Reïncarnatie, wie gelooft hierin?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 15:09

hwn schreef:
Dat was ook de kritiek van de sceptische ex vriendin van het hoofdpersonage in het boek. Zijn nieuwe vriendin was echter wel een gewoon mens geweest, hoofdpersonage zelf was in zijn eerste leven bij Arnhem gesneuveld id oorlog.

Dat doet niets af aan mijn argument dat niet honderden mensen vroeger Napoleon geweest kunnen zijn.

_chou

Re: Reïncarnatie, wie gelooft hierin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 15:23

Ik vindt dit een interessant onderwerp, ook al geloof ik er zelf niet in.

Welk boek heb je gelezen @Ts?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 15:36

Lieser schreef:
hwn schreef:
Dat was ook de kritiek van de sceptische ex vriendin van het hoofdpersonage in het boek. Zijn nieuwe vriendin was echter wel een gewoon mens geweest, hoofdpersonage zelf was in zijn eerste leven bij Arnhem gesneuveld id oorlog.

Dat doet niets af aan mijn argument dat niet honderden mensen vroeger Napoleon geweest kunnen zijn.

In het boek waar ik het over had komt dit ook voorbij..hoe het kaft van de koren te scheiden zeg maar..wat is realiteit en wat is fantasie.

Bij sommige mensen is het denk ik de wens van de gedachte om Napoleon oid te zijn geweest maar juist de reincarnatie verhalen onderscheiden zich omdat het meestal normale mensen waren en ze dus ook gewoon de details die niemand anders weet en zij zelf niet kunnen weten door iets anders hebben om het te bewijzen.

Zoals dit verhaal uit India:
https://titusrivas.nl/public/articles/read/380

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 15:49

Ik geloof er wel in! Denk ook dat je hier bent om iets te leren / wijzer te worden. Heb zelf ook wel wat ervaringen die daarbij aansluiten. Hoe je sommige mensen gewoon kent wanneer je ze voor het eerst ontmoet.
Ik geloof er ook in dat alles gebeurd met een reden, maar wat die reden dan telkens is? :')

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 16:46

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 14:27

Oh heel interessant dit... Ik geloof zelf wel in dat onze ziel al voor 'dit' leven én erna gewoon 'is'.

Ik ben hypnotherapeute en ben best veel met regressie en quantum hypnose bezig op het moment omdat daar mijn interesse heel erg ligt en kom daar ook echt wel prachtige dingen in tegen... Wat mij dus sterkt in dat gevoel.

En wat is realiteit en wat is fantasie zag ik al voorbijkomen...

Je komt, als je hiermee aan de slag gaat, terecht in een heel diepgelegen deel van je innerlijke wereld. Ik denk daarbij écht dat het gevoel altijd juist is en geen fantasie. Maar het beeld wat wij er (met het bewuste deel van ons brein) van maken om het vervolgens een plek, of woorden te kunnen geven, berust denk ik al snel op iets wat we kennen.

Dus als iemand een ervaring heeft van een vorig leven en op een paard zit tijdens een veldslag bij wijze van, komt ons brein waarschijnlijk vrij snel bij symbolische figuren als napoleon uit als bewuste vertaling van wat hij heeft beleeft. En ik kan me voorstellen dat daarom zoveel mensen Napoleon zijn 'geweest' :) .

Maar dat is puur mijn 'logica' hierin.

Ik vind het in ieder geval een mooi iets om mee bezig te zijn.

kiomiamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 15:20

Ik geloof wel in reïncarnatie met name omdat ik zelf al een paar keer dingen ervaren heb. Het blijft ondanks die ervaring een ongrijpbaar iets en we zullen het hier in dit leven moeten doen. Ik ga er niet naar op zoek, het gebeurt me ofzo, als in dat er in ene dingen gebeuren. Hierdoor "weet" ik wel dat mijn vader en mijn zus al eerder in mijn leven zijn geweest.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 15:41

Op basis van een aantal ervaringen geloof ik er wel in, maar niet dat je als dier terug kunt komen. Mocht het ook inderdaad zo zijn dat het bestaat, dan hoop ik dat ik in mijn volgende leven iets minder negatieve boxjes aanvink. Even een leventje zonder al teveel (lichamelijke en psychische) zorgen zou ik best wel kunnen waarderen. :D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 16:10

