Kooktips voor mensen die niet van koken houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Kooktips voor mensen die niet van koken houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 17:18

Nog een optie is een slowcooker, gooi de ingrediënten erin, aan zetten en ‘s avonds kun je het opscheppen en eten.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 17:27

Zak Italiaanse wokgroenten bakken, al dan niet eerst wat gehakt(balletjes) als je niet vega bent, blikje tomatenpuree toevoegen en een minuutje meebakken. Daarna een fles passata erbij, flinke theelepel Italiaanse kruiden en 2 theelepeltjes suiker.

Half uurtje laten pruttelen(tijd om iets leukers te gaan doen) en klaar. Eventueel even met de staafmixer erdoor.

Laat zich echt heel prima invriezen, dan hoef je alleen nog wat pasta te koken en wat saus op te warmen.
Vind hem zelf het lekkerste met oude kaas of parmezaanse kaas.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 17:43

Chicks Love Food heeft een website en kookboeken en ik vind het ideaal. Ze hebben heel veel gerechten met maximaal 5 ingrediënten, die vaak ook simpel zijn. Als je de maaltijden dan iets uitgebreider wil, kun je zelf nog dingen toevoegen.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 17:58

Ik vind tortilla's/wraps altijd een fijne basis voor een snelle maaltijd. Je kunt er namelijk veel kanten mee op. Hieronder twee snelle favorieten.

- als basis voor een pizzabodem met wat tomatenpuree, kaas en topping naar keuze. Ik hou het vaak simpel met een gesneden uitje, tomaatjes en eventueel een blikje maïs. Je zou er ook nog plakjes vleeswaren bij kunnen doen. Alles 8 minuten op 200 graden en smullen maar. Dus binnen 15 minuten kun je eten.

- blikje maïs, blikje kidneybonen warm maken in een pannetje. Alles afgieten en dat verdelen over 2 wraps. Wil je er nog wat meer moeite voor doen kun je zelf verse guacamole of salsa bij maken. Verder zou je er ook weer vlees of kaas aan kunnen toevoegen of andere groente naar smaak. Ik heb een kleine hakmolen van tefal waarmee ik binnen 5 minuten zoiets gemaakt heb. Binnen 10 minuten kun je dan eten.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 06:15

Qua recepten al genoeg tips hier.

Wat mij heel veel tijd en gedoe scheelt:

Je kan pasta, rijst, couscous e.d gewoon in een portie voor 1 persoon in de magnetron klaarmaken.
Pasta en rijst goed onder water zetten in een bakje/schaaltje. 12 min aanzetten en klaar.
Couscous is met 3 minuten klaar. :D Scheelt je een pannen, tijd en opletten.

Schaf een airfryer aan, die doet hetzelfde voor je met krieltjes, vlees, vis e.d

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 06:55

Ik vind koken op zich best leuk, maar heb vaak te weinig tijd, en ik vond laatst een super en snel handig pastarecept waar je heel makkelijk mee kan variëren, en dat heb ik nog wat aangepast naar mijn eigen smaak.

Je fruit eerst een ui en/of knoflook, en daar kun je eventueel nog wat blokjes vlees/vega of gehakt in meebakken. Ik doe er meteen wat kruiden bij; peper, zout en naar smaak bv dille, basilicum, oregano, tijm enz.
Dan doe je 150 gram pasta erbij (mag spaghetti zijn, mag penne of macaroni of andere pasta zijn), 250ml hete bouillon, een scheutje citroensap en pakweg 100ml kookroom. Dat laat je 10 minuten koken. En daarna roer je er nog voorgekookte groente doorheen (bloemkool of broccoli of bonen of sperziebonen vind ik altijd lekker) en bijvoorbeeld een blikje tonijn als je geen vlees erbij had gedaan, of je maakt een kuiltje en bakt in het midden een roerbakeitje.
Roer alles door elkaar, en je hebt een heerlijk pastagerecht in roomsaus.. of je roert er nog een pakje gezeefde tomaten doorheen, en je hebt een lekker Italiaans gerecht.

Door te spelen met kruiden en ingrediënten kun je tig verschillende recepten maken met dezelfde simpele basis, en je bent altijd binnen een kwartier klaar.

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 07:13

Wij hebben 2 jonge kinderen dus soms weinig tijd voor koken. Ben ook absoluut geen keuken prinses :')

Maar naast de standaard avg eten hebben we wel wat andere dingen.

Ik heb vaak de knorr wereld gerechten:
- kip siam
- kip tandori
- burritos
- boboti
- lasagne (houdt ik niet perse van de kids wel en deze was best lekker)

Ik maak ook vaak een Ovenschotel met basis van Maggi. Met bijvoorbeeld broccoli of bloemkool.

En een grote favoriet is hier de rode pesto pasta :D
Deze maken wij:

https://www.leukerecepten.nl/recepten/pasta-met-rode-pesto/

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 07:44

Ik doe een stukje vlees naar keuze op de bakplaat vd airfryer, portie krieltjes/aardappelbolletjes/oid ernaast en dat 15-20 minuten op 180-200°c bakken.
Vlees indien van toepassing even kruiden van te voren.
En dan kook ik een portie groenten of maak ik een salade voor erbij.

Voor mij ideaal omdat ik geen 3-4 pannen in de gaten moet houden.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 08:35

Is zo'n instant pot niet iets voor je? Ik heb er sinds kort ook 1, ben nog wat aan uitvogelen. Maar het is vaak pleur er wat ingrediënten in, zet aan, binnen enkele minuten eten op tafel.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 09:31

Curry is hier het makkelijkste wat we maken

Kipstukjes in de pan met een ui, als dat klaar is doe je er bij wat je lekker vindt (ik doe vaak bloemkool en/of aardappel als basis) en daarna het pakje curry pasta en de kokosmelk. Deksel op de pan en laten koken tot de groente zacht is.

Wij eten het met rijst maar ik eet het ook wel is met naan brood of gewoon zonder iets er bij

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 10:41

Marjo schreef:
_chou schreef:
Zie je dan niks staan in de kookboeken die je al hebt qua lekkere recepten?

Genoeg! Alleen ik doe er vervolgens niks mee :')
Vaak ook omdat de recepten dan erg ingewikkeld lijken en ik daar dus geen zin in heb.

(los van dat ze online ook wel te vinden zijn) dan heb je de verkeerde boeken!
Er zijn zeker kookboeken die met goed verkrijgbare ingrediënten en een korte bereiding echt iets heel lekkers op tafel zetten. Je bent namelijk niet de enige met deze wens.

Maar toegegeven: er zijn ook genoeg draken van kookboeken met mooie verhalen en plaatjes maar nachtmerrie bereidingen en ingrediënten die je alleen in hartje amsterdam kunt vinden.

En een algemene tip: soepen!
Vooral de gepureerde groenten varianten. Super simpel te maken, ook in grote porties, heel goed in te vriezen en gezond. Dan varieer je met wat je er eventueel bij doet. De ene keer een salade, de andere keer een tosti etc.