Bewust gezond eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 10:50

Akkerbouw is wel echt anders dan kas. Daar heb je door de open teelt veel meer kans op ziektes en idd onkruid.
Dat is qua klimaat al veel minder beheersbaar. Open teelt bloemkool ofzo was ik echt heel goed. Ook de biologische overigens. Want de akkerbouwer hoeft zelf niet te spuiten, maar auto’s rijden ook langs.

Voor de mensen die biologisch eten: hebben jullie ook geen bloemen in huis?
Die hebben namelijk nog weer hele andere normen dan voedsel :)

Sorry Gitana, het is gewoon niet waar. Biologisch heeft net zo goed residu van gewasbeschermingsproducten. Ja die zijn dan biologisch, maar dat is niet noodzakelijk beter of minder slecht. En soms zelfs meer.
Daarnaast is de kwaliteit van Nederlands product zo goed en zo veilig! Wijbeseffen echt niet wat wij hier in Nederland doen en kunnen.
Niet biologische glasgroenten en fruit zijn uit Nederland echt heel goed en gezond. De teelt wordt echt nergens ter wereld zo duurzaam gedaan als hier.
Ik zou zeggen in het voorjaar is weer Kom In De Kas en ga een rondje lopen door de route in het Westland. Voor veel mensen gaan echt de ogen open over wat wij hier doen en kunnen.

XxLMMxX

Re: Bewust gezond eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 11:01

Recent het boek glucose revolutie gelezen en vond ik interessant. Niemand die zegt dat je geen suiker mag eten. Maar duidelijke inzichten hoe zo’n suikerpiek eruit ziet in je lijf. En dat als je bijvoorbeeld dezelfde maaltijd eet, maar begint met eerst wat groente, het al veel geleidelijker opgenomen wordt.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 11:23

Wat is niet waar lautje? Ik zeg toch niet dat bio helemaal geen residu kan bevatten? Ik zei alleen dat het over het algemeen minder schadelijke stoffen bevat dan niet-bio. Daarnaast zijn ze over het algemeen sneller afbreekbaar. De ene groente hoeft amper bespoten te worden en de ander meer inderdaad. Maar dat is letterlijk appels met peren vergelijken.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 11:57

Bij RTL Z is nu een programma bezig over voeding, het gaat ook over snacken. Een man heeft diabetes gehad en helpt nu mensen, hij kijkt ook wat ze in hun boodschappen wagen stoppen na dat hij bij hun op bezoek is geweest. Ze denken gezond te eten maar dat valt toch tegen. Het programma heet hoe supermarkten ons verleiden.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 15:53

Hieperdi schreef:
Ik werk in de groente/fruit. Biologisch is de grootste illusie, of je moet zelf een moestuintje hebben

Kijk en dit soort dingen laten mij echt denken: 'zie je, het IS niet goed te doen'..
Wil je biologisch eten omdat daar minder rommel voor gebruikt wordt, is dat dus niet per definitie zo en blijkt er SOMS meer rommel voor te worden gebruikt...
Nederland heeft scherpe kaders waarin ze bestrijdingsmiddelen mogen gebruiken, maar spanje bv werkt nog met middelen die hiet verboden zijn en ook daar haalt NL zn groente en fruit vandaan.

Waar doe je goed aan naast een moestuin die niet hele jaar door dekkend is aan groente en fruit.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 16:10

Het is wel heel verwarrend.
Onlangs bracht de keuringsdienst van waarde een aflevering uit over de potjes babyvoeding. Daar kwam heel duidelijk naar voren vanuit wetenschappers dat ze afraden “normaal” fruit en groente te eten als zwangere en aan je 0-3 jaar kinderen te eten te geven. Bestrijdingsmiddelen waardes uit de doorsnee groente en fruit van de supermarkt overschrijd sommige gehaltes meer dan 1000 keer over de norm die de Europese unie gesteld heeft.

