AOV - arbeidsongeschiktheidsverzekering als ondernemer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 10:39

Voor je idee met kanker kan je niks meer afsluiten dat is zo onvoorspelbaar dat je overal geweigerd word.

En inderdaad vakantie zit er niet in maar ziek zijn is duur :) dus je bent je geld wel kwijt aan het ziekzijn. Dat heeft me al 1000en euros gekost aan alles wat je zorgverzekering niet vergoed.

Ik bedoel het ook vooral dat ik het altijd hele rare uitspraken vind dat je nooit ziek bent of er vanuit gaat je nooit wat krijgt en anders zsm weer gaat werken. Je hebt geen glanzen bol immers.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 12:39

SansaS schreef:
Voor je idee met kanker kan je niks meer afsluiten dat is zo onvoorspelbaar dat je overal geweigerd word.

Dit dus! Als je ooit iets in die richting gehad hebt dan is de kans dat je een aov kunt afsluiten echt heel erg klein.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 13:16

Chickyy schreef:
Tango1979 schreef:
Mbt een broodfonds: lees je goed in. Is psyche meeverzekerd? Krijg je een uitkering tot AOW leeftijd of maar een paar jaar?

Er is een situatie geweest van een man die zijn vrouw en kind binnen een zeer korte tijd verloor. Hij er natuurlijk helemaal kapot van. Volgens het broodfonds was hij echter niet arbeidsongeschikt, dus geen uitkering.

Ja lees je idd goed in, want wat je hier schrijft is echt onzin. Je hoeft namelijk niet eens op te geven waarom je ziek bent, je meldt je ziek bij het bestuur van je broodfonds punt. Geen doktersverklaring oid nodig. Wel zullen er vanuit het broodfonds leden op ziekenbezoek gaan, maar zij gaan niet oordelen of je dan wel ziek genoeg bent. Er is bij een broodfonds ook helemaal geen sprake van dingen "meeverzekeren" je wordt lid of je wordt het niet.. De inleg die je gaat betalen is dus gekoppeld aan de uitkering die jij wenst te ontvangen bij ziekte.

Ter info: https://broodfonds.nl/hoe_het_werkt

Ik ben verzekeringsadviseur en dit is een praktijk casus. En niet alle broodfondsen werken met bijvoorbeeld een Arbo arts, maar er zijn er die dat wel doen. En het is niet zo simpel als: je meld je ziek en je krijgt geld. Zeker niet bij langdurige AO.

De beslissing wel of geen schenking van de andere leden, kan bij elk broodfonds anders geregeld zijn. Er is geen harde garantie op de uitkering. Is het geld op dan is het op.

Zwangerschap geeft vaak geen recht tot uitkering, een AOV dekt dat vaak wel.

Oftewel: lees je goed in.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 13:27

SansaS schreef:
Daar heb je toch niks aan als je echt ziek wordt?

Je zegt zelf mensen willen zsm weer werken. Ja ik dacht ook vorige jaar ik ben 31 en gezond wat kan mij gebeuren? Toen kwam kanker. Dat kun je niet voorspellen en inmiddels zit ik al 7 maand thuis (loondienst). Je leven is niet te voorspellen. En onnodig lang thuiszitten mwah. Als zoiets je overkomt ben je als je pech hebt gewoon een jaar onder de pannen met behandelingen.

Met 2500 kom je dan natuurlijk nergens.

En dan is het voordeel van het broodfonds dat je zonder kleine lettertjes 2 jaar ziek kan zijn. Niemand die keurt of zegt je kan een deel van je werkzaamheden wel uitvoeren dus maar x % aan uitkering. (Bijvoorbeeld de bouwvakker die nog wel zijn administratie kan doen, maar niet het werk, kan reden zijn dat een AOV maar deels uitkeert)

Ook bij een burnout keert het broodfonds uit.

Recent zijn de uitkeringen tot max 3.000 verhoogd. Geen vetpot, maar ook hier voldoende om de vaste lasten te kunnen blijven betalen.

