Tandarts wil altijd polijsten, zonder overleg, is dat normaal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-25 14:14

Als ik google komt glazuur niet meer terug hoor. Dus het is wel definitief weg. Dat vind ik juist eng. Ik vond ook een website in het Engels, dus buitenland waar gesteld wordt dat polijsten puur cosmetisch is en daar juist afgeraden wordt.

https://www.middleburydentalvt.com/is-t ... necessary/

Citaat:
In fact, removing surface stains is the primary purpose of tooth polishing these days. In the past, it was thought that polishing teeth to make them smoother made it harder for the bacteria-laden gunk that leads to gum disease and tooth decay to attach to teeth. It turns out that removing plaque and tartar during the ultrasonic scaling part of your hygiene visit is really what helps keep bacteria from adhering (plus your daily home oral hygiene routine, of course). While polishing certainly smooths out your teeth, it hasn’t been shown to make a huge difference in preventing gum disease or tooth decay. In fact, some studies have shown that polishing can even temporarily weaken your tooth enamel, making your teeth slightly more vulnerable until the outer layer of enamel grows back.

Many dental professionals now consider polishing to be primarily a cosmetic procedure.

Ik zeg ook niet dat nieuwer slecht is, maar het voelt dus ergens niet goed. Is dat zo raar? De eerste keer denk je, is even wennen, maar nu zelfs na 4 bezoeken blijft dat gevoel bestaan.
Laatst bijgewerkt door germie op 24-04-25 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Tandarts wil altijd polijsten, zonder overleg, is dat normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 14:14

Waarom vertrouw je zoveel op Google?

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 14:15

Cayenne schreef:
Wat is er mis met (te) modern? De technieken zijn vooruit gegaan en wie zegt dat jouw oude tandarts het allemaal wel goed deed?

Nou idd.. Foto's maken is juist hartstikke nuttig en kunnen ze al veel eerder gaatjes opsporen en voorkomen. Bij mij maken ze die iedere 2 jaar en iedere controle gebruiken ze hem weer om gericht te kunnen controleren. En als het nou zo duur is, maar dat valt ook reuze mee.. Nee, deden ze 15 jaar geleden misschien niet, nu gelukkig wel :j

Germie, dan zeg je dus gewoon nee tegen het polijsten, doe niet zo moeilijk..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-25 14:16

Chickyy schreef:
Cayenne schreef:
Wat is er mis met (te) modern? De technieken zijn vooruit gegaan en wie zegt dat jouw oude tandarts het allemaal wel goed deed?

Nou idd.. Foto's maken is juist hartstikke nuttig en kunnen ze al veel eerder gaatjes opsporen en voorkomen. Bij mij maken ze die iedere 2 jaar en iedere controle gebruiken ze hem weer om gericht te kunnen controleren. En als het nou zo duur is, maar dat valt ook reuze mee.. Nee, deden ze 15 jaar geleden misschien niet, nu gelukkig wel :j

Germie, dan zeg je dus gewoon nee tegen het polijsten, doe niet zo moeilijk..

Dat ga ik ook doen, dat schreef ik ook al. Is dus niet moeilijk doen. Ik ben er achter dat polijsten dus niet altijd gedaan wordt.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 14:18

Hier wordt dat meestal wel gedaan, ga ook sowieso elk jaar apart naar de mondhygiëniste. Heerlijk weer schone en gladde tandjes.
Tandarts doet inderdaad de basis met controle en de mondhygiëniste de grondige schoonmaak en polijsten.

Als je niet tevreden bent zou ik een andere tandarts zoeken. Het lijk mij vervelend om telkens zo veel dingen te moeten controleren en aan te geven als je gaat.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 14:18

Ik moet zeggen dat ik de tandheelkunde ook overdreven 'goed' vindt tov andere geneeskunde. (Dit doet overigens niks af aan mijn tandarts hoor) Ik vind het bijzonder om elke 2 jaar preventief foto's te maken. Preventief bloedonderzoek lijkt me voor mijn gezondheid veel waardevoller, maar dat is dan weer niet normaal.

Vanuit het perspectief vd tandarts en mijn gebit snap ik dat het waardevol is om frequent foto's te maken, maar als ik het in perspectief van mijn totale gezondheid zet, dan lijken me andere preventieve onderzoeken belangrijker om ook te doen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-25 14:28

Ladyson schreef:
Ik moet zeggen dat ik de tandheelkunde ook overdreven 'goed' vindt tov andere geneeskunde. (Dit doet overigens niks af aan mijn tandarts hoor) Ik vind het bijzonder om elke 2 jaar preventief foto's te maken. Preventief bloedonderzoek lijkt me voor mijn gezondheid veel waardevoller, maar dat is dan weer niet normaal.