Dat een geteelde kas-tomaat uit Nederland voor 95% natuurlijk wordt geholpen tegen beestjes en ziektes is mooi… maar de Nederlandse appel in de buitenlucht, Nederlandse aardappels in de buitenlucht en noem maar op wordt echt mega bespoten. Vele groenten en fruit worden nou immers niet in een Nederlandse kas verbouwd.

https://kro-ncrv.nl/programmas/keurings ... gsmiddelen

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 16:12

Ik ben nu bezig met minder ultrabewerkt en voel me daar al goed bij. Uiteindelijk wil ik zo veel mogelijk zelf gaan verbouwen en ik probeer daar ook al rekening mee te houden in mijn keuzes. Minder graan bijvoorbeeld.

Ik drink thuis alleen water en thee, heb nu de fruitschaal binnen zicht staan en moet zeggen dat dat ook wel helpt.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 16:30

Gianti schreef:
_Mar3 schreef:
Ik houd zelf altijd als richtlijn om zo min mogelijk bewerkt voedsel te eten. En binnen die kaders is denk ik alles wel 'gezond', zeker als je niet hoeft af te vallen en zolang je maar gevarieerd eet.

Zoek je specifiek recepten voor maaltijden of waar moet ik aan denken?

Vooral de hoe, wat en waarom erachter. Ik wil beter begrijpen hoe je je lichaam gezond voed :D

Misschien is het boek Oersterk dan interessant om te lezen.
Het gaat over een Paleo leefstijl en dat trekt mij dus echt niet maar heb er zeker hele interessante dingen uit gehaald.
Of misschien verdiepen in het Orthomoleculaire.

Vast komen hier reacties op dat Paleo ongezond is, of orthomoleculair onzin. Maar je moet vooral doen wat bij jou past en wat je interessant vindt. Bij mij moet je echt niet aankomen met een carnivoor dieet terwijl iemand anders er misschien van overtuigd is dat dit gezond is.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 17:48

_lautje_ schreef:
En let wel: meeste bestrijding is aan de hand van beestjes. Maar ook biologische middelen kunnen heel naar zijn.
Wij hadden 2 jaar terug biologische groenverwijderaar voor ons terras. We wonen naast de kas, dus dat moet. Mijn kat heeft er over heen gelopen en kreeg pijn aan z’n pootjes. Is z’n pootjes gaan likken. Gevolg een compleet verbrand bek, keel en poten.
Dus zover biologisch

Dat heeft totaal niets met elkaar te maken, biologische bestrijding wil niet zeggen dat het middel onschadelijk is, het is alleen biologisch afbreekbaar.

Die middeltjes zijn vaak op basis van zuren en op de verpakking moet de waarschuwing staan.

https://radar.avrotros.nl/artikel/groen ... eren-60414

Hutcherson schreef:
Hieperdi schreef:
Ik werk in de groente/fruit. Biologisch is de grootste illusie, of je moet zelf een moestuintje hebben

Kijk en dit soort dingen laten mij echt denken: 'zie je, het IS niet goed te doen'..
Wil je biologisch eten omdat daar minder rommel voor gebruikt wordt, is dat dus niet per definitie zo en blijkt er SOMS meer rommel voor te worden gebruikt...

Nederland heeft scherpe kaders waarin ze bestrijdingsmiddelen mogen gebruiken, maar spanje bv werkt nog met middelen die hiet verboden zijn en ook daar haalt NL zn groente en fruit vandaan.

Waar doe je goed aan naast een moestuin die niet hele jaar door dekkend is aan groente en fruit.

Het is inderdaad lastig, echter is biologisch afbreekbaar en niet persisent in de omgeving wel beter.

Uiteraard zijn ook biologisch afbreekbare middeltjes niet volledig onschuldig; dan werken ze niet... Maar doorgaans is biologisch geteelde groente wel gezonder en beter voor het milieu, al zijn er in de (nagenoeg steriele) gecontroleerde kassenteelt ook prima onbespoten groentes.