En ook hier de ervaring dat mensen niet nodeloos lang ziek blijven en weer aan het werk willen als dat kan. Bij de infoavond werden toen ook de verzuimcijfers gedeeld, onder broodfonds leden was het verzuim enkele jaren geleden erg laag in verhouding tot mensen in loondienst of met een AOV.

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 13:35

Tango1979 schreef:
Chickyy schreef:
Ja lees je idd goed in, want wat je hier schrijft is echt onzin. Je hoeft namelijk niet eens op te geven waarom je ziek bent, je meldt je ziek bij het bestuur van je broodfonds punt. Geen doktersverklaring oid nodig. Wel zullen er vanuit het broodfonds leden op ziekenbezoek gaan, maar zij gaan niet oordelen of je dan wel ziek genoeg bent. Er is bij een broodfonds ook helemaal geen sprake van dingen "meeverzekeren" je wordt lid of je wordt het niet.. De inleg die je gaat betalen is dus gekoppeld aan de uitkering die jij wenst te ontvangen bij ziekte.

Ter info: https://broodfonds.nl/hoe_het_werkt

Ik ben verzekeringsadviseur en dit is een praktijk casus. En niet alle broodfondsen werken met bijvoorbeeld een Arbo arts, maar er zijn er die dat wel doen. En het is niet zo simpel als: je meld je ziek en je krijgt geld. Zeker niet bij langdurige AO.

De beslissing wel of geen schenking van de andere leden, kan bij elk broodfonds anders geregeld zijn. Er is geen harde garantie op de uitkering. Is het geld op dan is het op.

Zwangerschap geeft vaak geen recht tot uitkering, een AOV dekt dat vaak wel.

Oftewel: lees je goed in.

Dan heeft dat broodfonds dat idd zo opgenomen in hun statuten, maar vanuit broodfonds landelijk is dit echt niet zoals het 'hoort'
Op de infoavond wordt ook duidelijk uitgelegd dat als het geld van je eigen broodfonds op is door veel zieken dat er nog weer een vangnet is vanuit andere broodfondsen die gaan bijspringen.

mysa
correspondent/vertaler

Re: AOV - arbeidsongeschiktheidsverzekering als ondernemer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 13:47

Er is ook nog het voorzieningenfonds, weet niet of dat een algemene term is of een eigennaam.
Zit tussen broodfonds en AOV in, geloof ik.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 13:49

Nimmy schreef:
SansaS schreef:

Je zegt zelf mensen willen zsm weer werken. Ja ik dacht ook vorige jaar ik ben 31 en gezond wat kan mij gebeuren? Toen kwam kanker. Dat kun je niet voorspellen en inmiddels zit ik al 7 maand thuis (loondienst). Je leven is niet te voorspellen. En onnodig lang thuiszitten mwah. Als zoiets je overkomt ben je als je pech hebt gewoon een jaar onder de pannen met behandelingen.

En dan is het voordeel van het broodfonds dat je zonder kleine lettertjes 2 jaar ziek kan zijn. Niemand die keurt of zegt je kan een deel van je werkzaamheden wel uitvoeren dus maar x % aan uitkering. (Bijvoorbeeld de bouwvakker die nog wel zijn administratie kan doen, maar niet het werk, kan reden zijn dat een AOV maar deels uitkeert)

Recent zijn de uitkeringen tot max 3.000 verhoogd. Geen vetpot, maar ook hier voldoende om de vaste lasten te kunnen blijven betalen.

En ook hier de ervaring dat mensen niet nodeloos lang ziek blijven en weer aan het werk willen als dat kan. Bij de infoavond werden toen ook de verzuimcijfers gedeeld, onder broodfonds leden was het verzuim enkele jaren geleden erg laag in verhouding tot mensen in loondienst of met een AOV.

Wil je hiermee dan zeggen dat mensen zoals ik nodeloos lang ziek blijven?

