Ik val in slaap op de bank!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: Ik val in slaap op de bank!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 01:00

Biphasic sleep of : 3-4 uur slapen, 1-2 uur actief, 3-4 uur slapen. Dit was een heel normaal slaappatroon voor de industriele revolutie en verlichting, etc. En met vee (geboortes) of een houtvuur dat meestal elke 3-4 uur wel een blokje lust heel logisch en normaal. Dat we nu 7-9 uur aan een stuk als de norm hebben is behoorlijk recent voor onze diersoort.
Paniek over zo'n paar uurtjes slapen, klaar maken voor volgende dag en weer verder slapen is dus geheel niet nodig.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 05:15

Herfstblad schreef:
Mjetterd schreef:
Heel herkenbaar, als ik s'avonds op de bank ga zitten om TV te kijken dan word ik ook heel lui en zijn mijn avonden heel kort. Zonde van mijn vrije tijd vind ik, dus ik kijk s'avonds nooit TV op de bank. In plaats daarvan game ik achter de PC, toch iets actiever en minder slaapverwekkend.

Ja, ik denk dat ik straks mijn knutselwerk er maar bij pak.
Ik heb ook schilderen op nummer. Maar ik vind dat getuur ook wel intensief. Ik kan mij daar niet goed toe zetten.

Ik heb zo'n lichtgevende tablet gekocht daarvoor, scheelt echt een hoop turen! Daar kan je hem op leggen.

Een wekker zetten kan ook, moet je alleen je telefoon verder weg leggen zodat je wel moet opstaan.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 06:49

tamary schreef:
Biphasic sleep of : 3-4 uur slapen, 1-2 uur actief, 3-4 uur slapen. Dit was een heel normaal slaappatroon voor de industriele revolutie en verlichting, etc. En met vee (geboortes) of een houtvuur dat meestal elke 3-4 uur wel een blokje lust heel logisch en normaal. Dat we nu 7-9 uur aan een stuk als de norm hebben is behoorlijk recent voor onze diersoort.
Paniek over zo'n paar uurtjes slapen, klaar maken voor volgende dag en weer verder slapen is dus geheel niet nodig.

Hier kan ik het met periodes erg goed op doen. Rond 20.30 a 21.00 uur naar bed en rond 02.00 a 02.30 uur eruit en wandelen met de honden. Even gezellig samen zitten en doe ik een spelletje oid om na 1,5 uur weer naar bed te gaan voor nog 3 uurtjes. Nu met long covid wel meer slaap nodig en slaap ik gerust 21.00 uur tm 05.00 uur en van 06.30 tm 08.30 uur waar ik op wekker wakker wordt en mezelf uit bed sleur. Vandaag al vroeg op pad dus blijf er nu uit en vanavond dan absoluut kapot en morgen niets waard maar soms moet het even zoals het moet.

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 07:46

Hier hetzelfde probleem! Ik lig rustig om 20:00 al te slapen als ik niet uit kijk.

Al ga ik dan wel vaak alvast op bed liggen om te lezen. Maar van lezen komt vaak weinig :+

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 08:35

Ik lig dagelijks te slapen voor tv. Wel pas ´later´, meestal rond 22u. We gaan pas echt naar bed tussen 23-24u.

Ik zie er geen probleem in, het wil zeggen dat je de extra slaapuurtjes goed kan gebruiken. Ik kan er ook van genieten om lekker in slaap te vallen met de hond die op mijn benen slaapt. Nadien val ik ook weer even vlot in slaap als ik in bed lig.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 08:53

Als je het een paar keer hebt gedaan, wordt het ook een gewoonte.
Je lichaam raakt eraan gewend dat je op de bank in slaap valt en gaat slaap aanmaken.

Je normale slaap wordt er ook door gestoord wat je de volgende dag ook weer moeier maakt.
Ik heb het ook een tijd gehad maar de enige oplossing (als je bloedwaardes en gezondheid natuurlijk goed zijn) is om jezelf dwingen om wakker te blijven. Of ga even opstaan als je je weg voelt zakken, loop ff een rondje, ga plassen of ga gewoon naar bed. :j

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 08:55

Ik ben een gamer dus eens binnen en klaar, dat is 8 of 9 uur pas ga ik gamen.
Dit doe ik overigens niet dagelijks. Soms doe ik administratie, jeej :+ , of ik hang wel op de bank met een serie of filmpje. Maar val niet in slaap.. dat inkakmoment heb ik na het avond eten al..... :oo

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 09:11

Leentje_ schreef:
Ik lig dagelijks te slapen voor tv. Wel pas ´later´, meestal rond 22u. We gaan pas echt naar bed tussen 23-24u.