En héél af en toe zie je dan ondanks dat de teelt wel biologisch is, dit soort berichten, en dat ligt dan niet aan de kweker die hedentendage biologisch teelt maar aan het verleden: https://www.biojournaal.nl/article/9659 ... n-de-hand/

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 18:06

Wij eten al jaren zo gezond mogelijk, alles vers, zo min mogelijk prefab, fruit e.d. hebben we in het seizoen uit eigen tuin (appel, pruim, aardbei, peren en stoofperen) en maken het ook in, of vriezen het in. Kruiden, tomaten, courgette, sla, rucola, lente ui en zo, beetje aardappel uit de moestuinbakken.
We bakken zelf brood, maar kaas e.d. is nog even een stap te ver 'gedoe' dus dat komt gewoon uit de supermarkt of liever van de kaasboerderij.
Veel ingeblikte etenswaar is prima; linzen en bonen etc eten we wel uit pakje of potje.
https://www.ahealthylife.nl/de-dirty-do ... smiddelen/
Snoepen doen we niet zoveel, en wat enorm scheelt is dat de supermarkt 5 km verderop is. Dan wordt het wel een cracker met kaas of zo.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 18:32

Beter voor het milieu is meer dan alleen gewasbestrijdingsmiddelen.
Het is een feit dat puur biologische teelt door andere factoren niet noodzakelijk duurzamer is.

Water is bijvoorbeeld een zeer groot issue. Zo niet het grootste issue van de toekomst en een zeer grote factor in duurzaamheid.
Wij geloven dat water misschien wel het grootste issue van de toekomst is. En dan is een verschil van 2 liter water per kg tomaten ten opzichte van 20+ liter water per kg onverantwoord.

Tel daarbij op dat biologisch in de volle grond geteeld moet worden en niet op substraat mag. Substraat is vele malen schoner dan volle grond en voorkomt daarvoor heel veel plagen die bij biologisch niet te voorkomen zijn. Voorkomen betekend ook dat er niet hoeft te worden ingegrepen en schoner gewerkt wordt. Dus minder middelen nodig zijn.
Daarnaast werken we veel met hommels en beestjes in de tuin. Als je ingrijpt met chemische middelen gaan ze dood. Echt totaal onwenselijk en dat doe je dus in echt de meest uitzonderlijke situaties.

Ik heb net nog mijn man gevraagd. Die zegt dat ong 99% van de producten uit Nederlandse glastuinbouw milieubewust is geteeld.
Je hebt bijv in de biologische teelt een vrij groot gebruik van natuurlijke pyretroïden. Biologisch. Afbreekbaar. Zeer giftig ook voor mensen.
Laatst bijgewerkt door _lautje_ op 08-02-25 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 18:34

_lautje_ schreef:
Beter voor het milieu is meer dan alleen gewasbestrijdingsmiddelen.
Het is een feit dat puur biologische teelt door andere factoren niet noodzakelijk duurzamer is.

Water is bijvoorbeeld een zeer groot issue. Zo niet het grootste issue van de toekomst en een zeer grote factor in duurzaamheid.
Wij geloven dat water misschien wel het grootste issue van de toekomst is. En dan is een verschil van 2 liter water per kg tomaten ten opzichte van 20+ liter water per kg onverantwoord.

Tel daarbij op dat biologisch in de volle grond geteeld moet worden en niet op substraat mag. Substraat is vele malen schoner dan volle grond en voorkomt daarvoor heel veel plagen die bij biologisch niet te voorkomen zijn. Voorkomen betekend ook dat er niet hoeft te worden ingegrepen en schoner gewerkt wordt. Dus minder middelen nodig zijn.
Daarnaast werken we veel met hommels en beestjes in de tuin. Als je ingrijpt met chemische middelen gaan ze dood.

Ik heb net nog mijn man gevraagd. Die zegt dat ong 99% van de producten uit Nederlandse glastuinbouw milieubewust is geteeld.
Je hebt bijv in de biologische teelt een vrij groot gebruik van natuurlijke pyretroïden. Biologisch. Afbreekbaar. Zeer giftig ook voor mensen.

