Slechte slapers verzamelen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 22:34

Ik slaap zelf goed.
Maar mijn vriendin is altijd een slechte slaper.
Heeft nu voor 6 weken op proef een slaaprobot.
Dat is een soort kussen die je tegen je buik moet houden. Et zit een app op , heeft ook te maken met je ademhaling.
Maar je moet het opbouwen geloof ik, maar dat gaat via die app.

Afbeelding

gelderfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 22:53

Ik slaap snel in maar wordt meermaals wakker en kan dan makkelijk een uur of langer wakker blijven.
Wat mij persoonlijk helpt, is netflix aan te zetten op de telefoon en Headspace Guide to Sleep te luisteren. Dat zijn ontspanningsoefeningen waardoor ik snel weer in slaap val. Ik heb het meeste baat bij de laatste 3 afleveringen, dus die start ik altijd en slaap binnen no time.
Maar echt uitgerust wakker worden doe ik al jaren niet meer, vroeger kon ik tot 11 in mijn bed ronken, nu kan ik niet eens 8 uur volmaken.
Als ik gestrest ben, wil ik weleens valdispert extra sterk nemen, maar ook dan mis ik het uitgeruste gevoel in de ochtend.

LoLa_108

Re: Slechte slapers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 23:44

Ik ben een ontzettend slechte slaper helaas... als ik is 8 uur slaap krijg is dat heel wat en een prestatie. Zowel inslapen als doorslapen is een probleem. Meestal lig ik nog 1 a 2 uur lang te draaien en malen voordat ik in slaap val. Als ik dan slaap, slaap ik meestal tot 2 a 3 uur goed door, daarna word ik elk uur wel wakker.

Ik probeer dingen zoals geen schermtijd van te voren, niet te laat sporten oid, geen cafeïne, niet eten 3 uur van te voren, melatonine. Maar het heeft allemaal weinig tot geen effect.

Vast routine is t geen wat mij niet lukt ivm onregelmatig werken. Ik draai dag, avond en nacht diensten. Hierdoor kan ik niet elke dag om de zelfde naar bed of opstaan. Dit maakt het allemaal erg lastig. Heb er wel eens over nagedacht om te stoppen met de zorg om een regelmatiger werkritme en rust ritme dus ook, maar heb het ontzettend naar mijn zin op werk... struggels zijn reel....

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 00:13

De tipt voor beter slapen in de gezondheidszorg zijn:
- pas naar bed gaan als je slaapdruk hoog is (dat je ogen dichtvallen)
- twee uur voor de gewenst bedtijd kun je best je huis of kamer donker maken
- geen schermen meer vanwege blauwe tint (of een blauwfilter bril)
- bed is voor slapen (en seks) maar niet voor woelen, lezen, tv kijken, plafonddienst. Is de slaapdruk te laag, ga dan uit bed en doe iets wat je ontspant.
- ademhaling helpt en activeert je parasympathische zenuwstelsel (nodig voor slaap). Adem 3 sec in, houd 3 sec vast, adem 3 sec uit en houd 3 sec vast.
- zorg dat je warm je bed in gaat. Om te kunnen slapen moet je lichaamstemperatuur dalen en gek genoeg kan dit makkelijker als je vlak voor de echte slaapmodus een iets hogere temp hebt.
- Doe voor de gewenste bedtijd dingen die je tot rust brengen.
- in de ochtend na het ontwaken zo snel mogelijk naar buiten. Licht valt op je netvlies waardoor je lichaam melatonine gaat aanmaken die later nodig is voor slaaphormonen en daling serotonine.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 09:12

Ik heb nog niet alles gelezen, maar las dat je soms na het avondeten sport. Bij mij blijft er dan teveel ‘stress’ in m’n lichaam zitten waardoor ik slecht slaap.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 09:33

Een topic om bij te houden voor tips!

Ik slaap al jaren met 1001 onderbrekingen in de nacht. M'n horloge zegt dat t niet erg is, maar als je 1001x wakker bent en om moet draaien, kom je nooit echt bij voldoende diepe slaap. Ik lijdt er gelukkig niet echt onder. Hier is het volgens mij vooral lichamelijk. Lang in 1 houding is funest.

