Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Herfstblad schreef:Mjetterd schreef:Heel herkenbaar, als ik s'avonds op de bank ga zitten om TV te kijken dan word ik ook heel lui en zijn mijn avonden heel kort. Zonde van mijn vrije tijd vind ik, dus ik kijk s'avonds nooit TV op de bank. In plaats daarvan game ik achter de PC, toch iets actiever en minder slaapverwekkend.
Ja, ik denk dat ik straks mijn knutselwerk er maar bij pak.
Ik heb ook schilderen op nummer. Maar ik vind dat getuur ook wel intensief. Ik kan mij daar niet goed toe zetten.
tamary schreef:Biphasic sleep of : 3-4 uur slapen, 1-2 uur actief, 3-4 uur slapen. Dit was een heel normaal slaappatroon voor de industriele revolutie en verlichting, etc. En met vee (geboortes) of een houtvuur dat meestal elke 3-4 uur wel een blokje lust heel logisch en normaal. Dat we nu 7-9 uur aan een stuk als de norm hebben is behoorlijk recent voor onze diersoort.
Paniek over zo'n paar uurtjes slapen, klaar maken voor volgende dag en weer verder slapen is dus geheel niet nodig.
Leentje_ schreef:Ik lig dagelijks te slapen voor tv. Wel pas ´later´, meestal rond 22u. We gaan pas echt naar bed tussen 23-24u.
Ik zie er geen probleem in, het wil zeggen dat je de extra slaapuurtjes goed kan gebruiken. Ik kan er ook van genieten om lekker in slaap te vallen met de hond die op mijn benen slaapt. Nadien val ik ook weer even vlot in slaap als ik in bed lig.
Suzanne F. schreef:Leentje_ schreef:Ik lig dagelijks te slapen voor tv. Wel pas ´later´, meestal rond 22u. We gaan pas echt naar bed tussen 23-24u.
Ik zie er geen probleem in, het wil zeggen dat je de extra slaapuurtjes goed kan gebruiken. Ik kan er ook van genieten om lekker in slaap te vallen met de hond die op mijn benen slaapt. Nadien val ik ook weer even vlot in slaap als ik in bed lig.
Ik slaap om 22 uur allang, in bed.
Waarom ga je pas zo laat naar bed eigenlijk? Is dat niet fijner dan op de bank in slaap vallen en dan rond middernacht een keer naar bed gaan?
Mjetterd schreef:Heel herkenbaar, als ik s'avonds op de bank ga zitten om TV te kijken dan word ik ook heel lui en zijn mijn avonden heel kort. Zonde van mijn vrije tijd vind ik, dus ik kijk s'avonds nooit TV op de bank. In plaats daarvan game ik achter de PC, toch iets actiever en minder slaapverwekkend.
Celebi schreef:Zou vooral geen wekkers zetten. Als je eenmaal slaapt dan slaap je en zijn dat gewoon uren van je nachtrust, welliswaar met een onderbreking, maar dat hebben veel mensen.
Om te voorkomen dat het gebeurt: vooral niet plat gaan liggen onder de warme dekentjes. En als je zo moe bent gewoon lekker vroeg naar bed als dat er niet voor zorgt dat je heel vroeg wakker bent of wakker ligt.
Misschien kun je kijken naar je dagelijks leven? Misschien verbruik je gewoon teveel energie en neem je niet voldoende pauzes waardoor je begin van de avond al op bent. Sta je bijvoorbeeld wel energiek en uitgerust op?
Oskarrino schreef:Eeeeh herkenbaar! Eigenlijk begonnen na mn puberteit. Ik val in slaap en slaap gerust tot 3:00 of later…. Val rond 20:00 in slaap denk ik. Nu sta ik vaak 5:15 al op dus ik snap dat ik wel snel moe ben. Meestal ben ik het nu voor en ga ik gewoon optijd naar bed, maar van het weekend gebeurde het nog. Film opgezet, werd bij de aftiteling wakker
Ik slaap dan trouwens wel gewoon de hele nacht nog door. Ik heb veel slaap nodig. Ohja en ik val gerust zittend in slaap, ik hoef er niet voor te liggen…
dierenfan schreef:tamary schreef:Biphasic sleep of : 3-4 uur slapen, 1-2 uur actief, 3-4 uur slapen. Dit was een heel normaal slaappatroon voor de industriele revolutie en verlichting, etc. En met vee (geboortes) of een houtvuur dat meestal elke 3-4 uur wel een blokje lust heel logisch en normaal. Dat we nu 7-9 uur aan een stuk als de norm hebben is behoorlijk recent voor onze diersoort.
Paniek over zo'n paar uurtjes slapen, klaar maken voor volgende dag en weer verder slapen is dus geheel niet nodig.
Hier kan ik het met periodes erg goed op doen. Rond 20.30 a 21.00 uur naar bed en rond 02.00 a 02.30 uur eruit en wandelen met de honden. Even gezellig samen zitten en doe ik een spelletje oid om na 1,5 uur weer naar bed te gaan voor nog 3 uurtjes. Nu met long covid wel meer slaap nodig en slaap ik gerust 21.00 uur tm 05.00 uur en van 06.30 tm 08.30 uur waar ik op wekker wakker wordt en mezelf uit bed sleur. Vandaag al vroeg op pad dus blijf er nu uit en vanavond dan absoluut kapot en morgen niets waard maar soms moet het even zoals het moet.