Hoe omgaan met narcisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 14:37

Als iemand een relatie heeft met een persoon met nacistische trekken kan alleen diegene stoppen met de relatie.
Het probleem is dat die mensen zo gemanipuleerd worden dat ze geloven dat die andere persoon beter kan worden. Ze geloven dat zij degene zijn die hen erbij kan helpen. Maar mensen die in zo'n relatie zitten kunnen de persoon met nacistische trekken niet helpen.
Helaas moeten ze daar zelf achter komen. Je kan veilig thuis bellen maar als er actie ondernomen wordt dan gebeurt er toch niets. Want zowel de persoon met nacistische trekken als degene met wie hij/zij een relatie heeft zal waarschijnlijk ontkennen dat er iets aan de hand is.

Het enige wat je kan doen is klaar staan voor die persoon. Maar let op dat je niet teveel in de situatie meegetrokken wordt.

Ik heb er ruime ervaring mee. Ik ben opgegroeid met een persoon met narcisme en psychopatische trekken. (Vastgesteld en erkend door deskundigen)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 15:06

kiki1976 schreef:
Machteloos, zeker weten! Degene moet het idd zelf doen, en voor nu lijkt hij geen uitweg te zien nog. Zit compleet klem. Positief over de ander blijven is verrekte moeilijk, omdat mijn man en ik van degene regelmatig een mes in ons rug krijgen.

Dat is ook helemaal niet nodig, geloof ook niet dat iemand dat aanraadt? Neutraal is goed genoeg, het gaat er vooral om dat je niet negatief praat over die ander want dan ben jij niet meer veilig als de hulpbehoevende weer voor die ander kiest.

Citaat:
Waar ik niet helemaal achter staat, heeft mijn man wel een grens getrokken door te zeggen, het houd voor mij hier nu op. Jij zal de eerste stap moeten zetten als je zover bent. Als je zover bent dan zijn wij er voor je. Dan staan we naast je om te helpen, onvoorwaardelijk.
En dan doel ik op zijn uitspraak, het houd hier voor mij op. Want op de hulp sta ik voor 1000% achter

Héél verstandig van je man! Ik zou maar een voorbeeld aan hem gaan nemen als het gaat om zelfzorg en op je eigen grenzen letten. Je hoeft niet dezelfde grenzen te hanteren natuurlijk maar ik proef wel dat jij verder gaat dan goed is voor je dus op dat vlak kun je nog wat leren van je man.
Daarmee terugkomend op de vraag in je OP: niet. Je moet niet of zo min mogelijk omgaan met een narcist. Doe jezelf dan ook geen geweld aan om dat toch te doen. Jouw naaste maakt zelf die keuze om het wel te doen en totdat je naaste anders kiest moet je het zoveel mogelijk loslaten, anders ga je er zelf straks nog aan onderdoor.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 16:13

Tiggs schreef:
Goof schreef:
Ah, weer een diagnose die niet officieel gesteld is, maar laten we er een heftige stempel op plakken +:)+

Om op je vraag te antwoorden; niet. Daar ga je niet mee om. Als de schimpartner volwassen is is het aan die persoon zelf om daar iets mee te doen en daar heeft een ander geen invloed op.

Jep, mannen hebben narcisme en vrouwen borderline…

toch is bokt heel goed in het plakken van diagnoses. Heb dat al meer gezien en dat is niet alleen bij narcisme het geval.
En ja, daar zijn ook al bokkers door gekwetst.

Vetra

Re: Hoe omgaan met narcisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 17:48

Het boek "Emotioneel onafhankelijk" van Lindsay Gibson zou je kunnen aanraden aan diegene (of het zelf eens lezen om vergelijkbare dynamiek beschreven te zien).
Ik kan me indenken dat diegene niet zo maar een dergelijk boek in huis zal willen hebben als de relatie zo ongezond is, dus wellicht kan jij het kopen en diegene telkens wat bladzijden via email toesturen.
Deze auteur heeft nog 2 vergelijkbare boeken geschreven, daar kan je evt ook naar kijken.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 18:53