Ik zie er geen probleem in, het wil zeggen dat je de extra slaapuurtjes goed kan gebruiken. Ik kan er ook van genieten om lekker in slaap te vallen met de hond die op mijn benen slaapt. Nadien val ik ook weer even vlot in slaap als ik in bed lig.

Ik slaap om 22 uur allang, in bed.
Waarom ga je pas zo laat naar bed eigenlijk? Is dat niet fijner dan op de bank in slaap vallen en dan rond middernacht een keer naar bed gaan?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 09:51

Wat bij helpt om te voorkomen dat ik in slaap kukel:
- Rechtop blijven zitten. Zodra mijn waterpas uit het lood raakt val ik in slaap... Al zak ik maar een beetje opzij of achterover.
- Blijven eten. Zolang mijn kaken werken, blijf ik wakker. Nou kan ik eten tot ik ons weeg, ik kom niet aan. Maar ik snap dat dat niet voor iedereen geweldig advies is. Maar wellicht kun je dan op wat worteltje knagen oid. Heb je meteen je ruwvoer gehalte in het dieet mooi opgekrikt.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 10:30

Inderdaad, niet gaan liggen. Dan is het gebeurd _O-

En ik lees vaak s'avonds, en probeer om half 11 in bed te liggen.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 11:01

Suzanne F. schreef:
Leentje_ schreef:

Ik slaap om 22 uur allang, in bed.
Waarom ga je pas zo laat naar bed eigenlijk? Is dat niet fijner dan op de bank in slaap vallen en dan rond middernacht een keer naar bed gaan?

Mijn man is vaak pas laat thuis van zijn werk en ik ga nooit slapen voor hij thuis is. Ik ga een aantal dagen per week ook pas rond 21u naar stal en wil nadien niet onmiddellijk gaan slapen.
We zijn aan dit ritme gewend geraakt denk ik, inclusief de gewoonte om in slaap te vallen voor tv :o

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 13:10

Oh heerlijk juist, op de bank in slaap vallen :+: Ik slaap nergens zo lekker als van die gestolen uurtjes op de bank :=
Kijk al jaren zelden 's avonds TV helaas en mis dat in slaap vallen op de bank echt enorm :))

Waarom omarm je het niet gewoon....?

Voordat je de TV aanzet lekker alles doen dat je moet doen voordat je naar bed kan.
Lichten uit, deur op slot, gordijnen dicht, pyjama aan en alles. Dan een lekker nestje bouwen op de bank.
TV aan en gewoon maar zien wat er verder gebeurt.

Heerlijk toch om lekker in slaap te storten op de bank. Als je dan wakker wordt heb je de keuze om nog lekker een keer om te draaien, of half slaapdronken naar je bed te schuifelen en daar een minuut later weer verder te ronken +:)+

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-25 23:29

Mjetterd schreef:
Heel herkenbaar, als ik s'avonds op de bank ga zitten om TV te kijken dan word ik ook heel lui en zijn mijn avonden heel kort. Zonde van mijn vrije tijd vind ik, dus ik kijk s'avonds nooit TV op de bank. In plaats daarvan game ik achter de PC, toch iets actiever en minder slaapverwekkend.

Ik vind sowieso trouwens dat de avonden kort zijn als je voldoende slaap wil pakken. Ik ben vaak half 6 thuis, eten koken en eten. Daarna afruimen en de afwas (in mijn geval) doen. Misschien nog een stofzuiger of een wasje of andere huishoudelijke taak en het is zo 20:30. En zonder dat ik op de bank in slaap val vind ik voor mezelf 21:30/22:15 een normale tijd om op bed te gaan. Maar dat is het altijd al zo snel haha.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-25 23:33

Celebi schreef:
Zou vooral geen wekkers zetten. Als je eenmaal slaapt dan slaap je en zijn dat gewoon uren van je nachtrust, welliswaar met een onderbreking, maar dat hebben veel mensen.

Om te voorkomen dat het gebeurt: vooral niet plat gaan liggen onder de warme dekentjes. En als je zo moe bent gewoon lekker vroeg naar bed als dat er niet voor zorgt dat je heel vroeg wakker bent of wakker ligt.

Misschien kun je kijken naar je dagelijks leven? Misschien verbruik je gewoon teveel energie en neem je niet voldoende pauzes waardoor je begin van de avond al op bent. Sta je bijvoorbeeld wel energiek en uitgerust op?

