Calorierijke gerechten of snacks

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 09:40

xTammyy schreef:
Pindakaas gaat door mijn ontbijt (overnight oats) en door de saus als ik noodles/rijst maak, maar op een boterham of cracker vind ik het niet te eten :=

Heb je al eens andere notenpasta's geprobeerd? Amandelpasta, cashewpasta, etc. Misschien vind je die lekkerder?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 09:45

Altijd lastig vegan en calorierijk eten, grazen en vaak een extraatje in de vorm van nootjes, banaan, kokos wegeten. Je hebt sojavrije en melkvrije eiwit in poeder vorm. Overigens :r kwa smaak maar je moet iets. Ook heb je ovamel (even de juiste naam checken) dit is een zoetig poeder dat je aan drinken kunt toevoegen om het calorierijker te maken.

Eventueel kun je uitwijken naar drinkvoeding. Die is vegan en soja vrij te krijgen. Massief spul maar drinkbaar. Eventueel kom je zelfs in aanmerking voor vergoeding als je arts het wil voorschrijven. Als je daarvan 1 of 2 pakjes per dag drinkt heb je in ieder geval extra calorien en eiwitten binnen.

Ik heb een tijd ivm onvermogen tot fatsoenlijk eten een tijd geleefd op pindakaas, abrikozen moes en vegan drinkvoeding om maar aan voldoende eiwit en calorien per dag te komen

https://www.sorgente.nl/providextra-drink-mg000011

Ik had deze maar er zijn veel soorten te krijgen wel.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 10:09

Olijfolie heeft gigantisch veel kcal. Dus je groenten stoven / grillen met olijfolie helpt al een hoop.
Cottage cheese zit hoog in eiwit, avocado zit hoog in vet. Maak je cottage cheese aan met een scheut olijfiolie, peper, en zout, op een cracker met zalm en daarop avocado. Dan sprokkel je wel wat kcal op.
Geplette avocado met wat olijfolie, peper, zout, paprikapoeder en gebakken spekblokjes is superlekker als dip, kan je ook makkelijk meenemen. en zo uitlepelen of met dipstokjes / cracker / brood

Edit: ik zie nu dat vis en vlees geen optie is. Uiteraard kan je de zalm en spek weglaten, maar dan verdwijnen er natuurlijk ook een hoop kcal.

Nyaleti

Re: Calorierijke gerechten of snacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 10:12

Op die foto van Superpony, die Eat Natural reep bevat wel mega veel calorieën volgens mij.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 11:34

Prima2Donna schreef:
@FCSA ik denk dat een focaccia vaak niet vegan is? Zou dan eerder voor van die bollen met zaden en pitten gaan om wat aan te zetten. Maar daar moet je ook maar net van houden.

Bloem, gist, water, olijfolie en zout :j
(en door de olijfolie dus meer kcal dan gewoon brood)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 11:52

Nyaleti schreef:
Op die foto van Superpony, die Eat Natural reep bevat wel mega veel calorieën volgens mij.

Maar zal wel vooral suiker zijn. Niet per se gezond

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 12:00

superpony schreef:
Ik lag pas in het ziekenhuis en er kwam een diëtiste langs. Ze kwam met deze lijst. Dit waren extra's die ik kon kiezen bij drank ronde. Misschien zie je er nog wat op staan

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Dit artikel is misschien ook interessant in dat opzicht: https://www.nrc.nl/nieuws/2024/08/15/ic ... 1745315771

Extra eiwit zonder beweging remt het herstelproces:
"De patiënten die extra eiwit kregen, mochten gemiddeld 9 procent later naar huis. Ze hadden een lagere kwaliteit van leven en kregen vaker darmklachten. Vrouwen kwamen er zelfs nog iets slechter uit dan mannen. (...) Als patiënten niet kunnen bewegen, zetten lever en nieren eiwit om in afvalstoffen. In eiwit zit veel stikstof. Als dat zich ophoopt in het lichaam kan dat schadelijk zijn. Bovendien kan het lichaam beschadigde cellen mogelijk minder goed opruimen en vermindert de afweer tegen acute ziekte. Eiwit remt de herstelprocessen in het lichaam."

(Maar voor TS natuurlijk een beetje offtopic :o )

Aife

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 12:53

Ken je Karima van getfatwithme.nl/?
Zij heeft veel recepten om op een gezonde manier bij te komen.

Ik heb de 1000 kcal weight gain smoothie receptenboek aangekocht en dat heeft mij wel veel geholpen. Ik zit zelf met wat intolleranties en vaak zitten die calorieen drankjes vol melk. Wat voor mij dan weer voor gewichtsverlies zorgt |(
Maar met die smoothies lukte het wel en het is nog lekker ook.

Wel is het veel. Ik maakte 'smorgends mijn smoothie en probeerde die gedurende de dag op te drinken.

