Slow Life

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bloementje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 11:38

Nou als ik de link zo lees ben ik hier vorig jaar onbewust mee begonnen, ik was altijd overprikkeld, gestrest en deed alles tegelijk waardoor ik net niks presteerde.

Ik ben begonnen met Instagram en Facebook te verwijderen, ben begonnen met een moestuin, de kleine boodschappen op het dorp lopend en fietsend gaan doen, En iedere avond wandelen of skeeleren.

Ook probeer ik steeds minder te denken wat ik nog allemaal moet doen, toen ik bij een therapeut kwam met paniek aanvallen omdat ik alle ballen hoog wilde houden; gaf zij ook aan, wat vandaag niet komt, komt morgen wel. Ik wilde altijd mijn hele huis strak opgepoetst hebben, wat met mijn vriend echt een uitdaging is. Maar als iemand van de familie dan zei het is een troep kreeg ik stress. Nu denk ik dus prima: jij hoeft hier niet te wonen! is mijn WC schoon? Ja is mijn keuken schoon? Ja, dan is het tijd om te relaxen, die was en die stofzuiger komen morgen wel. (om even een voorbeeld te noemen)

Gelukkig leef ik nu op mijn eigen tempo, zeg ik nee tegen al die verjaardagen, we hebben anders ieder weekend wel een verjaardag, ga alleen naar directe naasten, maar ooms, tantes neven en nichten, vriendinnen skip ik allemaal. Met vriendinnen doe ik op een ander moment wel iets gezelligs.

Ik kook ook alles vers, zonder pakjes en zakjes. Bak regelmatig zelf brood, en ik merk ook dat ik daarom extra geniet van het eten en ook rustiger eet.

Op deze manier leven bevalt mij prima, ik leef en wordt niet geleefd.

Ik heb gelukkig nooit last gehad van FOMO, denk als je dat hebt dat het een stuk lastiger is om nee te zeggen tegen verjaardagen, feestjes en uitjes.

Moet ook zeggen dat mijn verhuizing vanuit de stad naar een dorp 1,5 uur verderop ook veel goeds gedaan heeft voor me. Toen ik nog in de stad woonde, hield ik van shoppen, stappen en de prinses uithangen (wat ook een soort masker was om niet ondergesneeuwd te worden, nadat ik jaren gepest ben; toen ik de prinses ging uithangen werd ik ineens niet meer gepest) Nu ben ik 100% mijzelf, geniet ik van de polders, de stranden en het wat simpelere leven. Geen nepwimpers meer, geen zonnebank meer, geen nepnagels en niet maandelijks naar de kapper. Wat kan het leven toch goed zijn zonder al die onzin :D Gewoon lekker met mn handen in de grond wroeten en genieten van het echte leven.

De enige periode waarin ik het druk heb is de kerstperiode, ik hou van de kerst en alle activiteiten eromheen en het samen zijn met familie. Maar tegelijkertijd is het ook mega druk op mijn werk.

Ik denk dat het voor iedereen anders is wat goed voelt, maar kleine aanpassingen maken al een groot verschil :-)

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-25 14:09

Mijn eye opener was eigenlijk dat ik erachter kwam dat ik continu 'aan' sta. Dat alles wat ze benoemen herkenbaar is en ik erg struggel met vermoeidheid de laatste maanden. (mede dankzij een operatie). Ik heb erg veel moeite om mijn oude levenstijl weer op te pakken en eigenlijk als ik zo terug denk wil ik dat ook niet meer. Ik wil graag meer rust en genieten van kleine dingen. Ook gewoon even 'uit' kunnen staan.
Wat fijn om te lezen dat veel mensen dit al doen en hier geen moeite mee hebben. Ook fijn om medemensen te hebben die wel tegen dingen aanlopen. Ik heb ondertussen al meerdere tips gekregen en die ga ik zeker proberen :D. Hier zijn te stappen op een rijtje:

1. Telefoons niet op de slaapkamer en een uur voor het slapen geen beeldscherm.

2. Per dag 1 activiteit plannen (kleine activiteiten zijn natuurlijk anders)

3. Op momenten van verveling een boek lezen of een puzzel maken (dit vond ik altijd wel leuk)

4. Alle sociale media platformen verwijderen van de telefoon. Zo kan ik enkel whatsappen en op youtube als ik op mijn laptop zit. Dat geeft mij vast meer rust.

Hebben jullie nog aanvullende tips wat mij hierbij zou kunne helpen? Wat zouden valkuilen zijn om dit niet te kunnen bereiken? :)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 14:39

Heb t artikel niet gelezen maar denk dat ik de strekking wel snap.

Ik baken voor mezelf enorm af waar ik voel dat het druk is. Dus ik werk drie dagen per week op locatie bij klanten. Woensdag en vrijdag staan als vrije thuiswerkdagen. Ik ga slecht op vroeg opstaan, dus op die thuiswerkdagen gaat er geen wekker. Idem voor weekend dagen. Ik haal vaak mn schouders op als klanten 'nog even gauw' iets nodig hebben.

Ben naar een woning en dorp verhuist met weinig prikkels, veel natuur, mn dieren in de achtertuin.
Ondanks dat ik nu allerlei juridische procedures moet volgen omdat de overheid een stuk van die natuur wil afpakken, heb ik wel het idee dat ik in balans kan leven. Ik ga er lekker op. Geen druk en geen prikkels vind ik ook niet goed. Zonder stress op zn tijd, geen groei.

Popstra

Re: Slow Life

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 11:42

Wij leven ook zo maar dat is denk ik omdat we ouder zijn en niet meer zo een behoefde voelen overal bij te moeten zijn en maar ,moeten, afspreken met vrienden, uit eten, weekendjes weg, sociaal druk zijn..
Als ik dat ook bij andere zie denk ik nu jemig, ik zou doodmoe worden..

Mij bevalt het dus prima om in die rust te leven maar weet niet of ik dat op mijn 35e ook fijn had gevonden.
Wij zijn nu 53 en 61

Tiggs

Re: Slow Life

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 13:44

Ja iedereen is anders en heeft behoefte en wat anders. Flow wil natuurlijk hun magazine verkopen maar het is niets meer of minder dan: kijk wat er (in deze levensfase) goed voelt voor jou.