Aaah... ongeveer net zo tegenstrijdig als weidemelk versus reguliere melk...
Een hoop geld voor een label dat een beter imago heeft dan realistisch gezien zou moeten.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 18:39

Ja neem daarbij dat de opbrengst van biologisch lager is per vierkante meter. Het is arbeidsintensiever. Kosten zijn dus ook echt hoger.
Voor wat betreft veeteelt kan je idd zeggen is onwenselijk dat er een intensivering plaats vindt van meer dieren in de stal en bijelkaar. Daar gaat het immers om dierenwelzijn en mag je best je vraagtekens zetten bij intensivering. Bij groenten en fruit is intensivering eerder een duurzaamheidskenmerk.

En sorry als ik wellicht wat fanatiek over kom :')
Maar wij hebben te maken met zoveel misverstand en onbegrip over wat we hier doen. En dat is zooo zonde. We hebben zo’n onwijs mooie, toekomstbestendige sector die echt van groot belang is voor een goede en gezonde voedselvoorziening van Nederland en eigenlijk heel de wereld.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 18:59

_lautje_ schreef:
Ja neem daarbij dat de opbrengst van biologisch lager is per vierkante meter. Het is arbeidsintensiever. Kosten zijn dus ook echt hoger.
Voor wat betreft veeteelt kan je idd zeggen is onwenselijk dat er een intensivering plaats vindt van meer dieren in de stal en bijelkaar. Daar gaat het immers om dierenwelzijn en mag je best je vraagtekens zetten bij intensivering. Bij groenten en fruit is intensivering eerder een duurzaamheidskenmerk.

En sorry als ik wellicht wat fanatiek over kom :')
Maar wij hebben te maken met zoveel misverstand en onbegrip over wat we hier doen. En dat is zooo zonde. We hebben zo’n onwijs mooie, toekomstbestendige sector die echt van groot belang is voor een goede en gezonde voedselvoorziening van Nederland en eigenlijk heel de wereld.

Heel erg offtopic, maar hoewel ik het zeker eens ben met de eerste zin van het dikgedrukte, m.b.t. intensivering, maar in het kader van dierenwelzijn doen we nog wel meer niet heel handig.

Weidemelk wordt gezien als een 'duurzaam' en 'diervriendelijker' product.
Ik werk op een fabriek waar we alleen maar weidemelk verwerken.

Maar boeren lopen hiermee enorm tegen de lamp. Weidemelk is melk van koeien die tenminste 120 dagen per jaar minimaal 6 uur per dag buiten lopen, boeren houden hier een administratie op na en worden onaangekondigd gecontroleerd (hence, dit kost natuurlijk geld voor de consument) Hiermee levert de melk iets meer op. Op de fabriek is er meteen stront aan de knikker wanneer er één vrachtje (33 ton) reguliere melk binnen komt. Dat ligt overigens niet aan de boer als dat gebeurt.
Anyhow... boeren moeten er flink werk voor verzetten om die paar cent de liter extra te krijgen, want ze zetten zichzelf vast in de CO2 uitstoot. Koeien meer naar buiten = meer CO2 uitstoot dan wanneer ze in de stal staan.

En dan hebben we het nog niet over het diervriendelijke deel...
Als het voorjaar nat is, gaan de koeien minder snel/vaak naar buiten. Beetje regio en grondafhankelijk natuurlijk. Maar je moet wel aan je 120 dagen komen wil je je statuut behouden en je extra inkomsten krijgen. Wat betekent dat je tijdens een hittegolf de koeien ook buiten moet hebben staan. En daar houden koeien eigenlijk helemaaaaaal niet van.

Maar wat hebben we er veel voor over om het de consument tussen de oren het naar de zin te maken :7 Maar goed, dit doet er niet heel erg veel toe als het gaat om gezond of ongezond eten.

Niks mis met je fanatisme, erg leerzaam!

Zou je ook stellen dat biologisch uitputtender is voor de grond?

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 19:09

Klopt, bij dieren is het al helemaal een gedoe.
Overigens is het bij ons ook een wirwar van regels en dingen die lang niet altijd daadwerkelijk handig zijn.

Qua grond vind ik lastig. Ik weet meer dan de gemiddelde consument over wat er gebeurd in de glastuinbouw. Maar biologische glastuinbouw is in Nederland echt heel klein. Mede doordat het in de volle grond moet.
Ik zie er daarom ook weinig van en ken ook eigenlijk niemand persoonlijk die het doet.

