Welk kado voor iemand die een beroerte heeft gehad?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Re: Welk kado voor iemand die een beroerte heeft gehad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 17:23

Een echt mooie badjas. Niet zo'n (overigens prima) HEMA ding, maar een echt mooie en lekker aanvoelende badjas.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 17:31

Ik zou de grapjes echt achterwege laten.
Dat kan altijd verderop in de revalidatie nog.

Het is echt afhankelijk was ze kan.
Kan ze een boek luisteren of is dat te vermoeiend?
Kan ze momenteel lezen en ereader bedienen?

Of slaapt ze voornamelijk.
Dan is een mooie bos (nep) bloemen misschien fijn om te zien als ze wakker word met persoonlijke kaart.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 19:04

Ik zou dit voor iemand anders niet zomaar opperen, maar als ik echt bij mijzelf denk wat ik zou willen: een ritje met het huifbed denk ik. En dan daarvoor een kaart met een mooie foto daarvan zodat ik daarnaar uit kan kijken. En daarna nog een mooie foto, als aandenken. Ik heb geen idee of anderen dat zouden waarderen. (Maar mocht het mij ooit overkomen - paarden. Breng mij alsjeblieft bij paarden.)

En voor de partner van denk ik dat het vooral ook helpt om een aantal praktische dingen aan te bieden - een keertje schoonmaken / eten koken / administratie langslopen / taxichauffeur zijn als vervoer niet helpt. Materiele zaken zijn meestal niet zo belangrijk, volgens mij heeft iedereen dat wel ongeveer.

Zelda_Link

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 19:05

Ik zie hier vaak bloemen voorgesteld worden.
Hartstikke mooi cadeau natuurlijk (mits de patiënt (of diens kamergenoot) geen hooikoorts heeft :Y) ) maar kijk van te voren wel even na of bloemen op haar afdeling zijn toegestaan! Op sommige afdelingen mogen geen bloemen (zoals intensive care en soms neurologie). Zou zonde van de bos zijn Y;(

Goed om na te kijken voor je ze koopt dus :=

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 19:10

Ik zou eerst even wachten hoe ze er doorheen komt.
Het is heel lief om een cadeau te willen geven.
Maar jullie vriendin is voorlopig toch bezig met revalideren en hopen op herstel.
Dat cadeau komt daarna wel, of het moet iets zijn waar ze nu iets aan heeft zoals bloemen (wat al vaak is genoemd).
Maar ik denk dat belangstelling, bezoek in de komende periode het grootste gebaar is wat je kan doen.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 19:16

silver_eagle schreef:
Een goede vriendin (47) heeft recent een zware beroerte gehad en ligt voorlopig nog in het ziekenhuis.

Vanuit onze vriendengroep hebben we geld ingezameld om een kado voor haar te kopen, om haar een hart onder de riem te steken en hopelijk even te laten lachen in deze moeilijke tijden.

Maar wat geef je zo iemand nu kado?
Ook willen we haar partner een kleine attentie geven.

Zouden jullie eens mee willen denken?
We hebben al met haar partner gesproken, maar die weet ook niet zo snel een kado

Ik maak schapenvachten van vilt, zgn Troostvachten’ is dat misschien iets? Pb maar voor mijn website

Gombal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 19:26

Ik weet dat geur , kleur , licht en geluid heel heftig kunnen binnen . Grapjes zijn vaak niet leuk. Je ervaart ze soms heel anders en reageert misschien ook anders dan voorheen. je bent heel je vertrouwen in hoofd en lijf kwijt . Juist doordat dit veel lichamelijke spanning kan geven is een hoofd/nek/schoudernl massage misschien een prettig cadeau .

bloementje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 19:50

Een bloempot met fotos erop laten maken, weet niet of ze zelfstandig kan eten maar misschien een grote fruitmand en een bos bloemen. Een abbonement op een streamingsdienst zoals Netflix dan heeft ze wat te kijken, als ze deze prikkels kan verwerken want ik weet van mijn oma dat tv kijken in het begin teveel was was story tell dat is wat rustiger. Een boek als ze kan lezen. Een lekker huispak of een warme payama, pantoffels.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 10:23

mika11 schreef:
Ik zou eerst even wachten hoe ze er doorheen komt.
Het is heel lief om een cadeau te willen geven.
Maar jullie vriendin is voorlopig toch bezig met revalideren en hopen op herstel.
Dat cadeau komt daarna wel, of het moet iets zijn waar ze nu iets aan heeft zoals bloemen (wat al vaak is genoemd).
Maar ik denk dat belangstelling, bezoek in de komende periode het grootste gebaar is wat je kan doen.

Dat denk ik ook.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 10:42

Informeer wel even of er ook bloemen enzovoort mogen staan.

Bij mijn bekende die 2 keer intern zat had je een bord achter het bed voor de kaarten en dat was het. Was ook 4 persoons kamer

Inde andere was een gedeelde tafel met vensterbank maar niet veel plek voor bloemen ect.

Vaak heb je ook 1 kledingkast.

Ik nam vaak wat lekkers mee in een pot of blik pringles. De kleine dingen.
Of iets waar ze wel zin in had.

