Scootmobiel, en dan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 18:14

Telpeva schreef:
Daar ben ik weer :D weet iemand hoe het zit met onderhoud vanuit het persoonsgebonden budget? Online zag ik bijvoorbeeld dat winkels complete wmo onderhoudspakketen aanbieden, maar... De lokale stenen winkel waar ik de mijne wil gaan bestellen die biedt dus niet zo'n kant en klaar pakket.
Hoe werkt dat? is het de bedoeling om zo'n compleet onderhoudspakket aan te schaffen en naar de gemeente door te sturen zodat zij het betalen, of zou het ook werken wanneer je 'per keer' gewoon de rekening opstuurt wanneer dat je voor onderhoud of een reparatie iets eraan hebt laten doen.
Dat had ik willen vragen aan mijn wmo consulent maar die heb ik nog niet te pakken gekregen dus ik dacht misschien weet een van jullie het O:)

WMO is per gemeente verschillend.
In de gemeente waar ik woon ontvang je een x bedrag en van dat bedrag moet je alles voor de scootmobiel / rolstoel regelen.
Dus aanschaf, verzekeren en onderhoud.
Het PGB-bedrag is 75% van de prijs in natura waardoor je zelf in financieel opzicht bij moet dragen aan je hulpmiddel.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-25 18:50

Hier (Rotterdam) rekenen ze met 2 bedragen die los staan van elkaar, je krijgt een potje voor de aanschaf, en een apart potje voor het onderhoud. Dit kan niet bij elkaar worden opgeteld om bijvoorbeeld een duurder model te kunnen kopen, een model zoals de Solo van Life & Mobility ligt daardoor voor mij buiten bereik. Ik ga voor een Nipponia Pride met pedalen, die gaat 25kmh en ziet er leuk uit. Daar moet ik wat voor bijbetalen maar dat heb ik al bij elkaar gespaard, dat is ok.

Per gemeente en ook per jaar zal het verschillend zijn, voor dit jaar staat voor Rotterdammers het bedrag voor de aanschaf op +-3350,- en het bedrag voor het onderhoud op +- 4080,-.

Petpa

Re: Scootmobiel, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 19:00

De 4080 voor onderhoud, is dat incl verzekering + vervangend hulpmiddel igv calamiteiten en voor de gehele looptijd?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-25 19:07

De verzekering weet ik eigenlijk niet, goeie die zal ik nog navragen. Vervangend hulpmiddel zo ver ik weet niet (mij is verteld: als voor het eind van de 6 jaar het apparaat op is en het geld om hem te repareren ook, dan heb je pech).
Het is wel voor de gehele looptijd, dus 6 jaar.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 19:23

Dat pech is een ding hoor.

Waarom wil je dit via PGB?
Ik las in dit topic iets met oudjes via je vrijwilligerswerk en Meyra.
Ga jezelf alsjeblieft nog even beraden op basis van mijn ervaring.

Ik ben de gelukkige gebruiker van een Quickie + light drive.
Ook ik dacht dit via een PGB te moeten doen.
Op advies van de ergo heb ik dat niet gedaan.
En ik ben haar zoooo dankbaar voor het advies.

Net na de garantieperiode van 2 jaar een defecte accu.
En na weer 2 maanden en 1 maand wederom een defecte accu.

Dus nee, voor mij voor een hulpmiddel geen PGB ;-)

Heb je een ergo ingeschakeld? Indien die een plan schrijft waarom de Nipponia voor jou het meest geschikte hulpmiddel is dan krijg je die in natura en het kost je niets.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-25 19:26

Dat is ook interessant van de ergotherapeut, daar ga ik ook over nadenken

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 15:07

Ik wil even aanhaken bij dit topic (als dat niet mag hoor ik dat wel, neem ik aan).

Ik loop heel erg slecht en ben op zoek naar een eenvoudige scootmobiel die ik zelf in mijn auto kan tillen, dus waarschijnlijk eentje die in delen kan.

Ik woon op zo'n 15 km afstand van de dichtstbijzijnde winkel en ben dus afhankelijk van mijn auto voor eigenlijk alles. Autorijden gaat goed, maar het lopen gaat steeds minder. Ik wil dus een scootmobiel die mee kan in de auto, en als het even kan eentje die ook geschikt is om mee in een bos oid te rijden.

Hij hoeft niet hard te kunnen, niet luxe te zijn, maar wel stabiel, liefst geschikt voor enigszins oneffen terrein en hij moet in de auto kunnen.

Ik weet het: veel wensen, maar op Bokt zijn ook veel mensen met allerlei ervaringen/kennis. (ik zie door de bomen het bos niet meer)
Wie heeft een idee?