Als je niet rouleert van teeltsoort, dus komkommers naar courgettes naar weer wat anders dan kan je wel problemen krijgen met de grond. In verband met te eenzijdige belasting.
Echter om goed een bepaalde groenten te kunnen telen moet je kas op een bepaalde manier ingericht zijn. Wissel je van teelt moet je op sommige punten het aangepast worden.
Daarnaast is er een stukje kennis. De ene teelt is echt heel anders dan de andere.
Je kan als bloemenkweker ook niet zeggen dit jaar doe ik rozen en volgend jaar chrysanten. Hele andere tak van sport.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 19:45

Onbewerkt, grotendeels met het seizoen mee, uit de volle grond, variatie, biologisch

Dat is voor mij de basis

Biologisch bevat minder pesticiden, o.a. omdat meer gebruik wordt gemaakt van wisselteelt en SKAL controleert streng en komt ook onverwacht langs. En ja, vroeger wel, maar nu word ik idd niet meer blij van een bos bloemen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 19:52

Over die weidemelk: ik ken een melkveebedrijf waar de koeien zelf kiezen of ze binnen of buiten willen. Die kunnen dus niet registreren hoeveel een bepaalde koe in een week bijv. heeft buiten gelopen.
Wel een mooi systeem. Als ze gemolken willen worden kunnen ze ook zelf naar de robot.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 20:39

mysa schreef:
Over die weidemelk: ik ken een melkveebedrijf waar de koeien zelf kiezen of ze binnen of buiten willen. Die kunnen dus niet registreren hoeveel een bepaalde koe in een week bijv. heeft buiten gelopen.
Wel een mooi systeem. Als ze gemolken willen worden kunnen ze ook zelf naar de robot.

Ja daar ken ik er ook meerdere van. Geen idee hoe hun registratie verder is, daar krijgen wij op de fabriek niets van mee. Maar aangezien die koeien allemaal een halsband met zender dragen, zou dat eventueel meegenomen kunnen worden. Wordt wel een prijzig systeempje. Er zijn ook nog vele andere melkstromen, daar zouden ze onder kunnen vallen.

parnassia schreef:
Onbewerkt, grotendeels met het seizoen mee, uit de volle grond, variatie, biologisch

Dat is voor mij de basis

Biologisch bevat minder pesticiden, o.a. omdat meer gebruik wordt gemaakt van wisselteelt en SKAL controleert streng en komt ook onverwacht langs. En ja, vroeger wel, maar nu word ik idd niet meer blij van een bos bloemen.

Met het seizoen mee probeer ik ook wel eens, maar jeetje wat hebben wij in Nederland toch vreselijk saai eten. Daar heb ik dan wel weer wat moeite mee. Naast dat het standaard Nederlandse AGV'tje mij wat te hoog in koolhydraten is, terwijl ik liever wat hoger in eiwitten kom. Zonder koolhydraten te schuwen overigens. Wat voor maaltijden zou jij mij bijvoorbeeld aanraden?

Wat betreft al die controlerende instanties... Ergens een goed ding, met name als er dieren of chemische (bestrijdings)middelen bij komen kijken. Maar als het gaat om labeltjes, zie ik er ook een prachtig verdienmodel in wat geld kost dat niet teruggaat de keten in t.b.v. onderzoek en ontwikkeling.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 20:51

Je kunt seizoensgroenten toch ook gewoon verwerken in andere gerechten?

Zo heb ik een pasta gemaakt met courgette pasta en als groenten wortels en winterpostelein.

Koeken (rosti achtig) van aardperen.

Uiensoep van de vele uien.

Er zijn echt wel mogelijkheden buiten standaard avg :j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 20:55

SansaS schreef:
Je kunt seizoensgroenten toch ook gewoon verwerken in andere gerechten?

Zo heb ik een pasta gemaakt met courgette pasta en als groenten wortels en winterpostelein.

Koeken (rosti achtig) van aardperen.

Uiensoep van de vele uien.