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 11:12

Wat een lief idee

Ik denk dat het allerbeste cadeau bezoekjes zijn. Dat mensen bij haar zijn, niet alleen nu maar ook in de toekomst op bezoek blijven komen. Dat zou voor mij het grootste cadeau zijn.

Sterkte voor haar, dit is een pittige om te verwerken!

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 11:56

In een revalidatiecentrum mag vaak wat meer dan in het ziekenhuis. Vaak missen mensen thuis enorm.
-Een aantal mooie foto's van leuke momenten in lijstjes of juist in een mooi fotoboek waar ze doorheen kan bladeren. Je kunt ook een digitaal fotolijst geven en daarop allemaal leuke foto's zetten van vroeger, maar bijv ook foto's erbij doen waarop mensen een persoonlijke tekst omhoog houden, iets simpels als zet hem op. We denken aan je enz.
- Als ze nog kan lezen (soms is het taalcentrum daarvoor teveel aangetast, dat moet je even nagaan) iets als een boekenpakket, met leuke leesboeken, tijdschriften, puzzelboekje, mandela kleuren, wat lekkers voor erbij en daarvan een pakketje maken.
- als het mag en ze is een kouwkleum een elektrische knuffeldeken
- iets van rituals bevalt vaak ook goed
- een massage of bijv gezichtsbehandeling op locatie. Of manicure/pedicure laten komen en lekker haar nagels laten doen

Een en ander ligt natuurlijk ook aan wat voor type ze is en waar ze van houdt :D

Zelda_Link

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 12:20

[quote="Diddykong"]In een revalidatiecentrum mag vaak wat meer dan in het ziekenhuis. Vaak missen mensen thuis enorm.
-Een aantal mooie foto's van leuke momenten in lijstjes of juist in een mooi fotoboek waar ze doorheen kan bladeren. Je kunt ook een digitaal fotolijst geven en daarop allemaal leuke foto's zetten van vroeger, maar bijv ook foto's erbij doen waarop mensen een persoonlijke tekst omhoog houden, iets simpels als zet hem op. We denken aan je enz.

Wat een leuk idee om het af te wisselen met foto’s waarop mensen een tekst omhoog houden! <3

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 13:52

Ik zou gewoon met de vriendenclub een roulatie bezoek schema maken. Dat zegt meer dan welk kado ook.
Een vriendin heeft weken in coma gelegen na een val van haar paard. We gingen al altijd 1x per maand lunchen met nog een vriendin erbij. Tijdens haar periode in het ZH en later in de revalidatiekliniek gingen we wekelijks en namen dan gezellig kletsend de week door. dit is zo gewaardeerd.
In het ZH vonden ze ons maar raar. Een uur kletsen en lachen aan een bed van iemand die (nauwelijks) (n)ergens reageert maar de familie en later in de revalidatie kliniek (ze was toen gelukkig een stuk wakkerder) werd dit juist zeer gewaardeerd.

Nu 5 jaar later zijn er nog maar weinig vrienden over, want helaas is ze blijvend gehandicapt.
wij 3-en gaan nog steeds maandelijks lunchen en ik wip om de week effe bij haar binnen.
Kortom: geef echte vriendschap.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 11:24

Rauka schreef:
Wat een lief idee

Ik denk dat het allerbeste cadeau bezoekjes zijn. Dat mensen bij haar zijn, niet alleen nu maar ook in de toekomst op bezoek blijven komen. Dat zou voor mij het grootste cadeau zijn.

Sterkte voor haar, dit is een pittige om te verwerken!

Dit inderdaad. Ik denk dat ze nu geen behoefte heeft aan materieel maar relationeel.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 11:52

Bezoek kan heel pittig zijn na een zware beroerte en het kan zomaar zijn dat ze op dit moment veel rust nodig heeft.

Een vriendin van me heeft na een ongeluk een lange revalidatie gehad en zij kreeg van haar vriendengroep vrijwel ieder week iets kleins. De eerste periode krijg je vaak veel bloemen en andere dingen maar daarna vermindert dat weer en zij vond het heel leuk dat ze iedere week weer iets had om naar uit te kijken.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 14:08

Soms komen er nog mensen van wie je het niet verwacht en die blijven je helpen bezoeken.

Vooral 2 buren bij mijn familielid die 2 maal behoorlijke tijd in ziekenhuis en revalidatiecentrum lag.
Met 2 dingen waarvan ook 1 hersenbloeding.

Die tip van taal kennis. Is wel een goede.

Leesboeken, puzzelboeken of dat soort dingen kon allemaal niet wat ze was gedeeltelijk blind en nog steeds hellaas.

Bezoek is altijd fijn. En zeker als je het met elkaar regelt.

Dat niet iedereen de zelfde dag komt. En daarna 3 dagen niemand bijvoorbeeld.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 14:19

Wellicht iets wat comfort en huiselijkheid biedt, een badjas vond ik een erg goed idee! Of wollen sokken of een mooi plaid/deken/sprei.