Ik kan er weinig aan veranderen dat mijn chemotraject 15 maanden duurt en dat je niet spontaan genezen bent zoals voorheen.

En wat ik probeer te zeggen dit kan iedereen overkomen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 13:54

Nimmy schreef:
SansaS schreef:

Is er ook achtergrondinfo mbt de verzuimcijfers gedeeld?

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 14:19

SansaS schreef:
Nimmy schreef:

Wil je hiermee dan zeggen dat mensen zoals ik nodeloos lang ziek blijven?

Ik kan er weinig aan veranderen dat mijn chemotraject 15 maanden duurt en dat je niet spontaan genezen bent zoals voorheen.

En wat ik probeer te zeggen dit kan iedereen overkomen.

Dat zegt ze toch helemaal niet.. :n Jammer dat je het zo op jezelf betrekt terwijl het duidelijk een algemene post over het broodfonds is..

Jouw situatie is natuurlijk echt uitzonderlijk, maar hiermee kun je geen rekening houden. Althans, ik zou voor zo'n kleine kans me niet tot aan de nek toe gaan verzekeren omdat er een misschien een kans van (wat zal het zijn?) minder dan 1% is dat ik op zo'n jonge leeftijd zo ernstig ziek wordt?

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 14:22

Mijn situatie is dus niet perse extreem uitzonderlijk dat probeer ik nu net te zeggen ;)

Die cijfers lopen op en op. Ik dacht ook altijd dat overkomt mij niet tot het je wel gebeurt.

Je komt nu over alsof jou niks kan gebeuren en anderen maar gewoon pech hebben. En dat is dus niet zo.

Ik kan geen overlijdensrisico verzekering meer afsluiten, geen aov. Niks meer. Daar heb ik vooraf ook nooit over nagedacht.

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 14:45

SansaS schreef:
Mijn situatie is dus niet perse extreem uitzonderlijk dat probeer ik nu net te zeggen ;)

Die cijfers lopen op en op. Ik dacht ook altijd dat overkomt mij niet tot het je wel gebeurt.

Je komt nu over alsof jou niks kan gebeuren en anderen maar gewoon pech hebben. En dat is dus niet zo.

Ik kan geen overlijdensrisico verzekering meer afsluiten, geen aov. Niks meer. Daar heb ik vooraf ook nooit over nagedacht.

Waar maak jij uit op dat ik denk dat mij niks kan gebeuren? Daar ben ik dan oprecht benieuwd naar..

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 14:49

@sansas, Nee juist dat een broodfonds een goede oplossing kan zijn die 2 jaar ondersteuning kan bieden en mensen zoals jou niet uitsluit. Geen kleine lettertjes, gewoon 2 jaar een 'uitkering' als je, zoals in jou geval, langdurig uitvalt en met hier de ervaring dat de meeste mensen geen misbruik maken van de schenkingen en zodra ze kunnen weer (deels) aan de slag gaan.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 16:20

Toen ik starte met mijn bedrijf heb ik ook een AOV-offerte opgevraagd, met mijn medische geschiedenis werden er al twee best belangrijke zaken uitgesloten. Toen heb ik besloten dat niet te doen. Een paar jaar later heb ik me aangesloten bij een Broodfonds, momenteel zit ik ook in het bestuur.

Ik herken mij niet in het bovenstaande: ik heb nog nooit gehoord van een ARBO-arts bij een broodfonds en je ziek zijn wordt NIET gekeurd door leden. Het is een prachtige oplossing om je voor een tijd van 2 jaar te dekken mocht je ziek worden. Het geld dat je (op je eigen broodfonds-rekening) stort blijft in principe van jou, tot er zieken zijn binnen jouw broodfonds en er schenkingen moeten worden gedaan. Is er te weinig geld in kas? Dan wordt er betaald door andere Broodfondsen (uit de regio of verder weg).