Ik kom uit een relatie met een gediagnosticeerde partner.
Het duurde 12 jaar voordat ik los kon komen. Het is enorm moeilijk. Wat mij heeft geholpen is dat mensen mij erop wezen dat hij narcist was. Ik wist het wel, maar stak mijn hoofd in het zand omdat hij niet alle trekken van een narcist had (hij sloeg mij bv niet). Ik heb ontzettend veel steun aan anderen gehad, vrienden en familie. Die hebben mij echt erdoor gesleurd omdat ik hem iedere keer weer toe liet in mijn leven.
Ik heb kinderen met hem, en nog steeds is het lastig.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 18:57

Wie of wat diagnoseerd iemand officieel dat deze ,narcist, is dan?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 19:08

Popstra schreef:

Een diagnose voor deze persoonlijkheidsstoornis wordt gesteld door een psychiater of psycholoog.
Daar moet je dan ook wel eerst terechtkomen.
Bv alcoholproblematiek kan een reden zijn dat je bij een psychiater of psycholoog belandt en men er bij nader onderzoek naar de achterliggende problemen op narcisme stuit.
Maar het kunnen natuurlijk ook andere problemen zijn waardoor iemand bij een psycholoog of psychiater beland.
Meestal is het "bijvangst" bij andersoortige problematiek

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 19:25

Goof schreef:
Ah, weer een diagnose die niet officieel gesteld is, maar laten we er een heftige stempel op plakken +:)+

Om op je vraag te antwoorden; niet. Daar ga je niet mee om. Als de schimpartner volwassen is is het aan die persoon zelf om daar iets mee te doen en daar heeft een ander geen invloed op

Run en Contact verbreke. is niets mee te beginnen. ( Hier ok na 12j relatie verbroken. Hij had ook alle kenmerken van een narcist. Maar niet getest

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 20:06

Babootje schreef:
Popstra schreef:

Een diagnose voor deze persoonlijkheidsstoornis wordt gesteld door een psychiater of psycholoog.
Bv alcoholproblematiek kan een reden zijn dat je bij een psychiater of psycholoog belandt en men er bij nader onderzoek naar de achterliggende problemen op narcisme stuit.
Maar het kunnen natuurlijk ook andere problemen zijn waardoor iemand bij een psycholoog of psychiater beland.

O.k ja want lijkt mij niet dat een narcist zelf naar een psych stapt :')

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 20:21

Dat een partner van een narcist codependent is, dat is natuurlijk onzin. Het kan ja maar het hoeft zeker niet. De meeste narcisten lijken ideaal relatie materiaal in het begin. Het "masker" wordt stukje bij beetje afgepelt waardoor de kenmerken heel geleidelijk naar boven komen waardoor de partner er a.h.w. aan gewend raakt.
Hersenspoeling is een veel te groot woord maar er wordt steeds meer geaccepteerd juist omdat het zo geleidelijk gaat.

Daarom duurt het relatief vaak lang voor de partner het doorheeft terwijl het de omgeving al lang is opgevallen. Als er een keerpunt komt bij de partner is het vaak moeilijk om het te doorbreken en weg te gaan want dat zelfbeeld kan nog zo sterk zijn, dat wordt door de narcist in de loop der tijd afgebrokkeld. Daarnaast isoleert de narcist de partner van de omgeving waardoor er vaak geen vangnet meer is.
Sommigen worden door de narcist vakkundig naar buiten gewerkt, anderen trekken zichzelf terug omdat ze er niet mee om willen of kunnen gaan.

Mensen die op de achtergrond standby blijven zoals jullie zijn daarom van grote waarde.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 21:30

Popstra schreef:
Babootje schreef:

Nee, en het is vaak ook niet nodig, want helpt toch niet bij echte narcisten. Die verander je niet.

Verder heeft bijna iedereen narcistische trekjes. Het wordt pas een probleem als je er in doorslaat. En dat doen er gelukkig weinig. Maar ik ken ze wel. En ja, die gaan ook niet naar een psycholoog, en dat is dus ook niet nodig, want het gaat toch niet helpen. Ze zien niet dat er wat 'mis' is.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 22:07

germie schreef:
Popstra schreef:

Nee, en het is vaak ook niet nodig, want helpt toch niet bij echte narcisten. Die verander je niet.