Daarnaast zou ik ook kijken of je kleine dingen kunt spreiden: verstuur kaartjes met een kleinigheidje: zakje thee, (zelfgemaakt) puzzeltje/kruiswoord, knutseltje (origami), gedroogde bloem. Ik vond het erg fijn toen ik een lange tijd ziek was dat ik af en toe een kaartje kreeg van een kennis met een vrij neutrale boodschap waaruit spreekt: ik denk aan je.

Of misschien vinden de vrienden het leuk om af en toe een 'vriendenkrantje' te maken? Een paar A4tjes dubbelvouwen, nietje of touwtje erdoor en foto's erin plakken van je telefoon. Leuk om dit te laten rouleren per gezin uit de vriendengroep. Leuke tekening van de kids er bij in, een klein verslagje van een bijzondere belevenis, weer een puzzeltje. Deden wij bij overgroot-opa en oma tijdens de corona-tijd.
Laatst bijgewerkt door Ladyingreen op 24-02-25 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 14:19

SjonnieZ schreef:
Ik zou gewoon met de vriendenclub een roulatie bezoek schema maken. Dat zegt meer dan welk kado ook.
Een vriendin heeft weken in coma gelegen na een val van haar paard. We gingen al altijd 1x per maand lunchen met nog een vriendin erbij. Tijdens haar periode in het ZH en later in de revalidatiekliniek gingen we wekelijks en namen dan gezellig kletsend de week door. dit is zo gewaardeerd.
In het ZH vonden ze ons maar raar. Een uur kletsen en lachen aan een bed van iemand die (nauwelijks) (n)ergens reageert maar de familie en later in de revalidatie kliniek (ze was toen gelukkig een stuk wakkerder) werd dit juist zeer gewaardeerd.

Nu 5 jaar later zijn er nog maar weinig vrienden over, want helaas is ze blijvend gehandicapt.
wij 3-en gaan nog steeds maandelijks lunchen en ik wip om de week effe bij haar binnen.

Wauw, dit blijft heel erg bij me hangen, prachtig!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 14:29

SjonnieZ schreef:

Dit, bel, app, stuur een kaartje, ga langs en neem wat chocolaatjes of een bloemetje mee, een tijdschrift of wat dan ook.
Het belangrijkste is om de persoon te laten weten dat ze op jullie kan bouwen en ze er niet alleen voor staat.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 14:46

Ik sluit me aan bij de laatste berichtjes. In het begin is er vaak veel aandacht, maar ik heb ervaren dat dat vaak na een poos wel weg ebt. Wees echte vrienden voor haar, en voor mij persoonlijk zou dat niet blijken uit het cadeau maar maar uit dat wat Tarzan ook al aangeeft: dat ze weet dat ze er niet alleen voor staat en dat ze ook nog steeds haar 'oude zelf' is. Vaak gaat het zo over de handicap en over wat er niet meer kan.

Afhankelijk van wat ze nu kan (misschien over een tijd?) is het misschien ook een idee om een quality-time-middag te houden, bijvoorbeeld. Zo heb/krijg je in het gemiddelde revalidatiecentrum niet de tijd om even een haarmasker/nagels/wat dan ook te doen, maar het zorgt er wel voor dat je je wat meer jezelf en een mens voelt als je er ook uitziet zoals jezelf. In dezelfde categorie: prettige loungekleding, een mooie badjas/plaid vind ik goede tips!

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 19:53

Lokale pedicure kapper komen vaak wel langs in de revalidatie centrum.

Ook zijn er vrijwilligers die bijvoorbeeld mee willen na een kapper in het dorp.

Personeel heeft er in elk geval vaak geen tijd om nagels te knippen. Ik deed dat zelf bij mijn familie lid in het begin. Later een pedicure

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 20:12

Ik zou een cadeau even achter wegen laten. Ik heb zelf ervaren bij ziek zijn dat juist de interesse, regelmatig bezoek of een appje veel waardevoller is. Eventueel helpen met het thuisfront draaiend houden als er bijv. (kleine) kinderen zijn.

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 21:18

Ik weet niet of je vriendin zelf ook een paard heeft? Toen ik een tijd bedlegerig was en dus niet naar mijn paarden kon miste ik onder andere hun geur enorm maar ook de geur van hooi, de ledergeur van het tuig en zelfs de geur van mest. Mijn moeder heeft toen een handdoek mee naar mijn paarden genomen en hiermee even flink de paarden gepoetst. Verder kwam ze met een zakje hooi, een hoofdstel en lach niet een zakje mest. De mest is natuurlijk snel weer verdwenen maar aan het hooi, het leer en de handdoek rook ik regelmatig even en deze gaven me positieve prikkels.

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 21:19

Cadeau.. hangt ook een beetje van het budget af wat je te besteden hebt
Ik weet ook niet wat ze nog wel of niet kan, maar een mand met meerdere dingen erin zoals een fijne douchegel, bodylotion, een leesblad ( even goed naar de onderwerpen kijken die erin staan ), lekker verschillende soorten thee ( als ze daar van houd ) en chocolade of iets anders wat ze lekker vind. Fijne warme sokken, badjas

Maar wat vooral heel leuk is zijn veel kaarten. Dus als iedereen zelf een kaartje stuurt zal dat haar echt wel goed doen