Vanuit het perspectief vd tandarts en mijn gebit snap ik dat het waardevol is om frequent foto's te maken, maar als ik het in perspectief van mijn totale gezondheid zet, dan lijken me andere preventieve onderzoeken belangrijker om ook te doen.

Als je er zo naar kijkt snap ik het ook volledig. Je gaat pas naar een dokter als er wat mis is, niet preventief, tenminste de meeste mensen niet. Een tandarts doen velen 2 keer per jaar en anderen 1 keer per jaar, preventief.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 14:34

Oh? Niet preventief?

Preventief:
- uitstrijkje - baarmoederhalskanker
- ontlastingonderzoek - darmkanker
- colonoscopie - darmkanker
- mammografie - borstkanker
- medische checks bij huisarts voor bepalen bloeddruk, cholestorol, suikerziekte, weet ik niet wat
- oogdrukmetingen

En dan zal ik er vast een rits vergeten, omdat ik er - gelukkig - niet mee te maken heb.

En mbt vroeger was het ook prima. Adam en Eva liepen - prima - enkel met wat bladeren (brrrr)
Als je ziek was in de oudheid, lieten ze je achter zodat je in je eentje kon sterven, de stam trok wel verder.
Als een arts het vroeger niet wist, dan maar aderlating

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 14:44

Ik had vroeger ook een tandarts die zelf met een haakje dat tandsteen weg haalde bij mijn onderste tanden en klaar. Was echt van de oude stempel, vrij ruw en vond hem niet fijn. Heb zelfs angst opgebouwd voor tandartsen door hem.

Pas bij een andere tandartspraktijk en mondhygiënist werd het goed gedaan. Toen pas had ik echt schone tanden als ik daar vandaan kwam. De preventieve foto's zijn ook echt heel handig, zo kwam ik erachter dat het bot tussen mijn tanden zich langzaam terugtrekt. Zit in de familie.. Al met al ben ik echt heel blij dat ik nu een moderne tandarts heb met nieuwe technieken en meer kennis.

Wat je niet wil kun je vast aangeven en wellicht zou je daar eens kunnen vragen wat de voor en nadelen van bijvoorbeeld polijsten is. Het gesprek aangaan geeft je vaak betere kennis om een weloverwogen beslissing te maken.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 14:49

Rocamor schreef:
Oh? Niet preventief?

Preventief:
- medische checks bij huisarts voor bepalen bloeddruk, cholestorol, suikerziekte, weet ik niet wat
- oogdrukmetingen

En dan zal ik er vast een rits vergeten, omdat ik er - gelukkig - niet mee te maken heb.

En mbt vroeger was het ook prima. Adam en Eva liepen - prima - enkel met wat bladeren (brrrr)
Als je ziek was in de oudheid, lieten ze je achter zodat je in je eentje kon sterven, de stam trok wel verder.

Bovenstaande heb ik allemaal niet hoor.. Minimum leeftijd voor de meeste denk ik? Daarentegen heb ik dus wel een collectie foto's van mijn gebit :D En dat is dus precies mijn punt. Bij de huisarts krijg ik ook alleen een bloedonderzoek als ik bepaalde klachten heb.
Laatst bijgewerkt door Ladyson op 24-04-25 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 14:49

Ik ga elk half jaar voor controle, dit is altijd een gecombineerde afspraak met de mondhyhiëniste. Zij haalt het tandsteen weg en polijst daarna altijd even. Heel fijn.
Elke drie jaar worden er foto's genomen. De tandarts kan niet alles zien bij de controle, beginnende gaatjes tussen je tanden bijvoorbeeld.
En ook of er onder bestaande vullingen problemen aan het ontstaan zijn.
Ik hoef altijd maar weinig bij te betalen en dat doe ik met liefde, want je gezondheid is het belangrijkste dat er is.

Maar als jij daar geen tijd en geld aan wilt besteden is dat toch prima?
Waarom vraag je het aan google en overleg je niet gewoon met je tandarts waar je bang voor bent? Dan kan hij of zij vast prima het hoe en waarom uitleggen en kun je aangeven wat jij wel en niet wil.