Kwa snacks is veel al gezegd. Ik eet zelf noten, maar dat wordt ook al snel saai...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 13:52

Dorine92 schreef:
superpony schreef:
Ik lag pas in het ziekenhuis en er kwam een diëtiste langs. Ze kwam met deze lijst. Dit waren extra's die ik kon kiezen bij drank ronde. Misschien zie je er nog wat op staan

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Wat raden ze ongelooflijk veel troep aan. In een ziekenhuis nota bene. Ik vind dit echt niet kunnen

Het is niet allemaal troep. Maar vooral denk ik wat ze ook makkelijk nog als extra aan kunnen bieden vanaf de kar en wat mensen aantrekkelijk vinden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 13:58

FCSA schreef:
superpony schreef:

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Dit artikel is misschien ook interessant in dat opzicht: https://www.nrc.nl/nieuws/2024/08/15/ic ... 1745315771

Extra eiwit zonder beweging remt het herstelproces:
"De patiënten die extra eiwit kregen, mochten gemiddeld 9 procent later naar huis. Ze hadden een lagere kwaliteit van leven en kregen vaker darmklachten. Vrouwen kwamen er zelfs nog iets slechter uit dan mannen. (...) Als patiënten niet kunnen bewegen, zetten lever en nieren eiwit om in afvalstoffen. In eiwit zit veel stikstof. Als dat zich ophoopt in het lichaam kan dat schadelijk zijn. Bovendien kan het lichaam beschadigde cellen mogelijk minder goed opruimen en vermindert de afweer tegen acute ziekte. Eiwit remt de herstelprocessen in het lichaam."

(Maar voor TS natuurlijk een beetje offtopic :o )

Dan weten diëtisten in ziekenhuizen dat nog niet blijkbaar en dit was op de afd interne.

Zelf heb ik er niks van genomen en vond het ook echt niet nodig. Was al blij om weer iets "gewoons" te eten.

Maar eerlijk was sws de kwaliteit en keuze van het eten belabberd.

Mijn moeder woont bijv in een woonvorm voor bejaarden en daar is het eten ook echt waardeloos vaak.

Ze veranderen ook meer dan eens van inzichten en lang niet iedereen is dan gelijk bij.

Heb ooit een diëtiste gehad en vertelde ik dat ik best wat suikers binnen krijg. Zij vond die hele anti suikers hype maar onzin. Was in een ander ziekenhuis dan nu.

En nu sprak een arts weer over lactose vrij eten. Het is toch iets van nu om eerst naar de voeding te kijken en minder snel onderzoeken te doen of met medicijnen aan de slag te gaan. Als ik dan voor mezelf vergelijk met 25jr geleden.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-25 15:30

Het binnenkrijgen van eitwitten is echt geen probleem, ik zit bij mijn ontbijt al over de 40 gram heen bijvoorbeeld en mijn andere maaltijden zitten over het algemeen tussen de 30 en 40 dus nee daar maak ik me niet druk om. Plantaardig eten staat niet gelijk aan tekorten opbouwen in mijn ogen, sterker nog, ik ben begin 2021 begonnen met sporten en niet veel later ben ik van vegetarisch naar vegan geswitcht en in die jaren ben ik dus ook 15kg aangekomen in spier. Probleem is nu dus alleen dat ik graag een iets hoger vetpercentage zou hebben.

Nog even opgezocht hoe ik er bij kwam dat teveel proteine poeder slecht zou zijn, maar dat is alleen het geval bij mensen met nierproblemen en dat heb ik gelukkig niet :) Desondanks, als ik dit hier boven zo opsom denk ik dat ik niet teveel moet focussen op nog meer eiwitten in mijn eten.

In mijn overnight oats gaan ook al chiazaad en hennepzaad. Daarnaast ook roodfruit en als topping pure hagelslag :9

Karuna, die drinkvoedingen zouden voor mij een laatste optie zijn maar zeker goed om te onthouden, dankjewel!

Tot zover heb ik in elk geval veel aan jullie tips! Belangrijkste is de regelmaat en bewust wat grotere porties maken. Zou mooi zijn als ik over een half jaar kan melden dat er wat kilootjes aan zijn gekomen. Binnenkort eens met mijn personal trainer een nieuwe body meting doen zodat ik zeker weet wat nu de stand is, leuk om bij te houden. Een aantal maanden geleden zat ik dus op 12% vet, dat zou toch best net iets omhoog mogen :=

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 15:58

Kokosnoot is heel calorierijk, de bakjes gesneden kokosnoot van de AH van 130 gram betreft maar liefst 370 calorieen ;)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 18:34

Dorine92 schreef:
superpony schreef:

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Wat raden ze ongelooflijk veel troep aan. In een ziekenhuis nota bene. Ik vind dit echt niet kunnen

Dat verbaast mij ook!
Als je dun bent, betekent het niet dat ongezond eten goed voor je is.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 18:37

Hier eet ik dan vooral:

- Handje ongezouten noten
- Volle kwark
- Volle yoghurt
- Volle melk
- Handje rozijnen
- Eiwitshake
- Banaan
- Crackers met 100% pindakaas

Volle producten werken hier erg goed. Gezond, maar toch net even dat beetje meer.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 20:47

Als je meer vet nodig hebt, zijn noten vaak optie 1, maar er zijn meer handige tips waarbij je aan je gewone maaltijden vet toevoegt: gril je groente met olijfolie of roerbak ze in olie ipv dat je kiest voor koken, stomen of rauw eten bijvoorbeeld. Of bak je aardappels in een beetje olie nadat je ze gekookt of gestoomd hebt (ook heel lekker met vegan mayo), kies voor vetter broodbeleg (vegan smeerkaas van violife, plantaardige kaas, notenpasta, houmous etc), mik op je pasta of salade wat extra plantbased feta of strooikaas en kies voor een wat vettere dressing.