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 15:12

Hevonen schreef:
Ik wil even aanhaken bij dit topic (als dat niet mag hoor ik dat wel, neem ik aan).

Ik loop heel erg slecht en ben op zoek naar een eenvoudige scootmobiel die ik zelf in mijn auto kan tillen, dus waarschijnlijk eentje die in delen kan.

Ik woon op zo'n 15 km afstand van de dichtstbijzijnde winkel en ben dus afhankelijk van mijn auto voor eigenlijk alles. Autorijden gaat goed, maar het lopen gaat steeds minder. Ik wil dus een scootmobiel die mee kan in de auto, en als het even kan eentje die ook geschikt is om mee in een bos oid te rijden.

Hij hoeft niet hard te kunnen, niet luxe te zijn, maar wel stabiel, liefst geschikt voor enigszins oneffen terrein en hij moet in de auto kunnen.

Ik weet het: veel wensen, maar op Bokt zijn ook veel mensen met allerlei ervaringen/kennis. (ik zie door de bomen het bos niet meer)
Wie heeft een idee?

Een ergotherapeut heeft kennis van hulpmiddelen.
Ik zou deze vraag daarom aan een ergotherapeut stellen.
Die kan op basis van jouw eisen / fysieke mogelijkheden jou aan de juiste scootmobiel helpen.
Ergotherapie wordt vanuit de basisverzekering voor 10 uur pj vergoed, maar gaat wel ten laste van het eigen risico. indien je deze nog niet hebt verbruikt.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 15:20

Ik ben al bij een ergotherapeut geweest voor mijn slechte lopen, weet niet of ik nog 'tegoed' over heb.

Maar ik zocht hier vooral gebruikerservaringen, of eventueel 'tweedehands'-ervaringen. Er zijn echt duizenden verschillende soorten, en hoe langer je zoekt hoe meer je vindt, en hoe verwarrender het wordt.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 15:43

Ik begrijp wat je bedoelt.
Maar ik vind online ervaringen zelf erg lastig omdat de ene beperking de andere niet is.
Heb je met de ergotherapeut over een vergoeding van de scootmobiel vanuit de WMO gesproken?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 15:59

Petpa schreef:
Maar ik vind online ervaringen zelf erg lastig omdat de ene beperking de andere niet is.
Heb je met de ergotherapeut over een vergoeding van de scootmobiel vanuit de WMO gesproken?

Ik heb al contact met het WMO, nog geen beslissing, maar oriënteren kan nooit kwaad

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 16:40

Er zijn scootmobielen die je in kan klappen maar zover ik weet krijg je die niet van WMO.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-25 17:06

Petpa schreef:

Ik denk dat dit een heel belangrijk ding is om in het achterhoofd te houden inderdaad, de problemen waar de een tegenaan loopt hoeven voor een ander geen probleem te zijn, en andersom net zo. Mijn scootmobiel is -voor mij- prima bruikbaar voor wat ik ermee wil doen, maar hij voldoet niet aan jouw eisen (want te zwaar, niet opvouwbaar, past niet in de auto, tijdens het rijden over de stoep schud ik al alle kanten op).

Wat ik fijn vond was om naar een verkooppunt te gaan met veel showmodellen waar je op kan zitten en eventueel ook een testrit kan maken, dan kan je ter plekke kijken en voelen of een model voor jou wat zou kunnen zijn zeg maar. Ik ben zelf hier geweest:

Scootmobielcentrum Den haag
https://share.google/kKEjiE28vOBaqfhH8
Daar hebben ze een hal/showroom met allerlei verschillende 2ehands modellen, dus driewielers, vierwielers, opvouwbare, goedkopere, duurdere, speciale modellen, vanalles door elkaar. Misschien is dat ook interessant om in gedachten te houden voor geval de WMO nee zou zeggen, dan ben je niet meteen een berg geld kwijt al je het zelf moet betalen.
-

Bedankt trouwens nog allemaal voor het meedenken, leuk dat het topic een schopje kreeg en ik hoop dat jij ook iets fijns weet te vinden Hevonen!
Bij mij is het gewoon allemaal goed afgelopen, mijne heb ik inmiddels sinds +- 2 weken in bezit en ik ben dik tevreden.
Dit is hem.
Afbeelding

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 17:28

Prachtig ding, Telpeva!
Ik zoek iets eenvoudigers, omdat ik altijd met de auto moet, maar die van jou ziet er echt heel cool uit.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 17:39

Voor in de auto is deze erg handig. Pride GoGo Elite Traveller 3
Heeft mijn vader al zeker 10 jaar probleemloos. Ook op de camping was het een groot succes en de buurman noemde het de plee-mobiel... :D

Hij kan in 4 delen uit elkaar waarvan het onderstel het zwaarste is, maar ik krijg het alleen in de auto getild en het makkelijkste is dan wel een vlakke laadvloer. Anders moet je wel hoog tillen.
Verzekeren kan bij de ANWB.