Deze week gaat het beter. Vanaf zondag gewoon reguliere tijdstip naar bed en ik wordt beter wakker dan wanneer ik om 02:00 uur op de bank wakker wordt. Ik voel mij ook iets minder vermoeid. Maar ik merk dat ik niet 5/6 dagen in de week alle avonden weg moet naast een fulltime baan. Daarom zou ik ook niet meer voor een eigen paard kiezen.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-25 23:37

Oskarrino schreef:
Eeeeh herkenbaar! Eigenlijk begonnen na mn puberteit. Ik val in slaap en slaap gerust tot 3:00 of later…. Val rond 20:00 in slaap denk ik. Nu sta ik vaak 5:15 al op dus ik snap dat ik wel snel moe ben. Meestal ben ik het nu voor en ga ik gewoon optijd naar bed, maar van het weekend gebeurde het nog. Film opgezet, werd bij de aftiteling wakker :+

Ik slaap dan trouwens wel gewoon de hele nacht nog door. Ik heb veel slaap nodig. Ohja en ik val gerust zittend in slaap, ik hoef er niet voor te liggen…

Ik slaap dan in bed ook gewoon prima door. Dus misschien moet ik ook de conclusie trekken dat ik veel slaap nodig heb. Dat zal ik eigenlijk eens moeten testen. Het verschil tussen 6 uur of 8 uur.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 23:38

Denk dat het inderdaad voornamelijk een gewoonte is geworden, je hersenen hebben een bepaalde verbinding gelegd met dekentje en bank = lekker liggen, dat voelt dan in eerste instantie ook goed alleen die link is niet altijd betrouwbaar omdat het ten diepste niet is wat je echt wilt of wat denkt dat goed voor je is (zo klinkt het tenminste in je openingspost).

‘s avonds op de bank + kleedje = slapen. Ik zou dus concreet nadenken over iets wat dat patroon kan doorbreken. De bank volleggen met spullen? :') ik herken het overigens wel, ik val dan niet in slaap maar blijf wel veel te lang hangen omdat ik opzie tegen naar bed ga en maak mezelf dan uiteindelijk onnodig moe (as we speak is dit het geval dus bij deze een goede reminder dat ik gewoon naar boven moet gaan :') )

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-25 23:40

dierenfan schreef:
tamary schreef:

Hier kan ik het met periodes erg goed op doen. Rond 20.30 a 21.00 uur naar bed en rond 02.00 a 02.30 uur eruit en wandelen met de honden. Even gezellig samen zitten en doe ik een spelletje oid om na 1,5 uur weer naar bed te gaan voor nog 3 uurtjes. Nu met long covid wel meer slaap nodig en slaap ik gerust 21.00 uur tm 05.00 uur en van 06.30 tm 08.30 uur waar ik op wekker wakker wordt en mezelf uit bed sleur. Vandaag al vroeg op pad dus blijf er nu uit en vanavond dan absoluut kapot en morgen niets waard maar soms moet het even zoals het moet.

Is er een reden waarom je om 02:00 met de honden gaat wandelen?

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 00:09

Hier lig/zit ik 's avonds ook op de bank en viel in het verleden/recent ook vaak in slaap op de bank 's avonds, maar sinds ik sinds kort een nieuwe bril heb met leesondersteuning en prisma glas ivm ik dubbel kijk met lezen is het in slaap vallen 's avonds echt een stuk minder geworden (het dubbel kijken met lezen is vooral van ver af zoals de ondertiteling op de televisie, maar ook terwijl ik bezig was op de laptop zag ik de letters dubbel wanneer mijn ogen vermoeiender werden).
Mijn ogen waren gewoon echt moe van het constant zelf moeten corrigeren en de sterkte van mijn vorige bril was te sterk geworden. In het verleden zat mijn hoofd ook gewoon erg vol, maar daar werk ik nu aan om daarin weer meer rust en balans te creeëren. 'S middags wil ik nog wel in slaap vallen op de bank, maar ook dat gaat de goede kant op.
Wellicht is het een idee om naast het ritme te doorbreken een evt. onderliggend probleem proberen te vinden? Het hoeft er niet te zijn, maar het kan wel.

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 10:43

Ik ben best wel blij om te lezen dat ik niet de enige ben.
Al jaren val ik op de bank in slaap als ik tv kijk. Tussen 22.30 en 01.30 uur word ik wakker, verhuis naar bed en slaap weer verder. Zeker in de wintermaanden ben ik rond 20.30 a 21.00 aan het snurken op de bank. En dat kan ik dus ook rechtop zittend _O-

Helaas merk ik wel dat het moment van in slaap vallen op de bank steeds eerder wordt en het in de ochtend wakker worden in bed ook.

Ik moet zeggen dat ik altijd een hele makkelijke slaper ben geweest. Als kind sliep ik al tijdens het feest met band op een bruiloft, later in mijn leven ook wel eens in slaap gevallen op een tuinstoel tijdens een BBQ. Het hoeft voor mij niet stil en donker te zijn zeg maar :D

Ik heb er verder geen last van ofzo behalve dan dat ik zo lang over series doe.

Ik kan trouwens wel wakker blijven hoor als ik op een verjaardag ben of bijvoorbeeld oud&nieuw.