GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 21:18

Ik heb ook een periode Saxenda gebruikt, vlak voor de richtlijn dat je een jaar GLI afgerond moest hebben. Achteraf bleek ik allergisch voor de naaldjes, waar een te hoog nikkelgehalte in bleek te zitten. We wisten toen alleen niet dat ik een allergie voor nikkel heb, dus ik kreeg steeds heftiger reacties op de prikken. Conclusie van de praktijkverpleegkundige en huisarts: direct stoppen, geen idee waar dit vandaan komt maar je mag niet doorgaan met een steeds heftiger wordende reactie.
Ik bleef daarna maar eten, die drang werd zo groot en zo heftig, dat was niet meer tegen te houden. Ik moest ook per direct stoppen met de volledige dosering, dat hielp niet mee :=

Hier uiteindelijk ook voor een mini gastric bypass gegaan en voel me nu supergoed.

(Ik startte rondom de Russische inval in Oekraïne, waar normaalgesproken grondstoffen voor die naaldjes vandaan komen. Dat kon niet meer, dus die zijn ergens anders vandaan gehaald. Een andere arts had een hele tijd later binnen 5 minuten door waar het probleem vandaan kwam, die had veel meer patiënten gehad die ineens gingen reageren bij gebruik van de nieuwe naaldjes. Naaldjes zijn onderzocht en bleken een hoger nikkelgehalte te bevatten. En mijn klachten kwamen exact overeen met die van een nikkel contactallergie. Toen ik terugdacht kwam ook terug dat er destijds leveringsproblemen waren met de naaldjes. Die kwamen ook pas later, toen had ik de rest allang in huis).

ivy_power89

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 14:12

Ik heb saxenda gebruikt maar het heeft weinig gedaan.
En de ervaringen om mij heen zijn ook heel wisselend..

En eerlijk, als je een stemmetje in je hoofd hebt die zegt dat je moet eten.... dan vraag ik mij af of je dat met medicatie zodanig gaat onderdrukken dat je na het stoppen op een stabiel gewicht blijft.

Kun je niet beter iets proberen op psychisch gebied?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 15:02

Ik gebruik Mounjaro. Bijna een maand, ga volgende week over naar de 5mg dosis.
Het bevalt mij goed. Ik heb geen nare bijwerkingen, maar wel duidelijk minder trek en veel minder snaai-trek. Ik kan me met behulp van dit medicijn goed beperken tot 2-3 maaltijden per dag in kleinere porties en tussendoortjes laten staan gaat veel makkelijker dan voorheen. Ik val hierdoor af, vooralsnog 1kg per week. Het is een betaald traject via Overgewicht Nederland voor de duur van 1 jaar waarbij er medisch toezicht is en een soort van coaching via beeld-whatsapp.

Ik kom niet in aanmerking voor GBP oid, al zou ik dat waarschijnlijk toch ook niet durven. Met die prikjes heb ik geen enkele moeite, ik zie het als een mooi hulpmiddel. Al is het nog wel erg duur nu, de prijzen zullen op termijn wel verder zakken.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 15:05

Als partner van iemand met diabetes vind ik er iets van dat mensen medicatie die voor sommigen van levensbelang is gebruiken voor zoiets als afvallen. Hierdoor zijn tekorten ontstaan voor de mensen die het écht nodig hebben.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 15:09

Wendy15 schreef:
Als partner van iemand met diabetes vind ik er iets van dat mensen medicatie die voor sommigen van levensbelang is gebruiken voor zoiets als afvallen. Hierdoor zijn tekorten ontstaan voor de mensen die het écht nodig hebben.

Die tekorten waren afgelopen jaar, dat is inmiddels niet meer aan de hand.

Daarnaast ben ik er juist voorstander van om obesitas wél medisch te behandelen, want dat is net zo goed een ziekte zoals diabetes dat is. We moeten af van die mentaliteit dat obesitas een "eigen schuld dikke bult" verhaal is, er is inmiddels genoeg wetenschappelijk bewijs om het tegendeel te bewijzen.

Op dit moment kan de medicatie alleen gekocht worden door mensen die dat ook kunnen betalen. En dat is heel oneerlijk, daar ook heel veel mensen met een minder ruime portemonnee ook kampen met serieuze klachten door obesitas. Of moeten we wachten tot zij ook diabetes oplopen en gaan we pas daarna behandelen?