Waarom wantrouw je het allemaal meteen als het anders gaat dan je gewend bent? Klagen om niks.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-25 14:56

Dat vragen ging dus de eerste keer niet omdat hij de taal niet machtig was en de laatste keer was hij alleen maar aan het mopperen dat ik maar 1 keer per jaar kom en dus niet die tand gevuld wil hebben waar geen gaatje in zit en alleen een stukje glazuur weg is. Dus toen heb ik maar geen kritische vragen meer gesteld.
Het zal wel wantrouwen zijn, die andere man vertrouwde ik wel gewoon.

En al die preventieve gezondheidschecks krijg ik ook niet aangeboden, heeft mogelijk inderdaad met de leeftijd te maken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 15:23

Je krijgt niet om de 5 jaar een oproep voor baarmoederhalskankeronderzoek of borstcontrole?

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 15:35

Ladyson schreef:
Rocamor schreef:
Oh? Niet preventief?

Preventief:
- oogdrukmetingen

Bovenstaande heb ik allemaal niet hoor.. Minimum leeftijd voor de meeste denk ik? Daarentegen heb ik dus wel een collectie foto's van mijn gebit :D En dat is dus precies mijn punt. Bij de huisarts krijg ik ook alleen een bloedonderzoek als ik bepaalde klachten heb.

Op jouw leeftijd heb je als het goed is alleen oproep voor baarmoederhalskankeronderzoek gehad.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 15:35

ik begrijp je wel, ik ben ook nog van de 'oude stempel' van als ik er geen last van heb is er niets aan de hand. Dus niet preventief naar de mondhygiëniste, liever geen foto's. Geen verstandskiezen laten trekken. En naar de tandarts gaan wanneer ik wil. Ik ging altijd met interval van een jaar, maar nu met de kinderen wel weer elk halfjaar. Toch wel belangrijk dat die goed gecontroleerd blijven.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 15:46

Als je er geen goed gevoel bij hebt, zoek dan een ander. Lijkt me heel onprettig om je met zoveel argwaan te laten behandelen.

Vroeger deed een tandarts inderdaad veel zelf, tenzij er echt veel gereinigd moest worden dan ging je naar de mondhygiëniste. Dat is inmiddels anders geworden zoals hier in het topic al ergens goed uitgelegd wordt. Dus dat zal je bij een andere praktijk ook wel ervaren. Maar je moet er wel vertrouwen in kunnen hebben, lijkt mij. Anders weggaan.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 16:32

Ik ga helemaal niet naar een mondhygiënist alleen 1x per 8 a 9 maanden naar de tandarts.
Meer vindt ze ook niet nodig omdat mij gebit blijkbaar goed genoeg is. En tandsteen wordt deels met een haakje en deel met apparaat verwijderd en polijsten doet mijn tandarts dus niet meer op de manier van spul op een borsteltje en draaien maar met een soort straal met iets, wordt niet zo glad als met het polijsten met borsteltje maar even prima. O ja ik heb een hypermoderne tandarts, jong, grote praktijk.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 16:35

Wat een zure, kattige reacties van een aantal Bokkers zeg!

Ik zou ook zeker aangeven wat je wel en niet wil laten doen bij een controle. Polijsten hoeft van mij ook niet, om dezelfde reden als jij.
Maar ik begrijp dat het lastig is als je een tandarts hebt die geen Nederlands (of een andere taal die je machtig bent) spreekt. Dat zou het voor mij onmogelijk maken om bij deze tandarts te blijven. Hoe overleg je als er iets is? De tandarts mag jaren ervoor geleerd hebben, maar we leven in een tijd waarin de patiënt (mee)bepaalt hoe een behandeling eruit ziet, niet enkel meer de arts. Gelukkig!

En verder sta ik er hetzelfde in als Juval, niet preventief behandelen tenzij klachten. Net als met al die bevolkingsonderzoeken…. Maar dat is een ander verhaal.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 16:59

Ik kan TS in de essentie wel begrijpen.
Ik ben onlangs ook van tandarts moeten veranderen die die dame zei zelf dat ik amper tandsteen heb. Toch ging ze polijsten en als een malle van die borsteltjes forceren tussen elke tand. Alles was aan het bloeden en had drie dagen pijn aan mijn volledige mond. En dan: "ja het bloedt dus dat duidt op ontsteking!" Terwijl ik daar verder geen last van heb. Ze was gewoon ontzettend ruw.
Andere is geen optie, overal patiëntenstop....