Ook ik geloof er in.
Als dier terug geloof ik ook niet. Wel als mens, om te leren.
En er is naar mijn idee wel een hiernamaals waar we ook onze geliefden weer terug zien.
Niet omdat ik anders verdrietig word dat dat niet zo is en daarom maar in een hiernamaals geloof, maar door enkele dingen die ik heb gezien en meegemaakt.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 16:32

Ik weet niet zo goed of ik er in geloof.. Kijk vaak Mr Ballen en daar zag ik er een video over en als dat verhaal waar is, dan geloof ik in reincarnatie. Maargoed, ken de personen waar het over ging niet en weet dus niet of het waar is. Hele verhaal kan verzonnen zijn, die kans is groot zelfs.

Hoop niet dat reïncarnatie bestaat iig, zit daar echt helemaal niet op te wachten :')

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 16:40

Geloof er absoluut niet in, maar kijk wel veel Aziatische TV series. Daarin komt het met grote regelmaat voorbij. Ze maken er hele mooie verhalen mee, dus wat dat betreft ben ik blij dat het idee bestaat, waar of niet. :o

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 16:58

Ik geloof erin, maar meer omdat ik wil dat het zo is :P Het voelt beangstigend als je dood gaat en dat er dan niets meer is. Dus dan hoop ik maar op een nieuw leven :)

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 18:26

Ik geloof minder in reïncarnatie maar dan weer wel in leven na de dood. En ben ook open-minded voor paranormale ervaringen of geesten.

Ik zal nooit zeggen dat het niet kan of niet bestaat maar ik ga ook niet fanatiek aanhanger zijn van het kamp "het bestaat".
Ik ben dus open-minded zonder nee of ja.

Reïncarnatie daarentegen ben ik geen fan van. Weet niet waarom maar dat geloof ik niet.

En wat mezelf betreft hoop ik dat ik absoluut nooit meer hoef terug te keren. Eén keer is wel ruim zat!
Ik wil niet nóg een keer moeten, echt absoluut niet :')

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 18:51

Daphne__ schreef:
Ik weet niet zo goed of ik er in geloof.. Kijk vaak Mr Ballen en daar zag ik er een video over en als dat verhaal waar is, dan geloof ik in reincarnatie. Maargoed, ken de personen waar het over ging niet en weet dus niet of het waar is. Hele verhaal kan verzonnen zijn, die kans is groot zelfs.

Hoop niet dat reïncarnatie bestaat iig, zit daar echt helemaal niet op te wachten :')

Er komt ook een hoop oplichting voorbij op televisie, maar wel heel kundig gemonteerd zodat het echt lijkt. Dit programma ken ik niet, dus kan ik niet over oordelen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 18:53

Little_Gift schreef:
Ik geloof minder in reïncarnatie maar dan weer wel in leven na de dood. En ben ook open-minded voor paranormale ervaringen of geesten.

Ik zal nooit zeggen dat het niet kan of niet bestaat maar ik ga ook niet fanatiek aanhanger zijn van het kamp "het bestaat".
Ik ben dus open-minded zonder nee of ja.

Reïncarnatie daarentegen ben ik geen fan van. Weet niet waarom maar dat geloof ik niet.

En wat mezelf betreft hoop ik dat ik absoluut nooit meer hoef terug te keren. Eén keer is wel ruim zat!
Ik wil niet nóg een keer moeten, echt absoluut niet :')

Ahja scheelt als je weer moet dat je dan toch alweer vergeten bent hoe het was haha. :+ :D

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 18:58

Het hele principe van 'geloof' is natuurlijk dat je het niet op een absolute manier kunt bewijzen. Zelf ben ik echter christen en hecht ik veel waarde aan wetenschap en ook aan historische betrouwbaarheid (hoe is iets tot stand gekomen en overgeleverd -en hoe lang is hierover gedaan-, is er consistentie in manuscripten en allerlei andere aspecten die komen kijken bij historisch kritisch onderzoek). Iets wat ik (persoonlijk) juist in het christendom veel terugvind. Ook hecht ik waarde aan rationele/morele/filosofische argumenten van filosofen of theologische denkers.