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 15:28

Wendy15 schreef:

Ik bestel altijd ruim een maand van te voren mijn Ozempic en ik heb in 2 jaar tijd maar 1x niet geleverd gekregen.

Toen kreeg ik een vervangend middel die ik eigenlijk maar kort heb gebruikt want toen kreeg ik weer de ozempic geleverd.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 15:56

Wendy15 schreef:

Van alle mensen met diabetes heeft 90% type 2. Type 2 hangt sterk samen met leefstijl en overgewicht. Je zou dus ook kunnen zeggen dat deze mensen behandeling krijgen voor een ziektebeeld (obesitas) voor ze een opvolgend ziektebeeld (diabetes type 2) ontwikkelen.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 16:51

Ik heb overgewicht door chronisch stevig prednison gebruik en sindskort het labeltje Diabetes Type 2.

Door ernstig astma ging ik van een actief leven met veel bewegen, naar een bed/bank zitter met heel heel veel zh opnames. En neem er prednison bij, en mn hele metabolisme ligt op zn gat. Ik ben in een jaar tijd 35kg aangekomen en dat heb ik er echt niet aan gegeten. In dat tijdsbestek had ik echt enorme hoeveelheden moeten eten.

Ik gebruik sindskort metformine voor de diabetes en die heeft ook als "bijwerking" minder eetlust.
En dat klopt ook echt, want nu heb ik vaak na 5 happen al genoeg.....

Maargoed zolang ik niet van de prednison afkom, zal het afvallen ook niet gebeuren

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 19:45

Dees schreef:
Die tekorten waren afgelopen jaar, dat is inmiddels niet meer aan de hand.

Daarnaast ben ik er juist voorstander van om obesitas wél medisch te behandelen, want dat is net zo goed een ziekte zoals diabetes dat is. We moeten af van die mentaliteit dat obesitas een "eigen schuld dikke bult" verhaal is, er is inmiddels genoeg wetenschappelijk bewijs om het tegendeel te bewijzen.

Op dit moment kan de medicatie alleen gekocht worden door mensen die dat ook kunnen betalen. En dat is heel oneerlijk, daar ook heel veel mensen met een minder ruime portemonnee ook kampen met serieuze klachten door obesitas. Of moeten we wachten tot zij ook diabetes oplopen en gaan we pas daarna behandelen?

Ik ben het met je eens dat het niet goedkoop is. Zeker de medicatie die jij gebruikt. Maar de hele dag trek en honger is ook niet goedkoop. persoonlijk merk ik dat ik veel minder geld kwijt ben aan boodschappen. En dan heb ik het nog niet eens over alle tussendoortjes die ik kocht omdat permanent met een onverzadigd gevoel rond liep.
Tevreden zijn met een kom kwark met fruit en noten is een heel bijzondere ervaring voor mij.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 21:19

Ik wou dat ik het gewoon ergens kon kopen om te proberen. Maar het moet op recept natuurlijk.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 22:24

Ja dat klopt. Sommige huisartsen schrijven het ook voor. Je moet de medicatie dan zelf betalen. En je krijgt dan de begeleiding van de huisarts. Bedenk wel dat je in het begin best wat last van de bijwerkingen kan hebben.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-25 15:00

Bedankt voor alle reacties hier. Door dit topic kreeg ik ook meerdere pb's, dank daarvoor, en één daarvan gaf aan af te vallen via Yazen.
Dit is ongeveer de helft goedkoper dan de obesitas kliniek en kan per maand opgezegd worden, 30 dagen niet goed geld terug en nu gratis bloedonderzoek en consult bij een arts.
Ik heb mezelf dus nu hier voor opgegeven, als jullie het leuk/interessant vinden kan ik eventueel hier wat updates over plaatsen. Volgende week woensdag bloed prikken, en daarna zal er een plan gemaakt geworden denk ik.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 15:28

Suzanne F. schreef:
Ik wou dat ik het gewoon ergens kon kopen om te proberen. Maar het moet op recept natuurlijk.

https://start.getwellis.com/gewichtsver ... 0wQAvD_BwE

Je krijgt een intake door een arts die het recept maakt en dan krijg je het thuis gestuurd via een apotheek nadat je betaald hebt.
Afbeelding

Ik heb het overigens wel echt via het ziekenhuis als experiment bij Crohn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 15:36

janderegelaa schreef:
Suzanne F. schreef:

https://start.getwellis.com/gewichtsver ... 0wQAvD_BwE

Je krijgt een intake door een arts die het recept maakt en dan krijg je het thuis gestuurd via een apotheek nadat je betaald hebt.
[ Afbeelding ]

Ik heb het overigens wel echt via het ziekenhuis als experiment bij Crohn.