Mochten er vragen zijn over het Broodfonds dan wil ik ze graag beantwoorden :-)
Een ander alternatief is Shared People, beetje hetzelfde idee maar dan online.

Zelf heb ik ook gebruik gemaakt van schenkingen, zo'n 1,5 jaar (met afnemende ziektepercentage) ivm kanker. Ik kan je zeggen dat het echt heel erg fijn was dat deze achtervang er voor me was.

Ik ben wel benieuwd naar de verlichte AOV. Wordt je hier geaccepteerd ongeacht je medische verleden? Iedereen dezelfde premie?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 16:27

Ik vind het een lastige kwestie, kan wel sparen om twee jaar te overzien en dan sober leven, dus dan heeft een broodfonds geen toevoeging. Ik maak me meer zorgen om wat als ik niet meer zou kunnen werken. De kans is klein, maar een kans is er altijd, maar een aov is zo duur.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 16:33

Toen mijn man en ik beide de keuring kregen voor een aov kwam bij mij een hartritmestoornis naar boven, nooit geweten dat ik die had. Dat is geen belemmering geweest om te worden geaccepteerd. Dat is wel inmiddels 23 jaar geleden. Er zal vast een hoop veranderd zijn in de loop van de jaren.
Wij betalen een best bedrag per jaar p.p. maar hebben deze toch direct afgesloten. Het voornemen om zelf het bedrag wat je anders weg zou brengen aan premie te sparen schiet er bij velen in merk ik om me heen. Plus je betaalde premies zijn fiscaal aftrekbaar. Als je een leuk bedrag gespaard hebt komt de belastingdienst ook weer om de hoek kijken waardoor je potje direct weer een stukje minder gevuld is.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 17:18

Chickyy schreef:
SansaS schreef:

Waar maak jij uit op dat ik denk dat mij niks kan gebeuren? Daar ben ik dan oprecht benieuwd naar..

Je geeft aan dat de kans je wat ergs krijgt minder dan 1% is dus je daar geen rekening mee kan houden dus daar doel ik op :) omdat dat risico wel hoger is helaas.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 18:20

Chickyy schreef:
Ladyson schreef:
Naast inderdaad:
- Broodfonds. Heb ik geen vertrouwen in, want daar sluiten dus alle mensen met een te hoog risico bij aan, en zodra voor de werkende mensen de premie te hoog wordt (omdat er teveel ziek zijn geworden), dan stappen ze eruit en stort het in.

Wat een onzin dit.. De premie gaat nooit omhoog, je legt een vast bedrag in die gekoppeld is aan wat jij aan uitkering wenst te ontvangen.. Dit staat los van de zieken binnen je broodfonds.
Ik zit zelf bij een broodfonds en het is juist een hechte club met lokale ondernemers, veel ons kent ons en dat is juist de kracht van een broodfonds. Het is een netwerk en de zieken die wij hebben gehad deden er juist alles aan om zsm weer aan het werk te gaan. Het broodfonds keert max 2500 euro netto uit en voor veel ondernemers is dit veel minder dan dat ze verdienen uit hun onderneming. Daardoor zal iemand nooit langer dan nodig ziek blijven.. Ook omdat je zelf ook meebetaald aan je eigen ziek zijn.

Zo hebben we bijvoorbeeld iemand met diabetes, wordt geweigerd bij iedere AOV, maar is nooit een dag in haar leven ziek geweest als gevolg van haar diabetes. Daarvoor is een broodfonds dus juist een uitkomst.

Onzin? Je kunt evt over de benaming vallen, maar je hebt gewoon Broodfondsen (organisaties die volgens t principe van een broodfonds werken) die werken met een 'premie' op basis van het ziektepercentage hoor, zoals SharedPeople bijv. Je betaalt dan elke maand een bedrag, afhankelijk van hoeveel mensen er die maand geld nodig hebben omdat ze ziek zijn.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 18:29

Dat is dan geen broodfonds, maar een organisatie die via een vergelijkbaar principe werkt.