Ik ben benieuwd hoe dit zit met reïncarnatie :) zelf heb ik het idee dat het veel gebaseerd is op persoonlijke ervaringen en verhalen die lastig te toetsen zijn, of dat de argumenten minder systematisch zijn uitgewerkt. Nu weet ik bijv. wel dat bijv. het boeddhisme over het algemeen meer gericht is op praktische spiritualiteit en levenshouding dan op een systematische, dogmatische geloofsleer. Boeddha zelf schreef bijv. niks op en de eerste boeddhistische geschriften zijn zo'n 400 jaar later tot stand gekomen. Het idee van reïncarnatie is natuurlijk al wel ouder, dit 'idee' bestond al veel langer in de mondelinge overlevering. En kwam het als ik het goed heb voor het eerst wat concreter op papier in de Upanishads, (oude geschriften die de filosofische en spirituele basis leggen voor veel van de latere hindoeïstische gedachten zoals karma, reïncarnatie en bevrijding). Vaak wordt het idee van reïncarnatie ook gekoppeld aan het concept 'verlichting' (plat gezegd: bevrijding van de cyclus van van geboorte, dood en wedergeboorte), waarbij je zou kunnen zeggen dat reïncarnatie een middel is om tot het einddoel van verlichting te komen. Maken mensen uit dit topic die in reïncarnatie geloven hierin ook een koppeling? Ik ben i.i.g. benieuwd naar ideeën hierover :)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 19:21

Shenavallie schreef:
Daphne__ schreef:

Er komt ook een hoop oplichting voorbij op televisie, maar wel heel kundig gemonteerd zodat het echt lijkt. Dit programma ken ik niet, dus kan ik niet over oordelen.

Ja, dat maakt het idd lastig. En zelfs als het programma eerlijk is, ze vertellen gewoon een verhaal, dan kan het verhaal alsnog ooit uit een duim gezogen zijn door een ander :=

Dit is de aflevering waar ik het over heb. Bizar verhaal. Gaat over een jongetje die zegt een doodgeschoten man te zijn en uiteindelijk komt er ook echt een ontmoeting met de familie van die man.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 19:57

Sellyxx schreef:
Het hele principe van 'geloof' is natuurlijk dat je het niet op een absolute manier kunt bewijzen. Zelf ben ik echter christen en hecht ik veel waarde aan wetenschap en ook aan historische betrouwbaarheid (hoe is iets tot stand gekomen en overgeleverd -en hoe lang is hierover gedaan-, is er consistentie in manuscripten en allerlei andere aspecten die komen kijken bij historisch kritisch onderzoek). Iets wat ik (persoonlijk) juist in het christendom veel terugvind. Ook hecht ik waarde aan rationele/morele/filosofische argumenten van filosofen of theologische denkers.

Ik ben benieuwd hoe dit zit met reïncarnatie :) zelf heb ik het idee dat het veel gebaseerd is op persoonlijke ervaringen en verhalen die lastig te toetsen zijn, of dat de argumenten minder systematisch zijn uitgewerkt. Nu weet ik bijv. wel dat bijv. het boeddhisme over het algemeen meer gericht is op praktische spiritualiteit en levenshouding dan op een systematische, dogmatische geloofsleer. Boeddha zelf schreef bijv. niks op en de eerste boeddhistische geschriften zijn zo'n 400 jaar later tot stand gekomen. Het idee van reïncarnatie is natuurlijk al wel ouder, dit 'idee' bestond al veel langer in de mondelinge overlevering. En kwam het als ik het goed heb voor het eerst wat concreter op papier in de Upanishads, (oude geschriften die de filosofische en spirituele basis leggen voor veel van de latere hindoeïstische gedachten zoals karma, reïncarnatie en bevrijding). Vaak wordt het idee van reïncarnatie ook gekoppeld aan het concept 'verlichting' (plat gezegd: bevrijding van de cyclus van van geboorte, dood en wedergeboorte), waarbij je zou kunnen zeggen dat reïncarnatie een middel is om tot het einddoel van verlichting te komen. Maken mensen uit dit topic die in reïncarnatie geloven hierin ook een koppeling? Ik ben i.i.g. benieuwd naar ideeën hierover :)

Ik ben ook een geschiedenis nerd :+ , alleen niet gelovig. Mij is opgevallen dat alle natuur volkeren voor het Christendom geloofden in reïncarnatie.

