anjali schreef:Misschien ergens vrijwilligerswerk gaan doen? Dan help je anderen en krijgt vanzelf contacten. Omdat het vrijwillig is houd je toch een gevoel van vrijheid voor het geval dat het zou tegenvallen.
Ik doe nu al vrijwilligerswerk, bij de radio. Ik beschouw dat in principe als werk, en de mensen van dat werk bedoelde ik toen ik het over "mijn collega's" had.
Veel mensen hier zeggen dat ze niet zo'n behoefte hebben aan "sociaal gedoe". Ik herken dat ook wel, maar niet ten volle. Als ik me echt isoleer, merk ik na een tijdje dat ik toch iets mis. Maar zo intensief en met zoveel verplichtingen als de modale mens - daar ben ik ook niet voor geboren.
Mijn ouders hebben uit hun studententijd (jaren '70) een heel ruime vriendenkring overgehouden. Die mensen zien elkaar nog regelmatig en wij kennen ze ook allemaal goed. Zoiets had ik nou wel gewild - maar ja, ik ben nu eenmaal met ruzie weggegaan bij mijn studentenvereniging. En na je 25e kweek je zulke vriendschappen niet meer, lijkt het.
En worden hier al een hoop suggesties gedaan, van wisselende passendheid. Bedankt daarvoor. Ik blijf er serieus over nadenken, ook al geef ik misschien de indruk dat ik tegen alles "nee" zeg.