat er een eisprong is.

Nergens kan ik vinden dat er progesteron aangemaakt worden in de eileiders. Ook niet in shady plekjes op het web.

Een endocrinoloog zal het vast weten.
Mijn apotheker kende het ook.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 17:52

moonfish13 schreef:
Even zo, een beeld van tubectomie zonder mijn hormonen.

Mungbean schreef:
moonfish13 schreef:

Ik heb er echt wel spijt van als ik eerlijk ben, het is dat een hersteloperatie niet kan maar kon het wel deed ik het denk ik.
Dan maar gekloot met anticonceptie, maar ik herken me volledig in het post tubal ligation syndrome.
En ik heb geen kinderen die mijn huwelijk of relatie veranderd hebben.
Ik ben fysiek ook heel onzeker geworden en seksueel ook en dat was ik alles behalve.
Nu snap ik ineens dat iemand zich bij een vertrouwd persoon toch onzeker voelen kan.
Dat heb ik nooit gehad en ik had vrijheid verwacht maar heb ook veel bekkenpijn.
Toeval of niet ik had het nooit zo heftig.
En die opvliegers en druipen van het zweet heb ik met de hormoongels nog, je krijgt het in 1x en mijn lichaam vind dat maar raar.

Nu 2 dagen niet gesmeerd, en ik voel me intens depri, bang, verdrietig, buikpijn, en ik ben echt bang dat niemand me nog aantrekkelijk vind of ik wat doms zeg met daten.
Vroeger vond ik het leuk en sowieso gezellig in meeste gevallen.
Maar ook vaginale droogte was aan de orde.
Ik heb zelfs de vraag gekregen hoever ik was, ze dacht dat ik zwanger was.
Nee mijn eisprong kwam eraan of menstruatie en dan krijg ik een zwangerschapsbuik niet zuinig ook.

En mijn buik is blijvend opgezet en ik krijg mijn lichaam heel moeilijk op de rit na een dip.
Het mega gemotiveerde met sporten is ook weg en ik voel me net 80 mentaal momenteel.
Ik zie het allemaal niet meer zitten, en dat is dus zonder hormoongel nu: ik typ dit in tranen.

Denk 2x na voor je dit laat doen ik las 1 op 200 die dit syndroom oploopt.
Maar je zit er mooi mee: ik ga snel mijn hormonen smeren ik kamp met paniekgevoelens zonder een idee waarom.
Voel me compleet nutteloos en een last voor iedereen: dat kan dus ook gebeuren.
Ik heb de gels laten staan om te kijken wat er zonder zou gebeuren, dit dus.
Ik heb het gevoel een vreselijke huilbui te krijgen zo en dat dit nooit meer goed komt.

Alsjeblieft kijk uit, de doorbloeding naar de eierstokken vermindert wat ook impact heeft.
Ik zeg altijd had ik maar is te laat, maar ik vertrouwde op de nederlandse info en de gynaecoloog.
Die deed echt of het niets was maarja he hij was verplicht te zeggen dat elke operatie risico had.

Zover dus hoe het uit kan pakken, ik voel me gewoon bijna suicidaal en besef waar het vandaan komt.
Ik ben wegens dat gevoel en mijn borsten compleet leeg de link gaan leggen.
Samen met hoeveel kids ik had en hoe lang ik nog moest omdat men dacht dat ik zwanger was oprecht.
Ik heb gezegd geen maar een operatie heeft vrees ik meer gedaan dan gehoopt.
En uw opmerking is wel een wake up call om naar een gynaecoloog terug te gaan.
Ze dacht dat ik borstvoeding had gegeven ook.
En langdurig, dat vond ze knap.
Ik heb niet eens kinderen.

Euhm, je weet dat die betrouwbare bron van jou, een fertiliteitskiniek is? Met een farmaceutische tak voor hormonale medicatie? Zonder dat ze ook maar enig wetenschappelijk onderzoek hiernaar publiceren (en blijkbaar dus ook niet gedaan hebben)?