Hm ja maar ik kom niet in aanmerking staat er.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 15:39

Suzanne ik heb even in je profiel gespiekt maar ik vind je er echt niet dik uitzien. Je ziet er goed uit hoor!
Tenzij je een oude foto in je profiel hebt staan.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 15:48

Libera schreef:
Voorzichtig… heb al een paar patienten voorbij zien komen met ernstige bijwerkingen waarven meer dan een het niet na kan vertellen.

Ja bij veruit de meesten zal het zo’n vaart niet lopen, maar het is zeker niet zonder risico

En over welk middel heb je het dan en wat voor bijwerkingen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 16:29

purny schreef:
Suzanne ik heb even in je profiel gespiekt maar ik vind je er echt niet dik uitzien. Je ziet er goed uit hoor!

Oh ja ik heb een foto in mijn profiel, dat was ik alweer vergeten. Maar daar zie je alleen een stuk bovenkant hè?
Maar mijn bmi is niet hoog genoeg om in aanmerking te komen. Ik heb hardnekkige kilo’s die er niet meer af willen dus ik dacht dat dit misschien een oplossing kon zijn, maar goed.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 18:49

Hallo dames. Na vandaag een gesprek met de huisarts kom ik ook in aanmerking voor medicatie.
Sinds mijn 12de loop ik bij dietistes en heb werkelijk alle dieten geprobeerd.
Ik heb maandag een vervolg gesprek en hopelijk mag ik snel starten met het GLI traject en medicatie. Ik wil tijdens het GLI traject al beginnen met medicatie door deze zelf te betalen.
Diabetes en hart en vaat ziekte liggen onwijs op de loer met mijn gewicht en bmi.
Hoe is jullie ervaring tot nu toe?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 19:48

Suzanne F. schreef:
purny schreef:

Oh ja ik heb een foto in mijn profiel, dat was ik alweer vergeten. Maar daar zie je alleen een stuk bovenkant hè?
Maar mijn bmi is niet hoog genoeg om in aanmerking te komen. Ik heb hardnekkige kilo’s die er niet meer af willen dus ik dacht dat dit misschien een oplossing kon zijn, maar goed.

Heb je geen lipoedeem?

Dat krijg je ook niet weg met ozempic oid helaas

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 19:53

Hier heb ik ook kort Ozempic gebruikt met PCOS en kans op diabetes. Helaas werd t te duur en mee gestopt. En nu ik alle bijwerkingen lees best wel blij. Ook al heel m’n keven aan het sukkelen met mijn gewicht. Ik ga nu een traject in voor een operatie

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 20:54

MarjanB schreef:
Heb je geen lipoedeem?
Dat krijg je ook niet weg met ozempic oid helaas

Enige wat daarbij helpt is liposuctie of een maagverkleining. Helaas gaat lipoedeem nooit meer weg.
Bij mij is het gelukkig onder controle maar het kan terug komen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 22:07

Furst schreef:
Hier heb ik ook kort Ozempic gebruikt met PCOS en kans op diabetes. Helaas werd t te duur en mee gestopt. En nu ik alle bijwerkingen lees best wel blij. Ook al heel m’n keven aan het sukkelen met mijn gewicht. Ik ga nu een traject in voor een operatie

Wat zijn de bijwerkingen dan?

Hier geen lipoedeem hoor, gewoon kilo’s die er stiekem aangekomen zijn en er niet meer af willen.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 22:38

Die kan je online vinden. Ik heb er geen last van (gehad) maar op lange termijn zijn ze best heftig :)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 01:02

Furst schreef:
Die kan je online vinden. Ik heb er geen last van (gehad) maar op lange termijn zijn ze best heftig :)

Maar je hebt er dus geen last van gehad...

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 08:07

Even navraag gedaan bij mijn vriendin, ze is nu 12 kg kwijt door gebruik ozampic. En dat vermindert de kans op diabetes2 gelukkig.
Wel staat ze al 4 weken stil met afvallen. Zij gaf aan dat dit ook waarschijnlijk maximale is wat ze hiermee kan afvallen.
Ook komt het lekkere trek gevoel langzaam terug, ondanks gebruik ozampic.