Verder heeft bijna iedereen narcistische trekjes. Het wordt pas een probleem als je er in doorslaat. En dat doen er gelukkig weinig. Maar ik ken ze wel. En ja, die gaan ook niet naar een psycholoog, en dat is dus ook niet nodig, want het gaat toch niet helpen. Ze zien niet dat er wat 'mis' is.

Nee, ze geven hun partner de schuld van alles, ook van hun eigen fouten. De partner moet gefikst, aan henzelf mankeert niets. Dit is slopend voor de partners; ze worden onzeker en raken hun gevoel van eigenwaarde kwijt. Onveiligheid en angst nemen het over. Relaties met een echte narcist zijn enorm giftig. Ren weg voor het te laat is, voor je zelf helemaal kapot bent.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 23:58

Er is maar 1 effectieve oplossing: terugtrekken en het probleem laten bij wie het hoort.
Iemand met dergelijke eigenschappen kosten vaak veel frustratie, woede, irritatie en wanhoop. Ze kunnen zelfs de energie in een ruimte zo beinvloeden dat jouw eigen energie direct wordt weggezogen ook al is er geen ruzie/drama wat dan ook.

Je gaat discussies nooit winnen, ook al kom je met onomstotelijk bewijs. Dan wordt het zo gedraaid dat ze alsnog gelijk hebben. Ik persoonlijk neem heel makkelijk afstand en afscheid van mensen die zo zijn of van mensen die weigeren voor zichzelf te kiezen, voor zichzelf op te komen en zichzelf niet gelukkig kunnen maken. Ik verlies mijn respect vaak voor dat soort mensen. Iedereen is wilsbekwaam dus mag zn eigen beslissingen nemen dus als ze dan toch blijven kiezen voor die relatie is het eigen risico. Mij niet bellen

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-25 10:09

Iedereen weer bedankt voor jullie berichten, ook via pb.
Veel nuttige tips gehad.

En ik snap sommige berichten ook, en hebben ergens ook wel gelijk.
Maar verrotte moeilijk je kind dit te zien doormaken en machteloos staat

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 10:56

Percy schreef:
Dat een partner van een narcist codependent is, dat is natuurlijk onzin. Het kan ja maar het hoeft zeker niet. De meeste narcisten lijken ideaal relatie materiaal in het begin. Het "masker" wordt stukje bij beetje afgepelt waardoor de kenmerken heel geleidelijk naar boven komen waardoor de partner er a.h.w. aan gewend raakt.
Hersenspoeling is een veel te groot woord maar er wordt steeds meer geaccepteerd juist omdat het zo geleidelijk gaat.

Daarom duurt het relatief vaak lang voor de partner het doorheeft terwijl het de omgeving al lang is opgevallen. Als er een keerpunt komt bij de partner is het vaak moeilijk om het te doorbreken en weg te gaan want dat zelfbeeld kan nog zo sterk zijn, dat wordt door de narcist in de loop der tijd afgebrokkeld. Daarnaast isoleert de narcist de partner van de omgeving waardoor er vaak geen vangnet meer is.
Sommigen worden door de narcist vakkundig naar buiten gewerkt, anderen trekken zichzelf terug omdat ze er niet mee om willen of kunnen gaan.

Mensen die op de achtergrond standby blijven zoals jullie zijn daarom van grote waarde.

Toch is er vaak een co-relatie te vinden. Veelal zijn de slachtoffers ook mensen met een bepaalde nood. Dat kunnen bvb heel sterke professionele profielen zijn (die soms ook gewoon ergens een rust, onzekerheid hebben), maar evengoed te brave mensen die op zoek zijn om te 'zorgen'.

Verder wel eens met wat je zegt

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 11:25

Hutcherson schreef:
Er is maar 1 effectieve oplossing: terugtrekken en het probleem laten bij wie het hoort.
Iemand met dergelijke eigenschappen kosten vaak veel frustratie, woede, irritatie en wanhoop. Ze kunnen zelfs de energie in een ruimte zo beinvloeden dat jouw eigen energie direct wordt weggezogen ook al is er geen ruzie/drama wat dan ook.