Waar hij niet zo goed in is dat is de Efteling. Vanwege al die rottige klinkertjes daar konden de contactpuntjes van de accu niet goed contact houden met de motor. Dan stopte hij af en toe. Maar over alle andere niet zo hobbelige ondergrond gaat het uitstekend.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 18:14

Telpeva schreef:
Petpa schreef:

Ik denk dat dit een heel belangrijk ding is om in het achterhoofd te houden inderdaad, de problemen waar de een tegenaan loopt hoeven voor een ander geen probleem te zijn, en andersom net zo. Mijn scootmobiel is -voor mij- prima bruikbaar voor wat ik ermee wil doen, maar hij voldoet niet aan jouw eisen (want te zwaar, niet opvouwbaar, past niet in de auto, tijdens het rijden over de stoep schud ik al alle kanten op).

Wat ik fijn vond was om naar een verkooppunt te gaan met veel showmodellen waar je op kan zitten en eventueel ook een testrit kan maken, dan kan je ter plekke kijken en voelen of een model voor jou wat zou kunnen zijn zeg maar. Ik ben zelf hier geweest:

Scootmobielcentrum Den haag
https://share.google/kKEjiE28vOBaqfhH8
Daar hebben ze een hal/showroom met allerlei verschillende 2ehands modellen, dus driewielers, vierwielers, opvouwbare, goedkopere, duurdere, speciale modellen, vanalles door elkaar. Misschien is dat ook interessant om in gedachten te houden voor geval de WMO nee zou zeggen, dan ben je niet meteen een berg geld kwijt al je het zelf moet betalen.
-

Bedankt trouwens nog allemaal voor het meedenken, leuk dat het topic een schopje kreeg en ik hoop dat jij ook iets fijns weet te vinden Hevonen!
Bij mij is het gewoon allemaal goed afgelopen, mijne heb ik inmiddels sinds +- 2 weken in bezit en ik ben dik tevreden.
Dit is hem.
[ Afbeelding ]

Wat een mooie Telpeva!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 18:26

Lindsey_99 schreef:
Voor in de auto is deze erg handig. Pride GoGo Elite Traveller 3
Heeft mijn vader al zeker 10 jaar probleemloos. Ook op de camping was het een groot succes en de buurman noemde het de plee-mobiel... :D

Hij kan in 4 delen uit elkaar waarvan het onderstel het zwaarste is, maar ik krijg het alleen in de auto getild en het makkelijkste is dan wel een vlakke laadvloer. Anders moet je wel hoog tillen.
Verzekeren kan bij de ANWB.

Waar hij niet zo goed in is dat is de Efteling. Vanwege al die rottige klinkertjes daar konden de contactpuntjes van de accu niet goed contact houden met de motor. Dan stopte hij af en toe. Maar over alle andere niet zo hobbelige ondergrond gaat het uitstekend.

Dat klinkt inderdaad als het soort scootmobiel dat ik zoek. Bedankt.

Ik hoor graag ook van anderen nog meer van dit soort zinvolle aanraders :)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-25 18:59

Thanks <3 Ik ben er ook blij mee! Mijne is ook verzekerd bij de ANWB trouwens.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 00:09

De meeste demontabele scootmobiels zijn niet zo sterk op ongelijk terrein helaas. Ze zijn wat lichter terwijl de accu toch behoorlijk zwaar is.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 09:51

Het gewicht lijkt mij van belang ivm het vervoer per auto.
En er zijn extreme verschillen in gewicht.
Ik zie bij de volgende link de demontabele drive crow waarbij het zwaarste deel 15 kg is.
De opvouwbare Relync r2 is 27 kg.
Maar die opvouwbare zal weer minder ruimte in de auto innemen.
Goed om dit allemaal mee te nemen in je keuze.

https://www.totalezorgwinkel.nl/nieuws/ ... ootmobiel/

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 15:14

In de link van petpa lijkt de onderste het meest op die van mij.
Ik had laatst op kasseien ook dat ik ineens stilstond omdat de accu los trilde :D

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:45

Percy schreef:
De meeste demontabele scootmobiels zijn niet zo sterk op ongelijk terrein helaas. Ze zijn wat lichter terwijl de accu toch behoorlijk zwaar is.

dat is jammer.

Ik zal toch een demontabele scootmobiel moeten kiezen, want ik ben alleen en heb een doodnormale middenklasser (auto).
Ben niet supersterk, dus zoek iets dat te tillen is.