Tandarts is mondhygienist? En nog wat vragen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-25 10:53

Nee ik heb daar geen zicht op. Er is me gezegd alleen twee keer een vulling.

De reden van de vraag van aanpak. Ik ben nog nooit overgestapt zonder zelf te verhuizen en deze persoon woont zijn hele leven al hier en is ook nog nooit overgestapt naar een andere zorgverlener. Geen ervaring dus en geen idee wat gebruikelijk is daarvoor. :+

Spoeddienst, is daarin iets veranderd dan? Zijn dat net als dierenartsen inmiddels meest ook commerciele bedrijven? Mijn tandarts zat destijds in een pool van tandartsen binnen de woonplaats voor acute tandzaken. Mijn tandzorg spoed heb ik alleen in het buitenland :')

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 10:55

karuna schreef:
Spoeddienst, is daarin iets veranderd dan? Zijn dat net als dierenartsen inmiddels meest ook commerciele bedrijven? Mijn tandarts zat destijds in een pool van tandartsen binnen de woonplaats voor acute tandzaken. Mijn tandzorg spoed heb ik alleen in het buitenland :')

Hangt van de regio af. Hier is van maandag - donderdag tussen 8-17 uur lokaal een tandarts dienstdoende tandarts, daarna wordt het overgedragen aan een dienst post.

DubbelFun

Re: Tandarts is mondhygienist? En nog wat vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 11:16

Als ik hier de TA buiten werkuren bel krijg ik een bandje met een spoednummer indien nodig.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 11:17

Muurp schreef:
Los van of het mag...

- communicatie m.b.t. tot overname
- geen tandarts maar MH
- prijs
- wachttijd

Dit zouden voor mij al voldoende alarmbellen zijn om een andere tandarts te zoeken. :+

Daarbij: als je al (lichte) kiespijn hebt, lijkt het me sterk dat het een oppervlakkig gaatje is. Mondhygiënisten leren oppervlakkige gaatjes te vullen, en een pijnlijk gaatje lijkt me al twijfelachtig of een mondhygiënist die mag vullen... Misschien dat de tandarts dat gaat doen, maar dat wordt niet gezegd, dus daar kan niet blindelings op vertrouwd worden...

Ik zou ook een andere tandarts zoeken.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 11:18

Maar is dit spoed...? Hoeveel pijn heeft hij?

Los van het feit dat tot juli wachten achterlijk is, is het wel een SPOED lijn... Er wordt wel heel makkelijk naar verwezen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-25 11:31

Geen idee, de afspraak is gemaakt omdat er lichte kiespijn is ontstaan. Hoe erg weet ik ook niet natuurlijk.

Maar een voorzichtige conclusie is. Dit is zeker geen normale situatie en vraagt eigenlijk om weg te gaan daar en op zoek naar een tandarts die in ieder geval het ook eerder kan repareren.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 11:41

Bizar dat hij pas in juli kan laten vullen. Bij mijn tandarts kan ik gewoon dezelfde week terecht als ik pijn heb en dan lossen ze het op. Gaatjes vullen kan vaak 1-2 weken nadat ik bel.

Overstappen is simpel. Je schrijft je ergens in. En dan mail je je oude tandarts of ze de foto’s e.d. kunnen sturen zodat je dat aan je nieuwe tandarts kan geven.

Klis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 11:44

karuna schreef:
De vraag is dus, mogen deze handelingen gedaan worden zonder toezicht of aanwezigheid van een tandarts? Mag iemand (als je in de veronderstelling bent je eigen tandarts te zien) je controleren zonder vooraf aan te geven dat het geen tandarts is en ook nergens behalve op internet te zien is dat het dus geen tandarts is. En is dat dan ook de reden dat een verzekering het niet zou vergoeden?

Ik kan hier een heel lang verhaal van maken maar ik ga proberen het zo concreet mogelijk op te schrijven :')

Zonder toezicht of aanwezigheid van de tandarts? Nee, niet zomaar. De tandarts mag taken delegeren, maar daar zitten voorwaarden aan. Dus onder die voorwaarden mag bijvoorbeeld een mondhygiënist bepaalde voorbehouden handelingen (zoals anesthesie geven en boren/vullen) uitvoeren. Het experiment waar je naar verwijst is inderdaad een experiment naar zelfstandige bevoegdheid op o.a. het gebied van boren en vullen. Na 1 juli (zoals het er nu uitziet qua beslissingen) mag de mh niet meer op eigen indicatie gaatjes boren en vullen. Tót 1 juli mogen mh die onder het experiment vallen dit wel.