Je gaat discussies nooit winnen, ook al kom je met onomstotelijk bewijs. Dan wordt het zo gedraaid dat ze alsnog gelijk hebben. Ik persoonlijk neem heel makkelijk afstand en afscheid van mensen die zo zijn of van mensen die weigeren voor zichzelf te kiezen, voor zichzelf op te komen en zichzelf niet gelukkig kunnen maken. Ik verlies mijn respect vaak voor dat soort mensen. Iedereen is wilsbekwaam dus mag zn eigen beslissingen nemen dus als ze dan toch blijven kiezen voor die relatie is het eigen risico. Mij niet bellen

Goh, ik snap je reactie wel, maar het het is wel ingewikkelder dan "iedereen is wilsbekwaam en kan kiezen om eruit te stappen".
Je moet het wel inzien dat de partner erg destructief is. En daar wringt vaak het schoentje want op allerlei manieren doen ze jou geloven dat niet zij dingen verkeerd doen maar jij en jij moet veranderen. Daarnaast worden sommigen ook erg afhankelijk gemaakt (op wat voor manier dan ook), waardoor uit die toxische relatie stappen nog moeilijker is.
Neem daar nog eens bij dat het niet alleen partners zijn die te lijden hebben onder dat destructieve gedrag, maar bijvoorbeeld ook kinderen als die er zijn. Voor kinderen is het nog veel minder een kwestie van "wilsbekwaam zijn en kiezen om de 'relatie' te verbreken". Ja, er zijn kinderen die het contact met hun ouder(s) verbreken om zulke redenen, maar dat is verdomd moeilijk en niet zomaar een keuze die je neemt zoals wat je 's ochtends op je boterham legt.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 11:38

germie schreef:

Het verbaast me niet dat wat gezien wordt als narcisme, ongediagnosticeerde autisme zou kunnen zijn.

Sterkte TS!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 16:06

@pateeke, je hebt gelijk hoor. Ik ben bekend met wat narcisme (net als bij mishandeling) kan doen met een mens. Maar alsnog is de enige oplossing als derden, om afstand te nemen. Sturen, overtuigen, emoties etc werken averechts. Ik zei niet dat het makkelijk is, maar wel de enige oplossing. Je kunt iemand niet redden die niet gered wil worden of dat als daadwerkelijke oplossing ziet.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 17:06

Het is erg moeilijk, zeker als het zo dicht is, maar met alle goede bedoelingen adviezen geven kan ook geheel omgekeerd werken en diegene juist wegduwen. Dat is het laatste denk ik wat je wilt. Blijf klaarstaan en geef aan dat de deur altijd open staat, meer kan je soms niet doen.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 20:15

Hutcherson schreef:
@pateeke, je hebt gelijk hoor. Ik ben bekend met wat narcisme (net als bij mishandeling) kan doen met een mens. Maar alsnog is de enige oplossing als derden, om afstand te nemen. Sturen, overtuigen, emoties etc werken averechts. Ik zei niet dat het makkelijk is, maar wel de enige oplossing. Je kunt iemand niet redden die niet gered wil worden of dat als daadwerkelijke oplossing ziet.

Klopt dat je als derde je er best niet mee moeit, daar ben ik het zeker eens mee. Wat ik vooral wilde zeggen was: je kan als buitenstaander wel steun bieden en klaar staan op het moment dat 'het slachtoffer' toch (uiteindelijk) de stap zet een punt achter de relatie te zetten.
Er is nog een verschil tussen afstand nemen, je niet moeien en iemand "laten vallen als een baksteen" omdat hij/zij ondanks de destructiviteit blijft "kiezen" voor de toxische relatie.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 22:58

Wat een rotte situatie TS. Ik denk dat je niet veel meer kunt doen behalve vragen stellen over de relatie/'de narcist' op een manier waarbij je niet probeert te overtuigen en dit ook niet zo overkomt. Want anders gaat ze waarschijnlijk in de weerstand en bereik je het tegenovergestelde. En natuurlijk gewoon 'er zijn', empathie tonen. Laat haar merken hoe een gezonde relatie hoort te zijn.