Welke vitaminedruppels voor kleuter?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 20:20

Er is alleen wel een groot verschil tussen niet lusten, niet willen of durven.

mijn kleuter (ass) heeft ARFID. Hoe 'mooi' het er ook uitziet, voor haar kunnen er allerlei redenen zijn om het niet te durven eten. Hoe het eruit ziet, de vorm, de structuur, de geur etc..zoveel redenen.

Zo lust mijn dochter niets van fruit omdat ze het absoluut niet wilt aanraken omdat haar zintuigen aangeven dat het 'niet veilig' is, zelf niet met een vork of lepel. Dan is het moeilijk om aan te geven dat er niets aan de hand is en het veilig is om te eten, als haar zintuigen haar overtuigen dat het niet ok is.

En dan is het heel vaak proberen tot je iets gevonden hebt wat werkt. Zo wilt mijn dochter bv alleen maar groenten eten als het gemengd is met rijst/pasta en kip. Ander vlees eet ze ook, maar moeilijker..en dan alleen maar met iets van rode saus erop zoals pasta saus, chilisaus, ketchup etc.

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 21:51

Dorine92 schreef:
Dit zal de nieuwe generatie wel zijn dan, maar hoezo "weigert groente en fruit te eten". Je krijgt toch vanzelf een keer honger? Ik voel me echt oud nu maar dit hoefden wij vroeger niet te proberen want we kregen echt niet iets anders ofzo

Mijn zoon heeft ARFID, krijgen wij steeds meer onder controle (lees, zijn we al meer dan 4 jaar mee bezig hij is nu 7). Hij eet nu een enkele hapje groente, maar dit is anders geweest.
En nee, hij kreeg niets anders dan wat de pot schaft.
Behoorlijke strijd hebben we gehad en een professionele behandeltraject van 1,5 jaar doorlopen om te staan waar we nu zijn.

Meermaals heb ik mijn zoon naar bed gebracht zonder dat hij avondeten at (kind van 2 jaar). Laatste maaltijd wat hij dan had gehad is het broodje van 12 uur in de middag. Dit Ook onder het mom, krijgt vanzelf honger en eet het dan wel. Dit werkt dus absoluut niet bij ARFID. Dit resulteerde erin dat hij in de ochtend zoveel honger had dat hij wel 6 boterhammen op at. Het is echt een groter probleem dat alleen een groente die niet lekker is. Het aanraken van het voedsel is vaak al een hele grote stap. En dit kan verschillende oorzaken hebben, bij ons lag dit aan angst voor bepaalde structuren.
Mijn zoon heeft op jonge leeftijd chronische keelontsteking gehad waardoor hij vanaf 8 maanden tot 2 jaar op en af aan de antibiotica zat en pijn had aan zijn keel. Hierdoor heeft hij nooit goed bepaalde structuren durven eten ivm pijn waardoor angst is ontwikkeld. En die angst neem je niet zomaar even weg.
Gelukkig zijn wij nu zover dat hij wel enkele hapjes durft te eten, dit worden steeds meer en groter.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 22:21

Het is trouwens heel normaal dat kinderen bepaalde soorten eten niet lusten vanwege de smaak. De smaakpapillen van kinderen zijn veel sterker dan die van ons waardoor bijvoorbeeld bittere groenten echt niet te pruimen zijn.

Smaken/structuren moet ook geleerd/aangewend worden en dan gaat bij de 1 simpelweg makkelijker dan bij de ander.

Sommige kinderen zijn gevoelig voor structuren, bijvoorbeeld ook met kleding en dit kan zich ook verder trekken naar het eten.

Gelukkig groeit het gemiddelde kind over de moeilijke fase heen maar er zijn er ook bij wie het ingewikkelder gaat en ja dan moet je toch ergens anders gaan ondersteunen om de nodige vitaminen binnen te krijgen.

Het is echt zo gek allemaal niet dat kinderen moeilijk doen met eten, zelfs los van een aandoening dus.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 22:30

Het is idd niet eens iets van nu… ik herinner me dat mn oude oma die nu al heel lang dood is zei dat alle kinderen ook groot worden op piepers en doppers en dat je je er vooral niet druk om moest maken.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 22:38

Niet voor een kind want ik gebruik het zelf maar ben altijd vrij kieskeurig geweest met smaakjes dus wellicht heb je er wel wat aan..

Ik gebruik nu dagelijks de kauwtabletten met bosvruchtensmaak van Davitamon (mogen vanaf 4 jaar zie ik op het potje staan). Smaken erg lekker en wellicht kun je zoiets als een soort snoepje er wel in krijgen. Net als een funny in de hagelslag zo'n 'snoepje' bij het ontbijt ofzo.

Zelf had ik vroeger die gele zonnetjes en ik geloof dat ik die ook altijd wel lekker vond. Al die drankjes vond (en vind) ik inderdaad vreselijk dus ik begrijp dat dat niet de voorkeur heeft van je kind.. Smaken nooit naar de smaak die erop staat en hebben vaak zo'n vieze chemische bijsmaak.

Overigens kreeg ik vroeger gewoon alles wat ik wel at. Dat was vaak droog brood, komkommer en plakjes boterhamworst. Ik was heel kieskeurig en vond veel vies. Nog steeds ben ik wat kieskeurig met bepaalde dingen, maar eet eigenlijk ook gewoon vrij normaal (op kaas en sausjes na en een enkele groente zoals lof na). Mijn moeder probeerde er niet teveel aandacht aan te besteden en als ik iets niet lustte gaf ze me een bakje komkommer en een plakje boterhamworst en ik had gegeten. Later werd dit steeds beter en beter en lustte ik steeds meer. Eerst vooral door pasta sauzen en in soepen en later ook gewoon los. Ik kwam er bijvoorbeeld achter dat mijn moeder veel met nootmuskaat de groente klaarmaakte en die nootmuskaat vond ik vreselijk. Toen ze op een bepaalde dag de nootmuskaat over de sperzieboontjes vergeten was vond ik ze plots wel lekker. Was zo'n eye opener. Sinds dien at ik veel meer mee 's avonds. Wellicht zijn dat nog hersenspinsels waar je wat aan hebt van een voormalig slechte eter. :+