Iemand moet altijd zijn/haar functie vermelden aan de patiënt. Dus daar is deze persoon mogelijk inderdaad de fout in gegaan. Wel/geen vergoeding door de verzekering heeft hier verder niks mee te maken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 11:47

karuna schreef:
Geen idee, de afspraak is gemaakt omdat er lichte kiespijn is ontstaan. Hoe erg weet ik ook niet natuurlijk.

Maar een voorzichtige conclusie is. Dit is zeker geen normale situatie en vraagt eigenlijk om weg te gaan daar en op zoek naar een tandarts die in ieder geval het ook eerder kan repareren.

Yup. Mits je een tandarts kan vinden die nog ruimte heeft voor nieuwe patiënten. Das de catch namelijk

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 12:25

Juli “pas” vullen is geen unicum. Veel praktijken hebben de agenda echt 3 maand van te voren vol en we gaan richting zomervakantie.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 12:37

Lithya schreef:
Juli “pas” vullen is geen unicum. Veel praktijken hebben de agenda echt 3 maand van te voren vol en we gaan richting zomervakantie.

Mijn praktijk zit echt rammetje vol en mijn verstandskiezen moeten eruit (= geen haast), en dat kon binnen een maand... Dan moet een gaatje vullen ook echt wel kunnen hoor.
Een of 2 weken, á la. Maar gaatjes kunnen echt geen maanden wachten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 12:44

Toen er bij mij in oktober een voortand getrokken moest worden kon ik ook pas eind april terecht voor een brug. Voor een andere optie gekozen via een tandtechniker die een stuk sneller én goedkoper was :)

petraakenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 13:00

Lizz schreef:
Maar als ik het goed begrijp heeft mh nu “niets” gedaan, alleen maar geconstateerd dat er twee gaatjes zijn en er is een behandelplan gemaakt?
Je kennis heeft deze gekregen incl offerte.

Dit is toch juist heel netjes? Je komt niet ineens voor verrassingen te staan. Prijzen staan vast, maar je weet nu wel wat je te wachten staat.

En heeft je kennis niet gevraagd wie diegene was die hem hielp? Ik bedoel, nieuw gezicht, dan vraag je dat toch?

Dat ta praktijk is overgenomen, je kennis dit niet wist. Dat is misschien wat gek. Maar het kan verschillende oorzaken hebben. Je kennis heeft een mailtje gemist? De oude ta is hierin misschien in gebreke gebleven? Of de nieuwe ta? Administratiegegevens waren niet op orde? Noem maar op, het kan vanalles zijn.
Dat kan je kennis toch gewoon vragen? Zo van; ik was niet op de hoogte, hoe zit dat?

Er is nog een generatie die geen computer kan gebruiken of heeft. 70+ zijn meestal nog een generatie die daar weinig tot geen verstand van hebben of ook maar mail hebben.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 13:06

Lithya schreef:

Jeetje echt :?

Bij mij vullen ze gewoon een gaatje als ze bij de controle zien dat ik er een heb. Gaan ze geen nieuwe afspraak voor maken, tenzij het een grote ingreep is.

Twee kleine gaatjes zijn ze doorgaans in 20min mee klaar.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 14:06

Zou het niet zo kunnen zijn dat ze tot 1 juli op de mondhygiëniste draaien en verwachten dat ze vanaf dan weer een officiële tandarts in de praktijk hebben? En dat ze daarom de afspraak naar eind juli hebben geplaatst?
Zodat ze op deze manier niet teveel patiënten verliezen die anders zouden overstappen?
Niet dat ik het een normale gang van zaken vind hoor, maar dat zou voor mij wel het een en ander verklaren.
Overigens zou ik in het geval van jouw kennis wel kijken of ik zou kunnen overstappen naar een andere praktijk, de communicatie van deze praktijk laat aardig te wensen over naar mijn idee.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 14:21

petraaken schreef:
Lizz schreef:
Maar als ik het goed begrijp heeft mh nu “niets” gedaan, alleen maar geconstateerd dat er twee gaatjes zijn en er is een behandelplan gemaakt?
Je kennis heeft deze gekregen incl offerte.