In oktober was ik ziek en kon ik opeens wel in 1 houding en in 1 ruk door uren slapen achter elkaar zonder met een kapot lichaam wakker te worden. Hoe, geen idee?? Maar soms denk ik wel eens, doe mij maar weer die koortsnachten, toen sliep ik iig door :o

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 09:40

Tiggs schreef:
Ik heb nog niet alles gelezen, maar las dat je soms na het avondeten sport. Bij mij blijft er dan teveel ‘stress’ in m’n lichaam zitten waardoor ik slecht slaap.

Ik kan niet anders dan 's avonds sporten. En ja, soms kan ik dan niet slapen. Als ik gezwommen heb, dan heb ik het koud en zelfs met sokken aan in bed is het lastig, ik blijf plassen.

Als ik een lange afstand heb hardgelopen, dus een zeer intensieve training gehad heb, dan slaap ik wel goed in, maar als ik dan na 2-3 uur wakker word, dan zit de nacht er op. Tegenwoordig ga ik dan ook maar uit bed, want blijven woelen heeft ook geen zin. Dus laatst zat ik om 2 uur 's nachts in de woonkamer te internetten. Gewoon omdat mijn lichaam vond dat 3 uur slaap genoeg was (wat het niet was hoor).

Heb ik een training van max 2 uur gedaan, dan kan ik vaak niet direct slapen (ik blijf dus gewoon wat langer in de woonkamer zitten) en ga dan een half uurtje later op bed. En dan slaap ik wel gewoon.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 10:23

ik lees even mee, hopende op tips,
Vanwege PTSS heb ik flinke slaap problemen. Ik heb al jaren geen nacht meer door kunnen slapen.
medicatie heeft niets geholpen, therapie minimaal..

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 10:30

Ik lees van veel lotgenoten en interessante tips!
Goed kunnen slapen is echt iets wat waardevol is, maar ook erg moeilijk in de hedendaagse samenleving.

Lees ook wel veel goede adviezen als 2 uur voor bedtijd geen schermen meer of 's avonds niet sporten etc. Maar zoals al gezegd is dat gewoon niet haalbaar of het is nog niet erg genoeg of dat we zo ver gaan om ons leven er op in te richten :Y) .

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 10:50

Ik ben ook een enorm slechte slaper.

Heb een angststoornis en dat helpt niet. Sta weer op de wachtlijst voor therapie en heb een lage dosering medicatie voor slaap en rust.

Ik ga rond 9 uur naar boven, ga douchen en dan in bed in het donker series kijken tot ik in slaap val. Ergens in de nacht wordt ik wakker en zet alles uit.
Gewoon in bed liggen en gaan slapen kan ik al jaren niet meer.
Door slapen is ook een onbekend iets

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 11:03

Hutcherson schreef:
De tipt voor beter slapen in de gezondheidszorg zijn:
- pas naar bed gaan als je slaapdruk hoog is (dat je ogen dichtvallen)
- twee uur voor de gewenst bedtijd kun je best je huis of kamer donker maken
- geen schermen meer vanwege blauwe tint (of een blauwfilter bril)
- bed is voor slapen (en seks) maar niet voor woelen, lezen, tv kijken, plafonddienst. Is de slaapdruk te laag, ga dan uit bed en doe iets wat je ontspant.
- ademhaling helpt en activeert je parasympathische zenuwstelsel (nodig voor slaap). Adem 3 sec in, houd 3 sec vast, adem 3 sec uit en houd 3 sec vast.
- zorg dat je warm je bed in gaat. Om te kunnen slapen moet je lichaamstemperatuur dalen en gek genoeg kan dit makkelijker als je vlak voor de echte slaapmodus een iets hogere temp hebt.
- Doe voor de gewenste bedtijd dingen die je tot rust brengen.
- in de ochtend na het ontwaken zo snel mogelijk naar buiten. Licht valt op je netvlies waardoor je lichaam melatonine gaat aanmaken die later nodig is voor slaaphormonen en daling serotonine.

