Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
kiki1976 schreef:Machteloos, zeker weten! Degene moet het idd zelf doen, en voor nu lijkt hij geen uitweg te zien nog. Zit compleet klem. Positief over de ander blijven is verrekte moeilijk, omdat mijn man en ik van degene regelmatig een mes in ons rug krijgen.
Citaat:Waar ik niet helemaal achter staat, heeft mijn man wel een grens getrokken door te zeggen, het houd voor mij hier nu op. Jij zal de eerste stap moeten zetten als je zover bent. Als je zover bent dan zijn wij er voor je. Dan staan we naast je om te helpen, onvoorwaardelijk.
En dan doel ik op zijn uitspraak, het houd hier voor mij op. Want op de hulp sta ik voor 1000% achter
Tiggs schreef:Goof schreef:Ah, weer een diagnose die niet officieel gesteld is, maar laten we er een heftige stempel op plakken![]()
Om op je vraag te antwoorden; niet. Daar ga je niet mee om. Als de schimpartner volwassen is is het aan die persoon zelf om daar iets mee te doen en daar heeft een ander geen invloed op.
Jep, mannen hebben narcisme en vrouwen borderline…
Popstra schreef:Wie of wat diagnoseerd iemand officieel dat deze ,narcist, is dan?
Goof schreef:Ah, weer een diagnose die niet officieel gesteld is, maar laten we er een heftige stempel op plakken![]()
Om op je vraag te antwoorden; niet. Daar ga je niet mee om. Als de schimpartner volwassen is is het aan die persoon zelf om daar iets mee te doen en daar heeft een ander geen invloed op
Babootje schreef:Popstra schreef:Wie of wat diagnoseerd iemand officieel dat deze ,narcist, is dan?
Een diagnose voor deze persoonlijkheidsstoornis wordt gesteld door een psychiater of psycholoog.
Daar moet je dan ook wel eerst terechtkomen.
Bv alcoholproblematiek kan een reden zijn dat je bij een psychiater of psycholoog belandt en men er bij nader onderzoek naar de achterliggende problemen op narcisme stuit.
Maar het kunnen natuurlijk ook andere problemen zijn waardoor iemand bij een psycholoog of psychiater beland.
Meestal is het "bijvangst" bij andersoortige problematiek
Popstra schreef:Babootje schreef:
Een diagnose voor deze persoonlijkheidsstoornis wordt gesteld door een psychiater of psycholoog.
Daar moet je dan ook wel eerst terechtkomen.
Bv alcoholproblematiek kan een reden zijn dat je bij een psychiater of psycholoog belandt en men er bij nader onderzoek naar de achterliggende problemen op narcisme stuit.
Maar het kunnen natuurlijk ook andere problemen zijn waardoor iemand bij een psycholoog of psychiater beland.
Meestal is het "bijvangst" bij andersoortige problematiek
O.k ja want lijkt mij niet dat een narcist zelf naar een psych stapt
germie schreef:Popstra schreef:
O.k ja want lijkt mij niet dat een narcist zelf naar een psych stapt
Nee, en het is vaak ook niet nodig, want helpt toch niet bij echte narcisten. Die verander je niet.
Verder heeft bijna iedereen narcistische trekjes. Het wordt pas een probleem als je er in doorslaat. En dat doen er gelukkig weinig. Maar ik ken ze wel. En ja, die gaan ook niet naar een psycholoog, en dat is dus ook niet nodig, want het gaat toch niet helpen. Ze zien niet dat er wat 'mis' is.
Percy schreef:Dat een partner van een narcist codependent is, dat is natuurlijk onzin. Het kan ja maar het hoeft zeker niet. De meeste narcisten lijken ideaal relatie materiaal in het begin. Het "masker" wordt stukje bij beetje afgepelt waardoor de kenmerken heel geleidelijk naar boven komen waardoor de partner er a.h.w. aan gewend raakt.
Hersenspoeling is een veel te groot woord maar er wordt steeds meer geaccepteerd juist omdat het zo geleidelijk gaat.
Daarom duurt het relatief vaak lang voor de partner het doorheeft terwijl het de omgeving al lang is opgevallen. Als er een keerpunt komt bij de partner is het vaak moeilijk om het te doorbreken en weg te gaan want dat zelfbeeld kan nog zo sterk zijn, dat wordt door de narcist in de loop der tijd afgebrokkeld. Daarnaast isoleert de narcist de partner van de omgeving waardoor er vaak geen vangnet meer is.
Sommigen worden door de narcist vakkundig naar buiten gewerkt, anderen trekken zichzelf terug omdat ze er niet mee om willen of kunnen gaan.
Mensen die op de achtergrond standby blijven zoals jullie zijn daarom van grote waarde.
Hutcherson schreef:Er is maar 1 effectieve oplossing: terugtrekken en het probleem laten bij wie het hoort.
Iemand met dergelijke eigenschappen kosten vaak veel frustratie, woede, irritatie en wanhoop. Ze kunnen zelfs de energie in een ruimte zo beinvloeden dat jouw eigen energie direct wordt weggezogen ook al is er geen ruzie/drama wat dan ook.
Je gaat discussies nooit winnen, ook al kom je met onomstotelijk bewijs. Dan wordt het zo gedraaid dat ze alsnog gelijk hebben. Ik persoonlijk neem heel makkelijk afstand en afscheid van mensen die zo zijn of van mensen die weigeren voor zichzelf te kiezen, voor zichzelf op te komen en zichzelf niet gelukkig kunnen maken. Ik verlies mijn respect vaak voor dat soort mensen. Iedereen is wilsbekwaam dus mag zn eigen beslissingen nemen dus als ze dan toch blijven kiezen voor die relatie is het eigen risico. Mij niet bellen
germie schreef:Verder heeft bijna iedereen narcistische trekjes. Het wordt pas een probleem als je er in doorslaat. En dat doen er gelukkig weinig. Maar ik ken ze wel. En ja, die gaan ook niet naar een psycholoog, en dat is dus ook niet nodig, want het gaat toch niet helpen. Ze zien niet dat er wat 'mis' is.
Hutcherson schreef:@pateeke, je hebt gelijk hoor. Ik ben bekend met wat narcisme (net als bij mishandeling) kan doen met een mens. Maar alsnog is de enige oplossing als derden, om afstand te nemen. Sturen, overtuigen, emoties etc werken averechts. Ik zei niet dat het makkelijk is, maar wel de enige oplossing. Je kunt iemand niet redden die niet gered wil worden of dat als daadwerkelijke oplossing ziet.