Wat vaak bij reïncarnatie wordt verteld is dat het inderdaad gaat om lessen leren op Aarde en dat je ziel ook kiest voor een specifiek leven met soms moeilijke lessen.

Wat er dan bij zowel de verhalen over reïncarnatie en bijna dood ervaringen vaak naar voren komt is dat we hier zijn om te leren en om in liefde te (leren) leven.

Wat trouwens ook interessant is wat betreft dit onderwerp is het Akasha veld.

https://www.marjoleinberendsen.nl/intuitie/

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 20:00

Ik geloof er niet in, ik geloof niet dat er iets is na de dood. Ik denk dat het zoiets is als toen je baby was, je weet ook niks meer van die tijd. Maar het is een fijne gedachte dat er hierna is zou zijn of het nou reïncarnatie of het paradijs is. Ook omdat het gewoon niet te beseffen is dat je niet meer denkt, bent, kunt zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 20:03

moonsparkle schreef:
Ik geloof er niet in, ik geloof niet dat er iets is na de dood. Ik denk dat het zoiets is als toen je baby was, je weet ook niks meer van die tijd. Maar het is een fijne gedachte dat er hierna is zou zijn of het nou reïncarnatie of het paradijs is. Ook omdat het gewoon niet te beseffen is dat je niet meer denkt, bent, kunt zijn.

Hoe verklaar je het dan dat mensen in therapie herinneringen als baby, bij de geboorte en vanuit de baarmoeder kunnen hebben? :)

Die dan vaak pas na boven komen bij hypnose/ regressie etc.

wildwestwill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 20:10

hoe zijn dan een déjà vue te verklaren ,
heb er een gehad in buitenland, echt gevoel dat ik er al eens eerdere was geweest

wildwestwill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 20:13

ook niet te verklaren dat ik in jaren '90 mijn hond overleed en 3 jaar later kocht ik een
pony (harley) die had dezelfde blik in zijn ogen en stond graag links van mij ,
en was net zo een oliebol als mijn hond Victor

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 20:19

Citaat:
Vaak wordt het idee van reïncarnatie ook gekoppeld aan het concept 'verlichting' (plat gezegd: bevrijding van de cyclus van van geboorte, dood en wedergeboorte), waarbij je zou kunnen zeggen dat reïncarnatie een middel is om tot het einddoel van verlichting te komen. Maken mensen uit dit topic die in reïncarnatie geloven hierin ook een koppeling? Ik ben i.i.g. benieuwd naar ideeën hierover :)

En in aanvulling hierop. Er zijn nu veel meer mensen op aarde dan in, zeg, 1800. En toen waren het er veel meer dan in de prehistorie.
Waar komen de nieuwe zielen / persoonlijkheden vandaan?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 20:23

Reincarnatie weet ik niet maar ik kan niet geloven er na de dood helemaal niks meer is. Dat het zwart is..eeuwige slaap. Ik kan daar niet bij

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 20:27

Roodvos schreef:
Citaat:
Vaak wordt het idee van reïncarnatie ook gekoppeld aan het concept 'verlichting' (plat gezegd: bevrijding van de cyclus van van geboorte, dood en wedergeboorte), waarbij je zou kunnen zeggen dat reïncarnatie een middel is om tot het einddoel van verlichting te komen. Maken mensen uit dit topic die in reïncarnatie geloven hierin ook een koppeling? Ik ben i.i.g. benieuwd naar ideeën hierover :)

En in aanvulling hierop. Er zijn nu veel meer mensen op aarde dan in, zeg, 1800. En toen waren het er veel meer dan in de prehistorie.
Waar komen de nieuwe zielen / persoonlijkheden vandaan?

Waar kwam de allereerste vandaan?
Maakt dat verschil met de miljoenste?

Ik heb het antwoord niet hoor, geen idee. :D
Volgens de beredenering vanuit registraties zouden er inmiddels ongeveer 140 miljard mensen op aarde hebben geleefd. Nu uiteraard het meeste tegelijkertijd.
Misschien is het in het hiernamaals nu rustiger en hier drukker. En als de mens op aarde minder is andersom?