Die slaapdruk, die ervaar ik dus niet in de avond. Dat is wel echt een probleem en ik snap ook niet waarom. Wel in de ochtend, maar dan niet mee alweer uit bed. Maar hoe ik me ook voel tijdens de dag, in de avond ben ik nooit moe.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 11:09

Mijn lichaam geeft aan dat ik moe ben, mijn hoofd is klaar wakker.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 11:14

Ik ben vannacht maar 2 keer wakker geworden, waarvan 1 keer om te plassen.
En daarna weer geslapen.
Beter dan gisteren dat ik uren wakker lig.

Maar uitgerust wakker, nee.
Ik laad niet op.

Ik las over een horloge.
Ik heb zo'n garmin. En de bodybattery staat op 27 bij opstaan. Maar dat is dan ook iets hoger dan 23 en 22 eerder deze week :+

Slaapscore geeft ook aan slecht.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 11:40

Ik was ook wel benieuwd naar zo'n slaapscore, maar ik kan echt niet slapen met een horloge om.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 11:58

Vond ik in begin ook niet fijn maar ben er nu wel aan gewend.

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 12:38

germie schreef:
Tiggs schreef:

Ik kan niet anders dan 's avonds sporten. En ja, soms kan ik dan niet slapen. Als ik gezwommen heb, dan heb ik het koud en zelfs met sokken aan in bed is het lastig, ik blijf plassen.

Als ik een lange afstand heb hardgelopen, dus een zeer intensieve training gehad heb, dan slaap ik wel goed in, maar als ik dan na 2-3 uur wakker word, dan zit de nacht er op. Tegenwoordig ga ik dan ook maar uit bed, want blijven woelen heeft ook geen zin. Dus laatst zat ik om 2 uur 's nachts in de woonkamer te internetten. Gewoon omdat mijn lichaam vond dat 3 uur slaap genoeg was (wat het niet was hoor).

Heb ik een training van max 2 uur gedaan, dan kan ik vaak niet direct slapen (ik blijf dus gewoon wat langer in de woonkamer zitten) en ga dan een half uurtje later op bed. En dan slaap ik wel gewoon.

Ik ga naar een sportschool die 24u open is. Ik sport nu voor het werk van 6 tot 7. Ja het is vroeg, maar ik vind dat veel fijner dan in de avond, want dan ben je zo 'wakker' van het sporten in de avond en nu kan ik rustig aan doen in de avond.

Ik slaap met mijn applewatch en kan mijn slaap wel inzien, maar helaas geeft het geen scores aan mijn slaap, dat vind ik echt jammer.

Domiinooo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 12:50

Ik volg mee - ik ben een hele lichte slaper en word van het minste geluid wakker... :O

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 13:08

LoLa_108 schreef:
Ik ben een ontzettend slechte slaper helaas... als ik is 8 uur slaap krijg is dat heel wat en een prestatie. Zowel inslapen als doorslapen is een probleem. Meestal lig ik nog 1 a 2 uur lang te draaien en malen voordat ik in slaap val. Als ik dan slaap, slaap ik meestal tot 2 a 3 uur goed door, daarna word ik elk uur wel wakker.

Ik probeer dingen zoals geen schermtijd van te voren, niet te laat sporten oid, geen cafeïne, niet eten 3 uur van te voren, melatonine. Maar het heeft allemaal weinig tot geen effect.

Vast routine is t geen wat mij niet lukt ivm onregelmatig werken. Ik draai dag, avond en nacht diensten. Hierdoor kan ik niet elke dag om de zelfde naar bed of opstaan. Dit maakt het allemaal erg lastig. Heb er wel eens over nagedacht om te stoppen met de zorg om een regelmatiger werkritme en rust ritme dus ook, maar heb het ontzettend naar mijn zin op werk... struggels zijn reel....