Kleine toevoegingen of eetwissels, met al snel een paar honderd kcals in vet extra per dag.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 22:14

Tink89 schreef:
Als je meer vet nodig hebt, zijn noten vaak optie 1, maar er zijn meer handige tips waarbij je aan je gewone maaltijden vet toevoegt: gril je groente met olijfolie of roerbak ze in olie ipv dat je kiest voor koken, stomen of rauw eten bijvoorbeeld. Of bak je aardappels in een beetje olie nadat je ze gekookt of gestoomd hebt (ook heel lekker met vegan mayo), kies voor vetter broodbeleg (vegan smeerkaas van violife, plantaardige kaas, notenpasta, houmous etc), mik op je pasta of salade wat extra plantbased feta of strooikaas en kies voor een wat vettere dressing.

Kleine toevoegingen of eetwissels, met al snel een paar honderd kcals in vet extra per dag.

Alleen die vlees- en zuivelvervangende producten zijn vaak super ongezond. Super bewerkt. Ik ben vegetariër (pescotariër eigenlijk) maar ik hoef al die bende echt niet. Krijg al hoofdpijn van al die hulpstoffen, vulmiddelen, kleur- en smaakstoffen, conserveringsmiddelen, anti klonter- en glansmiddelen en suiker en zout

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 18:39

senna21 schreef:
Dat verbaast mij ook!
Als je dun bent, betekent het niet dat ongezond eten goed voor je is.

Ik kreeg dit niet aangeboden omdat ik te dun ben.

Ik weet eerlijk ook niet of er meer lijsten zijn, maar deze kreeg ik. Misschien zijn er voor mensen met diabetes bijv wel andere lijsten.

Het was imo onzin dat ik iets extra's moest nemen, maar had al een week niet tot nauwelijks iets kunnen eten en het was geheel vrijblijvend.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 18:44

Fruit, zit veel suiker in maar is wel gezond.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-25 20:45

Oké ik moet even iets recht zetten _O-
Ik vond 12% al erg laag klinken, ik denk dat bij m’n laatste meting het 21 was. Getalletje omgedraaid :+

Vandaag ben ik weer doorgemeten namelijk en zat ik op een percentage van 25%, ik geloof niet dat ik in 3 maanden zoveel ben aangekomen in vet en volgens m’n coach is dit nog steeds heel erg laag voor een vrouw.
Ik weeg inmiddels 2,2kg meer dan in januari, alleen daarvan is 1,9kg spier en dus geen reserves helaas.
Maar daar let ik ook pas een week echt op natuurlijk.
Gaat nog niet heel makkelijk, heb snel het idee dat ik vol zit en vergeten te eten ligt op de loer.. maar ik ben me er bewust van dus ben erg benieuwd wat een dergelijke meting over 2-3 maanden aangeeft :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 20:59

je vetpercentage is gewoon prima hoor. 21-35% is gewoon gezond percentage.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 21:06

En je eten in (flink) roomboter bereiden zijn ook al veel extra vetten en calorieen. Ook bijv op brood

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-25 21:15

Nu ik thuis ben en er nog eens over nadenk vraag ik me wel af hoe precies die weging is.
Vetpercentage zou 25% zijn, maar als ik mijn spiermassa omreken naar percentage tov gewicht zou ik voor 70,5% uit spier bestaan en dan zou dus al het andere in mijn lijf maar 4,5% van mijn gewicht zijn? := lijkt me erg onwaarschijnlijk.

Hoe dan ook, ik blijf de tips uit het topic zeker toepassen want wat meer bodymass is in mijn ogen voor mij niet verkeerd :)

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 22:16

Je moet ook je vochtpercentage en botmassa weten :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 22:20

Vochtpercentage is, als het goed is, zo'n 70%. :D

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-25 22:22

Vochtpercentage is 55.5 (betekent dat dat ik uitgedroogd ben als het 70% zou moeten zijn? _O-) en vet - visceraal is 2.
Dagelijks calorie advies in rust is 1660 wat volgens m’n coach vrij hoog was. Verder staan er geen waardes bij de resultaten dus botmassa weet ik niet.
25% vet is trouwens inderdaad niet heel laag maar normaal, maar verbaast mij wel gezien ik zeker weet dat ik bij de meting in januari is gezegd dat ik extreem laag zat voor een vrouw. Maar helaas heb ik de waarde toen niet opgeschreven, ik meen wel dat het onder de 20 zat.
Zit er nu over te denken om een DEXA scan te laten doen, puur omdat ik nieuwsgierig ben