Een broodfonds is een kring van 20 tot 50 ondernemers die elkaar schenken bij ziekte volgens de voorwaarden van het broodfonds. Dat een andere schenkkring (wat het feitelijk is) andere voorwaarden hanteert dat kan.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 07:41

Ladyingreen schreef:
Ik ben wel benieuwd naar de verlichte AOV. Wordt je hier geaccepteerd ongeacht je medische verleden? Iedereen dezelfde premie?

Nou dat is wel lastig hoor, vooral breuken en ziektes uit het verleden. Ook bijvoorbeeld psychische klachten in je tienertijd, daar kunnen ze dertig jaar later nog moeilijk over gaan doen. Ik ken meerdere voorbeelden van mensen die moeilijk een AOV kregen en dus daarmee andere opties zijn gaan doen.

Ik heb ooit een breuk in mijn ruggenwervel gehad en daar was sprake van opnieuw er foto's van laten maken om te zien hoe het er nu uit ziet. Terwijl ik al 15 jaar pijnvrij rondloop en veel sport.

Wat ik wel fijn vond, is dat de huisarts (toen ik aanvraag deed voor medische geschiedenis) mij op het spreekuur vroeg en met mij door de informatie heen ging. Ze zei dat vaak mensen dingen vergeten zijn uit het verleden en dan opeens de verzekering aangeeft dat je niet eerlijk bent in je aanvraag en je dan kunt gaan weigeren.

Ik heb gewoon uitgesloten daar waar de verzekering moeilijk over deed. Dan ben ik wel gedekt voor een ongeval of ernstige ziekte.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 18:16

Sakura789 schreef:
Ik heb gewoon uitgesloten daar waar de verzekering moeilijk over deed. Dan ben ik wel gedekt voor een ongeval of ernstige ziekte.

Als ik alles laat uitsluiten waar ze moeilijk over doen is er niets meer over waarvoor ik gedekt ben :evaw:
Daarom ben ik ook heeeeeel erg benieuwd naar de verplichte AOV.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-25 20:18

Ladyson schreef:
Hou er bij bovenstaande reacties rekening mee dat er ook echt dingen staan die niet kloppen. Of in ieder geval verschillen per verzekering en per beroepsgroep.

Fysio gehad hebben was hier bijv geen enkel probleem (mijn man), maar hij heeft een kantoorbaan dus zou daardoor kunnen komen.

Daarnaast heeft iedere verzekeraar zn eigen beleid rondom de aanname van klanten en risico inschatting. Ik was eerst gewoon voor een goedkope met goede reviews gegaan, maar heb me later laten adviseren en ben toen voor een verzekeraar gegaan die erom bekend staat een veel breder aannamebeleid te hebben en elke casus apart te overwegen. De premie was daar dan ook wel hoger, maar niet exorbitant.

En mbt verzwijgen, ze vragen inderdaad dingen op bij je behandelaren dus dat zou ik niet doen.

En mbt BV is mij hetzelfde verhaal als robert45 bekend.

Welke verzekeraar is dat?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 22:09

Douce schreef:
Ik snap die angsten voor een B.V. nooit. Mijn boekhouder gaf vooral aan dat de controles van de Belastingdienst strenger zijn bij een BV.

Overigens is ook de €90.000 in mijn ogen volledig uit de lucht gegrepen. Je wilt niet weten wat je dan bij je IB aan belasting betaald. Bij een BV kun je dan al een redelijk deel als dividend uitkeren.

Maar goed, wij doen de volledige boekhouding zelf op de jaarrekening na. Alsnog vind ik het wel fijn voor bijvoorbeeld de kinderopvangtoeslag dat ik gewoon van tevoren al weet met welke belastingen/inkomen ik rekening moet houden. Daarnaast vind ik niet persoonlijk aansprakelijk zijn (tenzij nalatig) ook echt wel wat waard

Als eenmanszaak heb je zoveel aftrekposten + startersaftrek dat een BV echt niet handig is. Daarnaast moet je niet 1 BV hebben maar 2. Het is verstandig een holding te hebben en een werkmaatschappij.