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 17:27

Ladyson schreef:

De reden dat er veel preventief wordt gedaan is dat er uit onderzoek blijkt dat je gebit een onwijze invloed heeft op de rest van je gezondheid. Als je gezond bent merk je daar niet zo veel van, maar het heeft echt een grote slag op de rest van je lichaam. Bij de tandartsenpraktijk waar mijn moeder werkt moeten nieuwe patiënten dan ook een aantal formulieren invullen over gezondheidsklachten, medicatie- en drugsgebruik.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 17:55

Ladyson schreef:

dat preventief bloedonderzoek vind ik ook veel waardevoller. Mede daarom was ik bloed donor. Dan heb je toch het gevoel van in de gaten gehouden worden, ook al testen ze daar niet op alles. Helaas is de bloedbus bij ons in de stad gestopt en zou het me nu een halve dag kosten om naar een ander punt te gaan, dus daar doe ik niet meer aan mee.

Ik kom vrijwel nooit bij de huisarts, dus wat dat betreft geen controles.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 19:00

AppleSter schreef:
En verder sta ik er hetzelfde in als Juval, niet preventief behandelen tenzij klachten. Net als met al die bevolkingsonderzoeken…. Maar dat is een ander verhaal.

Wat bedoel je precies met die laatste zin?
Komt op mij over of je bevolkingsonderzoeken overbodig vindt? Of is mijn interpretatie onjuist?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 19:13

Ik herken dit wel maar dat bij de dokter. Is allemaal doodnormaal om bepaalde belachelijke klachten te hebben. Dus allerlei onderzoeken weigeren, nergens aan mee willen werken, soms nog wel als ik eerst helemaal uit mijn slof schiet maar vaak ook helemaal niet. Uiteindelijk is er dus wel iets aan de hand en wordt dat behandeld, klachten weg. Vervolgens als er een keer weer iets anders aan de hand is, precies hetzelfde verhaal. Me willen wegsturen met oh ja dit is super normaal. Om gek van te worden. En dan ook nog zeuren over dat de zorgkosten anders teveel oplopen. Ik betaal het verdomme zelf. De dag dat ik in een jaar tijd over mijn eigen risico plus mijn maandbedragen bij elkaar opgeteld heen ga, moet nog komen

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 19:32

juval schreef:
ik begrijp je wel, ik ben ook nog van de 'oude stempel' van als ik er geen last van heb is er niets aan de hand. Dus niet preventief naar de mondhygiëniste, liever geen foto's. Geen verstandskiezen laten trekken. En naar de tandarts gaan wanneer ik wil. Ik ging altijd met interval van een jaar, maar nu met de kinderen wel weer elk halfjaar. Toch wel belangrijk dat die goed gecontroleerd blijven.

Maar poets je dan ook je tanden niet, dat is ook preventief :? Net als tandsteen krabben bij de mondhygiënist of tandarts.
Waarom wachten tot je last hebt van een gaatje en het grote schade is en mogelijk niet meer te herstellen, ipv om het half jaar even kijken of er een gaatje komt en die gelijk repareren.

Overigens lees ik hier over elke 2 jaar foto’s, dat doet mijn tandarts niet.
Ik kom elke 6 maanden voor controle en tandsteen krabben. En als er een gaatje gevuld moet worden doet ze dat meteen.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 19:42

thequeensmum schreef:
AppleSter schreef:

Wat bedoel je precies met die laatste zin?
Komt op mij over of je bevolkingsonderzoeken overbodig vindt? Of is mijn interpretatie onjuist?

Je mag het interpreteren zoals je wil maar dit onderwerp is off topic. Ieder z’n ding wat de bevolkingsonderzoeken betreft. In het ene land zweren ze bijvoorbeeld bij het bevolkingsonderzoek borstkanker, in het andere land is het verboden omdat ze van mening zijn dat dat onderzoek (in de pletter en dan straling erop) juist kankerverwekkend is…
Ik denk dat ieder z’n eigen onderzoek moet doen en zelf de afweging moet maken voor wat goed is voor jezelf.

Wat betreft regelmatig foto’s maken bij de tandarts, fijn dat de tandarts preventief te werk wil gaan, maar we leren te weinig over de risico’s mbt de straling die gemoeid is met dit steeds terugkerende onderzoek.
Steeds meer mensen krijgen kanker, het is goed om medicijnen te ontwikkelen die mensen kunnen genezen, maar mijns inziens is het net zo belangrijk om achter de oorzaken te komen. Pas als je die echt aan kan pakken bij de bron kan er een omslagpunt komen.