Scootmobiel, en dan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 18:14

Telpeva schreef:
Daar ben ik weer :D weet iemand hoe het zit met onderhoud vanuit het persoonsgebonden budget? Online zag ik bijvoorbeeld dat winkels complete wmo onderhoudspakketen aanbieden, maar... De lokale stenen winkel waar ik de mijne wil gaan bestellen die biedt dus niet zo'n kant en klaar pakket.
Hoe werkt dat? is het de bedoeling om zo'n compleet onderhoudspakket aan te schaffen en naar de gemeente door te sturen zodat zij het betalen, of zou het ook werken wanneer je 'per keer' gewoon de rekening opstuurt wanneer dat je voor onderhoud of een reparatie iets eraan hebt laten doen.
Dat had ik willen vragen aan mijn wmo consulent maar die heb ik nog niet te pakken gekregen dus ik dacht misschien weet een van jullie het O:)

WMO is per gemeente verschillend.
In de gemeente waar ik woon ontvang je een x bedrag en van dat bedrag moet je alles voor de scootmobiel / rolstoel regelen.
Dus aanschaf, verzekeren en onderhoud.
Het PGB-bedrag is 75% van de prijs in natura waardoor je zelf in financieel opzicht bij moet dragen aan je hulpmiddel.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-25 18:50

Hier (Rotterdam) rekenen ze met 2 bedragen die los staan van elkaar, je krijgt een potje voor de aanschaf, en een apart potje voor het onderhoud. Dit kan niet bij elkaar worden opgeteld om bijvoorbeeld een duurder model te kunnen kopen, een model zoals de Solo van Life & Mobility ligt daardoor voor mij buiten bereik. Ik ga voor een Nipponia Pride met pedalen, die gaat 25kmh en ziet er leuk uit. Daar moet ik wat voor bijbetalen maar dat heb ik al bij elkaar gespaard, dat is ok.

Per gemeente en ook per jaar zal het verschillend zijn, voor dit jaar staat voor Rotterdammers het bedrag voor de aanschaf op +-3350,- en het bedrag voor het onderhoud op +- 4080,-.

Petpa

Re: Scootmobiel, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 19:00

De 4080 voor onderhoud, is dat incl verzekering + vervangend hulpmiddel igv calamiteiten en voor de gehele looptijd?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-25 19:07

De verzekering weet ik eigenlijk niet, goeie die zal ik nog navragen. Vervangend hulpmiddel zo ver ik weet niet (mij is verteld: als voor het eind van de 6 jaar het apparaat op is en het geld om hem te repareren ook, dan heb je pech).
Het is wel voor de gehele looptijd, dus 6 jaar.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 19:23

Dat pech is een ding hoor.

Waarom wil je dit via PGB?
Ik las in dit topic iets met oudjes via je vrijwilligerswerk en Meyra.
Ga jezelf alsjeblieft nog even beraden op basis van mijn ervaring.

Ik ben de gelukkige gebruiker van een Quickie + light drive.
Ook ik dacht dit via een PGB te moeten doen.
Op advies van de ergo heb ik dat niet gedaan.
En ik ben haar zoooo dankbaar voor het advies.

Net na de garantieperiode van 2 jaar een defecte accu.
En na weer 2 maanden en 1 maand wederom een defecte accu.

Dus nee, voor mij voor een hulpmiddel geen PGB ;-)

Heb je een ergo ingeschakeld? Indien die een plan schrijft waarom de Nipponia voor jou het meest geschikte hulpmiddel is dan krijg je die in natura en het kost je niets.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-25 19:26

Dat is ook interessant van de ergotherapeut, daar ga ik ook over nadenken