Ik lees uit belangstelling dit topic, ik vind mijzelf helemaal geen slechte slaper maar 8 uur haal ik nooit. Maar vind dat ook niet zo'n probleem. Meestal slaap ik 7 uur probleemloos en zo nu en dan een slechte nacht met veel wakker en er maar uit. Maar in totaal wil ik niet klagen. Prima zo. Ben niet altijd uitgerust maar weet niet of dat van het slapen komt of van wat anders. Dus als ik zelf zou vinden dat ik 8 uur zou moeten slapen ga ik denk ik ook het idee hebben dat ik slecht slaap omdat dat niet lukt.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 13:09

Domiinooo_ schreef:
Ik volg mee - ik ben een hele lichte slaper en word van het minste geluid wakker... :O

Hier hetzelfde maar gelukkig is het hier redelijk stil, op vakantie waar het luidruchtig is ga ik ook echt niet.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 13:31

Hier vanacht weer echt vreselijk geslapen… Had na 18:00 niks meer gegeten. Geen suiker en cafeïne gehad na 15:00 en toch kon ik gewoon niet slapen. Was overprikkeld van vermoeidheid waardoor ik het niet kon hebben dat mijn ogen dicht waren, maar dat lijkt toch een vrij belangrijk stuk van in slaap vallen…

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 13:43

Domiinooo_ schreef:

Momenteel gaat dat bij mij wel goed, maar is wel anders geweest. Ik sliep altijd met een ventilator naast m'n bed (andere kant op gericht) als white noise om andere geluiden te verbloemen. Daardoor slaap ik wel beter :j

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 14:58

8 uur slaap is ook helemaal niet voor iedereen nodig.
Een kortere maar goede slaap is veel belangrijker.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 15:33

Josien_ schreef:
Ik lees van veel lotgenoten en interessante tips!
Goed kunnen slapen is echt iets wat waardevol is, maar ook erg moeilijk in de hedendaagse samenleving.

Lees ook wel veel goede adviezen als 2 uur voor bedtijd geen schermen meer of 's avonds niet sporten etc. Maar zoals al gezegd is dat gewoon niet haalbaar of het is nog niet erg genoeg of dat we zo ver gaan om ons leven er op in te richten :Y) .

Haha ik heb ook moeite met schermen idd, daarom compenseer ik met die blauwlichtfilter apps :+
Moet zeggen dat dat wel redelijk goed hielp.

Of het de moeite waard is om al die dingen aan te passen zal per persoon heel erg verschillen. Iedereen heeft een andere grens van vermoeidheid om doorheen te worstelen met slechte slaap.

maria500 schreef:
Ik ga naar een sportschool die 24u open is. Ik sport nu voor het werk van 6 tot 7. Ja het is vroeg, maar ik vind dat veel fijner dan in de avond, want dan ben je zo 'wakker' van het sporten in de avond en nu kan ik rustig aan doen in de avond.

Ik slaap met mijn applewatch en kan mijn slaap wel inzien, maar helaas geeft het geen scores aan mijn slaap, dat vind ik echt jammer.

Ook wel fijn omdat alle apparaten dan vrij zijn.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 16:03

Ook met filter is een scherm natuurlijk niet goed, want het roept in je hoofd alsnog van alles op (onbewust, bijv. dopamine).

En als je iets anders wil, kom je niet veel verder met wil/kan niet.

Zwarte en groene thee bevatten volgens mij meer caffeine/theïne dan cola, ook iets om rekening mee te houden.

Twee uur voor je gaat slapen douchen schijnt ook goed te zijn, omdat je daarna afkoelt (en afkoelen bij slapen hoort) stelt je hoofd zich in op slapen.

Je hoeft trouwens van de ‘experts’ niet per se uit bed als je wakker ligt, alleen als het je echt stoort dat je niet in slaap valt kan het goed zijn.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 16:09

Ik heb ADHD en altijd slecht in slaap kunnen komen. Zeker als manlief ook nog eens snurkt. kan ook echt hebben dat ik van elk geluidje wakkerder wordt. Het moet liefst totaal stil zijn om in slaap te vallen, maar dat lukt dus niet altijd. Wat mij de laatste tijd erg goed helpt (naast mediteren of ontspanningsoefeningen) is essentiele olie. Bijv Lavendel in een diffuser en ik heb een eigen mix gemaakt van Young Living oliën met enkele oliën die ontspannend werken. Die laatste doe ik met een roller op slapen, nek en polsen en sindsdien slaap ik een stuk beter.