Er zijn echt wel mogelijkheden buiten standaard avg :j

Maar pasta is ook niet per se eiwitrijk...

Edit: Eerst nadenken, dan schrijven. De groenten op zich verwerken tot een pasta, maakt de pasta niet eiwitrijk. Vezelrijk, dat wel... Maar de eiwitten heb ik er dan nog niet bij...

Alles wat je schrijft, heerlijk, maar ik mis de eiwitten waar ik naar zoek (en die ik verwacht nodig te hebben)

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 21:53

Ik eet extreem veel eiwitten (veel hoger dan gemiddeld) ivm kankerbehandeling. Dat moet je in de hele dag zoeken eigenlijk.

Ik heb nu alleen de biologische groenten genoemd die ik er door doe. Maar in deze bijvoorbeeld met kip. En ik gebruik wel bonen etc. Ik lunch vaak met kidneybonen en kikkererwten of doe dat door het eten erbij. Dat is ook hoog in eiwitten.

Madiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 00:34

Wat ik niet eet:
Ultra processed food: veel te veel suiker/zout/additieven/ingredienten die ik niet ken
Kant en klare maaltijden: ook hier veel te veel ingrediënten die ik niet ken
Frisdranken en energiedranken: te veel suiker en die zoetstoffen van de light versies is even slecht
Plantaardige olie: ultra bewerkt en verhit waardoor alle mogelijke voedingstoffen verdwenen zijn, slecht voor de gezondheid in plaats van wat altijd beweerd wordt dat het zo gezond is.

Ik ben heel snel rond in de supermarkt: het hele middeneiland met alles in een pak koop ik niet. Wel groenten/fruit/yoghurt/muesli/volkoren pasta en rijst. Bij de bakker vraag ik wat het donkerste brood is. Melk is rauw van de boer, vlees of kip van de slager een paar keer per week.

Zoet eet ik s'avonds maar alleen wat ik het echt lekker vind. Heb geen enkel idee hoeveel calorieën, eiwit of koolhydraten in binnen krijg, het enige waar ik op probeer te letten is dat ik niet boven de 10g suiker per dag kom. Ik drink alleen 1 kop koffie, thee en water en soms een glas wijn. Ik eet tot ik genoeg heb de ene dag is dat meer dan de andere en ik geniet van wat ik eet. Ik weeg sinds mn 18 hetzelfde (gemakkelijk voor kleding)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 01:30

Wat ik wel doe trouwens is extra virgo olie om in te koken, heb greenpans gekocht, ik gebruik himalaya zout ipv keukenzout, ik gebruik geen suiker maar honing (ik ben nog wel zoekende naar welke honing niet gemengt is met suikersiroop). Ik heb pasta van linzen en kikkererwten maar nog niet geprobeerd. Eet niet zoveel pasta. Ik ben meer wit brood gaan eten of wit meerzaden vanwege de verteerbaarheid voor de darm. Ik heb roomboter geprobeerd omdat je lijf daar meer mee kan dan margarine enzo, maar ik vond het echt helemaal niks. Ik kon het spul gewoon kleien en was niet te smeren. Daar heb ik moeite mee.

Ik probeer komkommer en tomaat biologisch te kopen. Ik eet zoiezo veel fruit en weinig zuivel. Enkel wat volle koffiemelk (geen halfvolle) in mn koffie.
Ik koop soms bio chips gewoon met ingrediënten: aardappel en zonnebloemolie. Ik ben klaar met mn groentesausje uit pak met e621. Die schijnt erg slecht voor je te zijn.
Ik drink geen cola (wel ijsthee) en heb zuurbase thee gekocht. Heb ook korenbloemsuiker gekocht maar nog niet geprobeerd.

Pfff.. Ojaa en zaden voor groentetuintje.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 02:14

Honing mag enkel honing heten als dat alles is wat er in zit. Mengsels mogen geen honing heten. Echter testen gebeurt te weinig.
Hier bv een aanbieder van lokale nederlandse honing (als je geen imker in de buurt weet bv).
https://www.bijenbaas.nl/

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 03:02