Dit is toch juist heel netjes? Je komt niet ineens voor verrassingen te staan. Prijzen staan vast, maar je weet nu wel wat je te wachten staat.

En heeft je kennis niet gevraagd wie diegene was die hem hielp? Ik bedoel, nieuw gezicht, dan vraag je dat toch?

Dat ta praktijk is overgenomen, je kennis dit niet wist. Dat is misschien wat gek. Maar het kan verschillende oorzaken hebben. Je kennis heeft een mailtje gemist? De oude ta is hierin misschien in gebreke gebleven? Of de nieuwe ta? Administratiegegevens waren niet op orde? Noem maar op, het kan vanalles zijn.
Dat kan je kennis toch gewoon vragen? Zo van; ik was niet op de hoogte, hoe zit dat?

Er is nog een generatie die geen computer kan gebruiken of heeft. 70+ zijn meestal nog een generatie die daar weinig tot geen verstand van hebben of ook maar mail hebben.

Ik bedoelde eigenlijk dat het gek is dat haar kennis niet op de hoogte is gesteld van overname :)
En dat dit meerdere redenen kan hebben. Ik benoem er een aantal. Dat iemand geen mail heeft kan inderdaad ook.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-25 14:43

Ik heb wat meer informatie gekregen, het zou gaan om 2 drievlaks vullingen. Geen codes erbij. Dat zijn toch geen kleine gaatjes? :? Meer info zal ik niet krijgen denk ik. :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 14:58

Een 3-vlaks vulling is best kostbaar (V93 Drievlaksvulling composiet €94,83 - Amalgaam is zelf maar €66), dus die prijs van 400€ is behoorlijk uit de lucht gegrepen.
Verder ... als hij idd niet meer is dan een MH mág hij dit dus ook gewoon niet doen!!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 15:00

karuna schreef:
Ik heb wat meer informatie gekregen, het zou gaan om 2 drievlaks vullingen. Geen codes erbij. Dat zijn toch geen kleine gaatjes? :? Meer info zal ik niet krijgen denk ik. :')

Nee dat zijn idd geen kleine gaatjes :D

Misschien is er eind juli pas een tandarts beschikbaar, want dit doet een mondhygiënist ook niet.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 15:01

Muurp schreef:
Mijn praktijk zit echt rammetje vol en mijn verstandskiezen moeten eruit (= geen haast), en dat kon binnen een maand... Dan moet een gaatje vullen ook echt wel kunnen hoor.
Een of 2 weken, á la. Maar gaatjes kunnen echt geen maanden wachten.

Ben ik met je eens, maar weet dat dat vaak niet zo is. Agenda’s die drie maand vol zitten is meer norm dan uitzondering. Gaatjes ontstaan normaal gesproken in 2 jaar. Dan is een paar weken wachten vaak geen probleem. Gaat dan wel om gaatjes die geen klachten geven.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 15:03

Ik vind het sowieso vervelend als er ineens een andere tandarts is. Ook het telkens wisselen van mondhygiëniste ervaar ik als storend.

Wil graag iets van vertrouwen kunnen opbouwen en dat lukt niet met al die wisselingen in personeel.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 15:03

karuna schreef:

Heb mijn best gedaan en kom dan nog maar op €166,90.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 15:04

Lithya schreef:
karuna schreef:

Heb mijn best gedaan en kom dan nog maar op €166,90.

Ik zou proberen over te stappen naar een andere praktijk.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 15:08

karuna schreef:
Nee ik heb daar geen zicht op. Er is me gezegd alleen twee keer een vulling.

De reden van de vraag van aanpak. Ik ben nog nooit overgestapt zonder zelf te verhuizen en deze persoon woont zijn hele leven al hier en is ook nog nooit overgestapt naar een andere zorgverlener. Geen ervaring dus en geen idee wat gebruikelijk is daarvoor. :+

De aanpak is toch een kwestie van gezond verstand? Bel een andere praktijk en vraag hoe het werkt met overdragen dossier, mits ze nieuwe patiënten aannemen. Vervolgens mail of bel je de oude praktijk.

Waarom moet jij dit soort dingen voor die persoon regelen? Kijk, als je het allemaal weet dan snap ik het maar zo wordt het toch alleen maar ingewikkelder?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 15:30

Maar is hij effectief enkel MH , of is dat het enige dat je online kan vinden? Voor hetzelfde geld heeft meneer ondertussen zijn diploma tandarts behaald?