Mocht je nou zoveel winst hebben dat een BV verstandiger is dat kun je altijd (zo uit mn hoofd) voor 1 oktober een BV starten en dan gaat het met terugwerkende kracht.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 22:27

De zelfstandigenaftrek wordt fors afgebouwd en de startersaftrek is zoals het woord al zegt maar beperkt.

Een goede tip wel van het wisselen, ik zie wel eens leveranciers die ooit gestart zijn als eenmanszaak en nu echt wel risicovolle dingen doen vanuit een gegroeide eenmanszaak. Zo zonde.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 22:40

janderegelaa schreef:
Douce schreef:
Ik snap die angsten voor een B.V. nooit. Mijn boekhouder gaf vooral aan dat de controles van de Belastingdienst strenger zijn bij een BV.

Overigens is ook de €90.000 in mijn ogen volledig uit de lucht gegrepen. Je wilt niet weten wat je dan bij je IB aan belasting betaald. Bij een BV kun je dan al een redelijk deel als dividend uitkeren.

Maar goed, wij doen de volledige boekhouding zelf op de jaarrekening na. Alsnog vind ik het wel fijn voor bijvoorbeeld de kinderopvangtoeslag dat ik gewoon van tevoren al weet met welke belastingen/inkomen ik rekening moet houden. Daarnaast vind ik niet persoonlijk aansprakelijk zijn (tenzij nalatig) ook echt wel wat waard

Als eenmanszaak heb je zoveel aftrekposten + startersaftrek dat een BV echt niet handig is. Daarnaast moet je niet 1 BV hebben maar 2. Het is verstandig een holding te hebben en een werkmaatschappij.

Mocht je nou zoveel winst hebben dat een BV verstandiger is dat kun je altijd (zo uit mn hoofd) voor 1 oktober een BV starten en dan gaat het met terugwerkende kracht.

Klopt helemaal, ik ben lang lang geleden voor mezelf begonnen en kwam uit een holding. Toen echt bewust stopgezet - ik wilde absoluut niet vastzitten aan die salariseis. Een BV hebben is echt alleen interessant als je personeel wil of bedrijfsmatig verantwoorde risico’s wil nemen - bv is wel rechtspersoon. Ik snap ook niet zo goed waarom je als zelfstandig ondernemer alleen een BV wil starten?

Qua AOV - geen ervaring mee, behalve dan met afsluiten. Vorig jaar gedaan ivm zwangerschap en veranderde situatie (meer verzekerd). Movir was veruit het goedkoopst, maar ik heb echt enorm gezeik gehad. Ze wilden mij bijvoorbeeld in een andere functie zetten dan waar ik effectief in werkte. Ik echt bewijzen dat ik ook echt de functie had die ik vertelde te hebben, op een hele rare, omslachtige en niet dekkende manier. Ik heb ooit de huisarts bezocht na rugpijn na val van paard, ook moeilijk moeilijk, en mijn BMI is te hoog. Eerst zou ik me dan moeten laten keuren (prima), daarna toch weer niet en werd de premie 10% verhoogd. Zelfs met die 10% waren ze de goedkoopst, dus soit, maar het hele verhaal heeft echt een half jaar geduurd en me veel energie gekost.

Mij werd door de financieel adviseur broodfonds afgeraden. Als er veel mensen tegelijk ziek worden, zit de kans erin dat je geen geld krijgt. Collega heeft eerste twee jaar broodfonds en daarnaast AOV met 2 jaar wachttijd.

Met afwijzen verder geen ervaring vrees ik. Denk dat je echt op zoek moet naar een goede adviseur.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 08:11

Mijn man is eerst als eenmanszaak gestart, op aanraden van de accountant zijn we overgestapt naar een vof, puur belastingtechnisch heb je dan al meer voordelen.